Diepvriescontainers van Wielsbeke naar Antwerpen via binnenvaart

Logistiek dienstverlener Delcatrans, expediteur Remant Cool Logistics, de POM West-Vlaanderen en een zevental verladers slaan de handen in elkaar om op het traject Wielsbeke-Antwerpen reefers of diepvriescontainers naar de binnenvaart te shiften. Het project wordt mogelijk gemaakt door een tijdelijke steunmaatregel van de haven van Antwerpen in het kader van een open projectoproep voor ‘nieuwe of verbeterde mobiliteitsoplossingen voor het vrachtvervoer’. Vanuit de industrie zijn de verladers Agristo en Crop’s de first movers en intussen ging het project al van start.

Vervoer van reefers via de binnenvaart is geen alledaagse realiteit, bijvoorbeeld omwille van de noodzaak van een specifieke Pre Trip Inspection (PTI). Die technische controle van reefers vindt momenteel in de haven plaats. Doelstelling van het project is om dat ter plaatse te kunnen organiseren op River Terminal Wielsbeke (RTW) en om de functie van ‘empty depot’ te verkrijgen van de rederijen. Dat betekent dat lege reefers kunnen worden aangehouden op de terminal en het traject van een lege rit kan worden uitgespaard. De tijdelijke steunmaatregel moet het kostennadeel van binnenvaart ten opzichte van het wegvervoer wegwerken en ervoor zorgen dat op termijn een structureel binnenvaartproduct wordt uitgebouwd.
 
Om die functies uit te bouwen, is de locatie van RTW bijzonder gunstig, namelijk in het centrum van de diepvriesvoedingscluster. West-Vlaanderen kent de grootste concentratie in Europa van bedrijven actief in diepgevroren groenten en aardappelproducten, met respectievelijk circa 1,25 miljoen ton en circa 1,4 miljoen ton per jaar aan export.
De POM West-Vlaanderen tekende concrete interesse op bij een zevental productiebedrijven om reefers te shiften van de weg naar de binnenvaart, op voorwaarde dat de kostprijs en service dezelfde blijven of verbeteren. Het betreft een ‘open access’ samenwerkingsverband, wat betekent dat alle partijen kunnen toetreden.
 
“Op korte termijn zorgt het transport van 4.000 diepvriescontainers via de binnenvaart die niet meer in Antwerpen moeten worden opgehaald voor 8.000 minder vrachtwagens op de weg. Maar het potentieel is nog vele malen groter en de sector groeit nog elk jaar fors”, aldus Jean de Bethune, voorzitter van de POM West-Vlaanderen. “Om op die groei in te spelen investeert de POM, in samenwerking met De Vlaamse Waterweg nv, in een uitbreiding van de terminal van 1,8 ha naar circa 4 ha.”
 
Delcatrans staat als uitbater van de containeractiviteiten op RTW in voor de fysieke transporten van reefers en investeert mee in extra aansluitingen en een PTI-centrum om de beoogde platformfunctie te vervullen. Momenteel zijn er vier afvaarten per week tussen RTW en de haven van Antwerpen waarop reefers kunnen worden vervoerd. Een derde barge wordt overwogen waarmee vanaf de tweede helft van januari zes afvaarten mogelijk zouden worden. Delcatrans laadde sinds eind november al 128 reefers bij Agristo. Die aardappelgigant opende trouwens net een nieuwe productiefaciliteit en distributiemagazijn in Wielsbeke, op een boogscheut van RTW.

Foto: Port of Antwerp

Recente nieuwsberichten

Arvato neemt ATC Computer Transport & Logistics over

Arvato, een technologiegeoriënteerde wereldwijde 3PL-dienstverlener gespecialiseerd in supply chain management en e-commerce, heeft de overname afgerond van ATC Computer Transport & Logistics, na de voltooiing van alle wettelijke en antitrust-goedkeuringen. Het Ierse ATC Computer Transport & Logistics biedt gespecialiseerd ‘high-security’ transport, ‘white glove’ leveringen en technische diensten voor ‘hyperscale’ datacenter operators, hightech expediteurs, colocatie providers en Software-as-a-Service (SaaS) bedrijven.

