Hybride oplossing moet temperatuurgevoelige cargo beschermen
Met de introductie van ‘la Couverture’ komt er een hybride oplossing op de markt die speciaal werd ontwikkeld voor de afhandeling van temperatuurgevoelige luchthavencargo. De oplossing, die het midden houdt tussen een thermische dolly en een thermische hoes, beantwoordt aan de specifieke behoefte om temperatuurgevoelige goederen (+15°C tot +25°C) te beschermen van in het cargomagazijn van de luchthaven tot op de tarmac.
Innovatieve koelmaterialen (PCM’s – phase change materials) werden in de bovenste laag van la Couverture verwerkt om ULD’s (unit load devices – pallets of containers) vijf uur lang bescherming te bieden op de tarmac. Die PCM’s absorberen de warmte van de zon en zorgen voor een bijkomende buffer tussen direct zonlicht en de goederen.
Verder is la Couverture voorzien van een GPS-tracker, waardoor zijn locatie op de luchthaven steeds kan worden opgevolgd. Nog een opvallende eigenschap is duurzaamheid. Doordat het een passieve thermische oplossing betreft, die dus geen gebruik maakt van brandstof of elektriciteit, beperkt het gebruik van la Couverture de CO2-uitstoot. Bovendien is de oplossing gedeeltelijk vervaardigd uit gerecycleerde flessen (192,5 PET-flessen per hoes) en zou de hoes minstens drie jaar lang herbruikbaar zijn. Ook wordt er wereldwijd een netwerk van herstelstations voorzien voor eventuele herstellingen.