Gebrek aan visibiliteit in omni-channel retail leidt tot verlies

Recent onderzoek door Sapio Research in opdracht van Zetes en in samenwerking met Zebra Technologies, toont hoe klanten reageren op tegenvallers en hoe retailers volgens hen moeten reageren in alle kanalen.

Klanten hebben maar weinig geduld en verwachten een snelle en efficiënte ervaring. Zo wil het merendeel van de klanten (70%) niet langer dan vijf minuten wachten in een winkel om te weten of een artikel al dan niet op voorraad is; 30% zelfs niet langer dan twee minuten. Ook online gedraagt de klant zich zo. Bij levensmiddelen zou 26% van de respondenten op zoek gaan naar een alternatief of iets vergelijkbaars online als een gewenst artikel niet voorradig is; bij de kopers van interieurartikelen en van modeartikelen zou respectievelijk 30% en 31% naar een andere website gaan of de hele bestelling annuleren. De financiële gevolgen zijn navenant: interieurwinkels verliezen tot 33% en modewinkels 31% van hun omzet als artikelen niet op voorraad zijn.
 
Bovendien zou meer dan driekwart (78%) van de klanten mogelijks niet terugkeren bij een retailer als een levering tot drie keer toe te laat of onvolledig is en accepteert een derde (31%) slechts één te late of onvolledige levering. Als klanten de '3 strikes and out'-regel toepassen in één kanaal, dan is de kans groot dat hetzelfde gebeurt in elk kanaal, met alle gevolgen van dien voor de klantervaring en dus ook voor de merkentrouw.
 
Die klantenverwachtingen tonen het belang aan van gedegen supply chain-modellen die één voorraadoverzicht combineren met nauwkeurige visibiliteit in realtime met proactief monitoren. Hoewel retailers het zelf ook prioritair vinden één voorraadoverzicht te creëren (81% vindt dat van groot of cruciaal belang), heeft tot op vandaag slechts 36% van de retailers die doelstelling bereikt.
 
Het onderzoek toont verder aan dat nog geen derde van de retailers de klanten voorziet van correcte voorraadniveaus van de producten in alle winkellocaties en 45% voorziet zelfs helemaal geen voorraadniveaus.
Ook maakt slechts 20% van de retailers gebruik van geautomatiseerde systemen die in realtime geüpdatet worden en maar 19% van het winkelpersoneel kan de productbeschikbaarheid via een mobiel apparaat controleren.
Meer dan de helft (58%) van de klanten koopt minder snel bij een retailer als het een ingewikkeld proces is om artikelen te retourneren.
 
“Retailers richten zich heel erg op het verbeteren van de klantervaring, maar het gebrek aan realtimevisibiliteit binnen de supply chain vormt een grote beperking en zou meer problemen en meer omzetverlies kunnen veroorzaken dan velen beseffen”, waarschuwen ze bij Zetes. “In de nieuwe strijd met de concurrent zullen efficiënte manieren om meer winst te realiseren in supply chains en volledige visibiliteit in de hele supply chain het grote verschil maken in 2017 en van grote invloed zijn op de klantentrouw in de toekomst."

Recente nieuwsberichten

Corneel Geerts neemt nieuw magazijn in Venlo in gebruik

Corneel Geerts Transportgroup heeft zijn nieuwe CO₂-neutrale vestiging in Venlo (NL) officieel in gebruik genomen. Het nieuwe gebouw bevindt zich op een terrein van 1,2 hectare, vlak naast de autosnelweg, en beschikt over ruime kantoren en 6.000m² magazijnruimte, goed voor 8.000 palletplaatsen. Met een vrije hoogte van 12,5 meter moet de site niet alleen extra capaciteit bieden, maar ook zorgen voor maximale efficiëntie en flexibiliteit voor de toekomst.

