Dematic automatiseert hoofddistributiecentrum Landmark Group

Dematic kondigt de afronding aan van een geautomatiseerd distributiecentrum voor retailorganisatie Landmark Group in Dubai, VAE. Het nieuwe DC is gevestigd in de Jebel Ali Free Zone (JAFZA), dicht bij de DP World Jebel Ali Port, een van de grootste containerhavens ter wereld. Vanaf die locatie slaat de Landmark Group kleding, meubels, speelgoed, kleine goederen, enz. op om die aan bijna 1400 aangesloten winkels en daarna rechtstreeks aan de eindgebruikers te leveren.

In het nieuwe DC heeft de multinationale retailer de logistieke activiteiten voor een deel van zijn vijf bestaande handmatige distributielocaties geconsolideerd. Het DC heeft een opslagcapaciteit tot 2,2 miljoen dozen en 2 miljoen kledingstukken in het ‘kleding-op-kapstoksysteem’ (garment-on-hanger – GOH). Het huisvest eveneens het grootste Dematic Multishuttle-systeem tot nog toe, met ruim 1200 shuttles en bijna 950.000 opslaglocaties op 33 niveaus. Dankzij die automatisering kan Landmark tot 15.000 items verwerken.
 
Een onderdeel van het 265.000m² grote terrein is een pallethoogbouwmagazijn (43 meter hoog) met silo-ontwerp en tot 36.000 opslaglocaties voor het ontvangen van goederen. Voorraad die niet direct nodig is voor distributie wordt op pallets verpakt en daarna dubbeldiep opgeslagen en opgehaald via vier 41 meter hoge magazijnkranen (Model SR-U1500/1) met twee telescopische vorken. Het hoogbouwmagazijn, dat voorzien is van temperatuur- en vochtigheidscontrole, slaat temperatuurgevoelige artikelen op en is uitgerust met een brandpreventiesysteem met een zuurstofarme omgeving, zodat ook licht ontvlambare goederen kunnen worden opgeslagen.
 
Het Dematic Multishuttle-systeem verwerkt sneller bewegende goederen met een gepatenteerde gangpadoverspannende functie die profiteert van de ruimte met gangpadoverspannende uitwisselingen en dubbeldiepe opslag. Met meerdere liften per gangpad en geleiderrailgestuurde shuttles voor krachtige versnelling en snelheid, kan een shuttle tussen de 700 en 800 opslaglocaties bedienen. Als gevolg daarvan kunnen er 15.000 items per uur naar de sorteerstations worden vervoerd.


Het Dematic GOH-systeem voor hangend textiel heeft ruimte voor tot 2 miljoen kledingstukken en kan hoeveelheden tot 250.000 items per dag verwerken.
De totale oplossing omvat meer dan 200 werkstations met specifieke toepassingen, waaronder diensten met toegevoegde waarde, zoals het personaliseren van goederen voor specifieke retailers door tags, branding of promotionele aanbiedingen toe te voegen. Tot slot is er een Dematic-transportsysteem van 11 kilometer voor containers en pallets en een Dematic-sorteersysteem.

Dematic iQ-software fungeert als warehouse management system (WMS) voor voorraadmanagement en omvat een warehouse control system (WCS) en een material flow controller (MFC). Goederen worden op basis van de bestaande en verwachte vraag dynamisch geherpositioneerd in vier geautomatiseerde magazijnsecties en het temperatuurgestuurde handmatige magazijn.
De Dematic iQ-software verwerkt ook hangende en platte goederen binnen een enkel systeem om te voldoen aan de eisen van de klant en de gewenste volgorde. Tegelijkertijd zorgt de software ervoor dat het juiste product steeds op de juiste plek belandt door de werkdruk over de subsystemen te verdelen.

Recente nieuwsberichten

Transform your procurement strategy: Elevate with insight

(Advertorial) Are you driving sustainability and resilience as procurement, setting industry benchmarks? To what extent is your procurement organisation automated and integrated, working with real-time insights, to drive significant value and innovation? What about your supplier and contract management, and the role AI can fulfil to support you?🔍

Ontdek hoe AI nieuwe niveaus van efficiëntie en nauwkeurigheid in uw toeleveringsketen kan ontsluiten

Magazijnen worden slimmer, sneller en veerkrachtiger, en AI staat centraal in deze evolutie. Ons nieuwste rapport, “AI: het belangrijkste in uw magazijn”, onderzoekt hoe kunstmatige intelligentie elk aspect van magazijnbeheer transformeert.

AI helpt postbedrijven tijdens recordpiekperiode

Nu het aantal pakketten tijdens het piekseizoen nieuwe hoogten bereikt, wenden postbedrijven zich steeds vaker tot AI om het hoofd te bieden aan de toenemende druk op nauwkeurigheid, personeelsbezetting en operationele kosten. Daarbij maken ze bij het sorteren gebruik van AI-gebaseerde softwaresuites zoals Minerva van Lockheed Martin.

