Generix Group lanceert Resource Management System voor planning en optimalisering van resources in magazijnen

Generix Group, wereldwijde leverancier van collaboratieve SaaS-oplossingen voor het supply chain ecosysteem, stelt zijn Resource Management System voor, een oplossing voor warehouse resource planning en optimalisering.

Geconfronteerd met de toenemende complexiteit van orderstromen en de problemen van absenteïsme en verloop, moeten bedrijven beter kunnen anticiperen. Om de productiviteit van het magazijn te bevorderen, combineert Generix Group daarom de prestatieanalyse en resource planning in één oplossing. Het Resource Management System is een tool die volgens de ontwikkelaars bijdraagt aan de loyaliteit van de medewerkers door de kwaliteit van het leven op het werk te verbeteren, waardoor jobs in magazijnen aantrekkelijker worden.

Met RMS moeten logistiek managers hun middelen kunnen maximaliseren door met één tool de productiviteit te meten, de resources te plannen en de betrokkenheid van het team te verbeteren.

De oplossing combineert Labor Management en Resource Planning functies om een optimaal beheer mogelijk te maken van de steeds grotere en gemechaniseerde magazijnlogistieke productiemiddelen. Met de RMS-oplossing kunnen de voorspelling en de organisatie van personeel en materieel worden geautomatiseerd. Zo kunnen site managers zich ervan vergewissen dat ze het maximale uit hun bestaande middelen halen, voordat ze in nieuwe apparatuur investeren.

RMS definieert en automatiseert ook de updates van workload-plannen zo fijn als nodig: per taak, per dag of per uur. Het berekent de gemiddelde tijd die nodig is om de workload per shift (ontvangst, orderpicking, verpakking) te voltooien en houdt rekening met de werkomstandigheden en de profielen van de medewerkers om de normen aan te passen en de doelstellingen te bepalen. Tot slot meet het de productiviteit van de medewerkers, rekening houdend met de uitvoeringscontext, om de HR-tools te voeden.

Met steeds meer referenties en unit pickings moeten site managers de flexibiliteit krijgen om de resources gemakkelijk van de ene opdracht naar de andere te kunnen verplaatsen. Met RMS kunnen zij het gebruik van hun resources, zowel menselijk als materieel, dynamisch en in real time plannen. Artificiële intelligentie voegt een laag van automatisering toe aan het besluitvormingsproces: het anticipeert op de uit te voeren werklast en optimaliseert de toewijzing van middelen, terwijl het zich aanpast aan de specifieke kenmerken van elk magazijn, hun doelstellingen en hun beperkingen.

Met de oplossing kunnen operatoren tijdens dezelfde werkperiode van de ene dienst naar de andere gaan en verschillende taken uitvoeren, waardoor vermoeidheid en herhaling worden verminderd. Dat moet resulteren in een hogere feitelijke bezetting van middelen, slimmere planning voor medewerkers, dagelijks beheer van afwezigheid van medewerkers en een 50% hogere betrouwbaarheid van capaciteitsprognoses.

Foto: Generix Group – RMS

Recente nieuwsberichten

Cocus en Panasonic herdefiniëren connectiviteit met veilige private 5G-newerken

Panasonic Connect Europe is een samenwerking aangegaan met Cocus, een IT-dienstverlener gespecialiseerd in digitale transformatiediensten, beveiligde communicatiesystemen – waaronder private 5G-netwerken – en AI. Samen bieden de twee bedrijven hun klanten software, hardware en een betrouwbare infrastructuur voor private 5G-netwerken aan. De samenwerking moet o.a. de productiviteit verhogen en de operationele kosten verlagen voor gebruikers van de robuuste Toughbook-toestellen van Panasonic.

Witgoedfabrikant BSH Hausgeräte vertrouwt op TGW Logistics

In het Beierse district Dillingen is recent het startschot gegeven voor de bouw van een shuttlewarehouse voor witgoedfabrikant BSH Hausgeräte GmbH. Tegen het voorjaar van 2027 zal TGW Logistics er een sterk geautomatiseerd miniloadmagazijn opleveren dat de productie betrouwbaar en snel van componenten moet voorzien. Meer dan 50 shuttlerobots zullen ervoor zorgen dat de benodigde onderdelen precies op het juiste moment bij de assemblagewerkstations worden aangeleverd.

