DPD Fresh plant ritten met PTV Route Optimiser ST

In september 2020 startte DPD Fresh, onderdeel van DPD Group, met de fijnmazige distributie van verse en diepgevroren levensmiddelen in België en Luxemburg. In een jaar tijd is het volume gegroeid naar 200 tot 300 pakketten per dag, variërend van maaltijdboxen voor consumenten tot de levering van vlees aan restaurants.

Volgend jaar wil DPD Fresh doorgroeien naar een volume van 100.000 pakketten op jaarbasis. Om die groeiambities te kunnen realiseren, is DPD Fresh een volledig temperatuurgecontroleerd distributienetwerk aan het opzetten. De bedoeling is dat DPD Fresh eind 2022 gevestigd is op alle tien depots van DPD in België en Luxemburg. Ook het wagenpark groeit snel en telt inmiddels 14 voertuigen. Daarvan heeft 30% alleen een koelcompartiment, terwijl 70% daarnaast ook een vriescompartiment heeft.
 
Voor de tactische transportplanning gaat DPD Fresh gebruik maken van PTV Route Optimiser ST, de ritplanningssoftware van PTV. Tot nu toe gebruikten de planners uitsluitend de bestaande planningssoftware van DPD, maar het plannen van levensmiddelen is een stuk complexer dan het plannen van pakketten.
De grootste uitdaging bestaat erin zowel de voertuigen met één als met twee temperatuurcompartimenten zo efficiënt mogelijk in te zetten, zeker nu het aantal depots toeneemt. Wat de planning extra complex maakt, is dat de voertuigen met een koel- én vriescompartiment meer brandstof verbruiken dan de voertuigen met alleen een koelcompartiment. Als test heeft DPD Fresh samen met PTV verschillende scenario’s doorgerekend. Dat resulteerde in een besparing van de operationele kosten met 15%. De investering in PTV Route Optimiser ST zou volgens DPD Fresh dan ook snel terugverdiend zijn.
 
DPD Fresh gaat PTV Route Optimiser ST inzetten als aanvulling op de bestaande planningssoftware van DPD. Het planningsproces begint de avond vooraf met een forecast op basis van de binnengekomen zendingen. Als ’s ochtends om zes uur de zendingen van de zusterorganisatie uit Frankrijk binnen zijn, wordt die forecast aangepast. Dan weet DPD Fresh exact hoeveel gekoelde en diepgevroren zendingen het moet afleveren. De oplossing van PTV maakt vervolgens een ritindeling en bepaalt welke voertuigen voor welke ritten zullen worden ingezet. “Het verschil met onze oude planningsmethode is groot”, klinkt het. “Op sommige dagen komen we met twee voertuigen minder toe.”
 
Op basis van de ritindeling kunnen de chauffeurs starten met het scannen van de zendingen en het laden van hun voertuigen. Ondertussen bepaalt DPD’s huidige planningssoftware op basis van de data uit PTV Route Optimiser ST voor elk voertuig de beste route, die vervolgens wordt gecommuniceerd met de chauffeurs. Daarvoor voldoet de bestaande IT-infrastructuur van DPD.
 
Foto: DPD Fresh 

Recente nieuwsberichten

Geekplus evolueert naar onbemande logistiek met Robot Arm Picking Station

Geekplus, wereldwijd leverancier van magazijnrobotica, heeft zijn nieuwe Robot Arm Picking Station gelanceerd. Het betreft een end-to-end onbemande pickingoplossing die een grote sprong voorwaarts betekent in de evolutie van gedeeltelijke automatisering naar ‘full-process intelligence’.

Transport & Logistiek Vlaanderen krijgt nieuwe CEO

Vanaf 1 januari 2026 wordt Johan Staes (44) de nieuwe CEO van Transport & Logistiek Vlaanderen (TLV), de beroepsvereniging voor ondernemingen in transport en logistiek. Hij volgt er Lode Verkinderen op.

Consafe Logistics lanceert GenAI-assistent ‘Astrid’ voor Astro WMS

Softwareproductbedrijf Consafe Logistics lanceert Astrid, een nieuwe generative AI-assistent die het werken met Astro WMS eenvoudiger, sneller en efficiënter moet maken. Astrid is ontworpen om gebruikers te helpen met het opzetten, configureren en oplossen van problemen in hun warehouse management systeem, op elk moment en vanaf elke locatie.

DSV en Schenker in België verenigd onder één merk

Sinds 1 november 2025 opereren transport- en logistiek dienstverlener DSV en Schenker in België als één team onder het DSV-merk.

DSV laat weten dat de integratie volgt op maanden van voorbereiding en nauwe samenwerking, waarbij er voor is gezorgd dat medewerkers, klanten en partners een vlotte overgang ervaren.

Slimmere magazijnautomatisering: inzichten van een internationale retailer

(Advertorial) Hoe transformeer je een magazijn van 100.500 m², zo groot als 14 voetbalvelden, om de groei van e-commercebestellingen aan te kunnen zonder uit te breiden?

Energiekosten beheersen met HVLS ventilatoren?

(Advertorial) De donkere dagen van november betekenen ook dat we langzaam toch echt richting de winter gaan. De dagen zijn niet alleen korter, maar ook guurder, natter en kouder.

Als beheerder van het magazijn of productiefaciliteit wil je je werknemers comfortabel en productief houden, dus de verwarming moet weer een paar stappen hoger. Echter, dat gaat ten koste van de energierekening!

Corneel Geerts neemt nieuw magazijn in Venlo in gebruik

Corneel Geerts Transportgroup heeft zijn nieuwe CO₂-neutrale vestiging in Venlo (NL) officieel in gebruik genomen. Het nieuwe gebouw bevindt zich op een terrein van 1,2 hectare, vlak naast de autosnelweg, en beschikt over ruime kantoren en 6.000m² magazijnruimte, goed voor 8.000 palletplaatsen. Met een vrije hoogte van 12,5 meter moet de site niet alleen extra capaciteit bieden, maar ook zorgen voor maximale efficiëntie en flexibiliteit voor de toekomst.

Zalando kiest Nomagic om robotica in warehouses uit te breiden

Online retailer voor mode en lifestyle Zalando heeft Nomagic, leverancier van AI-aangedreven robotica voor warehouses en de fulfilment-sector, geselecteerd om de operational excellence in zijn fulfilmentcentra te versterken en medewerkers bij hun dagelijkse taken te ondersteunen. De samenwerking bouwt voort op een bewezen staat van dienst, waarbij de AI-aangedreven robotoplossingen van Nomagic aanzienlijke efficiëntieverbeteringen en betrouwbaarheid opleveren in bestaande implementaties.

Nieuwe COO bij Manhattan Associates

Manhattan Associates heeft Greg Betz aangesteld als chief operating officer (COO). Greg Betz heeft meer dan twintig jaar ervaring in het leiden van complexe wereldwijde organisaties.

Jungheinrich stelt elektrische handpallettruck AME 18 voor

Met de AME 18 lanceert Jungheinrich een compacte en krachtige elektrische handpallettruck voor de interne materiaalstromen. De handpallettruck is het resultaat van een nauwe ontwikkelingssamenwerking tussen de Jungheinrich-vestigingen in Norderstedt en Qingpu en is speciaal ontwikkeld voor de eisen van moderne logistieke processen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.