Excel om je voorraden te beheren: een goed idee?

(Advertorial)Degelijk voorraadbeheer blijft voor veel kmo’s een grote uitdaging. Je voorraden up-to-date houden en voorspellen vraagt heel wat denk- en rekenwerk. In dat geval kan Microsoft Excel een betrouwbare partner in crime zijn. Maar wat als je kmo zoveel producten in voorraad heeft dat het ook in Excel moeilijk wordt om alles bij te houden? Dan heb je als supply chain manager baat bij een gespecialiseerde software. Olivier Corluy, supply chain specialist en managing director bij Optimact, brengt duidelijkheid over het gebruik van Excel in voorraadbeheer. De voordelen …en meteen ook de nadelen.

Wie dagelijks cijfers en data verwerkt heeft Excel waarschijnlijk als favoriete softwareprogramma op zijn bureaublad staan. Binnen heel wat kmo’s wordt het Microsoft-programma ook gebruikt om de voorraden te beheren. Excel biedt dan ook veel voordelen, maar tegelijkertijd blijft het programma zwaktes vertonen wanneer de workload zodanig hoog wordt dat er een meer secure en efficiënte aanpak nodig is. Supply chain managers die met grote hoeveelheden en een grote variatie aan producten werken, kunnen wel eens overweldigd raken door de simpele maar krachtige tool die Excel is. Elk voordeel heeft zijn nadeel…
 
(te) Flexibel
Het grootste voordeel aan Microsoft Excel is dat het een erg flexibel programma is. The sky is the limit. Excel rekent hiervoor op jouw eigen kennis. De rekentool is als een tabula rasa. Jij kan zelf je ideeën en theorieën uitwerken, die je dan in het programma implementeert. Echter, van zodra je met je voorraadbeheer een next level bereikt, komt er wel heel wat bij kijken. De flexibiliteit van Excel kan ook een valkuil worden. Het blijft een manuele tool waar aanpassingen snel gebeurd zijn. Dus maak je per ongeluk een klein foutje in één enkele cel? Dan kan het zo voorbij zijn zonder dat je je ervan bewust bent. Eén kleine onoplettendheid kan dus grote gevolgen hebben.
 
Oersterk of onoverzichtelijk
Voor een softwareprogramma dat al sinds jaar en dag bestaat, is Microsoft Excel een enorm krachtige tool. Het stelt ons in staat om krachtige formules te implementeren en complexe bewerkingsmethodes uit te voeren. Alleen kan net die kracht ook de achilleshiel vormen voor veel gebruikers. Excel beschikt over duizenden rijen en kolommen en honderden sheets waardoor goed overzicht bewaren cruciaal is. Je wil vermijden dat je bestand onoverzichtelijk wordt wanneer je met enorme voorraden werkt. Een te grote Excel kan al snel voor verwarring zorgen. Uiteindelijk zie je door het bos de bomen niet meer en kan Excel te overweldigend zijn. Met tijdsverlies en inefficiëntie tot gevolg. Om van het gebrek aan een vlotte overdracht nog maar te zwijgen.
 
Vogelvrij of gevangen
Kracht en flexibiliteit staan niet garant voor robuustheid. Op Excel ben je zo vrij als een vogel. Je doet wat je wil. Je gebruikt de formules en methodes die je wil, en je past het programma aan naar jouw voorkeuren. Standaardisatie is er niet, maar blijkt vaak wel broodnodig. Want wat als het misgaat? Een melding die je verwittigt dat er iets fout loopt, kan soms al genoeg zijn om erger te voorkomen. Want werken met correcte data is onmisbaar in het nauwkeurig beheren van voorraden. Wanneer je met een grote hoeveelheid aan data werkt, kan dat een proces van lange adem worden. De eerste keer zal je je vol goede moed van die taak kwijten. De tweede keer wordt dat al iets lastiger. De derde keer vraag je je af waarom je al die gegevens nog moet ingeven en of je niets beters te doen hebt. Excel vraagt veel onderhoud en discipline. En dat vraagt tijd en energie die je graag voor je andere taken overhoudt.
 
