Gerobotiseerde afhaalpunt als oplossing voor de Last Mile logistiek

(Advertorial)Al bijna 20 jaar gaat de opkomst van online bestellen voor de dagelijkse boodschappen gepaard met een enorme groei aan bezorgmogelijkheden voor de consument. Bij elke nieuwe mogelijkheid moeten we ons afvragen hoe relevant de bezorg- of afhaalmethode is. Relevant als het gaat om de acceptatie door de consument, maar ook als het gaat om het voordeel voor de detaillist. Daarnaast mogen we de maatschappelijke, economische en ecologische gevolgen niet vergeten. Tussen alle distributiemogelijkheden lijken de gerobotiseerde of onbemande afhaalpunten met lockers* (kluisjes) in trek te zijn, vooral omdat we de afgelopen jaren diverse varianten hebben zien ontstaan.

Veel supermarktketens proberen momenteel allerlei testinstallaties uit om te kijken hoe de consument reageert en om te vaststellen wat de bijdrage in de omzet kan zijn. Er is zeker nog geen sprake van een grootschalige implementatie. Hoewel men het nut van deze gerobotiseerde afhaalpunten steeds meer inziet, is er nog geen echte consensus ontstaan over de optimale werkwijze of inzet. Ook is het omslagpunt voor een winstgevende exploitatie nog niet bepaald. Om een levensvatbaar businessmodel te kunnen bepalen, is het essentieel om verder te kijken dan het afhaalpunt zelf. Wat wordt de rol van deze oplossing in de hele distributieketen en hoe ondersteunt het de lokale fysieke winkel?

Een complete kijk op de logistiek
Gerobotiseerde of bemande afhaalpunten, drive-through punten, bezorging aan huis en click & collect behoren tot een breed aanbod aan afhaal- en bezorgmogelijkheden. Ze worden vaak gecombineerd met de traditionele hyper- en supermarkten. Het idee is om meerdere kanalen te creëren om dagelijks zoveel mogelijk (verschillende) klanten van dienst te kunnen zijn.
 
Het voordeel van het afhaalpunt, zeker de onbemande versie, is dat het niet de geografische en tijdgebonden nadelen heeft van andere distributiekanalen. Drive-through punten, thuisbezorging of click & collect-pick-ups vragen om een tripje naar een winkelzone of in ieder geval om rekening te houden met een vooraf gereserveerd tijdslot. Bij een afhaalpunt kunnen klanten op elk gewenst moment, en zelfs te voet, hun boodschap ophalen en dat geeft veel meer flexibiliteit.
 
Mede door de opkomst van deze nieuwe mogelijkheden verliest de supermarkt terrein en moet het zichzelf opnieuw uitvinden. Nieuwe fysieke en digitale stromen vragen om een transformatie van deze winkels naar een winkelruimte waarin alle mogelijke afhaal- en bezorgkanalen geïntegreerd kunnen worden. We zien deze winkels doorgroeien tot echte micro-fulfilmentcentra**, waarmee door toevoeging van nieuwe shopping mogelijkheden marktaandeel kan worden gewonnen en behouden. De focus ligt nu op het winstgevend maken van dit multi-channel supermarktmodel.
 
Wat zijn de factoren waarmee men dit supermarktconcept economisch interessant kan maken?
Bij het “traditionele” boodschappen doen, wordt het ‘picken’ en thuisbezorgen door de klant uitgevoerd. Met drive-through punten, thuisbezorging en gerobotiseerde afhaalpunten is het de aanbieder die alle pickoperaties en (een deel van) de bezorging voor zijn rekening neemt. Om de omzet te vergroten en tegelijkertijd concurrerend te blijven, moeten winkelketens deze stijging van de bedrijfskosten onder controle zien te houden. 
 
