Eerste praktische toepassing van genetwerkte vrachtwagenkonvooien gaat van start in Duitsland
Logistieke dienstverlener DB Schenker heeft samen met zijn partners MAN Truck & Bus en de Universiteit voor toegepaste wetenschappen Hochschule Fresenius 2 digitaal genetwerkte vrachtwagens ingezet voor tests in een praktijkomgeving op de A9-snelweg. De federale overheid subsidieert het pilootproject met ongeveer 2 miljoen euro.
Sinds einde juni worden er op de 145 kilometer lange route regelmatig tests uitgevoerd met de genetwerkte vrachtwagens. Tot begin augustus verlopen die tests nog zonder lading. Daarna zullen de konvooien dagelijks onderweg zijn en tot drie logistieke routineritten per dag uitvoeren, beladen met onder meer onderdelen van machines, drank of papier.
Tijdens de praktijktests zal de platooning-technologie verder worden geoptimaliseerd, bijvoorbeeld wat betreft de veiligheid van het systeem, het brandstofverbruik en de ruimtebenutting op snelwegen. De projectpartners willen ook meer inzicht verwerven in de sociale aanvaarding van een genetwerkte rijstijl en de vereisten op het vlak van transportbeleid en infrastructuur. Sinds de samenwerking in mei 2017 van start ging en de testvoertuigen in februari van dit jaar officieel werden afgeleverd, werden de betrokken vrachtwagenchauffeurs grondig voorbereid met een intensieve opleiding.