Optimalisatie met Optimact
Beheer je enorme voorraden en verschillende artikelen? Dan is een supply chain management tool een betere optie dan Microsoft Excel. Als je maandelijks 10.000 artikelen moet controleren, zinkt de moed je ongetwijfeld in de schoenen. De supply chain management tool van Optimact doet dat werk voor jou. De software duidt potentiële problemen aan en vraagt je om deze te checken. Het resultaat? Je hoeft nog slechts 100 artikelen te controleren in plaats van 10.000.
 
Optimact werkt met gestandaardiseerde en gebruiksvriendelijke schermen. Dat maakt de overdracht tussen verschillende collega’s makkelijker. Bovendien win je aan efficiëntie: de applicatie zet alles voor je klaar waardoor je niet van een lege sheet moet beginnen. En bovendien heb je de mogelijkheid om via excepties te werken. Optimact is gefocust op het optimaliseren van voorraadbeheer. Het team van experts werkt voor verschillende klanten in verschillende situaties en leert nog elke dag bij om de tool steeds te verbeteren. Wanneer je als kmo met de Optimact-software werkt, verloopt voorraadbeheer en forecasting veel overzichtelijker, betrouwbaarder en efficiënter.
 
Kom er meer over te weten via https://optimact.com

Recente nieuwsberichten

Canal de Navarrés voldoet aan de Europese Tobacco Products Directives met Zetes

Canal de Navarrés is een familiebedrijf uit Valencia (Spanje) dat ambachtelijke sigaren produceert. Net als voor veel andere kleine bedrijven, vormde de implementatie van de Europese Tobacco Products Directives (TPD) regelgeving ook voor Canal de Navarrés een grote uitdaging. De sigarenproducent zocht een technologische oplossing om aan de strenge wettelijke eisen te voldoen zonder afbreuk te doen aan zijn ambachtelijke productiemethoden. Vanwege het handmatige karakter van het productieproces waren operationele continuïteit en gebruikersgemak de cruciale factoren. De oplossing werd gevonden bij Zetes.

Yusen Logistics zet 165 Shelf-To-Person robots van Geek+ in

Geek+, een internationale speler op het vlak van mobiele robotica en intelligente automatisering, heeft van de Britse warehouse integrator Logistex de opdracht gekregen 165 Shelf-to-Person robots in te zetten in het bijna 111.500 vierkante meter grote fulfilment center van Yusen Logistics in Northampton (VK). Het project is voorzien voor B2B- en B2C-operaties met meerdere gebruikers voor gekoelde en niet-gekoelde activiteiten.

Scallog bouwt autonome logistieke robot met smeermiddelvrije kunststof glijlagers van Igus

Het Franse bedrijf Scallog, ontwikkelaar en bouwer van robotautomatiseringssystemen voor warehouses en distributiecentra, heeft een autonome robot ontwikkeld die schappen tot 600 kilogram in logistieke magazijnen kan transporteren. De robot, die luistert naar de naam ‘Boby’, kan zelfstandig schapinhoud naar het pickstation transporteren en zo tot 600 picks per uur verwerken. Meerdere robots kunnen ook in een zwerm werken, waardoor de automatiseringscapaciteit flexibel kan worden opgeschaald. Volgens Scallog leidt dat tot een productiviteitsstijging van 40%.

Sereact introduceert op AI gebaseerde robotica

Het in Stuttgart gevestigde softwarebedrijf Sereact heeft een oplossing ontwikkeld die het orderpickingproces verder moet optimaliseren, daar waar traditionele automatiseringstechnologie tegen haar grenzen aanloopt. De oplossing bestaat uit AI-software en robotica: robots begrijpen hun omgeving situationeel, ontwikkelen oplossingsstrategieën voor een efficiënt pick-and-place-proces en voeren deze autonoom uit.