Zij hebben daartoe 2 mogelijkheden:
De eerste is het centraliseren en automatiseren van orderverzamelprocessen voor de bestellingen bij de afhaalpunten, drive-through-punten en thuisbezorging. Enerzijds om de operatie zo compact mogelijk te houden, want grond is immers schaars en duur. Anderzijds om redenen van operationele productiviteit. De investering in een gerobotiseerd orderverzamel- en opslagsysteem is essentieel om in een kleine ruimte een hoge output te kunnen realiseren en daarmee winst te kunnen maken.
De tweede mogelijkheid is het implementeren van een informatiesysteem, dat in staat is om alle processen te op elkaar af te stemmen, van productopslag tot het bevoorraden van de verschillende afhaal- en bezorgopties. Slimme software moet de efficiency van elke methode verbeteren: snel reageren als de klant aankomt bij een doorrijpunt, de kortste route voor een thuisbezorgronde, enz.
 
Het beheer van een gerobotiseerd afhaalpunt kent nog aandachtspunten. Savoye werkt nu specifiek aan voorspellende software voor de bezettingstijd van lockers, met als doel het aantal vrije lockers in te schatten en de winstgevendheid van het systeem te verbeteren. Leren door statistisch te observeren is een eerste stap, maar vervolgens kan machine learning worden ingezet om de ophaaltijd in te schatten; afhankelijk van de inhoud van de bestelling. We onderzoeken ook de mogelijkheid om de retourzendingen automatisch te verifiëren bij klanten die de lockers gebruiken. Dit omvat een controleproces, waarbij je de barcode van het artikel kan scannen, het artikel kan wegen of zelfs artikelen automatisch herkent door middel van een vision-systeem.
 
Minder CO2-uitstoot
Naast het economische model moeten we ook kijken naar de impact op het milieu door de verschillende afhaal- en bezorgopties. Op dit punt bieden de gerobotiseerde lockers een sterk voordeel.
Laten we het meest voorkomende scenario bekijken, waarbij de klant wekelijks boodschappen doet en een ruime keuze aan producten wil. Thuisbezorging zorgt voor de laagste CO2-voetafdruk, dankzij het bundelen van bestellingen door middel van een geoptimaliseerde bezorgronde. De drive-through-punten en 'traditionele' boodschappen zorgen echter voor een groot aantal ritten tussen supermarkt en thuis. 
 
Het opzetten van een netwerk van gerobotiseerde afhaalpunten lijkt een nog aantrekkelijker alternatief dan de klant één voor één te beleveren. Dat komt door de centralisatie van leveringspunten van deze nieuwe methode. Met slim geplaatste afhaalpunten met lockers (ophalen onderweg van/naar het werk of zelfs te voet in de eigen buurt) kan de CO2 uitstoot tot 40% worden verminderd in vergelijking met thuisbezorging.
 
De bijdrage van gerobotiseerde afhaalpunten aan de CO2-reductie is afhankelijk van de bevolkingsdichtheid. In stedelijke gebieden zullen afhaalpunten worden geïnstalleerd in een speciale ruimte, of waarschijnlijker naast of in een buurtwinkel: boodschappen worden te voet gedaan of op weg van/naar het werk met auto of fiets. Net buiten de stad moeten de afhaalpunten worden geplaatst op de routes tussen woning en werkplek en wel dusdanig dat een eventuele omweg zo kort mogelijk is. Op het platteland zullen deze afhaalpunten niet zoveel bijdragen aan de CO2 reductie, maar moeten ze meer gezien worden als een dienst die bijdraagt aan het woongenot in deze gebieden.

2022126153324545_distribution-channels-dec2022.jpg

Conclusie
Zoals we hebben gezien, lijken de gerobotiseerde afhaalpunten tussen alle nieuwe distributiekanalen tot de aantrekkelijkste alternatieven te horen. Ondanks de sterke voordelen, zijn er nog twijfels over deze afhaalpunten met lockers. Twijfels die een brede uitrol voorlopig nog in de weg staan.
De huidige proefopstellingen dragen bij aan een heroverweging van zogenaamde last mile-modellen. Dit gaat verder dan alleen het afhaalpunt zelf, maar gaat ook over de bevoorrading en de relevante orderverzamelmethoden voor dit kanaal. Wat ook nog moet worden bepaald, zijn de ideale locaties voor een afhaalpunt of een Micro Fulfilment Centre. Andere vraagstukken gaan over de gewenste orderprofielen, cutoff tijden en de hoeveelheden die een klant verwacht vanuit dit kanaal; alleen voor een kleine bestelling of ook voor de wekelijkse boodschappen?
 
