Eerste volledige Gefco-trein op de nieuwe Zijderoute
Gefco mocht vorige week in Frankrijk zijn eerste volledig met containers beladen trein uit China ontvangen voor zijn klant PSA. De trein transporteerde in minder dan drie weken tijd 40ft containers van Wuhan in China naar het Noord-Franse Dourges.
Het containertransport liep met een gemiddelde snelheid van 600 kilometer per dag door zeven landen (o.a. Kazachstan, Rusland en Wit-Rusland, Polen en Duitsland) via de handelscorridor van de Zijderoute. Na klaring in Dourges werd de lading direct geleverd aan de fabriek van Française de Mécanique, een PSA-filiaal in Douvrin, Noord-Frankrijk.
Gefco beheerde en coördineerde het project met spoorwegpartners in verschillende landen, samen met de teams van Gefco Forwarding in Sjanghai, Moskou en Parijs.
De eerste volledig met containers belanden trein maakt deel uit van het One-Belt-One-Road initiatief dat door de Chinese regering werd ingevoerd om voordeel te putten uit de nieuwe Zijderoute die China met Europa verbindt.
De verbinding met Frankrijk die met deze lading is gelegd, moet de positie van Frankrijk op de nieuwe Zijderoute versterken en verzenders en ontvangers dichter bij elkaar brengen, aangezien de meeste trajecten van de nieuwe Zijderoute tot nu toe Duitsland en Polen als eindbestemming hadden.
Terwijl China blijft investeren in de ontwikkeling en promotie van spoorwegtransport tussen Azië en Europa, gaat ook Gefco verder met de ontwikkeling van zijn spoorwegdiensten. Maandelijks beheert het gemiddeld 300 TEU via spoorwegvervoer in beide richtingen.
Foto – copyright Sébastien Joly