Realtime simulatietool moet beladingsgraad optimaliseren

Twaalf transportbedrijven gaan met het distributienetwerk Netwerk Benelux (NBX) onderzoek doen naar hun optimale beladingsgraad. Het doel is om gezamenlijke capaciteit (transport-, magazijn- en personele capaciteit) zo efficiënt en duurzaam mogelijk te laten verlopen door middel van een dynamische planning. Technische Universiteit Eindhoven biedt daarbij ondersteuning met een realtime simulatietool waarbij capaciteitsbeheerfunctionaliteit beter wordt geïntegreerd en andere tools, zoals planningssoftware, chauffeursapplicaties en transportation management systemen (TMS), beter worden benut.

CLog 3.0: COOP en Witron starten derde bouwfase

De Noorse supermarktketen COOP Norge SA werkt al meer dan tien jaar samen met systeemintegrator Witron. Die samenwerking uit zich in het full-range logistieke centrum nabij de luchthaven Gardermoen in Oslo. De faciliteit heeft een oppervlakte van 84.000 vierkante meter en levert momenteel aan 1.200 winkels meer dan 13.000 verschillende droge, verse en diepvriesproducten. Centraal staat het OPM-systeem van Witron, met 42 COM-machines die in alle temperatuurzones worden ingezet.

Bijna 70% van expediteurs en douaneagenten vindt technologie essentieel voor groei

Descartes Systems Group, wereldwijd leverancier van on-demand SaaS-oplossingen voor logistiek-intensieve bedrijven in commerce, heeft de resultaten bekendgemaakt van zijn Global Forwarder/Broker Benchmark Study bij meer dan 400 bedrijven. Daaruit blijkt dat de sector te maken krijgt met een combinatie van onzekerheid en technologische opportuniteiten. Zo horen de wereldwijde instabiliteit (60%), wijzigende tarieven (42%) en de prijsdruk (61%) bij de grootste uitdagingen die expediteurs en douaneagenten in de komende vijf jaar verwachten.

Montea verwerft voormalige Euro Shoe-site in Beringen

De Belgische beursgenoteerde vastgoedgroep Montea breidt zijn aanwezigheid in het Limburgse Beringen uit met de acquisitie van de voormalige Euro Shoe-site. De strategische locatie langs de E313 en de E314 zorgt niet alleen voor een goede verbinding met Antwerpen, Luik en Brussel over de weg, maar biedt ook rechtstreekse toegang tot het Albertkanaal, wat bijdraagt aan de multimodale ontsluiting van de site.

Zes op de tien magazijnen gebruiken AI

Gebaseerd op een enquête bij ruim 2.000 logistieke leiders blijkt dat automatisering en AI snel terrein winnen. De gemiddelde terugverdientijd ligt tussen twee en drie jaar, terwijl de vraag naar hoogopgeleide magazijnmedewerkers verder blijft stijgen. De enquête kadert binnen een onderzoek van Mecalux, ontwikkelaar van geautomatiseerde opslagoplossingen, WMS en opslagsystemen, en het MIT Intelligent Logistics Systems (ILS) Lab van het Center for Transportation and Logistics.

TGW Logistics investeert 50 miljoen euro extra in hoofdkantoor

TGW Logistics, leverancier van intralogistieke oplossingen, investeert nog eens 50 miljoen euro in de uitbreiding van zijn productiecapaciteit op het hoofdkantoor in Marchtrenk (Oostenrijk). Concreet zal tegen de tweede helft van 2028 een vijf verdiepingen tellend gebouw 14.000 vierkante meter extra bruikbare ruimte opleveren. Het bedrijf streeft ernaar zijn omzet tegen 2030 te verdubbelen tot meer dan twee miljard euro. “De investering in ons hoofdkantoor in Marchtrenk vormt daarvoor de infrastructurele basis”, aldus CEO Henry Puhl.

‘Meten en Verbeteren CO2-emissies’ moet logistiek in Nederland helpen verbeteren

Hoe ga je als logistiek bedrijf om met files, personeelstekort en de druk om te moeten verduurzamen? Hoe zorg je voor vollere wagens, betere routes, minder CO2-uitstoot en betere marges? Omdat die vragen leven in de sector, zette het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het programma ‘Meten en Verbeteren CO2-emissies’ op. Het programma begeleidt bedrijven individueel om grip te krijgen op hun logistieke processen, wat hen moet helpen klaarstomen voor de toekomst. Sinds de opstart eind september 2025 nemen al meer dan dertig bedrijven aan het programma deel.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.