Hoe Digital Champions hun supply chain aanpakken

In zijn rapport ‘Connected & Autonomous Supply Chains 2025’ maakt PwC duidelijk hoe anders Digital Champions hun supply chain aanpakken. Pioniers op het gebied van supply chain excellence kunnen als voorbeeld dienen om ketens te wapenen tegen verstoringen zoals Covid-19.

Zo blijkt dat bedrijven met een geavanceerde supply chain een digitale tweeling – of virtuele replica – van hun supply chain creëren (47%) om de transparantie ervan te maximaliseren. Gemiddeld maakt slechts 12% daar werk van. Zo’n digitale tweeling laat bedrijven toe om simulaties uit te voeren, bijvoorbeeld door te vergelijken wat er daadwerkelijk in de supply chain gebeurt met wat gepland is. Aangezien een grotere zichtbaarheid in de financiële en logistieke stromen van de supply chain nog nooit zo kritisch is geweest, zal het hebben van een digitale tweeling alleen maar belangrijker worden.

Vraag en aanbod bijstellen op basis van daadwerkelijke orders, verbruikte materialen of veranderingen in de productie, zijn van groot belang bij verstoringen zoals Covid-19. Toch is de kloof tussen de vooruitgang die bedrijven maken ook hier groot. Bijna een derde van de Digital Champions (29%) verbetert hun end-to-end planning al met dynamische methoden waaronder scenarioanalyses, tegenover slechts 12% van alle bedrijven.

Ook leveranciers, producenten, logistieke dienstverleners en klanten verbinden via 'slimme logistiek' zal aan belang winnen. Echter, slechts 18% van alle bedrijven zet slimme logistiek nu al bovenaan de agenda en amper een derde is intussen overgegaan tot het implementeren van die technologie, vergeleken met 59% van de Digital Champions die dat als een hoge of zelfs topprioriteit beschouwt. Van die Digital Champions is al 82% overgegaan tot een implementatie. Verder gebruikt 70% van de Digital Champions financiële data om beslissingen over hun supply chain te nemen, terwijl gemiddeld amper 31% dat doet.
Ook wat het gebruik van artificiële intelligentie (AI) betreft, lopen de Digital Champions voorop. Ze maken meer gebruik van data en passen vaker AI toe bij belangrijke beslissingen over hun supply chain. Let wel, AI goed gebruiken is niet altijd eenvoudig. Bedrijven moeten immers de relevante data in de hele supply chain zien te verzamelen. In totaal heeft slechts één op de vijf bedrijven (22%) al een platform voor AI en geavanceerde analyses geïmplementeerd. De belangstelling neemt echter toe. Van de ondervraagde bedrijven is 38% begonnen met pilots op dit gebied, terwijl nog eens 22% van plan is dat binnen de komende vijf jaar te doen.

Dit PwC-rapport is gebaseerd op kwantitatief onderzoek, bestaande uit interviews die tussen oktober 2019 en januari 2020 zijn afgenomen bij 1.601 topmanagers van bedrijven in 33 regio's in EMEA, Noord- en Zuid-Amerika en APAC. De resultaten van het wereldwijde onderzoek werden gewogen naar het BBP van het gebied om een evenwichtig beeld te krijgen.

Recente nieuwsberichten

Laden en lossen: risico’s en oplossingen op het laadperron

(Advertorial) Het laadperron is een onmisbare schakel in de logistieke keten, maar ook een plek waar de veiligheid vaak onder druk staat. Dagelijks gebeuren er incidenten waarbij heftrucks, vrachtwagens en medewerkers betrokken zijn. Hoewel veel bedrijven vertrouwen op routine, is juist de wijze waarop de trailer aan een perron wordt gekoppeld een vaak risicovol.

Transport & Logistics 2025: ontmoeten, verbinden, vooruitgaan

(Advertorial) In een sector die draait om samenwerking, is netwerken minstens zo belangrijk als kennis. Tijdens Transport & Logistics 2025 ontdekt u niet alleen de nieuwste trends, maar ontmoet u vooral de mensen die ze waarmaken. Drie dagen lang vormt Antwerp Expo het kloppend hart van de logistieke community.

