Europa is koppositie in robotica kwijt

Foto: Allianz Trade – Johan Geeroms

Volgens een rapport van Allianz Trade is Europa zijn koppositie in de wereldwijde robotica-race kwijt en dreigt het snel achterop te raken. “Zonder acute actie staat de Europese industrie dezelfde neergang te wachten zoals de Europese auto-industrie die doormaakt”, zo waarschuwt de kredietverzekeraar in zijn rapport ‘No country for old robots’.

Volgens Johan Geeroms (foto), director Risk Underwriting Benelux bij Allianz Trade, dendert China Europa voorbij. “Meer dan de helft van alle industriële robots wereldwijd zijn in 2024 in China in gebruik genomen”, zegt hij. “Met programma’s als ‘Made in China’ zet het land vol in op automatisering en robotisering. Niet alleen om de productie te verhogen, maar ook om de gevolgen van een vergrijzende bevolking op te vangen.” In de afgelopen vijf jaar groeide de wereldwijde robotica-sector met 230%. Naar verwachting zal ze in 2030 de grens van 100 miljard dollar overschrijden, zo stelt de kredietverzekeraar.

Chinese hegemonie dreigt

Europa, met landen als Duitsland, Zweden en Zwitserland als belangrijke spelers, blijft achter. Waar Europa ooit toonaangevend was in robotica, dreigt het nu weg te zakken naar het tweede plan. “China investeert massief in zowel robotproductie als technologische innovatie”, zegt Johan Geeroms. “Robotica staat centraal in de Chinese ontwikkelingsstrategie. In Europa ontbreekt die daadkracht en visie. We hebben in de auto-industrie gezien wat er dan gebeurt. De markt van EV’s is volledig in handen van China.”

Robotica is niet alleen een kwestie van technologische vooruitgang, maar ook van economische noodzaak, betoogt Johan Geeroms. “Europa vergrijst in sneltempo en kampt met structurele personeelstekorten, vooral in sectoren als landbouw, logistiek en zorg. Robots kunnen die tekorten deels opvangen en zo de productiviteit en concurrentiekracht van Europa op peil houden.”

Vijf acties

Volgens het Allianz Trade-rapport zijn er vijf cruciale stappen nodig om het tij te doen keren:

  1. Ontwikkel een Europese robotica-roadmap: Europa heeft een gezamenlijke strategie nodig om versnippering tegen te gaan;
  2. Voorzie meer kapitaal voor start-ups en innovators: Het ontbreken van een volwassen durfkapitaalmarkt vormt een rem op innovatie;
  3. Versnel innovatie van lab naar markt: Europa blinkt uit in onderzoek, maar heeft moeite om innovaties op te schalen tot succesvolle bedrijven;
  4. Investeer in scholing en omscholing: Het tekort aan technisch personeel is nijpend. Zonder grootschalige bijscholing dreigt de uitrol van robots te stagneren;
  5. Zorg voor slimmere regelgeving die innovatie stimuleert: Europa loopt voorop in AI-regelgeving, maar strikte regels kunnen innovatie juist afremmen.

Nu handelen, anders te laat

Volgens Johan Geeroms is het rapport glashelder: “Als Europa nu niks doet, staat onze positie als industriële grootmacht op het spel en dreigen we de aansluiting definitief te verliezen. Het moet voor iedereen duidelijk zijn dat robotica geen verre toekomstmuziek is, maar een noodzakelijke motor voor een concurrerend, veerkrachtig Europa. Nu handelen betekent morgen winst boeken… in productiviteit, innovatiekracht én geopolitieke autonomie.”

Recente nieuwsberichten

Element Logic introduceert Automation as a Service: een flexibel abonnementsmodel voor magazijnautomatisering

(Advertorial) Geen hoge investeringen, wel gegarandeerde prestaties, schaalbaarheid en duurzaamheid. Ontdek hoe AaaS jouw bedrijf laat groeien.

Bedrijvencontactdagen: ontmoet BITO voor uw magazijninrichting.

(Advertorial) Bezoek BITO Systems in Hal 4 op stand 4235 tijdens de Bedrijvencontactdagen in Antwerp Expo op 1 & 2 oktober. Van eerste rek voor starters tot robotica en automatisering voor groeiende bedrijven: ons team adviseert je graag.

Transport & Logistics 2025: kennis die richting geeft

(Advertorial) Digitalisering, duurzaamheid, geopolitiek en de arbeidsmarkt: het zijn de thema’s die vandaag de koers van transport en logistiek bepalen. Tijdens Transport & Logistics 2025 ontdekt u in drie dagen (14-16 oktober) hoe toonaangevende experts, bedrijven en federaties deze uitdagingen vertalen naar concrete oplossingen en kansen.

WDP rondt sale-and-leaseback van high bay KDL af

Logistiek vastgoedbedrijf WDP heeft de eerder aangekondigde sale-and-leaseback met logistiek dienstverlener Kris De Leeneer (KDL) succesvol afgerond. De transactie met een investeringswaarde van 40 miljoen euro, werd gerealiseerd via een inbreng in natura.

Nieuwe managing director voor Dachser Air & Sea Logistics EMEA

De Oostenrijker Alexander Winter (foto) wordt de nieuwe managing director van de business unit Air & Sea Logistics EMEA bij logistiek dienstverlener Dachser. Vanaf 1 oktober 2025 volgt hij Marc Meier op, die het bedrijf aan het eind van de maand verlaat.

Osapiens versterkt verantwoorde inkoop en traceerbaarheid in de supply chain bij Westwing

Westwing, een Europees e-commercebedrijf gespecialiseerd in interieurproducten, schakelt softwareontwikkelaar Osapiens in om de traceerbaarheid van de supply chain te verbeteren en volledige naleving van de Europese Ontbossingsverordening (EUDR) te garanderen.

Multipharma optimaliseert logistiek en delivery management met ZetesChronos

Het farmaceutische bedrijf Multipharma beschikt over een netwerk van 243 apotheken, verspreid over heel België, en telt meer dan 1800 medewerkers. Vanwege de uiteenlopende logistieke stromen kampte het bedrijf met moeilijkheden bij het traceren van zendingen. Handmatig delivery management leidde bovendien tot fouten bij de bezorging. Om de traceerbaarheid en efficiëntie van zijn logistieke operaties te verbeteren, implementeerde het farmabedrijf ZetesChronos.

Baoli introduceert KBP 14H Li-Ion pallettruck voor zware toepassingen

Baoli, onderdeel van de intralogistieke onderneming Kion Group, lanceert de Baoli KBP 14H, een nieuwe pallettruck met Li-Ion batterij voor interne materiaalverwerking.

AI-dashcam van Geotab vermindert risicovol rijgedrag

Geotab, wereldwijd aanbieder van verbonden transportoplossingen en asset management, lanceert de GO Focus Plus AI-dashcam en het nieuwe video-intelligentieplatform. De nieuwe dashcam met dubbele lens registreert zowel wat zich vóór het voertuig als in de cabine afspeelt.

Ruim 6 op de 10 Vlamingen verkiezen duurzaamheid boven snelheid van leveren

In een wereld waarin we sneller dan ooit de levering van een pakketje aan huis verwachten, blijken we toch bereid te wachten als dat een duurzamere levering betekent. Dat blijkt uit een recent onderzoek van iVox in opdracht van Webfleet, de wagenparkbeheeroplossing van Bridgestone.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.