Een kwart van de Nederlanders koopt kerstmenu online

Uit onderzoek van Manhattan Associates blijkt dat 8 op de 10 Nederlanders die al eerder online boodschappen deden, dit jaar ook hun kerstboodschappen online doen. Maar liefst 17,4% van de bevraagde Nederlanders die hun kerstdiner dit jaar via het internet bestellen, heeft echter nog nooit eerder online boodschappen gedaan.

Blijkbaar zijn vooral jongeren en mannen geneigd hun kerstboodschappen online te doen. Zo is 34,7% van de respondenten tussen de 18 en 34 jaar van plan een gedeelte van, of alle kerstboodschappen via het internet te bestellen. Van de mannelijke respondenten is 31% van plan de boodschappen deze kerst online te bestellen, ten opzichte van 21,2% van de vrouwen.

Omdat kerst dit jaar op maandag en dinsdag valt, verwachten winkeliers extra drukte in het weekend voorafgaand aan eerste kerstdag. Die drukte vormt voor 55% van de Nederlanders die hun boodschappen al online doen de belangrijkste reden om ook de kerstboodschappen via het internet te plaatsen. Gemak wordt door 55,2% van de Nederlanders genoemd als reden om de kerstboodschappen online te doen. De hoeveelheid boodschappen wordt door 30% van de Nederlanders als reden genoemd. Daarnaast geeft 30% van de respondenten aan dat ze rond de feestdagen het liefst zo weinig mogelijk tijd willen besteden aan boodschappen doen.

Verder blijkt dat bijna de helft van de respondenten hun volledige boodschappen minimaal twee dagen voor kerst in huis wil hebben; 33,1% van de Nederlanders heeft zelfs drie dagen voor kerst de volledige inkopen al in huis gehaald. De bezorgtermijn wordt daardoor een belangrijke factor voor retailers die online boodschappen aanbieden. Van alle respondenten geeft namelijk 76,9% aan de bezorgtermijn van online boodschappen belangrijk te vinden.

Dat supermarkten kosten aanrekenen om boodschappen te bezorgen, wordt over het algemeen geaccepteerd. Ruim driekwart van de respondenten (76,4%) heeft daar geen probleem mee. Maar wanneer er rond de feestdagen éxtra kosten voor de bezorging van boodschappen in rekening worden gebracht, vindt 76,1% van de Nederlanders dat onacceptabel. De drukte rond de feestdagen mag voor supermarkten dus geen reden zijn om extra kosten in rekening te brengen. Voldoende bezorgcapaciteit rond de feestdagen wordt daarmee essentieel voor supermarkten.

Hoewel heel wat Nederlanders de kerstboodschappen online plaatsen, blijven de meeste mensen toch de voorkeur geven aan de supermarkt. Vooral bij de groep 50-plussers is de interesse voor online boodschappen doen nog erg laag.

En nog een kleine voorspelling: de kans is groot dat er deze kerst bij veel Nederlanders vlees op het menu staat… De meeste respondenten gaven namelijk aan dat ze bang zijn mis te grijpen op rosbief, wild, rollades en gourmetschotels als ze straks hun kerstboodschappen doen.

Recente nieuwsberichten

Corneel Geerts neemt nieuw magazijn in Venlo in gebruik

Corneel Geerts Transportgroup heeft zijn nieuwe CO₂-neutrale vestiging in Venlo (NL) officieel in gebruik genomen. Het nieuwe gebouw bevindt zich op een terrein van 1,2 hectare, vlak naast de autosnelweg, en beschikt over ruime kantoren en 6.000m² magazijnruimte, goed voor 8.000 palletplaatsen. Met een vrije hoogte van 12,5 meter moet de site niet alleen extra capaciteit bieden, maar ook zorgen voor maximale efficiëntie en flexibiliteit voor de toekomst.

