Gaming-technologie vindt toepassing in de logistieke wereld
Tegenwoordig wordt gaming-technologie in steeds meer andere industrieën dan de gamingwereld ingezet. Daarom wil Hogeschool West-Vlaanderen in Kortrijk (Howest) meer studenten van de opleiding Digital Arts & Entertainment (DAE) laten doorstromen naar die andere industrieën, bijvoorbeeld de logistieke sector. De hogeschool riep daartoe DAE Studio’s in het leven, een spin-off van Digital Arts & Entertainment die de brug moet slaan tussen studenten, Howest-research en de industrie.
Tijdens een brainstormsessie met logistiek dienstverlener Molenbergnatie en zijn softwarepartner Globis, ging DAE Studio’s ernaar op zoek hoe de studenten DAE hun kennis kunnen inzetten bij de verdere automatisering van de logistiek dienstverlener. Molenbergnatie vervoert agrarische producten zoals koffie, cacao, noten en rijst. In Antwerpen alleen al beschikt de onderneming over 350.000m² aan magazijnen.
De brainstormsessie leverde enkele interessante pistes op. Zo kan Molenbergnatie gaming-technologie gebruiken bij de opslag van goederen in zijn ‘breakbulk’ terminal. Aangezien de pallets een verschillende grootte hebben, lijkt het stapelen ervan soms op een spelletje Tetris. Ook de lokalisatie en de opvolging van producten zouden dankzij de combinatie van gaming-technologie en Internet of Things efficiënter kunnen verlopen. Concreet denkt DAE Studio’s daarbij aan virtual reality om producten te bekijken en te meten, drones om de plaatsing van de pallets te bepalen of tracking en tracing van de heftrucks die de goederen verplaatsen.
Howest, Molenbergnatie en Globis bekijken nu hoe ze kunnen samenwerken.