ECS verhoogt wekelijkse afvaarten naar Noord-Ierland van 2 naar 18 sinds Brexit

Sinds de Brexit ondervindt de logistieke sector heel wat gevolgen voor de dagelijkse werking. Niet enkel administratief, maar ook geografisch. ECS, actief op het vlak van supply chain en intermodaal transport, merkt dat ook aan het stijgende aantal rechtstreekse afvaarten van West-Europa naar de Republiek Ierland en Noord-Ierland. Door de opgedreven administratieve verplichtingen en grenscontroles in het Verenigd Koninkrijk biedt de scheepsroute naar Ierland nu een sneller alternatief voor wegtransport door Groot-Brittannië, aangezien Noord-Ierland en de Republiek Ierland douanetechnisch als één geheel worden gezien en bijgevolg niet onderhevig zijn aan de Brexit-maatregelen.

Voordat de Brexit-maatregelen van kracht gingen, werd Ierland vanuit West-Europa bevoorraad via Groot-Brittannië als landbrug. Ladingen werden per schip naar Dover vervoerd, om van daaruit met vrachtwagens het Britse vasteland te doorkruisen en opnieuw via schepen Ierland en Noord-Ierland te bereiken. Maar volgens ECS winnen rechtstreekse afvaarten naar Ierland momenteel aan belang. Op die manier, en dankzij een uitzonderingsregel in het Protocol inzake Ierland/Noord-Ierland, dat deel uitmaakt van het Terugtrekkingsakkoord, kunnen de douanemaatregelen en grenscontroles aan de Britse grens worden vermeden.
“Volgens dat Protocol volgt Noord-Ierland het Douanewetboek van de Unie en het tariefstelsel van de EU, vooral om de harde grens met de Republiek Ierland en Noord-Ierland te vermijden”, weet Hugo Donche, supply chain & development director bij ECS. “Daardoor zijn er geen douaneformaliteiten van toepassing bij de handel tussen lidstaten van de Europese Unie en Noord-Ierland. Als iemand vanuit het Verenigd Koninkrijk in Noord-Ierland wil leveren, moeten er douaneaangiftes aangemaakt worden, terwijl wij vanuit België zonder enige interventie kunnen leveren.”
 
Nog volgens Hugo Donche winnen de rechtstreekse afvaarten aan belang. “Waar we vroeger wekelijks slechts twee rechtstreekse afvaarten hadden van Zeebrugge naar Ierland, zijn dat er intussen achttien: vijf vanuit Zeebrugge, vijf vanuit Rotterdam en acht vanuit Calais.” ECS begon tijdig met het rerouten van flows richting Ierland en Noord-Ierland via de rechtstreekse scheepsroutes in plaats van de landbrug. Daarbij kon het gebruik maken van het bestaande logistieke netwerk. “Niet alleen hebben we zeven Britse retailers onder één en hetzelfde beheer, we vermijden transport door het Verenigd Koninkrijk en leveren rechtstreeks in Ierland en Noord-Ierland”, klinkt het.
 
Het toenemende belang van scheepsverkeer biedt volgens Hugo Donche drie bijkomende voordelen die volledig passen binnen de CSR-filosofie van ECS: Creating Sustainable and Reliable logistics. “Ten eerste is een schip beter voor het milieu dan trucks omdat de CO2-uitstoot lager ligt. Ten tweede is de betrouwbaarheid van een schip groter dan wegverkeer omdat files geen probleem vormen. Ten derde is deze manier van transporteren net iets meer kostenefficiënt.”
Rechtstreekse afvaarten zullen volgens de supply chain & development director aan belang winnen. “De import naar het Verenigd Koninkrijk zal alleen maar moeilijker worden wanneer de laatste fase van het Brexit-plan wordt uitgerold. Dat is in Ierland al voelbaar. Vanuit het Verenigd Koninkrijk wordt er veel minder geïmporteerd en geëxporteerd. Daar worden ze dus meer afhankelijk van het Europese vasteland voor bevoorrading. Bijgevolg zullen de vraag en het aanbod van rechtstreekse afvaarten naar Ierland blijven stijgen.”

