Hoofdrol voor IoT bij streven naar kleinere voetafdruk

Het Internet of Things (IoT) is cruciaal voor transport- en logistieke bedrijven, willen ze hun CO2-voetafdruk verkleinen en negatieve invloeden op het milieu tot een minimum beperken. Dat is de conclusie uit een onderzoek van Inmarsat, leverancier van wereldwijde mobiele satellietcommunicatie. De onderzoekers stelden vast dat 95% van de bedrijven in de sector actief IoT-technologie inzetten om hun duurzaamheid op milieuvlak te verbeteren.

Het onderzoek, dat liep bij honderd grote transportondernemingen wereldwijd, stelde vast dat 44% van de bedrijven milieumonitoring naar voren schuiven als het sleuteldomein voor het inzetten van IoT. Bovendien gaf 15% aan dat ze hun ecologische duurzaamheid hadden verhoogd als een direct gevolg van hun inzet op IoT. Nog 65% verwachtte dat in de toekomst te doen, wat de doeltreffendheid van de technologie op dat vlak aantoont. 
 
Mike Holdsworth, director of Transport bij Inmarsat Enterprise, legt uit waarom het belangrijk is dat transport- en logistieke bedrijven IoT-oplossingen aanwenden om hun CO2-voetafdruk te verkleinen: “Het International Transport Forum schat dat door de steeds hogere vraag naar transport de CO2-uitstoot van transport wereldwijd met 60% zal verhogen tegen 2050. Dat cijfer is gebaseerd op de veronderstelling dat er aanzienlijke vooruitgang wordt geboekt met het aanwenden van groenere technologieën. Is die vooruitgang er niet, dan zal dat cijfer nog heel wat hoger liggen. De transportsector moet slimmer worden als de sector die veranderingen met succes wil opvangen en zijn impact op het milieu wil beperken. Het is duidelijk dat velen hun hoop vestigen in IoT om dat te bereiken.”
 
Nog volgens Inmarsat zou IoT een onmiddellijke impact kunnen hebben op de uitstoot door logistieke ondernemingen. De CO2-uitstoot kan bijvoorbeeld erger worden als gevolg van defecte apparatuur, motorschade of een zwakke routeplanning. Maar IoT kan die problemen aanpakken door gebruik te maken van slimme telematicatoestellen, diagnostische sensoren en acceleratiemeters om gegevens over de status van de motor te verzamelen en fleet managers automatisch te alarmeren bij schade of defecten. Die informatie kan worden gebruikt om de slijtage van de motor en het gemiddelde brandstofgebruik te beperken, wat onrechtstreeks de uitstoot vermindert en verspilling tegengaat door de levenscyclus van elk voertuig te verlengen.
 
“Bedrijven hebben heel wat mogelijkheden om real-time data te verzamelen, op te slaan en te analyseren uit crowdsourcing of sensoren in voertuigen en toestellen overal in de supply chain. En het zal van onschatbare waarde zijn voor zij die hun CO2-voetafdruk willen verkleinen”, meent Holdsworth nog. “In real time onderbouwde beslissingen nemen, veronderstelt evenwel dat data altijd en overal beschikbaar zijn. Om dat te bereiken, heb je voortdurende en betrouwbare connectiviteit nodig. En dat is niet mogelijk zonder mobiele satellietcommunicatie. Door IoT te gebruiken via een satellietverbinding en onmiddellijk strategische aanpassingen te maken, zullen transportondernemingen een opvallend voordeel hebben op hun concurrentie in het bereiken van ecologische duurzaamheid.”

Recente nieuwsberichten

Domino lanceert nieuw CO2-lasercodeersysteem voor drankenproductie

Domino Printing Sciences, een wereldwijde aanbieder van printoplossingen voor variabele data, heeft zijn portfolio van lasercodeeroplossingen uitgebreid met het Dx1060i CO2-lasercodeersysteem. Het nieuwe CO2-lasercodeersysteem heeft een vermogen van 100Watt en is ontworpen om drankenproducenten te helpen grotere, complexere ontwerpen duidelijk en snel te coderen op plastic, glas en andere uitdagende ondergronden voor dranken. Zodoende moet hun productie soepel verlopen en kunnen ze tegelijkertijd complexere codeereisen verwerken.

EyeOn International brengt wijziging in bestuur aan

Vanaf 1 januari 2026 trekt EyeOn-medeoprichter Freek Aertsen zich terug uit de dagelijkse gang van zaken binnen het bedrijf. Ruim 25 jaar geleden richtte hij samen met Loek Lemmens en Andries Mulder het bedrijf actief in supply chain planning en forecasting op.

