De uitdagingen van een succesvolle implementatie van magazijnautomatisering

(Advertorial)Als we het over automatiseringsprojecten hebben, gaat het vaak over de ondertekening van het contract of de succesvolle samenwerking achteraf. Over het implementatieproces wordt zelden iets gemeld. Dominic Crimp, COO van TGW Northern Hub, verbreekt de stilte: een globaal gestandaardiseerd ‘stage gate’-proces, een open communicatie en heel veel testen zijn voor TGW de sleutels tot succes.

‘Stage-gate’-proces
Binnen TGW is er een duidelijk gedefinieerd stage gate-proces voor de oplevering van een project. Het is een gestandaardiseerd proces dat wereldwijd gehanteerd wordt en dat begint bij de vlotte overdracht van het project vanuit het salesteam. De projectmanagers worden bij de laatste twee tot drie fasen van het salesproces nauw betrokken zodat zij uitgebreid op de hoogte zijn van de overeengekomen kosten, de omvang en het tijdschema van het project.
 
Het realisatieproces bestaat uit zes fasen en in elke fase is er een gate-proces om ervoor te zorgen dat aan de noodzakelijke kwaliteitsvereisten wordt voldaan. Zo kan een project worden tegengehouden als het niet aan de noodzakelijke eisen voldoet. Het is essentieel deze controles uit te voeren vooraleer aan de volgende fase te beginnen, omdat het veel gemakkelijker is een probleem in een vroege fase op te lossen dan in een latere. Naarmate het proces rijpt, wordt het project steeds beter gedocumenteerd en zodra fase zes is bereikt, is alle noodzakelijke projectinformatie beschikbaar om een naadloze overgang naar de lancering van het project te verzekeren.
 
De noodzaak van open communicatie
Tijdens al deze fasen is communicatie met de klanten van groot belang. Het is cruciaal dat we precies weten wat de klant wil dat het systeem doet en hoe de interfaces moeten interageren voordat we overgaan tot een gedetailleerde ontwerpfase. We moeten bijvoorbeeld weten hoe de apparatuur gaat samenwerken met de floor om ervoor te zorgen dat de floorbelasting correct is. Daarom vergelijken we de volledig in 3D gemaakte tekeningen met het ontwerp van het gebouw om er zeker van te zijn dat we geen transportband door een van de kolommen van het gebouw sturen. Deze controles vooraf bespaart ons veel tijd als we ter plaatse zijn.
 
De interfaces met de software van de klant zijn een ander aandachtspunt. Omdat we geïntegreerde oplossingen verkopen – wat betekent dat we ook een WMS of WCS leveren, die een interface moet hebben met het hostsysteem van de klant – moeten we met onze klanten uitgebreid praten over hoe de informatiestroom gaat lopen. Daarom maken we een individueel functioneel ontwerp specifiek voor de software.
 
Klanten worden altijd uitgenodigd om deel te nemen aan de dagelijkse stand-ups van ons kernteam. Daar wordt besproken wat we gaan doen als we ter plaatse zijn. We verwelkomen ook altijd de gezondheids- en veiligheidsvertegenwoordigers van de klant in onze teams. Het is belangrijk dat we als we op een site met onze klant werken, we dit doen binnen de regels en voorschriften die zij voor zichzelf hebben opgesteld. Daarnaast hebben we maandelijks of tweemaandelijks een stuurvergadering, waarvan vertegenwoordigers van het C-niveau deel uitmaken.
 
Het belang van testen

In de testfase werken we hand in hand met de klant. Hier toont ons Early Life Support Team zijn belang. We raden de klant ook altijd aan om zijn eigen testmanager aan te wijzen, want wij willen een klant die begrijpt hoe het systeem werkt. We willen niet alleen laten zien hoe “de dozen rondgaan”, maar ook hoe het systeem in elkaar zit. We leiden de klanten tijdens die testperiode en voor we overgaan tot het overdragen van de operationele verantwoordelijkheid goed op. Na de testperiode volgt dan een proefperiode, waarbij we dummy orders creëren en iedereen in het magazijn zijn werk laten doen om deze orders te verwerken alsof het om een go-live gaat. Ook tijdens die periode blijven we beschikbaar en ondersteunen we de klant zodat er bij problemen steeds iemand klaar staat.
 
