Excel om je voorraden te beheren: een goed idee?

(Advertorial)Degelijk voorraadbeheer blijft voor veel kmo’s een grote uitdaging. Je voorraden up-to-date houden en voorspellen vraagt heel wat denk- en rekenwerk. In dat geval kan Microsoft Excel een betrouwbare partner in crime zijn. Maar wat als je kmo zoveel producten in voorraad heeft dat het ook in Excel moeilijk wordt om alles bij te houden? Dan heb je als supply chain manager baat bij een gespecialiseerde software. Olivier Corluy, supply chain specialist en managing director bij Optimact, brengt duidelijkheid over het gebruik van Excel in voorraadbeheer. De voordelen …en meteen ook de nadelen.

Wie dagelijks cijfers en data verwerkt heeft Excel waarschijnlijk als favoriete softwareprogramma op zijn bureaublad staan. Binnen heel wat kmo’s wordt het Microsoft-programma ook gebruikt om de voorraden te beheren. Excel biedt dan ook veel voordelen, maar tegelijkertijd blijft het programma zwaktes vertonen wanneer de workload zodanig hoog wordt dat er een meer secure en efficiënte aanpak nodig is. Supply chain managers die met grote hoeveelheden en een grote variatie aan producten werken, kunnen wel eens overweldigd raken door de simpele maar krachtige tool die Excel is. Elk voordeel heeft zijn nadeel…
 
(te) Flexibel
Het grootste voordeel aan Microsoft Excel is dat het een erg flexibel programma is. The sky is the limit. Excel rekent hiervoor op jouw eigen kennis. De rekentool is als een tabula rasa. Jij kan zelf je ideeën en theorieën uitwerken, die je dan in het programma implementeert. Echter, van zodra je met je voorraadbeheer een next level bereikt, komt er wel heel wat bij kijken. De flexibiliteit van Excel kan ook een valkuil worden. Het blijft een manuele tool waar aanpassingen snel gebeurd zijn. Dus maak je per ongeluk een klein foutje in één enkele cel? Dan kan het zo voorbij zijn zonder dat je je ervan bewust bent. Eén kleine onoplettendheid kan dus grote gevolgen hebben.
 
Oersterk of onoverzichtelijk
Voor een softwareprogramma dat al sinds jaar en dag bestaat, is Microsoft Excel een enorm krachtige tool. Het stelt ons in staat om krachtige formules te implementeren en complexe bewerkingsmethodes uit te voeren. Alleen kan net die kracht ook de achilleshiel vormen voor veel gebruikers. Excel beschikt over duizenden rijen en kolommen en honderden sheets waardoor goed overzicht bewaren cruciaal is. Je wil vermijden dat je bestand onoverzichtelijk wordt wanneer je met enorme voorraden werkt. Een te grote Excel kan al snel voor verwarring zorgen. Uiteindelijk zie je door het bos de bomen niet meer en kan Excel te overweldigend zijn. Met tijdsverlies en inefficiëntie tot gevolg. Om van het gebrek aan een vlotte overdracht nog maar te zwijgen.
 
Vogelvrij of gevangen
Kracht en flexibiliteit staan niet garant voor robuustheid. Op Excel ben je zo vrij als een vogel. Je doet wat je wil. Je gebruikt de formules en methodes die je wil, en je past het programma aan naar jouw voorkeuren. Standaardisatie is er niet, maar blijkt vaak wel broodnodig. Want wat als het misgaat? Een melding die je verwittigt dat er iets fout loopt, kan soms al genoeg zijn om erger te voorkomen. Want werken met correcte data is onmisbaar in het nauwkeurig beheren van voorraden. Wanneer je met een grote hoeveelheid aan data werkt, kan dat een proces van lange adem worden. De eerste keer zal je je vol goede moed van die taak kwijten. De tweede keer wordt dat al iets lastiger. De derde keer vraag je je af waarom je al die gegevens nog moet ingeven en of je niets beters te doen hebt. Excel vraagt veel onderhoud en discipline. En dat vraagt tijd en energie die je graag voor je andere taken overhoudt.
 
