Hoe de geschikte elektrische transpallet of stapelaar kiezen?

(Advertorial)Er zijn heel wat verschillende typen elektrische transpalletten en stapelaars op de markt. Geen wonder dat het soms moeilijk is de bomen door het bos te zien. Welke elektrische transpalletten of stapelaars zijn het meest geschikt voor welke toepassing?

Ameise versus Jungheinrich
Jungheinrich is een grote speler op de Belgische markt wat betreft intralogistieke oplossingen. Het bedrijf biedt twee merken elektrische transpalletten en stapelaars aan: Jungheinrich én Ameise. Het merk Ameise is één van de huismerken van de webshop van Jungheinrich - Jungheinrich PROFISHOP - en werd opgericht in 1948 door de founder van Jungheinrich, meer bepaald dr. Friedrich Jungheinrich.
Het productgamma van beide merken omvat zowel elektrische transpalletten als stapelaars van Duitse makelij die lasten verplaatsen en/of heffen. Waar zit dan precies het verschil? Het verschil zit hoofdzakelijk in de toepassing waarvoor de trucks worden ingezet.

Ameise: ideale keuze bij lagere gebruiksintensiteit
Het zijn niet noodzakelijk alleen kleine zelfstandigen die kiezen voor een elektrische transpallet of stapelaar van Ameise. Ook KMO’s, die het werk van hun medewerkers willen verlichten, opteren bij occasioneel gebruik voor Ameise. Dienen er bijvoorbeeld dagelijks slechts een beperkt aantal palletten verplaatst of getild te worden, dan is een Ameise truck een veilige keuze. Ook als ergonomisch alternatief voor een manuele handtranspallet verkiezen heel wat bedrijven een Ameise elektrische transpallet. De Ameise elektrische trucks zijn immers budgetvriendelijk en vormen tegelijkertijd een interessante investering die het comfort en de ergonomie van de gebruikers verbetert.
 
Niets dan voordelen met lithium-ion batterijen
De elektrische transpalletten en stapelaars van Ameise zijn uitgerust met een compacte en lichte lithium-ion batterij. Dit maakt dat deze trucks kort en wendbaar zijn en zodoende eenvoudig te manoeuvreren in kleine ruimten. De lithium-ion batterijen zijn bovendien onderhoudsvrij en makkelijk te laden. Ook ontsnappen er tijdens het laden geen gassen (waterstof). Zodoende is het niet noodzakelijk de batterijen in geventileerde ruimten te laden.

Jungheinrich bij regelmatig of intensief gebruik
Wanneer de truck gedurende meer dan enkele uren gebruikt dient te worden of palletten over een grotere afstand vervoerd moeten worden, dan neemt de gebruiksintensiteit toe. In dat geval volstaan de prestaties van de Ameise trucks niet meer en vormt Jungheinrich de beste keuze. Bij de trucks van Jungheinrich hoeven er immers geen toegevingen gedaan te worden wat betreft efficiëntie en gebruiksgemak. De trucks zijn eenvoudig te manoeuvreren en staan garant voor maximale prestaties. Bovendien verzekeren de trucks een stabiel transport bij ongelijke ondergronden of bij hellingen, alsook bij het lossen van vrachtwagens. De Jungheinrich elektrische transpalletten en stapelaars zijn dan ook uitermate geschikt voor de zwaarste en meest intensieve toepassingen.

Tal van varianten, opties en features beschikbaar
Quasi alle Jungheinrich trucks zijn verkrijgbaar met loodzuur of lithium-ion batterij. Op heden worden de meeste Jungheinrich trucks nog uitgerust met een loodzuur batterij. Voordelen hiervan zijn dat de trucks voordeliger zijn in aankoop dan hun lithium-ion tegenhangers en dat ze geschikt zijn voor gebruik bij zowel lichte als zware toepassingen. Lithium-ion is echter de meest duurzame energiebron. Deze batterijen onderscheiden zich door onder meer kortere laadtijden, de mogelijkheid tot tussentijds laden, een onderhoudsvrije werking en een langere levensduur. Daarenboven zijn deze batterijen tot 20% efficiënter in energieverbruik.
Bij aankoop van een elektrische transpallet of stapelaar van Jungheinrich kan gekozen worden uit een lange lijst van andere uitrustingsopties en prestatiefeatures. Bijvoorbeeld een geïntegreerde lader, een kruipgangschakelaar, tractiehulpmiddelen, … Dit laat Jungheinrich toe in te spelen op de behoeften van elke klant en zo het meest geschikte toestel aan te bieden.

Klik hier voor meer informatie. 

2022101114146847_advertorial-bijgevoegde-visual-ameise-pse-747469.jpg

Recente nieuwsberichten

PGS Group en maatwerkbedrijf AJR produceren samen pallets

PGS Group, gespecialiseerd in houten pallets – nieuw en gereconditioneerd – en in reverse logistics-diensten, is een strategische samenwerking aangegaan met het maatwerkbedrijf Atelier Jean Regniers (AJR) in Wallonië. AJR draagt bij aan inclusief werk door ongeveer 300 medewerkers in te zetten voor productie- en commerciële opdrachten op het gebied van detergenten, kantoor- en schoolartikelen, textielproductie, maar ook door verpakkingsdiensten te leveren en werk in externe bedrijven aan te bieden. Het palletatelier produceert voornamelijk op maat gemaakte oplossingen voor de regio en Noord-Frankrijk.

