Efficiëntere opvolging van pakketten met farmaceutische producten voor Febelco dankzij IDdelivery

(Advertorial)Febelco is een coöperatieve groothandel met het aandelenkapitaal in handen van de Belgische zelfstandige apothekers. Meer dan 3.200 apotheken worden dagelijks tot drie keer bevoorraad met 250 voertuigen vanuit acht vestigingen verspreid over heel België. PDC (Pharma Distri Center) is een onafhankelijke logistieke partner (3PL) voor de farmaceutische industrie, die zorgt voor de opslag, de picking, de verpakking en de verdeling voor klanten over heel Europa. Op vraag van bepaalde farmaceutische producenten gingen Febelco en PDC op zoek naar een oplossing om gezamenlijk de pakketten van de PDC-magazijnen via het Febelco distributiecentrum tot bij de apotheker te kunnen ‘tracken & tracen’. Hiervoor doet Febelco beroep op de Proof of Delivery-oplossing van PHI DATA: IDdelivery®.

Nu kan men de levering van goederen (colli of afzonderlijke artikelen) in realtime volgen van vertrekpunt tot eindpunt. Elke bestuurder beschikt over een mobiel apparaat met ingebouwde barcodescanner, realtime verbonden met een centrale database. Bij het laden van de vrachtwagen is er een controle of de juiste goederen worden geladen. Daarna toont het systeem de lijst van alle leveringsadressen. Bij de klant wordt elk pakket gescand en afgeleverd. Problemen met de levering worden geregistreerd en doorgestuurd. Na de levering zijn die gegevens meteen beschikbaar voor de administratieve afhandeling of klantendienst. De nieuwe aanpak vermindert de foutenmarges aanzienlijk, en draagt bij tot procesverbeteringen en zelfs tot een beter zicht op specifieke behoeften en andere informatie over apothekers.

Recente nieuwsberichten

Transform your procurement strategy: Elevate with insight

(Advertorial) Are you driving sustainability and resilience as procurement, setting industry benchmarks? To what extent is your procurement organisation automated and integrated, working with real-time insights, to drive significant value and innovation? What about your supplier and contract management, and the role AI can fulfil to support you?🔍

Ontdek hoe AI nieuwe niveaus van efficiëntie en nauwkeurigheid in uw toeleveringsketen kan ontsluiten

Magazijnen worden slimmer, sneller en veerkrachtiger, en AI staat centraal in deze evolutie. Ons nieuwste rapport, “AI: het belangrijkste in uw magazijn”, onderzoekt hoe kunstmatige intelligentie elk aspect van magazijnbeheer transformeert.

AI helpt postbedrijven tijdens recordpiekperiode

Nu het aantal pakketten tijdens het piekseizoen nieuwe hoogten bereikt, wenden postbedrijven zich steeds vaker tot AI om het hoofd te bieden aan de toenemende druk op nauwkeurigheid, personeelsbezetting en operationele kosten. Daarbij maken ze bij het sorteren gebruik van AI-gebaseerde softwaresuites zoals Minerva van Lockheed Martin.

Realtime simulatietool moet beladingsgraad optimaliseren

Twaalf transportbedrijven gaan met het distributienetwerk Netwerk Benelux (NBX) onderzoek doen naar hun optimale beladingsgraad. Het doel is om gezamenlijke capaciteit (transport-, magazijn- en personele capaciteit) zo efficiënt en duurzaam mogelijk te laten verlopen door middel van een dynamische planning. Technische Universiteit Eindhoven biedt daarbij ondersteuning met een realtime simulatietool waarbij capaciteitsbeheerfunctionaliteit beter wordt geïntegreerd en andere tools, zoals planningssoftware, chauffeursapplicaties en transportation management systemen (TMS), beter worden benut.

CLog 3.0: COOP en Witron starten derde bouwfase

De Noorse supermarktketen COOP Norge SA werkt al meer dan tien jaar samen met systeemintegrator Witron. Die samenwerking uit zich in het full-range logistieke centrum nabij de luchthaven Gardermoen in Oslo. De faciliteit heeft een oppervlakte van 84.000 vierkante meter en levert momenteel aan 1.200 winkels meer dan 13.000 verschillende droge, verse en diepvriesproducten. Centraal staat het OPM-systeem van Witron, met 42 COM-machines die in alle temperatuurzones worden ingezet.

Bijna 70% van expediteurs en douaneagenten vindt technologie essentieel voor groei

Descartes Systems Group, wereldwijd leverancier van on-demand SaaS-oplossingen voor logistiek-intensieve bedrijven in commerce, heeft de resultaten bekendgemaakt van zijn Global Forwarder/Broker Benchmark Study bij meer dan 400 bedrijven. Daaruit blijkt dat de sector te maken krijgt met een combinatie van onzekerheid en technologische opportuniteiten. Zo horen de wereldwijde instabiliteit (60%), wijzigende tarieven (42%) en de prijsdruk (61%) bij de grootste uitdagingen die expediteurs en douaneagenten in de komende vijf jaar verwachten.

Montea verwerft voormalige Euro Shoe-site in Beringen

De Belgische beursgenoteerde vastgoedgroep Montea breidt zijn aanwezigheid in het Limburgse Beringen uit met de acquisitie van de voormalige Euro Shoe-site. De strategische locatie langs de E313 en de E314 zorgt niet alleen voor een goede verbinding met Antwerpen, Luik en Brussel over de weg, maar biedt ook rechtstreekse toegang tot het Albertkanaal, wat bijdraagt aan de multimodale ontsluiting van de site.

Zes op de tien magazijnen gebruiken AI

Gebaseerd op een enquête bij ruim 2.000 logistieke leiders blijkt dat automatisering en AI snel terrein winnen. De gemiddelde terugverdientijd ligt tussen twee en drie jaar, terwijl de vraag naar hoogopgeleide magazijnmedewerkers verder blijft stijgen. De enquête kadert binnen een onderzoek van Mecalux, ontwikkelaar van geautomatiseerde opslagoplossingen, WMS en opslagsystemen, en het MIT Intelligent Logistics Systems (ILS) Lab van het Center for Transportation and Logistics.

TGW Logistics investeert 50 miljoen euro extra in hoofdkantoor

TGW Logistics, leverancier van intralogistieke oplossingen, investeert nog eens 50 miljoen euro in de uitbreiding van zijn productiecapaciteit op het hoofdkantoor in Marchtrenk (Oostenrijk). Concreet zal tegen de tweede helft van 2028 een vijf verdiepingen tellend gebouw 14.000 vierkante meter extra bruikbare ruimte opleveren. Het bedrijf streeft ernaar zijn omzet tegen 2030 te verdubbelen tot meer dan twee miljard euro. “De investering in ons hoofdkantoor in Marchtrenk vormt daarvoor de infrastructurele basis”, aldus CEO Henry Puhl.

‘Meten en Verbeteren CO2-emissies’ moet logistiek in Nederland helpen verbeteren

Hoe ga je als logistiek bedrijf om met files, personeelstekort en de druk om te moeten verduurzamen? Hoe zorg je voor vollere wagens, betere routes, minder CO2-uitstoot en betere marges? Omdat die vragen leven in de sector, zette het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het programma ‘Meten en Verbeteren CO2-emissies’ op. Het programma begeleidt bedrijven individueel om grip te krijgen op hun logistieke processen, wat hen moet helpen klaarstomen voor de toekomst. Sinds de opstart eind september 2025 nemen al meer dan dertig bedrijven aan het programma deel.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.