Zodra we deze vraagstukken hebben opgelost, is de kans groot dat deze systemen ingeburgerd raken. Immers, de winsten op het gebied van klantenservice en milieu-impact zijn nu eenmaal sterke argumenten om deze afhaalpunten in je distributiesysteem op te nemen.
 
Voor meer informatie over SAVOYE ga naar : savoye.com
 
NB.:
*: Meer over gerobotiseerde afhaalpunten: https://www.savoye.com/ressource/consignes-robotisees/).
**: Meer over micro-fulfilment centra: https://www.savoye.com/solutions-2/micro-fulfillment-center/) .
  
Dit artikel is geschreven door Aurélien Leguy, Head of Innovation, SAVOYE.

2022126153346368_aurelienleguy.jpg

Recente nieuwsberichten

Gofo Netherlands voorziet hub van sorteermachine met dubbele dwarsband

Gofo, een aanbieder van last-mile bezorging in de Verenigde Staten, Frankrijk, Nederland en Italië, heeft in zijn hub in Amsterdam (die in april 2025 werd geopend) een sorteermachine met dubbele dwarsband geïnstalleerd. Met het systeem wil het bedrijf de flexibiliteit en efficiëntie van zijn Nederlandse netwerk verbeteren, zodat het tegemoet kan komen aan de vraag tijdens het piekseizoen. De eerste resultaten zouden alvast een meetbare verbetering in de sorteersnelheid en -nauwkeurigheid bevestigen.

AWG plukt vruchten van magazijnautomatisering door Witron

Het Amerikaanse Associated Wholesale Grocers (AWG) is een ledencoöperatie waarin 1.100 winkeleigenaren meer dan 3.400 supermarkten exploiteren in 33 Amerikaanse staten. Daarbij zorgen ze voor een gezamenlijke jaaromzet van meer dan 25 miljard dollar. Naast de toenemende productdiversiteit en marktvolatiliteit, zetten het aanhoudende tekort aan geschoolde arbeidskrachten in magazijnen, stijgende transportkosten en strengere regelgeving het distributiemodel erg onder druk. Als antwoord op die uitdagingen besloot AWG zijn distributienetwerk te automatiseren en de activiteiten zo efficiënt mogelijk te optimaliseren. Verschillende leveranciers van geautomatiseerde systemen werden grondig geanalyseerd; uiteindelijk werd gekozen voor Witron uit Parkstein (Duitsland).

Swiss Post versterkt pakketnetwerk en logistiek met EAE Solutions

Omdat het aantal pakketten blijft toenemen en klantverwachtingen zich blijven ontwikkelen, investeert Swiss Post in de modernisering van zijn logistieke netwerk. De drie belangrijkste pakketcentra van het Zwitserse nationale postbedrijf vormen al meer dan twintig jaar de kern van de bedrijfsvoering. Als onderdeel van zijn langetermijnstrategie vernieuwt en vervangt Swiss Post verschillende sorteerfaciliteiten om de capaciteit uit te breiden, de efficiëntie te verbeteren en duurzame groei te ondersteunen. Daarvoor doet het bedrijf een beroep op systeemintegrator EAE Solutions.

Linde presenteert nieuwe automatiseringsoplossingen

In zijn Linde Experience Hub in Aschaffenburg (Duitsland) heeft Linde Material Handling verschillende nieuwe automatiseringsoplossingen gedemonstreerd die het portfolio moeten versterken. Blikvanger tijdens de Linde Automation Summit was een prototype van de Linde E-Matic, de eerste geautomatiseerde contragewichttruck voor buitengebruik. Deze heftruck met een hefcapaciteit tot 2,3 ton wordt in 2027 op de markt verwacht. De truck is uitgerust met een sideshift, lithium-ionbatterijen en de nodige navigatie- en veiligheidstechnologie. In een eerste fase zal de truck focussen op horizontaal transport, waarna hij gaandeweg meer taken, zoals het zijdelings laden en lossen van vrachtwagens, op zich zal nemen. De preprojecten bij geselecteerde klanten zullen worden meegenomen in de verdere ontwikkeling en serieproductie.

