Diepvriescontainers van Wielsbeke naar Antwerpen via binnenvaart

Logistiek dienstverlener Delcatrans, expediteur Remant Cool Logistics, de POM West-Vlaanderen en een zevental verladers slaan de handen in elkaar om op het traject Wielsbeke-Antwerpen reefers of diepvriescontainers naar de binnenvaart te shiften. Het project wordt mogelijk gemaakt door een tijdelijke steunmaatregel van de haven van Antwerpen in het kader van een open projectoproep voor ‘nieuwe of verbeterde mobiliteitsoplossingen voor het vrachtvervoer’. Vanuit de industrie zijn de verladers Agristo en Crop’s de first movers en intussen ging het project al van start.

Vervoer van reefers via de binnenvaart is geen alledaagse realiteit, bijvoorbeeld omwille van de noodzaak van een specifieke Pre Trip Inspection (PTI). Die technische controle van reefers vindt momenteel in de haven plaats. Doelstelling van het project is om dat ter plaatse te kunnen organiseren op River Terminal Wielsbeke (RTW) en om de functie van ‘empty depot’ te verkrijgen van de rederijen. Dat betekent dat lege reefers kunnen worden aangehouden op de terminal en het traject van een lege rit kan worden uitgespaard. De tijdelijke steunmaatregel moet het kostennadeel van binnenvaart ten opzichte van het wegvervoer wegwerken en ervoor zorgen dat op termijn een structureel binnenvaartproduct wordt uitgebouwd.
 
Om die functies uit te bouwen, is de locatie van RTW bijzonder gunstig, namelijk in het centrum van de diepvriesvoedingscluster. West-Vlaanderen kent de grootste concentratie in Europa van bedrijven actief in diepgevroren groenten en aardappelproducten, met respectievelijk circa 1,25 miljoen ton en circa 1,4 miljoen ton per jaar aan export.
De POM West-Vlaanderen tekende concrete interesse op bij een zevental productiebedrijven om reefers te shiften van de weg naar de binnenvaart, op voorwaarde dat de kostprijs en service dezelfde blijven of verbeteren. Het betreft een ‘open access’ samenwerkingsverband, wat betekent dat alle partijen kunnen toetreden.
 
“Op korte termijn zorgt het transport van 4.000 diepvriescontainers via de binnenvaart die niet meer in Antwerpen moeten worden opgehaald voor 8.000 minder vrachtwagens op de weg. Maar het potentieel is nog vele malen groter en de sector groeit nog elk jaar fors”, aldus Jean de Bethune, voorzitter van de POM West-Vlaanderen. “Om op die groei in te spelen investeert de POM, in samenwerking met De Vlaamse Waterweg nv, in een uitbreiding van de terminal van 1,8 ha naar circa 4 ha.”
 
Delcatrans staat als uitbater van de containeractiviteiten op RTW in voor de fysieke transporten van reefers en investeert mee in extra aansluitingen en een PTI-centrum om de beoogde platformfunctie te vervullen. Momenteel zijn er vier afvaarten per week tussen RTW en de haven van Antwerpen waarop reefers kunnen worden vervoerd. Een derde barge wordt overwogen waarmee vanaf de tweede helft van januari zes afvaarten mogelijk zouden worden. Delcatrans laadde sinds eind november al 128 reefers bij Agristo. Die aardappelgigant opende trouwens net een nieuwe productiefaciliteit en distributiemagazijn in Wielsbeke, op een boogscheut van RTW.

Foto: Port of Antwerp

Recente nieuwsberichten

Geekplus evolueert naar onbemande logistiek met Robot Arm Picking Station

Geekplus, wereldwijd leverancier van magazijnrobotica, heeft zijn nieuwe Robot Arm Picking Station gelanceerd. Het betreft een end-to-end onbemande pickingoplossing die een grote sprong voorwaarts betekent in de evolutie van gedeeltelijke automatisering naar ‘full-process intelligence’.

Transport & Logistiek Vlaanderen krijgt nieuwe CEO

Vanaf 1 januari 2026 wordt Johan Staes (44) de nieuwe CEO van Transport & Logistiek Vlaanderen (TLV), de beroepsvereniging voor ondernemingen in transport en logistiek. Hij volgt er Lode Verkinderen op.

Consafe Logistics lanceert GenAI-assistent ‘Astrid’ voor Astro WMS

Softwareproductbedrijf Consafe Logistics lanceert Astrid, een nieuwe generative AI-assistent die het werken met Astro WMS eenvoudiger, sneller en efficiënter moet maken. Astrid is ontworpen om gebruikers te helpen met het opzetten, configureren en oplossen van problemen in hun warehouse management systeem, op elk moment en vanaf elke locatie.

DSV en Schenker in België verenigd onder één merk

Sinds 1 november 2025 opereren transport- en logistiek dienstverlener DSV en Schenker in België als één team onder het DSV-merk.

DSV laat weten dat de integratie volgt op maanden van voorbereiding en nauwe samenwerking, waarbij er voor is gezorgd dat medewerkers, klanten en partners een vlotte overgang ervaren.

Slimmere magazijnautomatisering: inzichten van een internationale retailer

(Advertorial) Hoe transformeer je een magazijn van 100.500 m², zo groot als 14 voetbalvelden, om de groei van e-commercebestellingen aan te kunnen zonder uit te breiden?

Energiekosten beheersen met HVLS ventilatoren?

(Advertorial) De donkere dagen van november betekenen ook dat we langzaam toch echt richting de winter gaan. De dagen zijn niet alleen korter, maar ook guurder, natter en kouder.

Als beheerder van het magazijn of productiefaciliteit wil je je werknemers comfortabel en productief houden, dus de verwarming moet weer een paar stappen hoger. Echter, dat gaat ten koste van de energierekening!

Corneel Geerts neemt nieuw magazijn in Venlo in gebruik

Corneel Geerts Transportgroup heeft zijn nieuwe CO₂-neutrale vestiging in Venlo (NL) officieel in gebruik genomen. Het nieuwe gebouw bevindt zich op een terrein van 1,2 hectare, vlak naast de autosnelweg, en beschikt over ruime kantoren en 6.000m² magazijnruimte, goed voor 8.000 palletplaatsen. Met een vrije hoogte van 12,5 meter moet de site niet alleen extra capaciteit bieden, maar ook zorgen voor maximale efficiëntie en flexibiliteit voor de toekomst.

Zalando kiest Nomagic om robotica in warehouses uit te breiden

Online retailer voor mode en lifestyle Zalando heeft Nomagic, leverancier van AI-aangedreven robotica voor warehouses en de fulfilment-sector, geselecteerd om de operational excellence in zijn fulfilmentcentra te versterken en medewerkers bij hun dagelijkse taken te ondersteunen. De samenwerking bouwt voort op een bewezen staat van dienst, waarbij de AI-aangedreven robotoplossingen van Nomagic aanzienlijke efficiëntieverbeteringen en betrouwbaarheid opleveren in bestaande implementaties.

Nieuwe COO bij Manhattan Associates

Manhattan Associates heeft Greg Betz aangesteld als chief operating officer (COO). Greg Betz heeft meer dan twintig jaar ervaring in het leiden van complexe wereldwijde organisaties.

Jungheinrich stelt elektrische handpallettruck AME 18 voor

Met de AME 18 lanceert Jungheinrich een compacte en krachtige elektrische handpallettruck voor de interne materiaalstromen. De handpallettruck is het resultaat van een nauwe ontwikkelingssamenwerking tussen de Jungheinrich-vestigingen in Norderstedt en Qingpu en is speciaal ontwikkeld voor de eisen van moderne logistieke processen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.