Foto: ECS - Hugo Donche

Recente nieuwsberichten

Skechers vangt groei op met verhuizing naar groter EDC in Luik

Het Amerikaanse schoenen- en lifestylemerk Skechers is van plan zijn Europese distributiecentrum (EDC) in Wallonië te verhuizen naar een grotere, moderne ‘single-structure’ faciliteit in Luik. De multinational, die al sinds 2002 in Wallonië aanwezig is, wil vanuit de nieuwe vestiging zijn activiteiten strategisch over het hele continent uitbreiden.

Belux verwacht 109 miljoen pakketbezorgingen in aanloop naar feestdagen

Exprestransportbedrijf FedEx heeft de resultaten gepubliceerd van een onafhankelijk onderzoek dat recent door Effigy Consulting werd uitgevoerd. Volgens dat onafhankelijke onderzoek zullen pakketbezorgers tussen oktober en december 2024 gezamenlijk 6,2 miljard zendingen in heel Europa afleveren. Dat is 9% meer dan in dezelfde periode in 2023.

Coles kiest opnieuw Witron voor realisatie distributiecentrum

De Australische supermarktketen Coles heeft opnieuw Witron in de arm genomen voor de realisatie van een nieuw geautomatiseerd distributiecentrum (ADC). Concreet investeert Coles 880 miljoen Australische dollar (zowat 54,25 miljoen euro) in een nieuw ADC in Truganina, in de zuidoostelijke staat Victoria.

Linde lanceert nieuwe reeks elektrische heftrucks van 1 tot 2 ton

Linde Material Handling heeft zijn vloot met hefcapaciteiten van 1 tot 2 ton volledig vernieuwd. Het gaat in totaal om liefst 26 nieuwe drie- en vierwielmodellen.

Optimaliseer je warehouse met waardevolle inzichten!

(Advertorial) Ontdek de grootste uitdagingen waar warehouses vandaag te maken hebben en hoe je deze kunt overwinnen met innovatieve oplossingen! Ons nieuwste artikel belicht drie belangrijke problemen en biedt praktische strategieën met behulp van een warehouse management systeem. Leer hoe je de flexibiliteit kunt verhogen, duurzamer kunt opereren en automatisering naadloos kunt integreren in je processen. Mis deze waardevolle inzichten niet!

Veiliger laden en lossen begint bij uw business plan (+ 3 tips!)

(Advertorial) In ons vorige artikel reageerden we op een verslag over de Monitor Arbeidsongevallen 2023 (van de Arbeidsinspectie). Wederom bleek de sector logistiek negatief te scoren als het gaat om het aantal ongevallen en een veilige werkomgeving.

Codeless moderniseert legacy software

(Advertorial) Codeless heeft talrijke klantcases waarin bedrijven hun software succesvol hebben gemoderniseerd. Met de Slim Software Nabouwen methode vernieuwen we verouderde software, zonder toegang tot de broncode en met minimale verstoring van uw processen. Dit alles doen we tegen een vaste prijs, zodat u precies weet waar u aan toe bent.

Montea investeert voor het eerst in Haven van Antwerpen

Montea, ontwikkelend belegger in logistiek vastgoed, investeert in een eerste site in de haven van Antwerpen. Het gaat om ruim 20.000 vierkante meter magazijnruimte in bedrijvenpark Luithagen die Montea wil renoveren en verduurzamen.

Agidens neemt Spaanse sectorgenoot AUGI over

Het Belgische Agidens, gespecialiseerd in industriële procesautomatisering, heeft het Spaanse Automatismes Girona (AUGI) overgenomen. Het bedrijf met hoofdzetel in het Catalaanse Girona is gespecialiseerd in industriële automatisering voor de papier- en metaalindustrie en levert complexe controlesystemen, motion control en bordenbouw. AUGI bedient klanten in zowel de proces- als de discrete industrie in Europa en Zuid-Amerika.

Cordeel Group lanceert maatconcept voor magazijn van de toekomst

Het Belgische familiale bouwbedrijf Cordeel Group introduceert Nexus Logistics: een nieuw maatconcept voor logistieke magazijnen. Daarin brengt het bedrijf zijn kennis en ervaring uit verschillende domeinen samen in een totaalpakket dat circulair en duurzaam is en mee moet evolueren met de klant.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.