Drie goede voornemens van retailers voor een succesvol 2017

Begin 2016 voorspelde Manhattan Associates op basis van een onderzoek dat 2016 in het teken zou staan van klantgerichte retailing, gepersonaliseerd shoppen en m-commerce. Hoewel er flinke slagen zijn gemaakt, valt er nog heel wat winst te behalen. Eind 2016 meldde het CBS dat vier op de tien consumenten problemen ervaren bij online shoppen.

De grootste problemen betreffen te late bezorging en technische problemen bij het online betalen en bestellen van diensten en goederen. Bovendien is een stijging te zien in problemen met de klachtenafhandeling. Ook in de fysieke winkel gaat niet altijd alles van een leien dakje. Zo zijn er nog altijd veel winkels die online en offline van elkaar gescheiden hebben, waardoor de consument soms beter geïnformeerd is dan de winkelmedewerker.
Om dat soort problemen voorgoed in de kiem te smoren, formuleerde Manhattan Associates drie goede voornemens die iedere retailer in 2017 ter harte moet nemen. Door die goede voornemens ook daadwerkelijk te realiseren, kunnen retailers, volgens Manhattan Associates, voorop blijven lopen. De goede voornemens luiden als volgt:

Voornemen 1: 24/7 klantenservice bieden
Consumenten winkelen 24 uur per dag, 7 dagen per week. Een klantenservice die alleen tussen 9.00 en 17.00 bereikbaar is, kan daarom voor ergernis zorgen. Bovendien bieden social media, forums en reviewplatformen ontevreden klanten een podium om zich publiekelijk hoorbaar te maken. Naast 24/7 shoppen is het dan ook belangrijk 24/7 klantenservice te bieden. Dat zorgt niet alleen voor een betere relatie met de klant, maar biedt ook de mogelijkheid snel in te grijpen mocht er iets misgaan met de (logistieke) afhandeling van bestellingen.

Voornemen 2: nog meer personalisatie doorvoeren
Retailers hebben de afgelopen jaren veel vooruitgang geboekt bij het realiseren van een gepersonaliseerde winkelervaring. Zo helpen supermarkten consumenten met hun online boodschappenlijst en sturen de meeste webshops klanten aankoopsuggesties op basis van klantinformatie. Ook in de fysieke winkel zijn voldoende mogelijkheden om een gepersonaliseerde ervaring te bieden. Zo kunnen Point-of-Sale (POS) applicaties de winkelmedewerker in staat stellen de consument via een tablet of smartphone van adviezen te voorzien. Op basis van de aankoophistorie, wensenlijsten, de online winkelwagen en retourhistorie kunnen bijvoorbeeld suggesties en tips worden gegeven. Op die manier kan mobile bijdragen aan het bevorderen van persoonlijke klantervaringen.

Voornemen 3: voor een mobile first benadering gaan
Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone of tablet om online aankopen te plaatsen. Volgens een recent onderzoek van Thuiswinkel Markt Monitor 2016 shopt één op de vijf consumenten vanaf een smartphone. De verwachting is dat het aandeel van m-commerce nog verder zal toenemen. Retailers moeten er daarom voor zorgen dat de webshop daarop is ingericht, bijvoorbeeld met een responsive site. Maar hier is ook een rol weggelegd voor de fysieke winkel. Steeds meer banken bieden apps voor het contactloos betalen met een mobile device. Retailers kunnen echter ook meer doen om het aankoopproces te vereenvoudigen, bijvoorbeeld door e-wallets, click & collect en QR-codes. En vergeet de rol van de winkelmedewerker niet: door toegang tot beschikbare data met behulp van een tablet zijn zij minstens net zo goed op de hoogte als de consument die de winkel bezoekt.

Recente nieuwsberichten

Saint-Gobain Abrasives maakt verbeterslag met Consafe Logistics

Saint-Gobain Abrasives, een wereldspeler in schuur- en slijpoplossingen, heeft voor Astro WMS van Consafe Logistics gekozen om zijn operaties in het Europese distributiecentrum in Born, Nederland, te moderniseren.

GC Europe implementeert shuttlesysteem en SAP-oplossing van Knapp

GC Corporation ontwikkelt, produceert en distribueert al meer dan 25 jaar tandheelkundige producten. De Europese vestiging in Leuven, GC Europe, levert aan zowel distributeurs als tandartsen en tandtechnici in heel Europa en het Midden-Oosten. Om GC Europe klaar te maken voor de toekomst en voor de toenemende logistieke eisen, heeft het bedrijf zijn opslag- en pickcapaciteit in het distributiecentrum in Leuven uitgebreid met een Evo Shuttle-systeem. Het systeem is direct geïntegreerd in de bestaande SAP EWM-oplossing met SAP EWM MFS van automatiserings- en digitaliseringsleverancier Knapp.