Customs Support Group deelt douanetrends voor 2026

Na een turbulent 2025, waarin import- en exportheffingen in vrijwel elke sector een veelbesproken onderwerp waren, is één ding duidelijk voor 2026: onzekerheid blijft de enige constante. Dat voorspelt Customs Support Group, een toonaangevende onafhankelijke aanbieder van douane- en handelsoplossingen. “Geopolitieke spanningen, handelsgeschillen, nieuwe regelgeving en een fragiele wereldeconomie zullen de internationale handel blijven vormgeven – en de rol van douanebeheer veranderen”, klinkt het. De organisatie identificeert vijf belangrijke trends voor 2026, gebaseerd op klantprojecten, marktontwikkelingen en wetswijzigingen.

JLL maakt balans op van professionele vastgoedsector

JLL (Jones Lang LaSalle), gespecialiseerd in commercieel vastgoed, geeft een overzicht van de grote trends van 2025 op de Belgische professionele vastgoedmarkt. Daarbij wordt de markt opgedeeld in drie sectoren: de kantoormarkt, de retailmarkt en de markt van logistiek en semi-industrieel vastgoed. Voor die laatste zijn dit de belangrijkste bevindingen.

Volvo Trucks introduceert 14-tons Volvo FL Electric voor stadsdistributie

Volvo Trucks breidt zijn aanbod van elektrische vrachtwagens verder uit. Waar recent nog een elektrische truck voor de lange afstand werd aangekondigd, laat de vrachtwagenconstructeur nu weten dat de Volvo FL Electric beschikbaar komt in een 14-tons instapversie met een nieuwe accuconfiguratie. De batterij-elektrische middelzware vrachtwagen zou ideaal zijn voor binnenstedelijk transport.

Dematic integreert pallet-AS/RS in uitbreiding voor Velilla

Het Spaanse familiebedrijf Velilla ontwerpt, produceert en distribueert al ruim 75 jaar technische werkkledij en is actief in meer dan 70 internationale markten.

Omdat het leidende merk van de Velilla Group enkele jaren geleden zijn catalogus en verkoopvolume wenste uit te breiden, werd een geautomatiseerde palletopslag- en -ophaaloplossing (AS/RS) geïnstalleerd waarmee Velilla de capaciteit op een schaalbare manier kon vergroten. Dankzij de strategische uitbreidingsplannen en de daaruit voortvloeiende geleidelijke groei van het bedrijf, vereisten de langetermijnplannen voor het magazijn een extra fase om aan de groeiende omzet te voldoen. Dematic, leverancier van intelligente logistieke automatisering, rondde onlangs de derde fase van de grootschalige integratie van magazijnautomatisering voor Velilla af.

Drylock schakelt Körber in voor nieuw duurzaam warehouse

Drylock Technologies, een wereldspeler op het vlak van producten voor persoonlijke hygiëne, zoals luiers, dameshygiëne- en incontinentiemateriaal, bouwt een nieuw geautomatiseerd high-density warehouse op zijn productiesite in Hrádek nad Nisou, Tsjechië. Daarbij doet Drylock opnieuw een beroep op de supply chain oplossingen van Körber. Als oplossingsarchitect is Körber verantwoordelijk voor de coördinatie van de engineering en het toezicht op de naadloze integratie van structurele componenten, automatisering en softwaresystemen.

“China is het kloppend hart van logistieke innovatie”

“Als je de toekomst van material handling wil vormgeven, moet je daar zijn waar het elke dag opnieuw wordt uitgevonden – en dat is China.” Zo luidt de kerngedachte achter de China-strategie van Inther Group bij monde van beide CEO’s Martijn Herder en Paul Hermsen. De full-service systeemintegrator met hoofdkantoor in het Nederlandse Venray (foto) koos voor een sterke aanwezigheid in China en schakelde nog een versnelling hoger door er samen met Yugasum een joint venture voor hardware-productie te starten.

RFID-tags op bekers en eetgerei zorgen voor automatische waarborg op Gentse Winterfeesten

De organisatie achter de Gentse Winterfeesten werkte in 2024 al met herbruikbare bekers en eetgerei, maar dit jaar wordt voor het eerst de volledige stroom daarvan digitaal opgevolgd. Dankzij de RFID-technologie van Aucxis worden alle materialen traceerbaar gemaakt en wordt de waarborg voortaan volledig automatisch terugbetaald.

Bpostgroup verandert in Bnode

Bpostgroup neemt voortaan de naam Bnode aan als nieuwe corporate brand, ondersteund door drie commerciële merken: Paxon voor de 3PL-activiteiten, Landmark Global voor de cross-border activiteiten en Bpost voor de last mile in de Benelux. Volgens Chris Peeters, CEO van Bnode en Bpost, “weerspiegelt de nieuwe merkarchitectuur de strategische herpositionering van een postoperator met logistieke capaciteiten naar een logistieke speler die ook postdiensten aanbiedt”.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.