Optimalisatie met Optimact
Beheer je enorme voorraden en verschillende artikelen? Dan is een supply chain management tool een betere optie dan Microsoft Excel. Als je maandelijks 10.000 artikelen moet controleren, zinkt de moed je ongetwijfeld in de schoenen. De supply chain management tool van Optimact doet dat werk voor jou. De software duidt potentiële problemen aan en vraagt je om deze te checken. Het resultaat? Je hoeft nog slechts 100 artikelen te controleren in plaats van 10.000.
 
Optimact werkt met gestandaardiseerde en gebruiksvriendelijke schermen. Dat maakt de overdracht tussen verschillende collega’s makkelijker. Bovendien win je aan efficiëntie: de applicatie zet alles voor je klaar waardoor je niet van een lege sheet moet beginnen. En bovendien heb je de mogelijkheid om via excepties te werken. Optimact is gefocust op het optimaliseren van voorraadbeheer. Het team van experts werkt voor verschillende klanten in verschillende situaties en leert nog elke dag bij om de tool steeds te verbeteren. Wanneer je als kmo met de Optimact-software werkt, verloopt voorraadbeheer en forecasting veel overzichtelijker, betrouwbaarder en efficiënter.
 
Kom er meer over te weten via https://optimact.com

Recente nieuwsberichten

Gofo Netherlands voorziet hub van sorteermachine met dubbele dwarsband

Gofo, een aanbieder van last-mile bezorging in de Verenigde Staten, Frankrijk, Nederland en Italië, heeft in zijn hub in Amsterdam (die in april 2025 werd geopend) een sorteermachine met dubbele dwarsband geïnstalleerd. Met het systeem wil het bedrijf de flexibiliteit en efficiëntie van zijn Nederlandse netwerk verbeteren, zodat het tegemoet kan komen aan de vraag tijdens het piekseizoen. De eerste resultaten zouden alvast een meetbare verbetering in de sorteersnelheid en -nauwkeurigheid bevestigen.

AWG plukt vruchten van magazijnautomatisering door Witron

Het Amerikaanse Associated Wholesale Grocers (AWG) is een ledencoöperatie waarin 1.100 winkeleigenaren meer dan 3.400 supermarkten exploiteren in 33 Amerikaanse staten. Daarbij zorgen ze voor een gezamenlijke jaaromzet van meer dan 25 miljard dollar. Naast de toenemende productdiversiteit en marktvolatiliteit, zetten het aanhoudende tekort aan geschoolde arbeidskrachten in magazijnen, stijgende transportkosten en strengere regelgeving het distributiemodel erg onder druk. Als antwoord op die uitdagingen besloot AWG zijn distributienetwerk te automatiseren en de activiteiten zo efficiënt mogelijk te optimaliseren. Verschillende leveranciers van geautomatiseerde systemen werden grondig geanalyseerd; uiteindelijk werd gekozen voor Witron uit Parkstein (Duitsland).

Swiss Post versterkt pakketnetwerk en logistiek met EAE Solutions

Omdat het aantal pakketten blijft toenemen en klantverwachtingen zich blijven ontwikkelen, investeert Swiss Post in de modernisering van zijn logistieke netwerk. De drie belangrijkste pakketcentra van het Zwitserse nationale postbedrijf vormen al meer dan twintig jaar de kern van de bedrijfsvoering. Als onderdeel van zijn langetermijnstrategie vernieuwt en vervangt Swiss Post verschillende sorteerfaciliteiten om de capaciteit uit te breiden, de efficiëntie te verbeteren en duurzame groei te ondersteunen. Daarvoor doet het bedrijf een beroep op systeemintegrator EAE Solutions.

Linde presenteert nieuwe automatiseringsoplossingen

In zijn Linde Experience Hub in Aschaffenburg (Duitsland) heeft Linde Material Handling verschillende nieuwe automatiseringsoplossingen gedemonstreerd die het portfolio moeten versterken. Blikvanger tijdens de Linde Automation Summit was een prototype van de Linde E-Matic, de eerste geautomatiseerde contragewichttruck voor buitengebruik. Deze heftruck met een hefcapaciteit tot 2,3 ton wordt in 2027 op de markt verwacht. De truck is uitgerust met een sideshift, lithium-ionbatterijen en de nodige navigatie- en veiligheidstechnologie. In een eerste fase zal de truck focussen op horizontaal transport, waarna hij gaandeweg meer taken, zoals het zijdelings laden en lossen van vrachtwagens, op zich zal nemen. De preprojecten bij geselecteerde klanten zullen worden meegenomen in de verdere ontwikkeling en serieproductie.