Still voegt compacte reachtruck aan portfolio toe

Still, leverancier van intralogistieke oplossingen, breidt zijn portfolio van reachtrucks uit met de FXR 14C-16C, een compacte aanvulling op de krachtige reachtruck FM-X. De nieuwkomer moet bedrijven met bescheiden eisen aan hun magazijntrucks, maar met een grote behoefte aan compactheid, veiligheid en zuinigheid, een slim alternatief bieden om de magazijnprocessen te optimaliseren.

Kardex Mlog bouwt shuttlemagazijn voor Duits elektronicabedrijf

Kardex Mlog zal als hoofdaannemer een shuttlemagazijn met één gang en ruim 4.400 opslaglocaties voor kleingoedbakken bouwen voor Fischer Elektronik in Lüdenscheid, Duitsland. De elektronicaspecialist koos voor het schaalbare shuttlesysteem van Rocket Solution. Begin juni 2026, slechts vier maanden na de start van de bouw, moet het magazijn operationeel zijn.

Marks & Spencer geeft grootse automatiseringsopdracht aan TGW Logistics

De Britse retailer Marks & Spencer (M&S) en TGW Logistics, leverancier van oplossingen voor material handling, hebben een contract getekend voor een samenwerkingsproject. Het betreft een van de meest omvangrijke opdrachten in de 55-jarige geschiedenis van TGW Logistics. In Daventry (Northamptonshire, VK) zal tegen het voorjaar van 2029 een nieuw, toekomstbestendig distributiecentrum voor voedingsmiddelen met twee temperatuurzones worden voltooid. Robots zullen er cruciale taken uitvoeren, van transport tot opslag en orderverzameling tot het samenstellen van rolcontainers, en zo maximale efficiëntie mogelijk maken.

Dematic implementeert AutoStore voor Belgische ziekenhuizen

Maria Middelares vzw, een non-profit medische organisatie, heeft Dematic als leverancier van intelligente logistieke automatisering geselecteerd om het eerste AutoStore-systeem voor de Belgische zorgsector te implementeren. Vanuit een nieuw logistiek centrum zal het systeem de twee Maria Middelares-ziekenhuizen in Gent en Deinze, evenals de twee medische centra in Aalter en Gentbrugge bevoorraden. Maria Middelares telt in beide ziekenhuizen meer dan 400 artsen en 2.500 medewerkers.

ICO krijgt eerste volautomatische parkeergarage met meerdere verdiepingen in Europa

De bouw van Europa’s eerste volautomatische parkeergarage met meerdere verdiepingen gaat binnenkort van start bij ICO (International Car Operators) in de haven van Zeebrugge. Het project is het resultaat van een samenwerking tussen drie partijen: ICO, Stow Group en Ceratec.

WDP vergroot logistieke cluster langs E19 in Mechelen

WDP, ontwikkelaar van en investeerder in logistiek vastgoed, breidt zijn aanwezigheid langs de E19 in Mechelen, tussen Antwerpen en Brussel, verder uit. De add-on acquisitie, omvat een totale oppervlakte van ongeveer 25.000m², met een verhuurbare oppervlakte van ruim 12.000m² en bijkomend ongeveer 4.000m² buitenopslag.

Siemens en Capgemini breiden samenwerking uit

Siemens en Capgemini breiden hun strategische samenwerking uit om samen AI-gestuurde digitale oplossingen te creëren voor productontwikkeling, productie en operaties. De oplossingen hebben artificiële intelligentie al van bij de start volledig in hun kern verankerd, in plaats van het slechts achteraf als extra functie toe te voegen. De partners richten zich op zestien toepassingsgebieden die tastbare resultaten kunnen opleveren op het vlak van productie-efficiëntie, time-to-market, kwaliteit, duurzaamheid en meer.

Optioryx zorgt voor warehouseoptimalisering met Pulse en Flux

Softwarebedrijf Optioryx uit Gent levert Warehouse Optimization Software (WOS) die magazijnen moet helpen hun efficiëntie te verhogen, kosten te verlagen en meer uit hun bestaande middelen te halen. Optioryx is ontwikkeld als een laag die boven eender welk magazijnbeheersysteem (WMS) werkt en vult de ontbrekende intelligentie aan met AI-aangedreven oplossingen voor orderpicking, slotting, verpakkingsoptimalisering en mobiele datacaptatie.

Geekplus evolueert naar onbemande logistiek met Robot Arm Picking Station

Geekplus, wereldwijd leverancier van magazijnrobotica, heeft zijn nieuwe Robot Arm Picking Station gelanceerd. Het betreft een end-to-end onbemande pickingoplossing die een grote sprong voorwaarts betekent in de evolutie van gedeeltelijke automatisering naar ‘full-process intelligence’.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.