Hema doopt winkels om tot orderpicklocaties
Twintig Nederlandse filialen van winkelketen Hema krijgen een extra rol toebedeeld. Ze gaan namelijk ook fungeren als distributiecentrum voor online bestellingen.
Hoewel de fysieke winkels van Hema in Nederland gewoon open zijn, zit de online verkoop de laatste weken duidelijk in de lift. Zo is de digitale omzet in Nederland verdrievoudigd. De online verkoop in België is zelfs verzesvoudigd.
Omdat Hema praktisch gezien niet op die digitale stormloop was ingericht, leidde de grote online vraag tot vertragingen in de bezorging, die konden oplopen tot twee à vier dagen. Daarom besloot de winkelketen een extra distributiecentrum voor e-commerce in te richten en twintig grotere winkels ook de functie van orderpicklocatie toe te kennen. De pakketjes die in die winkels worden samengesteld, gaan niet rechtstreeks naar de eindklant, maar naar DHL. Die levert ze vervolgens bij de consument af.
In een brief aan de obligatiehouders liet Hema nog weten dat de vraag van klanten begint aan te trekken. De voorzorgsmaatregelen in de fysieke winkels in Nederland werpen duidelijk hun vruchten af. Klanten zouden er zelfs significant meer spenderen per bezoek.
Foto: Hema