Tailormade Logistics versterkt positie in Zuid-Europa door overnames

De Belgische logistiek dienstverlener Tailormade Logistics, met hoofdkantoor in Gent, zet een volgende stap in zijn groei door de activiteiten verder te zetten die tot nu toe werden uitgevoerd door HSV Expeditie en Hansbeeks Snelvervoer, twee gespecialiseerde transportbedrijven met een sterke focus op Spanje en Portugal. Met deze strategische uitbreiding versterkt Tailormade Logistics (TML) zijn dienstverlening naar Zuid-Europa, wat het een logische volgende stap noemt na de sterke aanwezigheid in Frankrijk.

Active Ants neemt eerste robotarm met AI in gebruik

Als fulfilmentaanbieder verwerkt Active Ants – onderdeel van de 3PL-divisie van Bpostgroup – online bestellingen van webshops in zijn geautomatiseerde warehouses (opslag, pick & pack, verzending en retourbeheer). Het bedrijf experimenteert daarbij volop met technologie en robotica. Zo heeft het in het Active Ants-warehouse in Dorsten (Duitsland) met succes een eerste AI-gestuurde robotarm voor orderpicking in gebruik genomen.

Opname logistiek vastgoed stabiliseert volgens JLL

De opname van logistiek vastgoed normaliseert zich na de piek tijdens de COVID-pandemie. Dat blijkt uit de ‘Q3 Market Dynamics for Industrial & Logistics’ van Jones Lang Lasalle (JLL), gespecialiseerd in commercieel vastgoed.

Dynamisch pallets opslaan: ga je voor een shuttlesysteem of verrijdbare stellingen?

(Advertorial) Het maximaliseren van de palletopslagcapaciteit is een cruciale uitdaging voor veel magazijnen. Een eeuwig dilemma daarbij is dat meer compacte opslag altijd ten koste van verkeersruimte én flexibiliteit gaat. Vooral bij een beperkt vloeroppervlak en een groeiende voorraad is het essentieel om het juiste opslagsysteem te kiezen. Twee populaire oplossingen zijn het pallet shuttlesysteem en verrijdbare palletstellingen. Beide systemen verhogen de opslagcapaciteit aanzienlijk, maar ze verschillen in toegankelijkheid, flexibiliteit en efficiëntie. De keuze hangt verder af van factoren zoals producttype, omloopsnelheid, beschikbare ruimte en veiligheidsvereisten. In dit blog bespreken we de voor- en nadelen van beide opties, zodat u kunt bepalen welke oplossing beter bij uw toepassing past.

Veiligheidsplan voor magazijn en laadperrons: dé vergeten prioriteit

(Advertorial) Het is weer die tijd van het jaar waarin iedereen druk bezig is met plannen, begrotingen en prestatiedoelstellingen. Logischerwijze gaat daarbij veel aandacht uit naar productiviteit en efficiëntie. Orders moeten sneller verwerkt worden, doorlooptijden korter, marges hoger. Helaas raakt één cruciaal aspect soms een beetje ondergesneeuwd: veilig werken in het magazijn en op de laadperrons. Juist daar gebeuren de meeste incidenten, vaak met grote gevolgen voor medewerkers en bedrijfscontinuïteit en dat blijkt ook uit de bekende rapporten van de Arbeidsinspectie.

PGS Group en maatwerkbedrijf AJR produceren samen pallets

PGS Group, gespecialiseerd in houten pallets – nieuw en gereconditioneerd – en in reverse logistics-diensten, is een strategische samenwerking aangegaan met het maatwerkbedrijf Atelier Jean Regniers (AJR) in Wallonië. AJR draagt bij aan inclusief werk door ongeveer 300 medewerkers in te zetten voor productie- en commerciële opdrachten op het gebied van detergenten, kantoor- en schoolartikelen, textielproductie, maar ook door verpakkingsdiensten te leveren en werk in externe bedrijven aan te bieden. Het palletatelier produceert voornamelijk op maat gemaakte oplossingen voor de regio en Noord-Frankrijk.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.