Digitale transformatie wordt een must voor bedrijven

NTT Ltd., wereldwijd leverancier van technologiediensten, publiceert met het rapport ‘Future Disrupted: 2021’ zijn voorspellingen voor de technologietrends van volgend jaar. Die trends zijn gebaseerd op belangrijke technologische evoluties die verandering zullen aansturen en op de essentiële inzichten van de NTT-experts.

De disruptieve technologieën, waarvan de impact na 2021 wordt verwacht, tonen hoe de COVID-19-pandemie digitale transformatie in onze maatschappij heeft versneld. NTT onderscheidt vijf grote, disruptieve technologietrends die voor bedrijven veelbelovend zijn op het vlak van veiligheid en beveiliging, duurzame groei en een lagere druk op het milieu:
 

All photonics networks (APN’s) als basis voor wereldwijde communicatie. 
APN’s maken end-to-end informatieoverdracht tussen de terminal en de server mogelijk en creëren een duurzame, uiterst energiezuinige communicatieomgeving.
 
Cognitive Foundation (CF) zal alles verbinden en beheren.
Door een gecentraliseerd beheer en flexibele toewijzing van IT-middelen wordt de integratie mogelijk van diverse sensorgegevens (voice, video of andere) ter ondersteuning van IoT-initiatieven.

Digital twin computing (DTC): voorspellende analyses door de reële en de virtuele wereld te integreren.
DTC biedt de mogelijkheid om verschillende scenario’s te testen door digitale ‘tweelingen’ van dingen en mensen vrij te kopiëren, te combineren en uit te wisselen. Deze informatie kan worden geïntegreerd in applicaties zoals systemen die verkeersproblemen voorspellen en maakt ook nauwkeurige voorspellingen op het vlak van ziektebeheer mogelijk. 

De evolutie van de ‘citizen developer’ en robotic process automation zal ondernemingen een nieuw gezicht geven.
Dankzij low-code- en no-codeplatformen kan werkelijk iedereen zakelijke applicaties creëren met de eigen bedrijfsgegevens. Deze platformen zullen voor bedrijven een belangrijk instrument worden om zich te onderscheiden. De ‘citizen-developeraanpak’ gebruikt ook ‘robotic process automation’ (RPA) om bepaalde bedrijfsprocessen te automatiseren, zodat medewerkers hun tijd kunnen besteden aan taken met een grotere meerwaarde. 
 
Quantum en edge computing zullen een nieuw computertijdperk inluiden. 
Er kan meer computerwerk lokaal worden uitgevoerd, aan de edge in de plaats van in de centrale cloud, wat de processen vertraagt. Zo zou het beeldverwerkingssysteem van een auto de beelden onmiddellijk kunnen analyseren en herkennen in plaats van die informatie eerst naar de cloud te sturen. 
 
Deze disruptieve technologieën zitten eraan te komen en verhogen op korte termijn de noodzaak van digitale transformatie. Ze stellen de bedrijven immers in staat een superieure, geconnecteerde, naadloze en positieve klanten- en werknemerservaring te bieden. Precies daarom voorspelt NTT dat digitale transformatie in 2021 geen keuze, maar een must wordt voor bedrijven.
 
Volgens NTT zal succesvolle klantenervaring in 2021 samenhangen met een datagestuurde, goed gedocumenteerde strategie. De gigantische hoeveelheden klantgegevens uit meerdere bronnen die de meeste organisaties raadplegen, verzamelen en beheren, zullen volgend jaar alleen maar toenemen.
Ook zal automatisering een cruciale rol spelen in initiatieven voor de werknemerservaring. NTT voorspelt doorbraken in technologieën als gerobotiseerde procesautomatisering, machine learning en artificiële intelligentie, die meer en meer zullen worden gebruikt. “De werkgevers moeten grondig nadenken over de optimalisering voor het welzijn en de veiligheid van hun medewerkers. Identiteit, gegevens en analyses, samenwerkingsinstrumenten, beveiliging en automatisering worden de funderingen voor een betere werknemerservaring en, wat heel belangrijk is, voor het welzijn van de medewerkers”, klinkt het.
 
Tot slot moet cyberveiligheid volgens NTT de basis vormen voor alles wat wordt geïmplementeerd, want de impact ervan op de klantentrouw en het welzijn van de medewerkers zal vanaf 2021 nog toenemen.

Recente nieuwsberichten

Zó verleng je de levensduur van je magazijn: 5 tips

(Advertorial) 20 jaar: zo lang zou een magazijn meegaan voor het verouderd is. De levensduur hangt af van het oorspronkelijke ontwerp, de gebruikte materialen, het onderhoud en technologische updates. Maar hoe kunnen we de veroudering van gebouwen en installaties vertragen? En welke technologische, duurzame en innovatieve oplossingen helpen om verval te voorkomen? Met deze vijf tips kan je aan de slag om de levensduur van je magazijn te verlengen en logistieke processen te optimaliseren.

