Haven van Zeebrugge gewapend voor alle Brexit-scenario’s
Wat de uitkomst van de Brexit-onderhandelingen ook mag zijn, dat die een forse impact zullen hebben op de Haven van Zeebrugge staat buiten kijf. Gedelegeerd bestuurder Joachim Coens benadrukte tijdens Supply Chain Innovations 2019 in Antwerpen dat de haven klaar is om elk scenario op te vangen. Verschillende (digitale) maatregelen moeten de impact zoveel als mogelijk indijken.
Het Verenigd Koninkrijk is de belangrijkste handelspartner van de haven. Die verhandelde vorig jaar 40,1 miljoen ton, waarvan 17,6 miljoen ton of 44% van en naar het VK. Vijfduizend jobs zijn direct gelinkt aan die goederenstromen. “We hebben de voorbije maanden hard gewerkt, samen met de bedrijven, de privésector, de douane en de overheden om ons voor elke scenario te wapenen”, verduidelijkte de havenbaas.
Die inspanningen resulteren onder meer in het havenbrede dataplatform RC/SeaPort, dat via een heuse Brexit-wizard de volledige import- en exportflow in kaart brengt. Het platform faciliteert ook E-Desk Ferry, een tool voor een continue data-uitwisseling tussen de gebruikers, terminals en douane. In een laatste fase rolt het platform een track-and-trace functionaliteit uit. De nieuwe applicatie Flux moet de vrachtwagenchauffeurs dan weer zo vlot mogelijk in en om de haven loodsen. De gedelegeerd bestuurder omschrijft het als “een Waze voor de sector”.
Naast de digitale tools voorziet de haven in extra parkeermogelijkheden en bijkomende voorzieningen voor de douaneactiviteiten. Om de Brexit te omzeilen, is de trafiek tussen Ierland en het Europese vasteland alvast geïntensifieerd. Dat gebeurt met behulp van twee nieuwe roro-vrachtschepen van de Cobelfret Groep. Joachim Coens wees er ten slotte op dat de haven doorheen het hele Brexit-proces ook blijft inzetten op de training en opleiding van alle stakeholders.