Dynamisch pallets opslaan: ga je voor een shuttlesysteem of verrijdbare stellingen?

Foto: Dexion

(Advertorial) Het maximaliseren van de palletopslagcapaciteit is een cruciale uitdaging voor veel magazijnen. Een eeuwig dilemma daarbij is dat meer compacte opslag altijd ten koste van verkeersruimte én flexibiliteit gaat. Vooral bij een beperkt vloeroppervlak en een groeiende voorraad is het essentieel om het juiste opslagsysteem te kiezen. Twee populaire oplossingen zijn het pallet shuttlesysteem en verrijdbare palletstellingen. Beide systemen verhogen de opslagcapaciteit aanzienlijk, maar ze verschillen in toegankelijkheid, flexibiliteit en efficiëntie. De keuze hangt verder af van factoren zoals producttype, omloopsnelheid, beschikbare ruimte en veiligheidsvereisten. In dit blog bespreken we de voor- en nadelen van beide opties, zodat u kunt bepalen welke oplossing beter bij uw toepassing past.

Pallet shuttlesystemen

Een pallet shuttlesysteem is een dynamisch of semi-geautomatiseerd opslagsysteem dat gebruikt maakt van zelfrijdende, op batterijen werkende 'shuttles'. Deze shuttles rijden op rails door compacte palletstellingen om pallets te halen en te brengen.

Voordelen

  • Hoge opslagdichtheid: shuttle stellingen kunnen veel dieper worden gebruikt dan bijvoorbeeld inrijstellingen of push-back stellingen. Hierdoor maximaliseert u het gebruik van de beschikbare ruimte door pallets diep in stellingen zonder meerdere gangpaden op te slaan.
  • Efficiëntie/ snelheid: automatiseert het in- en uitslagproces. Een shuttle werkt 1-op-1 samen met een heftruckchauffeur zonder dat ze op elkaar hoeven te wachten. Bijvoorbeeld, als er 2 heftrucks operationeel zijn bij de shuttle-stellingen, dan is het logisch om ook 2 shuttles te gebruiken. Doorlooptijden worden zo verkort en de productiviteit neemt toe.
  • Flexibiliteit in voorraadbeheer: prima geschikt voor FIFO (First In, First Out); dan wordt er aan één zijde van de stelling gewerkt. Ook LIFO (Last In, First Out) is heel goed mogelijk, in dat geval wordt er aan beide zijden van de stelling gewerkt (1 invoerzijde en 1 uitvoerzijde). De keuze is afhankelijk van de behoeften van het magazijn en de beschikbare ruimte.
  • Verbeterde veiligheid: in tegenstelling tot bijvoorbeeld inrijstellingen is er veel minder heftruckverkeer nodig, aangezien men niet meer de stellingen in hoeft te rijden. Dat vermindert het risico op ongevallen of schade aanzienlijk. Ook bevordert dit de snelheid in uw magazijn.

Nadelen

  • Hogere initiële investering: de aanschaf en installatie van de stellingen zijn ongeveer gelijk aan die van inrijstellingen. Hier komen nog wel de kosten van de shuttle(s) bij.
  • Onderhoudskosten: Palletshuttles hebben doorgaans lage onderhoudskosten. Toch zullen ze jaarlijks een servicebeurt moeten ondergaan om storingen zo veel mogelijk te voorkomen.
  • Afhankelijkheid van technologie: storingen zijn nooit 100% te voorkomen. Stilstand kan (tijdelijk) voor problemen zorgen en magazijnwerkzaamheden vertragen. Om dit risico te minimaliseren, biedt Dexion daarom preventieve service en onderhoud aan met een deskundige storingsdienst en de beschikbaarheid van een leen-shuttle. Toch is het altijd zinvol om minimaal 2 shuttles beschikbaar te hebben om nooit afhankelijk te zijn van een onverwacht defect.
  • Kleine batches: wanneer pallets in kleine aantallen in en/of uit de shuttlestelling worden geplaatst, kan het zijn dat na elke handeling de shuttle in een ander kanaal moet worden geplaatst. Dit kost uiteraard extra tijd en maakt deze oplossing minder geschikt voor voorraden met een brede verscheidenheid aan producten.

Verrijdbare palletstellingen (MOVO)

Bij dit dynamische opslagsysteem worden palletstellingen gemonteerd op onderstellen, die over rails in de vloer rijden. Daardoor is er in principe slechts één gangpad nodig om toegang te krijgen tot de pallets, terwijl toch elke pallet direct toegankelijk blijft.