DSV rondt acquisitie van Schenker af

DSV A/S heeft de overname van Schenker van Deutsche Bahn voltooid. De transactie is de grootste in de geschiedenis van DSV en zorgt volgens het Deense transport- en logistiekbedrijf voor een aanzienlijke uitbreiding van het wereldwijde netwerk, de expertise en het concurrentievoordeel van alle drie de divisies. Met de overname, die wordt gewaardeerd op ongeveer 106,7 miljard DKK (ongeveer 14,3 miljard euro), verdubbelt DSV zijn omvang. De gecombineerde onderneming zal een omzet van ongeveer 310 miljard DKK (ongeveer 41,6 miljard euro) vertegenwoordigen en telt bijna 160.000 medewerkers in meer dan 90 landen.

Van Moer Logistics gaat logistieke oplossingen optimaliseren in Qatar

De Belgische logistiek dienstverlener Van Moer Logistics is een strategisch partnership aangegaan met Q-Fab, een dochteronderneming van Al Mahhar Holding Qatar, gespecialiseerd in onderhoud en reparatie van industriële apparatuur. De samenwerking heeft als doel de logistieke dienstverlening en het onderhoud van apparatuur in Qatar te verbeteren.

Jungheinrich introduceert lader serie SLH 700i

Jungheinrich, leverancier van intralogistieke oplossingen, lanceert met zijn nieuwe hoogfrequentielader SLH 700i een oplossing die moet beantwoorden aan de specifieke eisen van moderne magazijnomgevingen.

Igus plaatst AI-robotadviseur voor RBTX.com online

Het Duitse familiebedrijf Igus, ontwikkelaar en producent van ‘motion plastics’, heeft een nieuwe AI-chatbot toegevoegd aan het online platform RBTX.com. De interactieve adviseur is ontworpen om bedrijven met weinig eerdere ervaring en technologische expertise in staat te stellen snel en betrouwbaar ‘low cost’ automatiseringsoplossingen (LCA) samen te stellen om hun concurrentiekracht te vergroten.

Bedrijven willen hogere tarieven doorberekenen aan klanten

Volgens een survey van onderzoeks- en adviesbureau Gartner is 45% van de supply chain leiders van plan kosten aan hun klanten door te berekenen als belangrijkste maatregel om de gevolgen van de nieuw opgelegde tarieven te beperken. Drieënveertig procent van de respondenten gaf aan dat ze de kosten vooral willen beperken door middel van verschillende supply chain-initiatieven (zie figuur).

Snelgroeiers zien ‘trade compliance’ als concurrentievoordeel

Descartes Systems Group, aanbieder van on-demand SaaS-oplossingen en actief in het verenigen van logistiek-intensieve bedrijven in de handel, deelt de resultaten van zijn studie ‘Top Three Traits of Companies with a Successful Approach to Trade Compliance’. Uit dat onderzoek blijkt dat 39% van de snelgroeiende bedrijven (bedrijven die de komende twee jaar meer dan 15% groei verwachten) ‘trade compliance’ als een concurrentievoordeel beschouwen en niet enkel als een wettelijke vereiste. Bij de trager groeiende bedrijven (met minder dan 5% verwachte groei) is dat 22%.

Logistiek in economisch onzekere tijden: het belang van periodiek onderhoud aan laad- en losapparatuur

(Advertorial) Het nieuws in 2025 wordt veelvuldig beheerst door (politieke) conflicten en economische onrust. Gelukkig rekent het CPB ons nog voor dat we in Nederland de komende jaren mogen rekenen op een bescheiden economische groei, maar bedrijven volgen de wereldwijde ontwikkelingen nauwlettend. Ook wordt er nu kritisch gekeken naar de uitgaven. Juist in deze periode is het van cruciaal belang om niet te besparen op zaken die ervoor zorgen dat het logistieke proces op rolletjes blijft lopen. Een voorbeeld daarvan is het periodieke onderhoud aan laad- en lossystemen, waaronder dock levellers, shelters en snelloopdeuren.

Wijzigingen in kilometerheffing vanaf 1 juli 2025

Vanaf dinsdag 1 juli zijn in België nieuwe tarieven van toepassing voor de kilometerheffing. Voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zullen de tarieven worden aangepast aan de index. Voor Vlaanderen zal naast een indexering een aanpassing van de tarieven plaatsvinden overeenkomstig artikel 54 van het Programmadecreet van 20/12/2025. Wat Wallonië betreft, is er geen verandering van de tarieven voorzien.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.