Kmart kiest Vanderlande om nieuwe omnichannel faciliteit te automatiseren

De Kmart Group staat voor een van de meest iconische retailmerken van Australië. De groep bedient wekelijks miljoenen klanten in meer dan 450 Kmart en Target winkels in Australië en Nieuw-Zeeland, maar ook via zijn online platforms en mobiele apps. De groeiambities van Kmart op de lange termijn zijn gericht op die omnichannelaanpak. Om zijn nieuwe logistieke faciliteit in het Moorebank Intermodal Precinct in Sydney te automatiseren, heeft Kmart Vanderlande in de arm genomen.

Autodoc automatiseert met TGW Logistics

Autodoc, een van Europa’s grootste online retailers voor auto-onderdelen en -accessoires, heeft TGW Logistics opdracht gegeven een sterk geautomatiseerd magazijnsysteem te bouwen in de Tsjechische stad Cheb. Als onderdeel van een brownfield-project ondergaat het bestaande gebouw van Autodoc er een renovatie en wordt het voorzien van moderne automatiseringstechnologie. Na de ingebruikname zal Autodoc tot 50.000 bestellingen per dag kunnen verwerken, een volume dat momenteel nog over drie verschillende locaties wordt verdeeld.

Nieuwe barcodelezers van Brady beloven 99,995% nauwkeurigheid

Brady Corporation, producent en leverancier van oplossingen voor industriële identificatie, lanceert een reeks industriële barcodelezers met een leesnauwkeurigheid van 99,995%. De drie barcodelezers, de V4500, V3200 en V2200, zijn ontwikkeld om de datanauwkeurigheid te verbeteren en kunnen data delen via de meeste gangbare industriële protocollen.

Negatieve bezorgervaringen bij e-shoppen tasten klantenvertrouwen aan

E-commerce in de Benelux blijft groeien, maar Belgische en Nederlandse consumenten stellen steeds hogere eisen aan de thuisbezorging van hun aankopen. Dat blijkt uit recent onderzoek in opdracht van Descartes. Zo geeft 39% van de bevraagden aan het afgelopen jaar meer online aankopen te hebben gedaan en verwacht 45% dat in de toekomst een groter deel van hun aankopen thuisbezorgd zal worden. Tegelijkertijd blijkt dat slechte bezorgervaringen directe gevolgen hebben: 28% van de consumenten verliest het vertrouwen in de bezorgdienst na een incident en 16% bestelt vervolgens niet meer bij dezelfde retailer.

Deze dock leveller is geen dock leveller

(Advertorial) Voor we dit raadsel oplossen, staan we even stil bij het ontstaan en een omschrijving van dit veel toegepaste product. In de VS, zo rond het midden van de vorige eeuw, verdrong het wegvervoer de trein als voornaamste transportmiddel voor consumentengoederen, vooral door de opkomst van het moderne en uitgebreide Amerikaanse wegenstelsel. In plaats van goederen uit een wagon te lossen, moest een ‘opstap’ worden ontwikkeld, want het bleek niet altijd handig om zware goederen door middel van een schuine plaat naar het vloerniveau te rijden (sinds de jaren ’30 met een handpallettruck). Zo ontstonden de eerste laadperrons, die het niveauverschil een stuk kleiner maakten. Toch bleef het schipperen, aangezien vrachtwagens nog steeds allerlei verschillende afmetingen hadden. Begin jaren ’50 deed een nieuwe uitvinding zijn intrede: de dock leveller. In die dagen niet veel meer dan een scharnierende stalen oprit met een lip die de verbinding maakte tussen het laadperron en de laadvloer van de vrachtwagen. De dock leveller is werd een cruciaal hulpmiddel, met een tijdelijke en veilige overbrugging als hoofdtaak.

Transport- en logistieke sector verwacht vertraging in aanwervingen

Volgens de nieuwste jobbarometer van ManpowerGroup zal de aanwervingsactiviteit in de sector transport en logistiek in het derde kwartaal van 2025 sterk vertragen. Van de werkgevers die in april in deze sector werden bevraagd, verwacht 40% hun personeelsbestand tegen eind september 2025 uit te breiden, terwijl 34% aangeeft het te willen verminderen. De overige 26% van de respondenten voorziet geen verandering.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.