Hoofdrol voor IoT bij streven naar kleinere voetafdruk

Het Internet of Things (IoT) is cruciaal voor transport- en logistieke bedrijven, willen ze hun CO2-voetafdruk verkleinen en negatieve invloeden op het milieu tot een minimum beperken. Dat is de conclusie uit een onderzoek van Inmarsat, leverancier van wereldwijde mobiele satellietcommunicatie. De onderzoekers stelden vast dat 95% van de bedrijven in de sector actief IoT-technologie inzetten om hun duurzaamheid op milieuvlak te verbeteren.

Het onderzoek, dat liep bij honderd grote transportondernemingen wereldwijd, stelde vast dat 44% van de bedrijven milieumonitoring naar voren schuiven als het sleuteldomein voor het inzetten van IoT. Bovendien gaf 15% aan dat ze hun ecologische duurzaamheid hadden verhoogd als een direct gevolg van hun inzet op IoT. Nog 65% verwachtte dat in de toekomst te doen, wat de doeltreffendheid van de technologie op dat vlak aantoont. 
 
Mike Holdsworth, director of Transport bij Inmarsat Enterprise, legt uit waarom het belangrijk is dat transport- en logistieke bedrijven IoT-oplossingen aanwenden om hun CO2-voetafdruk te verkleinen: “Het International Transport Forum schat dat door de steeds hogere vraag naar transport de CO2-uitstoot van transport wereldwijd met 60% zal verhogen tegen 2050. Dat cijfer is gebaseerd op de veronderstelling dat er aanzienlijke vooruitgang wordt geboekt met het aanwenden van groenere technologieën. Is die vooruitgang er niet, dan zal dat cijfer nog heel wat hoger liggen. De transportsector moet slimmer worden als de sector die veranderingen met succes wil opvangen en zijn impact op het milieu wil beperken. Het is duidelijk dat velen hun hoop vestigen in IoT om dat te bereiken.”
 
Nog volgens Inmarsat zou IoT een onmiddellijke impact kunnen hebben op de uitstoot door logistieke ondernemingen. De CO2-uitstoot kan bijvoorbeeld erger worden als gevolg van defecte apparatuur, motorschade of een zwakke routeplanning. Maar IoT kan die problemen aanpakken door gebruik te maken van slimme telematicatoestellen, diagnostische sensoren en acceleratiemeters om gegevens over de status van de motor te verzamelen en fleet managers automatisch te alarmeren bij schade of defecten. Die informatie kan worden gebruikt om de slijtage van de motor en het gemiddelde brandstofgebruik te beperken, wat onrechtstreeks de uitstoot vermindert en verspilling tegengaat door de levenscyclus van elk voertuig te verlengen.
 
“Bedrijven hebben heel wat mogelijkheden om real-time data te verzamelen, op te slaan en te analyseren uit crowdsourcing of sensoren in voertuigen en toestellen overal in de supply chain. En het zal van onschatbare waarde zijn voor zij die hun CO2-voetafdruk willen verkleinen”, meent Holdsworth nog. “In real time onderbouwde beslissingen nemen, veronderstelt evenwel dat data altijd en overal beschikbaar zijn. Om dat te bereiken, heb je voortdurende en betrouwbare connectiviteit nodig. En dat is niet mogelijk zonder mobiele satellietcommunicatie. Door IoT te gebruiken via een satellietverbinding en onmiddellijk strategische aanpassingen te maken, zullen transportondernemingen een opvallend voordeel hebben op hun concurrentie in het bereiken van ecologische duurzaamheid.”

Recente nieuwsberichten

Zó verleng je de levensduur van je magazijn: 5 tips

(Advertorial) 20 jaar: zo lang zou een magazijn meegaan voor het verouderd is. De levensduur hangt af van het oorspronkelijke ontwerp, de gebruikte materialen, het onderhoud en technologische updates. Maar hoe kunnen we de veroudering van gebouwen en installaties vertragen? En welke technologische, duurzame en innovatieve oplossingen helpen om verval te voorkomen? Met deze vijf tips kan je aan de slag om de levensduur van je magazijn te verlengen en logistieke processen te optimaliseren.

Euronics vereenvoudigt order fulfilment met ZetesMedea ImageID

Euronics Deutschland eG, een toonaangevende Europese retailer in consumentenelektronica, heeft ZetesMedea ImageID geïmplementeerd om de orderverwerking in zijn logistieke centrum in Ditzingen te optimaliseren. Deze machine vision-oplossing registreert en decodeert in één keer meerdere barcodes, serienummers en IMEI-nummers, wat moet zorgen voor meer efficiëntie, minder fouten en snellere verzending.