Euronics vereenvoudigt order fulfilment met ZetesMedea ImageID

Euronics Deutschland eG, een toonaangevende Europese retailer in consumentenelektronica, heeft ZetesMedea ImageID geïmplementeerd om de orderverwerking in zijn logistieke centrum in Ditzingen te optimaliseren. Deze machine vision-oplossing registreert en decodeert in één keer meerdere barcodes, serienummers en IMEI-nummers, wat moet zorgen voor meer efficiëntie, minder fouten en snellere verzending.

Van Herk Kaas ondergaat digitale transformatie met Aptean

Van Herk Kaas is een Rotterdams familiebedrijf dat gespecialiseerd is in kaas en zuivel. Onder nieuw leiderschap omarmt het bedrijf nu digitale transformatie om zijn groei en internationale ambities te stimuleren. Daarbij doet Van Herk Kaas een beroep op Aptean Food & Beverage, gebouwd op het Microsoft Dynamics 365 Business Central platform en volledig geïntegreerd met Microsoft AI en Copilot.

Daikin Reefer introduceert Planexia, telematica voor koelcontainers

Daikin Reefer, leverancier van koel- en klimaatbeheersingsoplossingen voor de koelcontainerindustrie en onderdeel van Daikin Industries, kondigt de lancering aan van Planexia. Het betreft een innovatief telematicamerk dat is ontworpen om waarde en geavanceerde functionaliteit te bieden aan de koelcontainerindustrie.

Coborg van Inetum helpt AI-pilots in resultaten om te zetten

Gefragmenteerde data, een lage adoptiegraad en losstaande workflows zorgen er vaak voor dat bedrijven AI-pilots niet kunnen omzetten in resultaten. Om die uitdagingen aan te pakken, ontwikkelde Inetum – een Europese aanbieder van digitale diensten – Coborg. Het betreft een geïntegreerd AI-framework dat bedrijven moet helpen te bepalen waar AI meetbare impact kan hebben, die in workflows te integreren en van pilots naar duurzame resultaten te gaan. M.a.w. Coborg verbindt AI-initiatieven met bedrijfsdoelstellingen en automatiseert datastructuren om de kloof tussen potentieel en praktijk te dichten.

Solid WMS wordt Astro Go WMS

Consafe Logistics, aanbieder van warehouse management-oplossingen, kondigt de rebranding aan van Solid WMS naar Astro Go WMS. De nieuwe naam markeert de volgende stap in de integratie van het Nederlandse, op SaaS gebaseerde WMS in het productportfolio van Consafe Logistics, na de overname in mei 2025.

Bpost lanceert Night Delivery voor levering aan professionals

Bpost lanceerde op 15 oktober 2025 officieel Night Delivery. Met de nieuwe B2B-dienst wordt technisch materiaal voor bedrijven vóór 7 uur ’s ochtends geleverd in bbox-automaten overal in België. Techniekers kunnen zo hun materiaal voor dag en dauw ophalen dicht bij hun woning of bij de locatie van hun eerste interventie. Het resultaat: minder verplaatsingen voor professionals, meer uitgevoerde interventies en een hogere klanttevredenheid. Volgens Bpost zou de nieuwe nachtdienst technici en professionals tot anderhalf uur tijdswinst per dag kunnen opleveren.

Gofo Netherlands breidt uit met twee nieuwe sorteercentra

Gofo, een last-mile-bezorgbedrijf met vestigingen in de VS, Frankrijk, Nederland en Italië, opende zijn eerste sorteercentrum in Amsterdam in april 2025. Recent breidde het bedrijf zijn netwerk in Nederland uit met twee nieuwe sorteercentra. Daarmee vergroot Gofo niet alleen zijn nationale dekking, maar wil het ook de dagelijkse bezorgcapaciteit verhogen en klanten en partners snellere en meer praktische bezorgopties bieden.

Zuivelbedrijf Nöm wordt toekomstbestendig met Kardex Mlog

Het Oostenrijkse zuivelbedrijf Nöm AG, gevestigd in Baden bij Wenen, heeft ongeveer 1.000 artikelen in zijn assortiment en levert aan klanten in heel Europa. De meeste producten gaan naar het oosten van Oostenrijk en naar Noord-Italië. Nu er gemiddeld 2.200 pallets per dag worden verwerkt, heeft het magazijn zijn grenzen bereikt. De bouw van een nieuw verzendmagazijn moet dan ook het dynamisch groeiende bestelvolume en de gestegen eisen aan snelheid en precisie in de supply chain opvangen.

Ceva Logistics rekent op cloud-native oplossingen van Manhattan

Als onderdeel van een wereldwijde strategie gericht op het opbouwen van een toekomstbestendige technologie-stack gaat 3rd party logistics dienstverlener Ceva Logistics cloud-native oplossingen van Manhattan Associates inzetten. Concreet gaat het om de implementatie van Manhattan Active Warehouse Management en Manhattan Active Order Management. Daarmee wil de logistiek dienstverlener veerkrachtiger kunnen inspelen op de veranderende en uiteenlopende behoeften van zijn internationale klantenbestand.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.