Drie Belgische start-ups nemen deel aan PwC Scale-programma Consumer Markets

PwC België kondigt aan dat zes start-ups deelnemen aan het 2021 PwC Scale-programma Consumer Markets. Dat programma moet technologische start-ups in retail, transport, logistiek en consumentengoederen helpen te groeien. Het brengt gevestigde namen uit de consumentenmarkt enerzijds en snelgroeiende en disruptieve technologiestart-ups anderzijds samen om nauwer te kunnen samenwerken en innovatie in de markt te stimuleren. Het PwC Scale-programma duurt 12 weken en biedt de deelnemers – start-ups die nieuwe manieren zoeken om rendabiliteit, groei en innovatie te realiseren – meer zichtbaarheid in het klantennetwerk van PwC. Bij de deelnemers zijn ook drie Belgische start-ups.

Het programma komt er volgens PwC op een cruciaal moment voor de sector aangezien het consumentengedrag nagenoeg van dag tot dag verandert. Volgens PwC’s recentste Global Consumer Insights Survey worden consumenten steeds meer digitaal, ecologisch bewuster, prijsgevoeliger en lokaler en willen ze tegelijk nog steeds terechtkunnen in de traditionele, fysieke winkel.
Het onderzoek toonde aan dat bijna 90% van de mensen die hun boodschappen online doen van plan is dat te blijven doen, ook wanneer de social distancing maatregelen worden opgeheven. Voor de pandemie kocht amper zo’n 9% van de consumenten zijn voedingsmiddelen exclusief online. Tegenwoordig koopt 35% voeding online of telefonisch. De helft van alle globale consumenten in het recentste Pulse-onderzoek zegt milieuvriendelijker te zijn geworden dan op het moment waarop het eerste Pulse-onderzoek werd uitgevoerd. Lokaler inkopen is ook een trend die aan belang wint: 43% zegt lokaler te zijn geworden. Tot slot willen consumenten nog steeds terechtkunnen in een fysieke winkel, omdat ze enkel daar kunnen genieten van de zintuiglijke en sociale ervaringen: 49% van de consumenten gaf aan dat ze sinds het begin van COVID-19 meer of evenveel boodschappen doen in fysieke winkels.
 
Volgens François Jaucot, partner bij PwC België, zagen we met de COVID-19-pandemie veel al bestaande consumententrends in een stroomversnelling terechtkomen. “Dat bracht een toenemende vraag naar agility, naar innovatie en beter consumentenengagement met zich mee om consumenten naar zich toe te trekken”, zegt hij. “Belangrijk in dit opzicht wordt het omgaan met het veranderende consumentengedrag en de nieuwe operationele uitdagingen en kansen die de pandemie biedt.”
 
De zes nieuwe deelnemers van Scale Consumer Markets 2021 zijn:
 

  1. Soundpays, een Canadese start-up die een oplossing biedt voor mobiele betalingen op basis van een gepatenteerde ultrasone geluidstechnologie om mensen rechtstreeks en in real time digitaal te verbinden met welk medium dan ook;
  2. ServisBOT, een Ierse start-up die bedrijven een AI-platform biedt waarmee ze chatbots en virtuele assistenten kunnen bouwen die de belangrijkste interacties met klanten en medewerkers via meerdere digitale kanalen automatiseren;
  3. Aztrix*, een Belgische start-up die een platform biedt om gegevens te beheren, een transparant overzicht van overeenkomsten te krijgen en toestemming en rechten van betrokkenen te beheren;
  4. 7bridges, een Britse start-up die een AI-aangestuurd logistiek platform van de nieuwste generatie aanbiedt om kosten te besparen en de logistieke keten veerkrachtiger te maken;
  5. Trensition, een Belgische start-up die trendanalyses en vooruitzichten verstrekt op basis van innovatieve, AI-aangestuurde methoden die voortdurend nieuws verzamelen, trends opvolgen en de sectordynamiek wereldwijd in de gaten houden;
  6. Taglayer, een Belgische start-up die online personaliseringssoftware aanbiedt waarmee websites de juiste inhoud op het juiste moment aan de juiste bezoeker kunnen aanbieden.
Foto: Pixabay

Recente nieuwsberichten

DHL en Deutsche Post volgen rolcontainers met smart trackers van Sensolus

Postbezorgers Deutsche Post en DHL versterken hun samenwerking met Sensolus, een Gentse IoT scale-up gespecialiseerd in het beheren van assets. De logistieke spelers hebben intussen bijna een miljoen rolcontainers en briefwagens uitgerust met smart trackers van Sensolus. Daardoor kunnen ze hun assets zo optimaal mogelijk inzetten en schommelingen in pakketvolumes beter opvangen. Niet alleen verlopen de leveringen efficiënter en betrouwbaarder, het wordt ook eenvoudiger om het gebruik van rolcontainers door derden te monitoren en verliezen te beperken.

