Hermes Fulfilment zet AMR’s in voor intern pallettransport

Foto: © Hermes Fulfilment

Als een van Duitslands grootste fulfilment dienstverleners verzorgt Hermes Fulfilment het volledige verzendproces voor de retailers en platformpartners van de Otto Group. Met een productassortiment van ongeveer een miljoen artikelen beheert Hermes Fulfilment de opslag, verpakking en retourverwerking. Het bedrijf heeft ongeveer 8.000 mensen in dienst en verwerkt jaarlijks ongeveer 500 miljoen artikelen. In zijn streven naar automatisering van de intralogistieke processen introduceert Hermes Fulfilment nu voor het eerst autonome mobiele robots (AMR’s) in zijn logistieke centrum in Löhne, Duitsland. De AMR’s staan in voor het interne transport van grote pallets met verzamelde goederen binnen de 100.000m² grote faciliteit.

De vestiging in Noordrijn-Westfalen is gespecialiseerd in het verwerken van grote en volumineuze artikelen die meer dan 31,5 kilogram wegen. Daaronder vallen meubels, grote elektrische apparaten zoals wasmachines en koelkasten, maar ook gestoffeerde meubels en matrassen. De meeste van die volumineuze goederen worden opgeslagen in rekken van maximaal 12,4 meter hoog. Bestellingen bestaan doorgaans uit meerdere afzonderlijke pakketten, die meestal handmatig op de grond op grote pallets worden verzameld. Die pallets worden in het logistieke centrum overgedragen aan Hermes Einrichtungs Service, die de goederen vervolgens aflevert met teams van twee personen. Tot nu toe werd die overdracht aan het zusterbedrijf voornamelijk uitgevoerd met handmatig bediende laagheffende pallettrucks. In de toekomst zullen deze worden aangevuld met autonome mobiele robots van het Oostenrijkse bedrijf Melkus Mechatronic.

Elke robot weegt 222kg en kan lasten tot 1.200kg dragen. Met een hefhoogte van 240mm bewegen de robots autonoom met een gemiddelde snelheid van 1,5m/s en navigeren ze met behulp van laserscanners op hun masten, vorken en zijkanten. Om ze te helpen zich te oriënteren in hun omgeving, werd de infrastructuur van het gebouw in kaart gebracht en geïntegreerd in een cloudgebaseerd besturingsplatform. De transportcoördinatie wordt beheerd via een centraal controlestation.

Sensoren zorgen ervoor dat de robots obstakels detecteren en kunnen vertragen of helemaal stoppen als er niet genoeg ruimte is om eromheen te manoeuvreren. De medewerkers die naast de robots zullen werken, worden daarvoor opgeleid en zullen zich ook aan nieuwe voorrangsregels moeten aanpassen: de autonome voertuigen hebben altijd voorrang op zowel conventionele material handling apparatuur als op medewerkers te voet in de faciliteit.

De introductie van de zelfrijdende ladingdragers moet de veiligheid op de werkplek aanzienlijk verbeteren. Er zijn minder handmatige transporten nodig en de gelijkmatige beweging van de robots bij lage snelheid zal zorgen voor meer rust en voorspelbaarheid in de dagelijkse logistieke operaties. Dat moet zich vertalen naar een grotere algehele efficiëntie in interne workflows. Personeel dat voorheen verantwoordelijk was voor die transporten zal worden ingezet voor complexere taken in het centrum.

Hermes Fulfilment heeft al 23 batterij-aangedreven robots succesvol geïntegreerd en er volgen er nog twee. Samen zullen de robots naar verwachting ongeveer duizend transporten per dag uitvoeren over een gezamenlijke afstand van ongeveer dertig kilometer. Zowat twintig procent van de transporten zal nog steeds met conventionele laagheffende pallettrucks worden uitgevoerd. Zodra de pilotfase op de locatie in Löhne is afgerond, zal de robotoplossing ook worden uitgerold op de andere twee-persoons-bezorg-locatie van Hermes Fulfilment in Ansbach, Beieren, Duitsland.

Recente nieuwsberichten

AI helpt postbedrijven tijdens recordpiekperiode

Nu het aantal pakketten tijdens het piekseizoen nieuwe hoogten bereikt, wenden postbedrijven zich steeds vaker tot AI om het hoofd te bieden aan de toenemende druk op nauwkeurigheid, personeelsbezetting en operationele kosten. Daarbij maken ze bij het sorteren gebruik van AI-gebaseerde softwaresuites zoals Minerva van Lockheed Martin.

Realtime simulatietool moet beladingsgraad optimaliseren

Twaalf transportbedrijven gaan met het distributienetwerk Netwerk Benelux (NBX) onderzoek doen naar hun optimale beladingsgraad. Het doel is om gezamenlijke capaciteit (transport-, magazijn- en personele capaciteit) zo efficiënt en duurzaam mogelijk te laten verlopen door middel van een dynamische planning. Technische Universiteit Eindhoven biedt daarbij ondersteuning met een realtime simulatietool waarbij capaciteitsbeheerfunctionaliteit beter wordt geïntegreerd en andere tools, zoals planningssoftware, chauffeursapplicaties en transportation management systemen (TMS), beter worden benut.