Zalando kiest Nomagic om robotica in warehouses uit te breiden

Online retailer voor mode en lifestyle Zalando heeft Nomagic, leverancier van AI-aangedreven robotica voor warehouses en de fulfilment-sector, geselecteerd om de operational excellence in zijn fulfilmentcentra te versterken en medewerkers bij hun dagelijkse taken te ondersteunen. De samenwerking bouwt voort op een bewezen staat van dienst, waarbij de AI-aangedreven robotoplossingen van Nomagic aanzienlijke efficiëntieverbeteringen en betrouwbaarheid opleveren in bestaande implementaties.

Nieuwe COO bij Manhattan Associates

Manhattan Associates heeft Greg Betz aangesteld als chief operating officer (COO). Greg Betz heeft meer dan twintig jaar ervaring in het leiden van complexe wereldwijde organisaties.

Jungheinrich stelt elektrische handpallettruck AME 18 voor

Met de AME 18 lanceert Jungheinrich een compacte en krachtige elektrische handpallettruck voor de interne materiaalstromen. De handpallettruck is het resultaat van een nauwe ontwikkelingssamenwerking tussen de Jungheinrich-vestigingen in Norderstedt en Qingpu en is speciaal ontwikkeld voor de eisen van moderne logistieke processen.

DHL Express rust site in Keulen uit met SPOX-sorteerder van Vanderlande

DHL Express Duitsland gaat zijn nieuwe faciliteit in Keulen voorzien van de SPOX-sorteermachine van Vanderlande. Het is de eerste keer dat dit nieuwe type sorteermachine in een DHL-faciliteit wordt geïnstalleerd.

FlexBins AutoStore-systeem live bij QLS

QLS, de Nederlandse logistiek dienstverlener voor webshops, heeft als eerste het nieuwe FlexBins-systeem van AutoStore in gebruik genomen. De implementatie werd gerealiseerd door Lalesse Logistic Solutions.

PostNL test toepassing van robots in de bezorging

PostNL voert momenteel een reeks experimenten uit met verschillende types robots, zoals robothonden en service- en humanoïde robots. Daarmee onderzoekt het Nederlandse postbedrijf hoe robotica kan bijdragen aan de pakketbezorging met als doel de bezorger te ondersteunen en de dienstverlening met technologische innovatie te verbeteren. De tests worden uitgevoerd in samenwerking met Smartrobot Solutions.

Europese logistieke vastgoedmarkt kent structurele schaarste

Volgens een recente whitepaper van Prologis Research, getiteld Persistent Supply Constraints Position Europe For Value Growth, kampt de Europese logistieke vastgoedmarkt, met een omvang van 500 miljard euro, met een structureel tekort van meer dan 150 miljard euro. Over het hele continent zorgen aanhoudende obstakels zoals vergunningstrajecten, beperkte +grondbeschikbaarheid, arbeidskrapte en uitdagingen in het stroomnet ervoor dat het aanbod de vraag niet kan bijhouden.

Zó verleng je de levensduur van je magazijn: 5 tips

(Advertorial) 20 jaar: zo lang zou een magazijn meegaan voor het verouderd is. De levensduur hangt af van het oorspronkelijke ontwerp, de gebruikte materialen, het onderhoud en technologische updates. Maar hoe kunnen we de veroudering van gebouwen en installaties vertragen? En welke technologische, duurzame en innovatieve oplossingen helpen om verval te voorkomen? Met deze vijf tips kan je aan de slag om de levensduur van je magazijn te verlengen en logistieke processen te optimaliseren.

Euronics vereenvoudigt order fulfilment met ZetesMedea ImageID

Euronics Deutschland eG, een toonaangevende Europese retailer in consumentenelektronica, heeft ZetesMedea ImageID geïmplementeerd om de orderverwerking in zijn logistieke centrum in Ditzingen te optimaliseren. Deze machine vision-oplossing registreert en decodeert in één keer meerdere barcodes, serienummers en IMEI-nummers, wat moet zorgen voor meer efficiëntie, minder fouten en snellere verzending.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.