Domus Logistics automatiseert nieuw dc voor Casa met Still en Egemin

Domus Logistics, het logistieke zusterbedrijf van Casa International, baat al geruime tijd een distributiecentrum uit in Heultje bij Westerlo. Vanuit dat logistiek centrum rijden jaarlijks duizenden vrachtwagens naar 520 Casa-winkels in acht Europese landen. Omdat het dc in Heultje zijn capaciteitslimiet heeft bereikt en een uitbreiding door plaatsgebrek niet mogelijk is, komt er een nieuw geautomatiseerd distributiecentrum langs de E313 in Olen.

Door de bouw van het nieuwe dc zal Domus Logistics jaarlijks tot 5.000 vrachtritten uitsparen aangezien de activiteiten van vijf externe partners van het bedrijf ook in het nieuwe dc worden geïntegreerd.
Egemin Automation installeert in het dc een E’gv-systeem dat een belangrijk deel van het interne transport en de opslag van pallets met de Casa-producten moet automatiseren. Het nieuwe distributiecentrum heeft een oppervlakte van 50.000m² en biedt plaats aan 65.000 pallets. De investering van het volledige project bedraagt 35 miljoen euro en zal in het voorjaar van 2017 operationeel zijn.
 
Het nieuwe dc moet de opslagcapaciteit van Domus Logistics flink uitbreiden en zal vanaf het voorjaar 2017 Casa-winkels in heel Europa bevoorraden. Er zal eveneens bijzondere aandacht worden besteed aan een ergonomische werkomgeving voor de operatoren. Het distributiecentrum zal bestaan uit een bulkopslagmagazijn en een orderpickingzone. De oplossing van Egemin zorgt voor de automatische bevoorrading van de orderpickingzone, het transport van de pallets van en naar het bulkmagazijn en de opslag in het magazijn.
Daarvoor gebruikt Egemin in totaal twaalf E’gv Hybrid-magazijntrucks. De trucks worden geleverd door Still, het zusterbedrijf van Egemin in de Kion Group. De magazijntrucks worden voorzien van het E’gv Automation Pack en bovenliggende E’tricc-software waarmee ze autonoom kunnen rondrijden, pallets transporteren, opslaan in rekken, enzovoort.
 
De productdozen worden in bulk, hoofdzakelijk via zeecontainers, aangevoerd. Daarna stapelen de magazijniers de dozen op pallets en plaatsen ze vervolgens op de conveyorinstallatie van Egemin waar ze automatisch met folie worden omwikkeld. Een volautomatisch controlestation controleert en registreert de pallets. Vervolgens zorgen zeven E’gv Hybrid Still FM-X-reachtrucks voor de aanvoer van de pallets naar het bulkmagazijn. In het bulkmagazijn, dat 32 gangen telt, zijn vijf E’gv  Hybrid Still MX-X smallegangentrucks (VNA’s) actief voor het automatisch wegzetten en ophalen van de pallets in het magazijn. Wanneer goederen in de manuele orderpickingzone nodig zijn, haalt een van de zeven Still FM-X-reachtrucks de pallet op aan een bufferpositie vooraan in het magazijn en plaatst die op een van de twee conveyorbanen.

Recente nieuwsberichten

Laden en lossen: risico’s en oplossingen op het laadperron

(Advertorial) Het laadperron is een onmisbare schakel in de logistieke keten, maar ook een plek waar de veiligheid vaak onder druk staat. Dagelijks gebeuren er incidenten waarbij heftrucks, vrachtwagens en medewerkers betrokken zijn. Hoewel veel bedrijven vertrouwen op routine, is juist de wijze waarop de trailer aan een perron wordt gekoppeld een vaak risicovol.

Transport & Logistics 2025: ontmoeten, verbinden, vooruitgaan

(Advertorial) In een sector die draait om samenwerking, is netwerken minstens zo belangrijk als kennis. Tijdens Transport & Logistics 2025 ontdekt u niet alleen de nieuwste trends, maar ontmoet u vooral de mensen die ze waarmaken. Drie dagen lang vormt Antwerp Expo het kloppend hart van de logistieke community.

