Euronics vereenvoudigt order fulfilment met ZetesMedea ImageID

Foto: Zetes / Euronics
Euronics Deutschland eG, een toonaangevende Europese retailer in consumentenelektronica, heeft ZetesMedea ImageID geïmplementeerd om de orderverwerking in zijn logistieke centrum in Ditzingen te optimaliseren. Deze machine vision-oplossing registreert en decodeert in één keer meerdere barcodes, serienummers en IMEI-nummers, wat moet zorgen voor meer efficiëntie, minder fouten en snellere verzending.
Het logistieke centrum in Ditzingen bevoorraadt ongeveer 1200 retailers verspreid over Duitsland en verwerkt dagelijks zo’n 2500 pakketten. Het magazijn voor kleine artikelen, waar producten zoals smartphones, koptelefoons, USB-sticks en vergelijkbare artikelen zijn opgeslagen, verzendt dagelijks 1000 pakketten met ongeveer 7000 items.
Na het pickproces worden de artikelen naar een van de veertien inpaktafels gebracht. Daar wordt elk product gescand om de synchronisatie met de ordergegevens te garanderen, waarna de artikelen worden verpakt en gelabeld voor verzending. Het scannen van smartphones vormt een specifieke uitdaging: modelnaam, serienummer en IMEI-nummer moeten nauwkeurig worden uitgelezen van erg kleine labels die soms niet groter zijn dan 25mm. Voor dual-SIM-smartphones is het proces extra complex aangezien deze twee IMEI-nummers bevatten waarvan er slechts één moet worden gescand.
Het vorige proces was traag en foutgevoelig. Door de integratie van ZetesMedea ImageID verloopt het scanproces bij Euronics nu sneller en nauwkeuriger, wat heeft geleid tot een 10 tot 15% kortere verwerkingstijd. In drie tot vier seconden registreert het systeem tot 30 artikelen, wat het verpakkingsproces aanzienlijk verbetert. Bij fouten of afwijkingen gaat een rood lampje branden en wordt het betreffende order met een rode markering aangegeven op het controledisplay. Als alles correct is, worden de artikelen groen gemarkeerd en schakelt het lampje over naar groen. “Met dit systeem kan iedereen efficiënt scannen, wat de personeelsplanning in drukke periodes vereenvoudigt”, klinkt het bij Euronics.
ZetesMedea ImageID is naadloos geïntegreerd met het SAP-systeem van Euronics. De oplossing vergelijkt de gescande informatie met de ordergegevens in SAP en controleert of het gescande artikel deel is van het order en of de aantallen kloppen.
De foto’s van de vastgelegde artikelen, inclusief serienummers en IMEI-nummers, worden opgeslagen in een database om de kwaliteit te borgen. Door de naadloze fotodocumentatie van ZetesMedea ImageID kan Euronics bij latere klachten altijd aantonen dat het artikel bij verzending geen uiterlijke schade vertoonde.