Van Herk Kaas ondergaat digitale transformatie met Aptean

Van Herk Kaas is een Rotterdams familiebedrijf dat gespecialiseerd is in kaas en zuivel. Onder nieuw leiderschap omarmt het bedrijf nu digitale transformatie om zijn groei en internationale ambities te stimuleren. Daarbij doet Van Herk Kaas een beroep op Aptean Food & Beverage, gebouwd op het Microsoft Dynamics 365 Business Central platform en volledig geïntegreerd met Microsoft AI en Copilot.

Daikin Reefer introduceert Planexia, telematica voor koelcontainers

Daikin Reefer, leverancier van koel- en klimaatbeheersingsoplossingen voor de koelcontainerindustrie en onderdeel van Daikin Industries, kondigt de lancering aan van Planexia. Het betreft een innovatief telematicamerk dat is ontworpen om waarde en geavanceerde functionaliteit te bieden aan de koelcontainerindustrie.

Coborg van Inetum helpt AI-pilots in resultaten om te zetten

Gefragmenteerde data, een lage adoptiegraad en losstaande workflows zorgen er vaak voor dat bedrijven AI-pilots niet kunnen omzetten in resultaten. Om die uitdagingen aan te pakken, ontwikkelde Inetum – een Europese aanbieder van digitale diensten – Coborg. Het betreft een geïntegreerd AI-framework dat bedrijven moet helpen te bepalen waar AI meetbare impact kan hebben, die in workflows te integreren en van pilots naar duurzame resultaten te gaan. M.a.w. Coborg verbindt AI-initiatieven met bedrijfsdoelstellingen en automatiseert datastructuren om de kloof tussen potentieel en praktijk te dichten.

Solid WMS wordt Astro Go WMS

Consafe Logistics, aanbieder van warehouse management-oplossingen, kondigt de rebranding aan van Solid WMS naar Astro Go WMS. De nieuwe naam markeert de volgende stap in de integratie van het Nederlandse, op SaaS gebaseerde WMS in het productportfolio van Consafe Logistics, na de overname in mei 2025.

Bpost lanceert Night Delivery voor levering aan professionals

Bpost lanceerde op 15 oktober 2025 officieel Night Delivery. Met de nieuwe B2B-dienst wordt technisch materiaal voor bedrijven vóór 7 uur ’s ochtends geleverd in bbox-automaten overal in België. Techniekers kunnen zo hun materiaal voor dag en dauw ophalen dicht bij hun woning of bij de locatie van hun eerste interventie. Het resultaat: minder verplaatsingen voor professionals, meer uitgevoerde interventies en een hogere klanttevredenheid. Volgens Bpost zou de nieuwe nachtdienst technici en professionals tot anderhalf uur tijdswinst per dag kunnen opleveren.

Gofo Netherlands breidt uit met twee nieuwe sorteercentra

Gofo, een last-mile-bezorgbedrijf met vestigingen in de VS, Frankrijk, Nederland en Italië, opende zijn eerste sorteercentrum in Amsterdam in april 2025. Recent breidde het bedrijf zijn netwerk in Nederland uit met twee nieuwe sorteercentra. Daarmee vergroot Gofo niet alleen zijn nationale dekking, maar wil het ook de dagelijkse bezorgcapaciteit verhogen en klanten en partners snellere en meer praktische bezorgopties bieden.

Zuivelbedrijf Nöm wordt toekomstbestendig met Kardex Mlog

Het Oostenrijkse zuivelbedrijf Nöm AG, gevestigd in Baden bij Wenen, heeft ongeveer 1.000 artikelen in zijn assortiment en levert aan klanten in heel Europa. De meeste producten gaan naar het oosten van Oostenrijk en naar Noord-Italië. Nu er gemiddeld 2.200 pallets per dag worden verwerkt, heeft het magazijn zijn grenzen bereikt. De bouw van een nieuw verzendmagazijn moet dan ook het dynamisch groeiende bestelvolume en de gestegen eisen aan snelheid en precisie in de supply chain opvangen.

Ceva Logistics rekent op cloud-native oplossingen van Manhattan

Als onderdeel van een wereldwijde strategie gericht op het opbouwen van een toekomstbestendige technologie-stack gaat 3rd party logistics dienstverlener Ceva Logistics cloud-native oplossingen van Manhattan Associates inzetten. Concreet gaat het om de implementatie van Manhattan Active Warehouse Management en Manhattan Active Order Management. Daarmee wil de logistiek dienstverlener veerkrachtiger kunnen inspelen op de veranderende en uiteenlopende behoeften van zijn internationale klantenbestand.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.