Distrilog automatiseert met zelfrijdende AGV-vloot van Toyota
De Belgische Distrilog Group, actief in de markt van logistiek en transport in de Benelux, heeft een deel van de activiteiten in zijn magazijn in Breendonk geautomatiseerd. Distrilog deed daarvoor een beroep op Toyota Material Handling, een van de vaste technologiepartners van het familiebedrijf uit Willebroek.
Toyota Material Handling stelde Distrilog een toekomstgerichte totaaloplossing voor. Naast een invoerband of ‘infeed conveyor’ – het hart van de oplossing – omvat die onder meer ook 20 automatisch geleide voertuigen (AGV’s): 12 reachtrucks en 8 stapelaars. Samen zijn die goed voor zo’n 3.000 palletbewegingen per dag.
Het automatisatieproject met een kostenplaatje van 3 à 4 miljoen euro kwam er op expliciete vraag van Nestlé, een van de klanten van Distrilog. Het doel van het project is om 95% van de volledige palletstroom van Nestlé bij Distrilog te laten verwerken door de infeed conveyor en de AGV’s: zowel de in- en outbound palletstroom als het replenishment-luik.
Distrilog verwacht dat het gebruik van zelfrijdende voertuigen het aantal schadegevallen in zijn magazijn gevoelig zal doen afnemen. Een ander voordeel van de nieuwe logistieke vloot is dat die ook in het donker kan werken. De AGV’s maken immers gebruik van sensoren om hun weg te vinden in het magazijn. Daardoor zullen er ook minder medewerkers in de nacht nodig zijn.
Meer algemeen biedt het gebruik van AGV’s de mogelijkheid om repetitieve taken weg te nemen bij de medewerkers. Zo kan Distrilog zijn schaarse logistieke werkkrachten op meer uitdagende projecten inzetten. Een belangrijke troef is ten slotte dat de nieuwe oplossing gemakkelijk opschaalbaar is. Het doel van Distrilog is dan ook om dit automatiseringsproject in de loop van 2025 uit te breiden.