Nieuwe sectorgerichte robuuste laptops van Getac zijn AI-ready

Getac stelt de nieuwe generatie B360 en B360 Pro robuuste laptops voor. Daarmee richt de leverancier van robuuste computers en mobiele video-oplossingen zich met name tot gebruikers in sectoren die in uitdagende omstandigheden werken, zoals openbare veiligheid, nutsbedrijven en defensie. Beide laptops bieden een reeks sectorgerichte configuraties en opties op maat, zodat gebruikers de apparaten op hun specifieke behoeften kunnen afstemmen. Zo zou de B360 ideaal zijn voor professionals in de nuts- en buitendienstsectoren, terwijl de B360 Pro speciaal is ontworpen voor de behoeften van defensieprofessionals.

Mecalux integreert generatieve AI in Easy WMS

Mecalux Software Solutions heeft generatieve artificiële intelligentie opgenomen in zijn warehouse management software Easy WMS. Dat zorgt ervoor dat de software informatieverzoeken op natuurlijke wijze kan beantwoorden. Easy WMS biedt nu een chatfunctie waardoor gebruikers met het systeem kunnen communiceren. De chatfunctie maakt het mogelijk een bijna menselijke interactie met de software te hebben, waarbij complexe vragen worden geanalyseerd en in zeven talen worden beantwoord.

Eindsprint naar Supply Chain Innovations 2025 is ingezet

Nog een goede week en Supply Chain Innovations gaat van start. Op donderdag 20 maart slaat Antwerp Expo opnieuw de deuren open voor iedereen die met supply chain begaan is.

Toyota Material Handling start productie met fossielvrij gerecycleerd staal

Toyota Material Handling Europe heeft een fossielvrije samenwerking gesloten met staalproducent SSAB. De samenwerking houdt in dat de heftruckfabrikant begint met het gebruik van ‘SSAB Zero’, gemaakt van gerecycled staal en geproduceerd met fossielvrije elektriciteit en biogas, wat resulteert in staal met aanzienlijk lagere fossiele koolstofemissies.

Ravas 2560 Exi serie trotseert gevaarlijke omgevingen

Ravas, producent en leverancier van mobiele weegoplossingen, lanceert de Ravas 2560 Exi & Proline 2560 Exi, een explosieveilige wegende handpallettruck die speciaal werd ontworpen voor gebruik in gevaarlijke omgevingen. Het robuuste systeem met volledige ATEX-certificering maakt de wegende handpallettruck geschikt voor toepassingen – zoals vullen, mengen en doseren – in zones 1&21 (gas) of 2&22 (stof).

GXO optimaliseert voorraadbeheer met AI-gestuurde robotica

Pure-play logistiek dienstverlener GXO Logistics heeft met succes een proefperiode met een innovatieve AI-gestuurde robot afgerond. De robot voert automatische voorraadrapportages uit op de GXO-locatie in het Nederlandse Oosterhout. De technologie is ontwikkeld door Dexory, een bedrijf gespecialiseerd in robotica en data intelligence.

Dassault Systèmes en Kuka versnellen digitalisering in maakindustrie

Dassault Systèmes, aanbieder van virtuele 3D-omgevingen, en Kuka AG, leverancier van industriële automatisering en robotica, kondigen een strategische samenwerking aan om de ontwikkeling en implementatie van geavanceerde robotica-oplossingen te versnellen. De integratie van Dassault Systèmes’ 3DEXPERIENCE-platform in het digitale mosaixx-ecosysteem van Kuka moet fabrikanten wereldwijd toegang bieden tot krachtige simulatie- en engineeringtools om hun productieprocessen te verbeteren.

Lydia Live Translation sloopt taalbarrière tussen medewerkers

Na de introductie van parallelle spraakherkenning en -weergave in 2024, stelt EPG (Ehrhardt Partner Group) nu Lydia Live Translation voor. Met die functionaliteit kan de ‘pick-by-voice’-oplossing niet alleen de reguliere picking-dialoog ondersteunen, maar ook fungeren als een intuïtieve vertaalassistent bij spontane gesprekken tussen medewerkers. Met ondersteuning voor meer dan veertig talen kunnen medewerkers hun moedertaal kiezen en onmiddellijk productief aan de slag gaan zonder taalbarrières of uitgebreide training.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.