Gebrek aan strategisch ownership vertraagt digitale transformatie in bedrijven
Volgens het ‘2019 Digital Means Business Report’ van technologiedienstenbedrijf NTT is slechts 11% van de ondernemingen zeer tevreden met degenen die verantwoordelijk zijn voor hun digitale transformatie, ondanks het feit dat bijna driekwart van hen al volop in het traject zitten. Wereldwijd boeken organisaties wel enig succes met digitale transformatie, maar er heerst nog steeds een sterke overtuiging dat die evolutie radicale, ingrijpende veranderingen vereist om succesvol te zijn. Dat, in combinatie met een gebrek aan sterk transformationeel leiderschap en focus op de nood om mensen te veranderen, houdt veel bedrijven tegen.
Volgens het onderzoeksrapport gelooft ongeveer 71% van de organisaties in de vroege stadia van transformatie nog steeds dat een volledige herstructurering van het bedrijf en bedrijfsmodel de primaire definitie is van digitale transformatie. Slechts 49% van de respondenten gelooft dat hun leiderschapsteam over de juiste vaardigheden beschikt om de digitale transformatie uit te voeren. Bovendien blijkt gebrek aan ondersteuning van de directie of strategisch ownership de belangrijkste rem voor succes.
Die tekortkoming onderstreept de nood voor bedrijfsleiders om zichzelf te veranderen, een andere omgeving uit te bouwen en nieuwe gedragsprioriteiten en prestatie-indicatoren te stellen om een meer proactieve, tactische en incrementele benadering van transformatie te stimuleren.
Uit het onderzoek bleek ook dat er een directe correlatie bestaat tussen het vermogen van organisaties om op regelmatige basis relevante, op resultaten gebaseerde value van digitale transformatie te realiseren, en hun digitale maturiteit. Toch bestaat er nog steeds een opvallend gebrek aan coördinatie tussen IT-teams en het bredere bedrijf:
- Slechts 29% van de organisaties omarmt digitale transformatie als een samenwerkingsverband tussen de business en IT;
- Terwijl 42% van de respondenten zegt dat business en IT op een meer geïntegreerde manier resultaat leveren, mede ondersteund door de introductie van een functie van Chief Digital Officer, is slechts 12% zeer tevreden dat de planning effectief doorloopt naar uitvoering;
- Bijna de helft (49%) van de digitale transformatieprojecten wordt nog steeds door het IT-departement geleid.
Het onderzoek bevroeg meer dan 1.150 leidinggevenden uit 15 landen in Noord-Amerika en EMEA, en uit 11 verticale branches.