Draagt IoT bij aan slimme stadslogistiek?
Het Internet of Things (IoT) kan een significante bijdrage leveren aan een efficiëntere stadslogistiek. Dat blijkt uit de resultaten van het VIL-project ‘Intello City’. Daarbij testte VIL de afgelopen maanden de mogelijkheden van een micromagazijn in een stadscentrum, dat door middel van IoT autonoom kan opereren.
Een micromagazijn doet dienst als mini-distributiecentrum waar verschillende leveranciers hun goederen kunnen aanleveren en van waaruit de goederen op een ecologische manier tot op hun eindbestemming kunnen worden gebracht. Daarnaast kan een micromagazijn ook als afhaalpunt dienen.
Het project werd uitgevoerd in samenwerking met onderzoeks- en innovatiehub Imec, met zeven bedrijven (Bpost, City Depot, GLS, P&G, Proximus, Samsonite en WDP) en de stad Antwerpen, Mechelen en Leuven. Volgens de onderzoekers zal een verdergaande standaardisatie binnen de IoT-wereld een versnelde toepassing van allerlei logistieke en andere toepassingen bewerkstelligen.
VIL testte het concept van een micromagazijn in een ruimte van de Thomas More Hogeschool in de Kronenburgstraat. In samenwerking met de stad Antwerpen werd voor het micromagazijn een laad-en loszone gecreëerd met parkeersensoren die in het wegdek werden ingebouwd. Imec was verantwoordelijk voor het technologische aspect en ontwikkelde een geïntegreerde oplossing die Samsonite en Proximus, de verladers die aan het proefproject deelnamen, toeliet via een app een parkeerslot voor de laad-en loszone te reserveren. Daardoor konden zij op een correcte manier hun goederen aanleveren of ophalen. De app zorgt eveneens voor een visualisatie van die reservatie via draadloze interactie met een elektronisch bord vooraan de parkeerzone. Daar wordt op weergegeven wie die zone wanneer heeft gereserveerd. Ook kan met de app het intelligente slot van het micromagazijn worden ontgrendeld en opnieuw gesloten. Daardoor kan de chauffeur de goederen afleveren, zelfs indien het magazijn onbemand is.
De groene last mile belevering vanuit het micromagazijn naar de winkels gebeurde door het gebruik van een elektrische wagen, de Stint, en via de fietskoerier Cargo Velo.
Een eerste economische analyse toont aan dat het gebruik van IoT de extra kosten verbonden aan deze logistieke setup kan reduceren. De omvang van die besparing is evenwel afhankelijk van verschillende variabelen: het aantal pakjes, de grootte, de afstand van het micromagazijn naar het afleveradres, de grootte van het vervoersmiddel en de bijhorende personeelskosten.
Om de inzet van het IoT voor slimme stadslogistiek te doen slagen, dringt zich volgens VIL een gezamenlijke aanpak op. Er is nood aan harmonisatie, open systemen en het gebruik van uniforme open standaarden om de verschillende smart city-oplossingen in één platform te integreren.
Foto: Vil