Zalando kiest Nomagic om robotica in warehouses uit te breiden

Online retailer voor mode en lifestyle Zalando heeft Nomagic, leverancier van AI-aangedreven robotica voor warehouses en de fulfilment-sector, geselecteerd om de operational excellence in zijn fulfilmentcentra te versterken en medewerkers bij hun dagelijkse taken te ondersteunen. De samenwerking bouwt voort op een bewezen staat van dienst, waarbij de AI-aangedreven robotoplossingen van Nomagic aanzienlijke efficiëntieverbeteringen en betrouwbaarheid opleveren in bestaande implementaties.

Nieuwe COO bij Manhattan Associates

Manhattan Associates heeft Greg Betz aangesteld als chief operating officer (COO). Greg Betz heeft meer dan twintig jaar ervaring in het leiden van complexe wereldwijde organisaties.

Jungheinrich stelt elektrische handpallettruck AME 18 voor

Met de AME 18 lanceert Jungheinrich een compacte en krachtige elektrische handpallettruck voor de interne materiaalstromen. De handpallettruck is het resultaat van een nauwe ontwikkelingssamenwerking tussen de Jungheinrich-vestigingen in Norderstedt en Qingpu en is speciaal ontwikkeld voor de eisen van moderne logistieke processen.

DHL Express rust site in Keulen uit met SPOX-sorteerder van Vanderlande

DHL Express Duitsland gaat zijn nieuwe faciliteit in Keulen voorzien van de SPOX-sorteermachine van Vanderlande. Het is de eerste keer dat dit nieuwe type sorteermachine in een DHL-faciliteit wordt geïnstalleerd.

FlexBins AutoStore-systeem live bij QLS

QLS, de Nederlandse logistiek dienstverlener voor webshops, heeft als eerste het nieuwe FlexBins-systeem van AutoStore in gebruik genomen. De implementatie werd gerealiseerd door Lalesse Logistic Solutions.

PostNL test toepassing van robots in de bezorging

PostNL voert momenteel een reeks experimenten uit met verschillende types robots, zoals robothonden en service- en humanoïde robots. Daarmee onderzoekt het Nederlandse postbedrijf hoe robotica kan bijdragen aan de pakketbezorging met als doel de bezorger te ondersteunen en de dienstverlening met technologische innovatie te verbeteren. De tests worden uitgevoerd in samenwerking met Smartrobot Solutions.

Europese logistieke vastgoedmarkt kent structurele schaarste

Volgens een recente whitepaper van Prologis Research, getiteld Persistent Supply Constraints Position Europe For Value Growth, kampt de Europese logistieke vastgoedmarkt, met een omvang van 500 miljard euro, met een structureel tekort van meer dan 150 miljard euro. Over het hele continent zorgen aanhoudende obstakels zoals vergunningstrajecten, beperkte +grondbeschikbaarheid, arbeidskrapte en uitdagingen in het stroomnet ervoor dat het aanbod de vraag niet kan bijhouden.

Zó verleng je de levensduur van je magazijn: 5 tips

(Advertorial) 20 jaar: zo lang zou een magazijn meegaan voor het verouderd is. De levensduur hangt af van het oorspronkelijke ontwerp, de gebruikte materialen, het onderhoud en technologische updates. Maar hoe kunnen we de veroudering van gebouwen en installaties vertragen? En welke technologische, duurzame en innovatieve oplossingen helpen om verval te voorkomen? Met deze vijf tips kan je aan de slag om de levensduur van je magazijn te verlengen en logistieke processen te optimaliseren.

Euronics vereenvoudigt order fulfilment met ZetesMedea ImageID

Euronics Deutschland eG, een toonaangevende Europese retailer in consumentenelektronica, heeft ZetesMedea ImageID geïmplementeerd om de orderverwerking in zijn logistieke centrum in Ditzingen te optimaliseren. Deze machine vision-oplossing registreert en decodeert in één keer meerdere barcodes, serienummers en IMEI-nummers, wat moet zorgen voor meer efficiëntie, minder fouten en snellere verzending.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.