Axfood neemt Witron in de arm voor nieuw logistiek centrum

De Zweedse supermarktketen Axfood is van plan een nieuw, volautomatisch logistiek centrum te bouwen in Frillesås, in de gemeente Kungsbacka. Het centrum, dat in 2030 klaar moet zijn, zal zorgen voor meer capaciteit en efficiëntie voor de toekomstige groei van de retailgroep in Zuid-Zweden. Als automatiseringspartner voor de nieuwe faciliteit werd gekozen voor Witron, met wie Axfood intussen een intentieverklaring ondertekende. Axfood en Witron werken al enkele jaren samen. Zo leverde Witron eerder al de automatiseringsoplossing voor het automatische logistieke centrum van de groep in Bålsta.

Groninger zet dubbel in op Kardex Mlog voor meegroeiende logistiek

Familiebedrijf Groninger uit het Zuid-Duitse Crailsheim levert als machinebouwer oplossingen voor het vullen en inpakken van kwetsbare producten voor de farmaceutische, zelfzorg- en cosmeticasector. Voor het nieuwe logistieke centrum van Groninger heeft Kardex Mlog een pallet- en kleingoedmagazijn gebouwd voor de productie- en reserveonderdelenlogistiek. Het volledig geautomatiseerde hoogbouwmagazijn met meer dan 3.000 palletplekken vormt een duo met een Bakken Shuttle System.

Bausch + Lomb kiest TGW Logistics voor automatisering van DC

Bausch + Lomb behoort tot de toonaangevende producenten van oogheelkundige technologie, waaronder contactlenzen, chirurgische instrumenten en geneesmiddelen. De healthcare specialist is actief in meer dan honderd landen en heeft ongeveer 13.500 mensen in dienst.

TVH breidt trainingscentrum TVH University uit

TVH, een wereldspeler in de markt van onderdelen en toebehoren voor heftrucks, industriële voertuigen en bouw- en landbouwmachines, heeft in het hoofdkwartier in Waregem nieuwe faciliteiten geopend voor zijn trainingscentrum TVH University, dat praktijkgerichte technische opleidingen biedt voor industriële voertuigen.

Modern douanemanagement schept ruimte voor hogere marges

Customs Support Group (CSG), een van de grootste onafhankelijke leverancier van douane- en handelsoplossingen in Europa, en Boston Consulting Group (BCG) presenteren een onderzoek waaruit blijkt dat douaneverplichtingen niet langer slechts draaien om het uitvoeren van regelgeving, maar dat deze een krachtige stimulans voor groei en marges kunnen betekenen. In 2024 inden douaneautoriteiten wereldwijd tussen de 600 en 900 miljard dollar aan douanerechten. Dat bedrag staat gelijk aan bijna één procent van het wereldwijde, economische verkeer. Tegelijkertijd neemt de complexiteit toe door nieuwe sancties, strengere regels over de oorsprong, CO2-regelgeving en dynamische invoerrechten.

Inefficiënte magazijnen belemmeren groei van handelsbedrijven

Belgische handelsbedrijven verwachten groei in 2025, maar kostenbeheersing blijft cruciaal. Door druk op de marges zetten bedrijven in op efficiëntieverbetering, geoptimaliseerde inkoopstrategieën en de automatisering van interne processen. Dat blijkt uit de sectoranalyse van de KMO Barometer 2025, die onderzoeksbureau Markteffect in opdracht van softwareontwikkelaar Exact bij 500 kmo’s uitvoerde. Tegelijk geeft 44% aan te investeren in automatisering, maar magazijn- en voorraadprocessen blijven opvallend inefficiënt.

Element Logic introduceert Automation as a Service: een flexibel abonnementsmodel voor magazijnautomatisering

(Advertorial) Geen hoge investeringen, wel gegarandeerde prestaties, schaalbaarheid en duurzaamheid. Ontdek hoe AaaS jouw bedrijf laat groeien.

Bedrijvencontactdagen: ontmoet BITO voor uw magazijninrichting.

(Advertorial) Bezoek BITO Systems in Hal 4 op stand 4235 tijdens de Bedrijvencontactdagen in Antwerp Expo op 1 & 2 oktober. Van eerste rek voor starters tot robotica en automatisering voor groeiende bedrijven: ons team adviseert je graag.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.