Galp vergroot zichtbaarheid van leveringen met cloud-oplossing van Zetes

Galp is een Portugees bedrijf dat wereldwijd actief is in de olie- en gasindustrie. Voor de bulkdistributie van LPG, benzine en diesel naar de duizenden verkooppunten in Portugal maakt het energiebedrijf gebruik van een groot wagenpark dat tijdens piekperioden tot 150 trucks kan oplopen. Bij die operatie is het essentieel dat Galp realtime inzicht in het leveringsproces heeft om fouten te voorkomen en het serviceniveau te verhogen. Daarnaast wilde de organisatie ook de productiviteit bij leveringen verhogen met behulp van GPS-navigatie en monitoring processen.

NDQ Logistics plant nieuw crossdocking-magazijn in haven Zeebrugge

De Belgische logistieke speler NDQ Logistics heeft een vergunningsaanvraag ingediend voor de bouw van een nieuw crossdocking-magazijn in de haven van Zeebrugge. Met het nieuwe magazijn hoopt NDQ dagelijks goederen van 240 vrachtwagens – afkomstig uit heel Europa – te centraliseren om ze vervolgens snel en efficiënt te verschepen naar het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Dat zou een stijging van 140% betekenen t.o.v. de huidige capaciteit van 100 vrachtwagens.

Brady helpt onstabiele lithium-ionbatterijen detecteren

Brady Corporation, producent en leverancier van o.a. labels, pictogrammen, veiligheidsproducten, printers en software voor de identificatie en beveiliging van mensen, producten en plaatsen, introduceert een nieuwe oplossing met realtime temperatuurbewaking om onstabiele lithium-ionbatterijen in opslag snel te detecteren. De oplossing meet automatisch temperatuurverschillen van 0,5°C per seconde en helpt onstabiele batterijen snel te isoleren voordat ze een veiligheidsrisico vormen.

Beste wensen van Value Chain

Het team van Value Chain wenst u en uw naasten van ganser harte alle goeds voor 2025!

Eén op tien truckchauffeurs dommelde ooit al in achter het stuur

Maar liefst 90% van alle verkeersongevallen wordt veroorzaakt door menselijk gedrag, waarbij vermoeidheid een belangrijke factor is. Dat staat te lezen in een communiqué van Webfleet, dat op de Dag van de Vrachtwagenchauffeur (12 december) werd verspreid. Tussen de 10% en 25% van de verkeersongevallen heeft te maken met een vermoeide bestuurder. Tien procent van de chauffeurs geeft zelfs aan ooit in slaap te zijn gevallen achter het stuur. “Die zorgwekkende cijfers benadrukken de noodzaak om het werk van chauffeurs veiliger en eenvoudiger te maken”, aldus Webfleet, de dochteronderneming van Bridgestone die oplossingen voor wagenparkbeheer levert.

Manutan wisselt van integrator voor modernisering AutoStore

Aanbieder van automatiseringsoplossingen Dematic heeft recent de modernisering van een AutoStore-systeem voltooid voor Manutan, een Frans familieconcern dat apparatuur en werkbenodigdheden voor bedrijven, handelaren en lokale overheden in Europa levert. Manutan koos voor Dematic als integrator voor zijn bestaande AutoStore-oplossing met 60.000 bakken en 68 robots, op de logistieke locatie Gonesse, net buiten Parijs.

Atlas Copco Airpower transformeert productie met all-in-one-softwaresuite

Atlas Copco is een Zweedse multinational die wereldwijd actief is in de ontwikkeling van industriële B2B-toepassingen en producten, zoals compressoren, vacuümoplossingen, generatoren, pompen en elektrische gereedschappen. Atlas Copco Airpower in Wilrijk vormt de wereldwijde hoofdzetel van de compressorenafdeling en is met zijn ruim 3500 medewerkers, die compressoren ontwikkelen, produceren en distribueren, meteen ook de grootste fabriek van de groep. De kernelementen van de compressoren worden bij de Airtec-divisie vervaardigd in een ‘smart factory’.

Baoli introduceert nieuwe pallettruck voor binnentoepassingen

Baoli, aanbieder van robuuste industriële voertuigen en onderdeel van de Kion Group, lanceert met de Baoli KBP 14-20 een nieuwe, compacte pallettruck met Li-Ion-batterij.

Onze industrie slachtoffer van complexe regelgeving?

Audit- en adviesbureau Deloitte heeft een scorekaart ontwikkeld die inzicht biedt in de concurrentiekracht van de Europese industrie. Die analyse brengt niet alleen de huidige situatie in kaart, maar benadrukt ook zowel de uitdagingen als de kansen voor de sector.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.