Voordelen

  • Maximale ruimtebenutting: MOVO elimineert de noodzaak voor vaste gangpaden tussen alle stellingrijen, waardoor de opslagcapaciteit toeneemt tot wel +95%. Omgekeerd geredeneerd: dezelfde voorraad kan op ongeveer de helft van het voorheen benodigde oppervlak worden opgeslagen waardoor de bouwkosten en de kavelkosten voor het gebouw enorm zullen afnemen.
  • Directe toegang: systeem biedt toegang tot alle pallets zonder dat andere pallets verplaatst hoeven te worden.
  • Flexibiliteit en multifunctionaliteit: geschikt voor diverse producttypes en -maten, inclusief langere of onregelmatig gevormde goederen. Bij verrijdbare palletstellingen zijn liggerniveaus ook achteraf eenvoudig aan te passen. Bovendien kunnen de onderstellen ook worden opgebouwd met draagarmstellingen t.b.v. langgoed.
  • Eenvoudige installatie: kan relatief snel worden geïnstalleerd en aangepast aan veranderende behoeften. Omdat bij een nieuw magazijn vaak op groei wordt geanticipeerd en extra ruimte beschikbaar komt t.o.v. de oude situatie, is investeren in verrijdbare stellingen vaak niet nodig. Toch kunnen vooruitlopend op een toekomstige behoefte en tegen relatief geringe kosten, de rails bij nieuwbouw alvast in de vloer worden aangebracht, zodat later eenvoudig kan worden overgeschakeld op verrijdbare stellingen.
  • Vooral voor koel- en vrieshuizen zeer geschikt. Bereken eens wat de kosten per palletlocatie zijn voor het opslaan van gekoelde of gevroren goederen. Dit getal wordt verkregen door de bouw- en exploitatiekosten van het hele magazijn te delen door het aantal beschikbare palletlocaties. Als dit aantal locaties 2x zo hoog wordt en de kosten nauwelijks omhoog gaan, is de keuze voor MOVO snel gemaakt.

Nadelen

  • Hogere initiële investering: de aanschaf- en installatiekosten van verrijdbare stellingen vallen hoger uit dan bij traditionele systemen. Echter, het magazijn kan daarentegen half zo groot worden en dus veel voordeliger uitvallen.
  • Onderhoud: hoewel de techniek relatief eenvoudig is, heeft het mechanische systeem onderhoud nodig. Dexion biedt hiervoor een complete service. Stilstand van de MOVO komt sowieso zelden voor en wordt meestal veroorzaakt door aanrijdschade of een rommelig magazijn, waardoor sensoren kunnen worden geblokkeerd.
  • In bestaande vloeren is de mogelijkheid voor het infrezen van rails vaak beperkt. Hiervoor wordt een renovatierail aangeboden. Deze zeer slanke rail heeft een zeer geringe infreesdiepte. Als er helemaal niet in de vloer mag worden gefreesd, dan kan de rail óp de vloer worden gemonteerd. Op de vloer komt vervolgens een extra laagje beton zodat de rails weer vlak met de vloer komt te liggen.
  • Hoge in- en outbound. Omdat een MOVO installatie slechts een gangpad nodig heeft, kan het lastig zijn wanneer er met meerdere heftrucks wordt gewerkt. Een oplossing kan zijn dat 1 heftruck ín de paden werkt en 1 heftruck ervoor, waardoor er steeds een overdracht is middels P&D (pick & deposit) locaties. Ook kan er gekozen worden om meerdere MOVO blokken te bouwen met ieder zijn eigen gangpad.

De uiteindelijke keuze voor compacte palletopslag hangt af van een groot aantal factoren, variërend van producteigenschappen en omloopsnelheid tot beschikbare ruimte en toekomstplannen. Zowel shuttlesystemen als verrijdbare stellingen bieden duidelijke voordelen, maar ook andere oplossingen kunnen in bepaalde situaties beter aansluiten.

Een grondige analyse van de logistieke processen en de specifieke eisen van het magazijn is daarom essentieel om tot de juiste keuze te komen. Dexion kan bogen op meer dan 60 jaar ervaring en werkt graag met u samen om het juiste magazijn, inclusief lay-out en systemen, te bepalen.

Meer op www.dexion.be

Recente nieuwsberichten

Transform your procurement strategy: Elevate with insight

(Advertorial) Are you driving sustainability and resilience as procurement, setting industry benchmarks? To what extent is your procurement organisation automated and integrated, working with real-time insights, to drive significant value and innovation? What about your supplier and contract management, and the role AI can fulfil to support you?🔍

Ontdek hoe AI nieuwe niveaus van efficiëntie en nauwkeurigheid in uw toeleveringsketen kan ontsluiten

Magazijnen worden slimmer, sneller en veerkrachtiger, en AI staat centraal in deze evolutie. Ons nieuwste rapport, “AI: het belangrijkste in uw magazijn”, onderzoekt hoe kunstmatige intelligentie elk aspect van magazijnbeheer transformeert.