CLog 3.0: COOP en Witron starten derde bouwfase

De Noorse supermarktketen COOP Norge SA werkt al meer dan tien jaar samen met systeemintegrator Witron. Die samenwerking uit zich in het full-range logistieke centrum nabij de luchthaven Gardermoen in Oslo. De faciliteit heeft een oppervlakte van 84.000 vierkante meter en levert momenteel aan 1.200 winkels meer dan 13.000 verschillende droge, verse en diepvriesproducten. Centraal staat het OPM-systeem van Witron, met 42 COM-machines die in alle temperatuurzones worden ingezet.

Bijna 70% van expediteurs en douaneagenten vindt technologie essentieel voor groei

Descartes Systems Group, wereldwijd leverancier van on-demand SaaS-oplossingen voor logistiek-intensieve bedrijven in commerce, heeft de resultaten bekendgemaakt van zijn Global Forwarder/Broker Benchmark Study bij meer dan 400 bedrijven. Daaruit blijkt dat de sector te maken krijgt met een combinatie van onzekerheid en technologische opportuniteiten. Zo horen de wereldwijde instabiliteit (60%), wijzigende tarieven (42%) en de prijsdruk (61%) bij de grootste uitdagingen die expediteurs en douaneagenten in de komende vijf jaar verwachten.

Montea verwerft voormalige Euro Shoe-site in Beringen

De Belgische beursgenoteerde vastgoedgroep Montea breidt zijn aanwezigheid in het Limburgse Beringen uit met de acquisitie van de voormalige Euro Shoe-site. De strategische locatie langs de E313 en de E314 zorgt niet alleen voor een goede verbinding met Antwerpen, Luik en Brussel over de weg, maar biedt ook rechtstreekse toegang tot het Albertkanaal, wat bijdraagt aan de multimodale ontsluiting van de site.

Zes op de tien magazijnen gebruiken AI

Gebaseerd op een enquête bij ruim 2.000 logistieke leiders blijkt dat automatisering en AI snel terrein winnen. De gemiddelde terugverdientijd ligt tussen twee en drie jaar, terwijl de vraag naar hoogopgeleide magazijnmedewerkers verder blijft stijgen. De enquête kadert binnen een onderzoek van Mecalux, ontwikkelaar van geautomatiseerde opslagoplossingen, WMS en opslagsystemen, en het MIT Intelligent Logistics Systems (ILS) Lab van het Center for Transportation and Logistics.

TGW Logistics investeert 50 miljoen euro extra in hoofdkantoor

TGW Logistics, leverancier van intralogistieke oplossingen, investeert nog eens 50 miljoen euro in de uitbreiding van zijn productiecapaciteit op het hoofdkantoor in Marchtrenk (Oostenrijk). Concreet zal tegen de tweede helft van 2028 een vijf verdiepingen tellend gebouw 14.000 vierkante meter extra bruikbare ruimte opleveren. Het bedrijf streeft ernaar zijn omzet tegen 2030 te verdubbelen tot meer dan twee miljard euro. “De investering in ons hoofdkantoor in Marchtrenk vormt daarvoor de infrastructurele basis”, aldus CEO Henry Puhl.

‘Meten en Verbeteren CO2-emissies’ moet logistiek in Nederland helpen verbeteren

Hoe ga je als logistiek bedrijf om met files, personeelstekort en de druk om te moeten verduurzamen? Hoe zorg je voor vollere wagens, betere routes, minder CO2-uitstoot en betere marges? Omdat die vragen leven in de sector, zette het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het programma ‘Meten en Verbeteren CO2-emissies’ op. Het programma begeleidt bedrijven individueel om grip te krijgen op hun logistieke processen, wat hen moet helpen klaarstomen voor de toekomst. Sinds de opstart eind september 2025 nemen al meer dan dertig bedrijven aan het programma deel.

Prologis maakt DC minder afhankelijk van elektriciteitsnet met microgrid

In een regio waar uitbreiden vrijwel onmogelijk is door netcongestie, heeft Prologis een nieuw logistiek pand van ongeveer 23.000m² ontwikkeld dat grotendeels onafhankelijk is van het elektriciteitsnet. De locatie in het Nederlandse Almere is uitgerust met een microgrid: een lokaal energiesysteem dat zonne-energie, energieopslag en noodvoorzieningen combineert. Dat maakt het gebouw operationeel op een plek waar geen volwaardige netaansluiting beschikbaar is.

Coole logistiek. Frisse ideeën voor uw magazijn

(Advertorial) Daifuku - expert met meer dan 50 jaar expertise op het gebied van automatisering van de koelketen: Verhoog de efficiëntie in de diepvriessector. Onze geautomatiseerde intralogistieke oplossingen voor diepvriesopslag en -distributie maken het mogelijk.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.