Diepvriescontainers van Wielsbeke naar Antwerpen via binnenvaart
Logistiek dienstverlener Delcatrans, expediteur Remant Cool Logistics, de POM West-Vlaanderen en een zevental verladers slaan de handen in elkaar om op het traject Wielsbeke-Antwerpen reefers of diepvriescontainers naar de binnenvaart te shiften. Het project wordt mogelijk gemaakt door een tijdelijke steunmaatregel van de haven van Antwerpen in het kader van een open projectoproep voor ‘nieuwe of verbeterde mobiliteitsoplossingen voor het vrachtvervoer’. Vanuit de industrie zijn de verladers Agristo en Crop’s de first movers en intussen ging het project al van start.
Vervoer van reefers via de binnenvaart is geen alledaagse realiteit, bijvoorbeeld omwille van de noodzaak van een specifieke Pre Trip Inspection (PTI). Die technische controle van reefers vindt momenteel in de haven plaats. Doelstelling van het project is om dat ter plaatse te kunnen organiseren op River Terminal Wielsbeke (RTW) en om de functie van ‘empty depot’ te verkrijgen van de rederijen. Dat betekent dat lege reefers kunnen worden aangehouden op de terminal en het traject van een lege rit kan worden uitgespaard. De tijdelijke steunmaatregel moet het kostennadeel van binnenvaart ten opzichte van het wegvervoer wegwerken en ervoor zorgen dat op termijn een structureel binnenvaartproduct wordt uitgebouwd.
Om die functies uit te bouwen, is de locatie van RTW bijzonder gunstig, namelijk in het centrum van de diepvriesvoedingscluster. West-Vlaanderen kent de grootste concentratie in Europa van bedrijven actief in diepgevroren groenten en aardappelproducten, met respectievelijk circa 1,25 miljoen ton en circa 1,4 miljoen ton per jaar aan export.
De POM West-Vlaanderen tekende concrete interesse op bij een zevental productiebedrijven om reefers te shiften van de weg naar de binnenvaart, op voorwaarde dat de kostprijs en service dezelfde blijven of verbeteren. Het betreft een ‘open access’ samenwerkingsverband, wat betekent dat alle partijen kunnen toetreden.
“Op korte termijn zorgt het transport van 4.000 diepvriescontainers via de binnenvaart die niet meer in Antwerpen moeten worden opgehaald voor 8.000 minder vrachtwagens op de weg. Maar het potentieel is nog vele malen groter en de sector groeit nog elk jaar fors”, aldus Jean de Bethune, voorzitter van de POM West-Vlaanderen. “Om op die groei in te spelen investeert de POM, in samenwerking met De Vlaamse Waterweg nv, in een uitbreiding van de terminal van 1,8 ha naar circa 4 ha.”
Delcatrans staat als uitbater van de containeractiviteiten op RTW in voor de fysieke transporten van reefers en investeert mee in extra aansluitingen en een PTI-centrum om de beoogde platformfunctie te vervullen. Momenteel zijn er vier afvaarten per week tussen RTW en de haven van Antwerpen waarop reefers kunnen worden vervoerd. Een derde barge wordt overwogen waarmee vanaf de tweede helft van januari zes afvaarten mogelijk zouden worden. Delcatrans laadde sinds eind november al 128 reefers bij Agristo. Die aardappelgigant opende trouwens net een nieuwe productiefaciliteit en distributiemagazijn in Wielsbeke, op een boogscheut van RTW.
Foto: Port of Antwerp