Floriway en Everspring gaan samen voor een kortere en meer duurzame sierteeltketen

Floriway is een logistiek dienstverlener in de sierteeltlogistiek en een joint venture van De Winter Logistics, Van Zaal Transport en Wematrans. Everspring (voorheen Flora Logistics) biedt een online groothandelsmarktplaats die kwekers en retailers rechtsreeks met elkaar verbindt. Beide dienstverleners bundelen nu hun krachten om het voor kwekers mogelijk te maken hun verse planten of bloemen rechtstreeks naar consumenten te sturen in meer dan vijftien Europese landen. Daarmee zetten de bedrijven in op volumebundeling, efficiëntie en inkoopkracht binnen de sierteeltketen.

Floriway en Everspring creëren logistieke hubs waar kwekers zelf of via hun vervoerder verse bloemen en planten kunnen afgeven – via bestaande logistieke stromen – en van waaruit ‘last mile’ vervoerders in één keer alle pakketten kunnen ophalen om deze vervolgens vers en snel bij consumenten te kunnen bezorgen. Op het veilingterrein van Royal FloraHolland is momenteel al zo’n verzamelpunt ingericht.
Eric de Winter, commercieel directeur bij Floriway: “Op veilinglocaties zoals Royal FloraHolland organiseren wij het gehele interne logistieke proces voor Floriway. Waar voorheen de klok altijd een leidende rol speelde, zijn kwekers nu juist veel meer op directe handel gericht, maar het rechtstreeks leveren aan consumenten is voor kwekers een behoorlijke uitdaging. Samen met Everspring maken wij het voor kwekers makkelijk om hun producten via een centrale hub af te sturen naar consumenten. Kwekers kunnen hun pakketten voor consumenten meesturen met hun huidige transport richting de veiling. Vervolgens zorgen wij voor het interne verkeer op de veiling en kunnen vervoerders zoals DPD (dat op dit moment als logistiek dienstverlener al bij Floriway en Everspring is aangesloten) alles eenvoudig op één plek ophalen en via fijnmazige distributie bij de consument afleveren.”

Sierteelt is het nummer 3 exportproduct van Nederland. Traditioneel gezien kopen exporteurs producten in bij kwekers en verkopen het vervolgens door naar eindbestemmingen in het buitenland. Dat is soms behoorlijk omslachtig en ingewikkeld.
Bas den Hoed, CEO bij Everspring: “Met Everspring bieden we niet alleen een marktplaats, maar we verzorgen ook het logistieke proces samen met Floriway. Zij regelen de hele interne logistiek voor Floriway op de veiling en dus lag daar een grote kans voor Everspring om onze groothandelsmarktplaats kracht bij te zetten. Met onze logistieke hubs bieden we een enorm voordeel voor kwekers, want we maken gebruik van de aanvoerstromen die er al zijn. Zo creëren we minder vervoersbewegingen en grotere vervoersstromen.”
“Een kweker maakt sowieso kosten voor het transport van zijn/haar reguliere afzet naar de veiling. Nu kunnen kwekers op datzelfde transport hun pakketten voor consumenten meesturen”, klinkt het nog.

Floriway en Everspring verwachten dat de afzet via het Europese pakketnetwerk in de toekomst alleen maar groter wordt. Dan hebben ze het over levering aan consumenten, maar ook aan kleinere winkels zoals concept stores die voor exporteurs vaak minder interessant zijn vanwege de omvang. Daarom gaan beide partners in de toekomst meer verzamelhubs opzetten. “Zeker met het oog op buitenlands transport, is het logisch dat er ook op andere plekken in Europa kan worden verzameld”, aldus de partners.

Foto: Bas den Hoed, Everspring (links) en Eric de Winter (Floriway)

Recente nieuwsberichten

Transform your procurement strategy: Elevate with insight

(Advertorial) Are you driving sustainability and resilience as procurement, setting industry benchmarks? To what extent is your procurement organisation automated and integrated, working with real-time insights, to drive significant value and innovation? What about your supplier and contract management, and the role AI can fulfil to support you?🔍

Ontdek hoe AI nieuwe niveaus van efficiëntie en nauwkeurigheid in uw toeleveringsketen kan ontsluiten

Magazijnen worden slimmer, sneller en veerkrachtiger, en AI staat centraal in deze evolutie. Ons nieuwste rapport, “AI: het belangrijkste in uw magazijn”, onderzoekt hoe kunstmatige intelligentie elk aspect van magazijnbeheer transformeert.

AI helpt postbedrijven tijdens recordpiekperiode

Nu het aantal pakketten tijdens het piekseizoen nieuwe hoogten bereikt, wenden postbedrijven zich steeds vaker tot AI om het hoofd te bieden aan de toenemende druk op nauwkeurigheid, personeelsbezetting en operationele kosten. Daarbij maken ze bij het sorteren gebruik van AI-gebaseerde softwaresuites zoals Minerva van Lockheed Martin.

