Europa is koppositie in robotica kwijt

Foto: Allianz Trade – Johan Geeroms

Volgens een rapport van Allianz Trade is Europa zijn koppositie in de wereldwijde robotica-race kwijt en dreigt het snel achterop te raken. “Zonder acute actie staat de Europese industrie dezelfde neergang te wachten zoals de Europese auto-industrie die doormaakt”, zo waarschuwt de kredietverzekeraar in zijn rapport ‘No country for old robots’.

Volgens Johan Geeroms (foto), director Risk Underwriting Benelux bij Allianz Trade, dendert China Europa voorbij. “Meer dan de helft van alle industriële robots wereldwijd zijn in 2024 in China in gebruik genomen”, zegt hij. “Met programma’s als ‘Made in China’ zet het land vol in op automatisering en robotisering. Niet alleen om de productie te verhogen, maar ook om de gevolgen van een vergrijzende bevolking op te vangen.” In de afgelopen vijf jaar groeide de wereldwijde robotica-sector met 230%. Naar verwachting zal ze in 2030 de grens van 100 miljard dollar overschrijden, zo stelt de kredietverzekeraar.

Chinese hegemonie dreigt

Europa, met landen als Duitsland, Zweden en Zwitserland als belangrijke spelers, blijft achter. Waar Europa ooit toonaangevend was in robotica, dreigt het nu weg te zakken naar het tweede plan. “China investeert massief in zowel robotproductie als technologische innovatie”, zegt Johan Geeroms. “Robotica staat centraal in de Chinese ontwikkelingsstrategie. In Europa ontbreekt die daadkracht en visie. We hebben in de auto-industrie gezien wat er dan gebeurt. De markt van EV’s is volledig in handen van China.”

Robotica is niet alleen een kwestie van technologische vooruitgang, maar ook van economische noodzaak, betoogt Johan Geeroms. “Europa vergrijst in sneltempo en kampt met structurele personeelstekorten, vooral in sectoren als landbouw, logistiek en zorg. Robots kunnen die tekorten deels opvangen en zo de productiviteit en concurrentiekracht van Europa op peil houden.”

Vijf acties

Volgens het Allianz Trade-rapport zijn er vijf cruciale stappen nodig om het tij te doen keren:

  1. Ontwikkel een Europese robotica-roadmap: Europa heeft een gezamenlijke strategie nodig om versnippering tegen te gaan;
  2. Voorzie meer kapitaal voor start-ups en innovators: Het ontbreken van een volwassen durfkapitaalmarkt vormt een rem op innovatie;
  3. Versnel innovatie van lab naar markt: Europa blinkt uit in onderzoek, maar heeft moeite om innovaties op te schalen tot succesvolle bedrijven;
  4. Investeer in scholing en omscholing: Het tekort aan technisch personeel is nijpend. Zonder grootschalige bijscholing dreigt de uitrol van robots te stagneren;
  5. Zorg voor slimmere regelgeving die innovatie stimuleert: Europa loopt voorop in AI-regelgeving, maar strikte regels kunnen innovatie juist afremmen.

Nu handelen, anders te laat

Volgens Johan Geeroms is het rapport glashelder: “Als Europa nu niks doet, staat onze positie als industriële grootmacht op het spel en dreigen we de aansluiting definitief te verliezen. Het moet voor iedereen duidelijk zijn dat robotica geen verre toekomstmuziek is, maar een noodzakelijke motor voor een concurrerend, veerkrachtig Europa. Nu handelen betekent morgen winst boeken… in productiviteit, innovatiekracht én geopolitieke autonomie.”

Recente nieuwsberichten

Geekplus evolueert naar onbemande logistiek met Robot Arm Picking Station

Geekplus, wereldwijd leverancier van magazijnrobotica, heeft zijn nieuwe Robot Arm Picking Station gelanceerd. Het betreft een end-to-end onbemande pickingoplossing die een grote sprong voorwaarts betekent in de evolutie van gedeeltelijke automatisering naar ‘full-process intelligence’.