Axfood neemt Witron in de arm voor nieuw logistiek centrum

De Zweedse supermarktketen Axfood is van plan een nieuw, volautomatisch logistiek centrum te bouwen in Frillesås, in de gemeente Kungsbacka. Het centrum, dat in 2030 klaar moet zijn, zal zorgen voor meer capaciteit en efficiëntie voor de toekomstige groei van de retailgroep in Zuid-Zweden. Als automatiseringspartner voor de nieuwe faciliteit werd gekozen voor Witron, met wie Axfood intussen een intentieverklaring ondertekende. Axfood en Witron werken al enkele jaren samen. Zo leverde Witron eerder al de automatiseringsoplossing voor het automatische logistieke centrum van de groep in Bålsta.

Groninger zet dubbel in op Kardex Mlog voor meegroeiende logistiek

Familiebedrijf Groninger uit het Zuid-Duitse Crailsheim levert als machinebouwer oplossingen voor het vullen en inpakken van kwetsbare producten voor de farmaceutische, zelfzorg- en cosmeticasector. Voor het nieuwe logistieke centrum van Groninger heeft Kardex Mlog een pallet- en kleingoedmagazijn gebouwd voor de productie- en reserveonderdelenlogistiek. Het volledig geautomatiseerde hoogbouwmagazijn met meer dan 3.000 palletplekken vormt een duo met een Bakken Shuttle System.

Bausch + Lomb kiest TGW Logistics voor automatisering van DC

Bausch + Lomb behoort tot de toonaangevende producenten van oogheelkundige technologie, waaronder contactlenzen, chirurgische instrumenten en geneesmiddelen. De healthcare specialist is actief in meer dan honderd landen en heeft ongeveer 13.500 mensen in dienst.

TVH breidt trainingscentrum TVH University uit

TVH, een wereldspeler in de markt van onderdelen en toebehoren voor heftrucks, industriële voertuigen en bouw- en landbouwmachines, heeft in het hoofdkwartier in Waregem nieuwe faciliteiten geopend voor zijn trainingscentrum TVH University, dat praktijkgerichte technische opleidingen biedt voor industriële voertuigen.

Modern douanemanagement schept ruimte voor hogere marges

Customs Support Group (CSG), een van de grootste onafhankelijke leverancier van douane- en handelsoplossingen in Europa, en Boston Consulting Group (BCG) presenteren een onderzoek waaruit blijkt dat douaneverplichtingen niet langer slechts draaien om het uitvoeren van regelgeving, maar dat deze een krachtige stimulans voor groei en marges kunnen betekenen. In 2024 inden douaneautoriteiten wereldwijd tussen de 600 en 900 miljard dollar aan douanerechten. Dat bedrag staat gelijk aan bijna één procent van het wereldwijde, economische verkeer. Tegelijkertijd neemt de complexiteit toe door nieuwe sancties, strengere regels over de oorsprong, CO2-regelgeving en dynamische invoerrechten.

Inefficiënte magazijnen belemmeren groei van handelsbedrijven

Belgische handelsbedrijven verwachten groei in 2025, maar kostenbeheersing blijft cruciaal. Door druk op de marges zetten bedrijven in op efficiëntieverbetering, geoptimaliseerde inkoopstrategieën en de automatisering van interne processen. Dat blijkt uit de sectoranalyse van de KMO Barometer 2025, die onderzoeksbureau Markteffect in opdracht van softwareontwikkelaar Exact bij 500 kmo’s uitvoerde. Tegelijk geeft 44% aan te investeren in automatisering, maar magazijn- en voorraadprocessen blijven opvallend inefficiënt.

Element Logic introduceert Automation as a Service: een flexibel abonnementsmodel voor magazijnautomatisering

(Advertorial) Geen hoge investeringen, wel gegarandeerde prestaties, schaalbaarheid en duurzaamheid. Ontdek hoe AaaS jouw bedrijf laat groeien.

Bedrijvencontactdagen: ontmoet BITO voor uw magazijninrichting.

(Advertorial) Bezoek BITO Systems in Hal 4 op stand 4235 tijdens de Bedrijvencontactdagen in Antwerp Expo op 1 & 2 oktober. Van eerste rek voor starters tot robotica en automatisering voor groeiende bedrijven: ons team adviseert je graag.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.