AI helpt postbedrijven tijdens recordpiekperiode

Nu het aantal pakketten tijdens het piekseizoen nieuwe hoogten bereikt, wenden postbedrijven zich steeds vaker tot AI om het hoofd te bieden aan de toenemende druk op nauwkeurigheid, personeelsbezetting en operationele kosten. Daarbij maken ze bij het sorteren gebruik van AI-gebaseerde softwaresuites zoals Minerva van Lockheed Martin.

Realtime simulatietool moet beladingsgraad optimaliseren

Twaalf transportbedrijven gaan met het distributienetwerk Netwerk Benelux (NBX) onderzoek doen naar hun optimale beladingsgraad. Het doel is om gezamenlijke capaciteit (transport-, magazijn- en personele capaciteit) zo efficiënt en duurzaam mogelijk te laten verlopen door middel van een dynamische planning. Technische Universiteit Eindhoven biedt daarbij ondersteuning met een realtime simulatietool waarbij capaciteitsbeheerfunctionaliteit beter wordt geïntegreerd en andere tools, zoals planningssoftware, chauffeursapplicaties en transportation management systemen (TMS), beter worden benut.

CLog 3.0: COOP en Witron starten derde bouwfase

De Noorse supermarktketen COOP Norge SA werkt al meer dan tien jaar samen met systeemintegrator Witron. Die samenwerking uit zich in het full-range logistieke centrum nabij de luchthaven Gardermoen in Oslo. De faciliteit heeft een oppervlakte van 84.000 vierkante meter en levert momenteel aan 1.200 winkels meer dan 13.000 verschillende droge, verse en diepvriesproducten. Centraal staat het OPM-systeem van Witron, met 42 COM-machines die in alle temperatuurzones worden ingezet.

Bijna 70% van expediteurs en douaneagenten vindt technologie essentieel voor groei

Descartes Systems Group, wereldwijd leverancier van on-demand SaaS-oplossingen voor logistiek-intensieve bedrijven in commerce, heeft de resultaten bekendgemaakt van zijn Global Forwarder/Broker Benchmark Study bij meer dan 400 bedrijven. Daaruit blijkt dat de sector te maken krijgt met een combinatie van onzekerheid en technologische opportuniteiten. Zo horen de wereldwijde instabiliteit (60%), wijzigende tarieven (42%) en de prijsdruk (61%) bij de grootste uitdagingen die expediteurs en douaneagenten in de komende vijf jaar verwachten.

Montea verwerft voormalige Euro Shoe-site in Beringen

De Belgische beursgenoteerde vastgoedgroep Montea breidt zijn aanwezigheid in het Limburgse Beringen uit met de acquisitie van de voormalige Euro Shoe-site. De strategische locatie langs de E313 en de E314 zorgt niet alleen voor een goede verbinding met Antwerpen, Luik en Brussel over de weg, maar biedt ook rechtstreekse toegang tot het Albertkanaal, wat bijdraagt aan de multimodale ontsluiting van de site.

Zes op de tien magazijnen gebruiken AI

Gebaseerd op een enquête bij ruim 2.000 logistieke leiders blijkt dat automatisering en AI snel terrein winnen. De gemiddelde terugverdientijd ligt tussen twee en drie jaar, terwijl de vraag naar hoogopgeleide magazijnmedewerkers verder blijft stijgen. De enquête kadert binnen een onderzoek van Mecalux, ontwikkelaar van geautomatiseerde opslagoplossingen, WMS en opslagsystemen, en het MIT Intelligent Logistics Systems (ILS) Lab van het Center for Transportation and Logistics.

TGW Logistics investeert 50 miljoen euro extra in hoofdkantoor

TGW Logistics, leverancier van intralogistieke oplossingen, investeert nog eens 50 miljoen euro in de uitbreiding van zijn productiecapaciteit op het hoofdkantoor in Marchtrenk (Oostenrijk). Concreet zal tegen de tweede helft van 2028 een vijf verdiepingen tellend gebouw 14.000 vierkante meter extra bruikbare ruimte opleveren. Het bedrijf streeft ernaar zijn omzet tegen 2030 te verdubbelen tot meer dan twee miljard euro. “De investering in ons hoofdkantoor in Marchtrenk vormt daarvoor de infrastructurele basis”, aldus CEO Henry Puhl.

‘Meten en Verbeteren CO2-emissies’ moet logistiek in Nederland helpen verbeteren

Hoe ga je als logistiek bedrijf om met files, personeelstekort en de druk om te moeten verduurzamen? Hoe zorg je voor vollere wagens, betere routes, minder CO2-uitstoot en betere marges? Omdat die vragen leven in de sector, zette het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het programma ‘Meten en Verbeteren CO2-emissies’ op. Het programma begeleidt bedrijven individueel om grip te krijgen op hun logistieke processen, wat hen moet helpen klaarstomen voor de toekomst. Sinds de opstart eind september 2025 nemen al meer dan dertig bedrijven aan het programma deel.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.