Weerts Supply Chain huldigt logistieke hub van 68.000m² in

Weerts Supply Chain (WSC) heeft zijn nieuwe logistieke centrum aan de Rue Georges Tourneur in Charleroi ingehuldigd

Domino brengt Mx-Serie elektrisch aangedreven pallet-etiketteersysteem

Domino Printing Sciences, aanbieder van end-to-end codeeroplossingen, lanceert zijn nieuwe Mx-Serie elektrisch aangedreven pallet-etiketteersysteem, de Mx350i-eP. Met de nieuwe reeks wil Domino aan de veranderende behoeften van de internationale logistieke sector voldoen.

Tiago Conceição wordt president van Zetes Goods ID

Vanaf 1 april 2025 is Tiago Conceição (foto) de nieuwe president van de divisie Goods ID van Zetes, aanbieder van oplossingen voor supply chain optimalisering en persoonsidentificatie. In zijn nieuwe rol volgt Tiago Conceição zijn voorganger Juan José Martínez op, die de functie sinds 2012 bekleedt en zal terugtreden.

DP World stelt Edi Cioran aan als CEO van Antwerp Gateway

Edi Cioran (foto) is aangesteld als de nieuwe CEO van DP World in Antwerpen.

Edi Cioran staat al meer dan twintig jaar mee aan de leiding van DP World’s operaties in Europa. In 2022 werd hij CEO van DP World in Frankrijk. Daarvoor bekleedde hij senior functies zoals operations manager bij DP World Constanta in Roemenië en manager van Global Operations Efficiency bij het hoofdkantoor in Dubai. Eerder vervulde hij senior managementrollen bij bedrijven als A.P. Moller–Maersk en APM Terminals.

Bleckmann verviervoudigt zijn Kardex AutoStore

Logistiek dienstverlener Bleckmann, gespecialiseerd in fashion fulfilment en end-to-end supply chain management, heeft de uitbreiding van zijn Kardex AutoStore systeem in zijn Belgische warehouse in Grobbendonk versneld voltooid. Het oorspronkelijke plan bestond erin de uitbreiding gefaseerd over meerdere jaren uit te voeren, met als doel bijna 100.000 bins en 71 robots te bereiken. Bleckmann besloot echter de volledige uitbreiding naar eind 2024 te vervroegen. Kenmerkend voor Bleckmann is dat de logistiek dienstverlener een multi-client AutoStore oplossing aan meerdere klanten kan aanbieden.

Onderzoek Manhattan onthult succesfactoren voor unified commerce

Manhattan Associates en Google Cloud presenteren de bevindingen van de 2025 Unified Commerce Benchmark voor Specialty Retail. Het onderzoek, uitgevoerd door Incisiv, beoordeelde 220 retailers op meer dan 300 capaciteiten, verspreid over vier belangrijke ervaringsgebieden: winkelen, betalen, fulfilment en service. Op basis van aankopen, retouren en klantinteracties via digitale en fysieke kanalen, identificeert de Benchmark belangrijke kenmerken van goed presterende retailers en onthult het kansen voor merken om de klantwaarde te verbeteren en hun activiteiten te moderniseren.

Veelzijdig. Betrouwbaar. Rendabel.

(Advertorial) Daifuku’s intralogistieke concepten kunnen ook uw logistieke processen optimaliseren, zowel binnen productie als in distributie. Daifuku’s all-in dienstverlening omvat planning, analyse, voorstel, ontwerp, fabricage, opbouw, integratie, aftersales en modernisering.

Roy Meter nieuwe managing director bij Lyreco Benelux

Lyreco Benelux, distributeur van werkplekproducten en -oplossingen, heeft Roy Meter (foto) aangesteld als nieuwe managing director. Hij volgt daarmee Paul Vieijra op die in april 2025 officieel met pensioen gaat.

Werkgevers in transport en logistiek blijven aanwerven

Volgens de nieuwste jobbarometer van ManpowerGroup zouden werkgevers in de transport- en logistieke sector ook in het tweede kwartaal van 2025 medewerkers blijven rekruteren. Maar liefst 45% van de werkgevers in de sector die in januari werden bevraagd, verwacht tegen eind juni 2025 hun personeelsbestand uit te breiden, terwijl 17% een vermindering voorziet. Daarnaast verwacht 38% van de werkgevers geen enkele verandering.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.