Een kwart van de Nederlanders koopt kerstmenu online
Uit onderzoek van Manhattan Associates blijkt dat 8 op de 10 Nederlanders die al eerder online boodschappen deden, dit jaar ook hun kerstboodschappen online doen. Maar liefst 17,4% van de bevraagde Nederlanders die hun kerstdiner dit jaar via het internet bestellen, heeft echter nog nooit eerder online boodschappen gedaan.
Blijkbaar zijn vooral jongeren en mannen geneigd hun kerstboodschappen online te doen. Zo is 34,7% van de respondenten tussen de 18 en 34 jaar van plan een gedeelte van, of alle kerstboodschappen via het internet te bestellen. Van de mannelijke respondenten is 31% van plan de boodschappen deze kerst online te bestellen, ten opzichte van 21,2% van de vrouwen.
Omdat kerst dit jaar op maandag en dinsdag valt, verwachten winkeliers extra drukte in het weekend voorafgaand aan eerste kerstdag. Die drukte vormt voor 55% van de Nederlanders die hun boodschappen al online doen de belangrijkste reden om ook de kerstboodschappen via het internet te plaatsen. Gemak wordt door 55,2% van de Nederlanders genoemd als reden om de kerstboodschappen online te doen. De hoeveelheid boodschappen wordt door 30% van de Nederlanders als reden genoemd. Daarnaast geeft 30% van de respondenten aan dat ze rond de feestdagen het liefst zo weinig mogelijk tijd willen besteden aan boodschappen doen.
Verder blijkt dat bijna de helft van de respondenten hun volledige boodschappen minimaal twee dagen voor kerst in huis wil hebben; 33,1% van de Nederlanders heeft zelfs drie dagen voor kerst de volledige inkopen al in huis gehaald. De bezorgtermijn wordt daardoor een belangrijke factor voor retailers die online boodschappen aanbieden. Van alle respondenten geeft namelijk 76,9% aan de bezorgtermijn van online boodschappen belangrijk te vinden.
Dat supermarkten kosten aanrekenen om boodschappen te bezorgen, wordt over het algemeen geaccepteerd. Ruim driekwart van de respondenten (76,4%) heeft daar geen probleem mee. Maar wanneer er rond de feestdagen éxtra kosten voor de bezorging van boodschappen in rekening worden gebracht, vindt 76,1% van de Nederlanders dat onacceptabel. De drukte rond de feestdagen mag voor supermarkten dus geen reden zijn om extra kosten in rekening te brengen. Voldoende bezorgcapaciteit rond de feestdagen wordt daarmee essentieel voor supermarkten.
Hoewel heel wat Nederlanders de kerstboodschappen online plaatsen, blijven de meeste mensen toch de voorkeur geven aan de supermarkt. Vooral bij de groep 50-plussers is de interesse voor online boodschappen doen nog erg laag.
En nog een kleine voorspelling: de kans is groot dat er deze kerst bij veel Nederlanders vlees op het menu staat… De meeste respondenten gaven namelijk aan dat ze bang zijn mis te grijpen op rosbief, wild, rollades en gourmetschotels als ze straks hun kerstboodschappen doen.