Transport & Logistiek Vlaanderen krijgt nieuwe CEO

Vanaf 1 januari 2026 wordt Johan Staes (44) de nieuwe CEO van Transport & Logistiek Vlaanderen (TLV), de beroepsvereniging voor ondernemingen in transport en logistiek. Hij volgt er Lode Verkinderen op.

Consafe Logistics lanceert GenAI-assistent ‘Astrid’ voor Astro WMS

Softwareproductbedrijf Consafe Logistics lanceert Astrid, een nieuwe generative AI-assistent die het werken met Astro WMS eenvoudiger, sneller en efficiënter moet maken. Astrid is ontworpen om gebruikers te helpen met het opzetten, configureren en oplossen van problemen in hun warehouse management systeem, op elk moment en vanaf elke locatie.

DSV en Schenker in België verenigd onder één merk

Sinds 1 november 2025 opereren transport- en logistiek dienstverlener DSV en Schenker in België als één team onder het DSV-merk.

DSV laat weten dat de integratie volgt op maanden van voorbereiding en nauwe samenwerking, waarbij er voor is gezorgd dat medewerkers, klanten en partners een vlotte overgang ervaren.

Slimmere magazijnautomatisering: inzichten van een internationale retailer

(Advertorial) Hoe transformeer je een magazijn van 100.500 m², zo groot als 14 voetbalvelden, om de groei van e-commercebestellingen aan te kunnen zonder uit te breiden?

Energiekosten beheersen met HVLS ventilatoren?

(Advertorial) De donkere dagen van november betekenen ook dat we langzaam toch echt richting de winter gaan. De dagen zijn niet alleen korter, maar ook guurder, natter en kouder.

Als beheerder van het magazijn of productiefaciliteit wil je je werknemers comfortabel en productief houden, dus de verwarming moet weer een paar stappen hoger. Echter, dat gaat ten koste van de energierekening!

Corneel Geerts neemt nieuw magazijn in Venlo in gebruik

Corneel Geerts Transportgroup heeft zijn nieuwe CO₂-neutrale vestiging in Venlo (NL) officieel in gebruik genomen. Het nieuwe gebouw bevindt zich op een terrein van 1,2 hectare, vlak naast de autosnelweg, en beschikt over ruime kantoren en 6.000m² magazijnruimte, goed voor 8.000 palletplaatsen. Met een vrije hoogte van 12,5 meter moet de site niet alleen extra capaciteit bieden, maar ook zorgen voor maximale efficiëntie en flexibiliteit voor de toekomst.

Zalando kiest Nomagic om robotica in warehouses uit te breiden

Online retailer voor mode en lifestyle Zalando heeft Nomagic, leverancier van AI-aangedreven robotica voor warehouses en de fulfilment-sector, geselecteerd om de operational excellence in zijn fulfilmentcentra te versterken en medewerkers bij hun dagelijkse taken te ondersteunen. De samenwerking bouwt voort op een bewezen staat van dienst, waarbij de AI-aangedreven robotoplossingen van Nomagic aanzienlijke efficiëntieverbeteringen en betrouwbaarheid opleveren in bestaande implementaties.

Nieuwe COO bij Manhattan Associates

Manhattan Associates heeft Greg Betz aangesteld als chief operating officer (COO). Greg Betz heeft meer dan twintig jaar ervaring in het leiden van complexe wereldwijde organisaties.

Jungheinrich stelt elektrische handpallettruck AME 18 voor

Met de AME 18 lanceert Jungheinrich een compacte en krachtige elektrische handpallettruck voor de interne materiaalstromen. De handpallettruck is het resultaat van een nauwe ontwikkelingssamenwerking tussen de Jungheinrich-vestigingen in Norderstedt en Qingpu en is speciaal ontwikkeld voor de eisen van moderne logistieke processen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.