Realtime simulatietool moet beladingsgraad optimaliseren

Twaalf transportbedrijven gaan met het distributienetwerk Netwerk Benelux (NBX) onderzoek doen naar hun optimale beladingsgraad. Het doel is om gezamenlijke capaciteit (transport-, magazijn- en personele capaciteit) zo efficiënt en duurzaam mogelijk te laten verlopen door middel van een dynamische planning. Technische Universiteit Eindhoven biedt daarbij ondersteuning met een realtime simulatietool waarbij capaciteitsbeheerfunctionaliteit beter wordt geïntegreerd en andere tools, zoals planningssoftware, chauffeursapplicaties en transportation management systemen (TMS), beter worden benut.

CLog 3.0: COOP en Witron starten derde bouwfase

De Noorse supermarktketen COOP Norge SA werkt al meer dan tien jaar samen met systeemintegrator Witron. Die samenwerking uit zich in het full-range logistieke centrum nabij de luchthaven Gardermoen in Oslo. De faciliteit heeft een oppervlakte van 84.000 vierkante meter en levert momenteel aan 1.200 winkels meer dan 13.000 verschillende droge, verse en diepvriesproducten. Centraal staat het OPM-systeem van Witron, met 42 COM-machines die in alle temperatuurzones worden ingezet.

Bijna 70% van expediteurs en douaneagenten vindt technologie essentieel voor groei

Descartes Systems Group, wereldwijd leverancier van on-demand SaaS-oplossingen voor logistiek-intensieve bedrijven in commerce, heeft de resultaten bekendgemaakt van zijn Global Forwarder/Broker Benchmark Study bij meer dan 400 bedrijven. Daaruit blijkt dat de sector te maken krijgt met een combinatie van onzekerheid en technologische opportuniteiten. Zo horen de wereldwijde instabiliteit (60%), wijzigende tarieven (42%) en de prijsdruk (61%) bij de grootste uitdagingen die expediteurs en douaneagenten in de komende vijf jaar verwachten.

Montea verwerft voormalige Euro Shoe-site in Beringen

De Belgische beursgenoteerde vastgoedgroep Montea breidt zijn aanwezigheid in het Limburgse Beringen uit met de acquisitie van de voormalige Euro Shoe-site. De strategische locatie langs de E313 en de E314 zorgt niet alleen voor een goede verbinding met Antwerpen, Luik en Brussel over de weg, maar biedt ook rechtstreekse toegang tot het Albertkanaal, wat bijdraagt aan de multimodale ontsluiting van de site.

Zes op de tien magazijnen gebruiken AI

Gebaseerd op een enquête bij ruim 2.000 logistieke leiders blijkt dat automatisering en AI snel terrein winnen. De gemiddelde terugverdientijd ligt tussen twee en drie jaar, terwijl de vraag naar hoogopgeleide magazijnmedewerkers verder blijft stijgen. De enquête kadert binnen een onderzoek van Mecalux, ontwikkelaar van geautomatiseerde opslagoplossingen, WMS en opslagsystemen, en het MIT Intelligent Logistics Systems (ILS) Lab van het Center for Transportation and Logistics.

TGW Logistics investeert 50 miljoen euro extra in hoofdkantoor

TGW Logistics, leverancier van intralogistieke oplossingen, investeert nog eens 50 miljoen euro in de uitbreiding van zijn productiecapaciteit op het hoofdkantoor in Marchtrenk (Oostenrijk). Concreet zal tegen de tweede helft van 2028 een vijf verdiepingen tellend gebouw 14.000 vierkante meter extra bruikbare ruimte opleveren. Het bedrijf streeft ernaar zijn omzet tegen 2030 te verdubbelen tot meer dan twee miljard euro. “De investering in ons hoofdkantoor in Marchtrenk vormt daarvoor de infrastructurele basis”, aldus CEO Henry Puhl.

‘Meten en Verbeteren CO2-emissies’ moet logistiek in Nederland helpen verbeteren

Hoe ga je als logistiek bedrijf om met files, personeelstekort en de druk om te moeten verduurzamen? Hoe zorg je voor vollere wagens, betere routes, minder CO2-uitstoot en betere marges? Omdat die vragen leven in de sector, zette het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het programma ‘Meten en Verbeteren CO2-emissies’ op. Het programma begeleidt bedrijven individueel om grip te krijgen op hun logistieke processen, wat hen moet helpen klaarstomen voor de toekomst. Sinds de opstart eind september 2025 nemen al meer dan dertig bedrijven aan het programma deel.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.