Tailormade Logistics versterkt positie in Zuid-Europa door overnames

De Belgische logistiek dienstverlener Tailormade Logistics, met hoofdkantoor in Gent, zet een volgende stap in zijn groei door de activiteiten verder te zetten die tot nu toe werden uitgevoerd door HSV Expeditie en Hansbeeks Snelvervoer, twee gespecialiseerde transportbedrijven met een sterke focus op Spanje en Portugal. Met deze strategische uitbreiding versterkt Tailormade Logistics (TML) zijn dienstverlening naar Zuid-Europa, wat het een logische volgende stap noemt na de sterke aanwezigheid in Frankrijk.

Active Ants neemt eerste robotarm met AI in gebruik

Als fulfilmentaanbieder verwerkt Active Ants – onderdeel van de 3PL-divisie van Bpostgroup – online bestellingen van webshops in zijn geautomatiseerde warehouses (opslag, pick & pack, verzending en retourbeheer). Het bedrijf experimenteert daarbij volop met technologie en robotica. Zo heeft het in het Active Ants-warehouse in Dorsten (Duitsland) met succes een eerste AI-gestuurde robotarm voor orderpicking in gebruik genomen.

Opname logistiek vastgoed stabiliseert volgens JLL

De opname van logistiek vastgoed normaliseert zich na de piek tijdens de COVID-pandemie. Dat blijkt uit de ‘Q3 Market Dynamics for Industrial & Logistics’ van Jones Lang Lasalle (JLL), gespecialiseerd in commercieel vastgoed.

Dynamisch pallets opslaan: ga je voor een shuttlesysteem of verrijdbare stellingen?

(Advertorial) Het maximaliseren van de palletopslagcapaciteit is een cruciale uitdaging voor veel magazijnen. Een eeuwig dilemma daarbij is dat meer compacte opslag altijd ten koste van verkeersruimte én flexibiliteit gaat. Vooral bij een beperkt vloeroppervlak en een groeiende voorraad is het essentieel om het juiste opslagsysteem te kiezen. Twee populaire oplossingen zijn het pallet shuttlesysteem en verrijdbare palletstellingen. Beide systemen verhogen de opslagcapaciteit aanzienlijk, maar ze verschillen in toegankelijkheid, flexibiliteit en efficiëntie. De keuze hangt verder af van factoren zoals producttype, omloopsnelheid, beschikbare ruimte en veiligheidsvereisten. In dit blog bespreken we de voor- en nadelen van beide opties, zodat u kunt bepalen welke oplossing beter bij uw toepassing past.

Veiligheidsplan voor magazijn en laadperrons: dé vergeten prioriteit

(Advertorial) Het is weer die tijd van het jaar waarin iedereen druk bezig is met plannen, begrotingen en prestatiedoelstellingen. Logischerwijze gaat daarbij veel aandacht uit naar productiviteit en efficiëntie. Orders moeten sneller verwerkt worden, doorlooptijden korter, marges hoger. Helaas raakt één cruciaal aspect soms een beetje ondergesneeuwd: veilig werken in het magazijn en op de laadperrons. Juist daar gebeuren de meeste incidenten, vaak met grote gevolgen voor medewerkers en bedrijfscontinuïteit en dat blijkt ook uit de bekende rapporten van de Arbeidsinspectie.

PGS Group en maatwerkbedrijf AJR produceren samen pallets

PGS Group, gespecialiseerd in houten pallets – nieuw en gereconditioneerd – en in reverse logistics-diensten, is een strategische samenwerking aangegaan met het maatwerkbedrijf Atelier Jean Regniers (AJR) in Wallonië. AJR draagt bij aan inclusief werk door ongeveer 300 medewerkers in te zetten voor productie- en commerciële opdrachten op het gebied van detergenten, kantoor- en schoolartikelen, textielproductie, maar ook door verpakkingsdiensten te leveren en werk in externe bedrijven aan te bieden. Het palletatelier produceert voornamelijk op maat gemaakte oplossingen voor de regio en Noord-Frankrijk.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.