Al onze software, van het besturingsniveau tot het WMS, wordt getest in een laboratoriumomgeving. We gebruiken emulatie op zowel het PLC- als het WCS-niveau om ervoor te zorgen dat de software werkt zoals het hoort. We hebben al enorme voordelen ondervonden van het emuleren van de software. We kunnen de systemen veel sneller opstarten door problemen op de testbank op te lossen in plaats van ze mee te nemen op locatie. Met deze procedure hebben we al veel tijd en kosten uitgespaard.
 
Lifetime Services
Sommige klanten nemen ook een Lifetime Services contract, waarbij een TGW-engineeringteam ter plaatse blijft voor technische assistentie, service en onderhoud. Deze bedrijven hebben meestal geen groot technisch team in huis. Ze hebben misschien wel een facilitair team, maar besluiten toch om de automatisering aan de experts over te laten. Sommige van onze klanten hebben al een campus of meerdere geautomatiseerde magazijnen. In dergelijke gevallen veranderen we onze manier van overdracht niet. Het is net zo compleet als we zouden doen aan ons eigen LTS-team
 
Uitdagingen voor de globale supply chain
De grootste uitdaging op dit ogenblik is de beperkte aanvoer van chips en elektronische componenten uit Taiwan en China, die via de haven van Beijing naar Europa komen. Om deze vertragingen te beperken werken we daarom project per project. We hebben wekelijks vergadering met onze projectteams en de collega’s in de productiefaciliteit om de impact van de bevoorrading op onze projecten te begrijpen. En we beschikken over een escalatieprocedure in geval van problemen.
 
In het begin was dit moeilijk omdat dit een heel nieuw gegeven was. Maar nu hebben we het goed onder controle. We zijn nog steeds het slachtoffer van de stijgende kosten van de supply chain, maar we begrijpen de impact beter en we proberen die per project te beperken. We maken bijvoorbeeld gebruik van lokale bedrijven in plaats van altijd via TGW in te kopen. Sommige van onze klanten – bijvoorbeeld de grote kleding- en sportkledingbedrijven waarmee we werken – hebben ook een aanzienlijke invloed op hun eigen toeleveringsketen. Met hen kunnen we samenwerken om de onderdelen op tijd te krijgen en het project op schema te houden.
 
“Door de aanhoudende leveringsproblemen en de stijgende rente kan het komende jaar zeer uitdagend worden. Maar TGW heeft bewezen een betrouwbare en gevestigde automatiseringspartner te zijn. We willen de bedrijven aanmoedigen gebruik te maken van onze ervaring en hen door ons te laten begeleiden bij hun automatiseringstransformatie en te ondersteunen bij het live gaan van hun operatie. We beschikken over de nodige ervaring en processen om echt te kunnen opleveren”, besluit Dominic Crimp.
 
Meer informatie: www.tgw-group.com

Recente nieuwsberichten

Vijf goede redenen om over te schakelen op HVLS ventilatoren

(Advertorial) Allereerst, wat is een HVLS ventilator? De afkorting staat voor High Volume, Low Speed. Ze zijn uitgerust met extra grote bladen en draaien op een rustige snelheid rond. Je zou denken dat de omwentelsnelheid hoger kan, maar niets is minder waar. In combinatie met het speciale profiel van de bladen, zorgt deze snelheid juist voor een verplaatsing van de meeste lucht over het grootste gebied, tegen de laagste kosten.

Woolworths vertrouwt op Knapp voor e-grocery fulfilment

De Australische supermarktketen Woolworths heeft een beroep gedaan op systeemintegrator Knapp voor de bouw van het eerste volledig geautomatiseerde central fulfilment centre (CFC) van Woolworths in Western Sydney. De 22.000m² grote site in Auburn maakt gebruik van de E-Grocer-oplossing van Knapp en moet voor een belangrijke ommezwaai zorgen in de manier waarop boodschappen aan klanten worden geleverd. Het CFC zou de online capaciteit in Western Sydney met meer dan vijftig procent vergroten en kan tot 60.000 online bestellingen per week verwerken. Dankzij de Knapp Pick-it-Easy Robot stations kan het Woolworths-team in Auburn de bestellingen van klanten efficiënter en nauwkeuriger verzamelen.

WDP ontwikkelt duurzaam DC van 54.000m² in Roemenië

Logistiek vastgoedontwikkelaar WDP zal starten met de ontwikkeling van een nieuw, duurzaam distributiecentrum van ongeveer 54.000m² in het WDP Park Bucharest-Ștefănești in Roemenië. Deze ontwikkeling, gericht op een BREEAM Outstanding certificering, wordt gerealiseerd voor een bestaande klant en moet de verdere uitbouw weerspiegelen van WDP’s samenwerking met een internationale retailer. De ontwikkeling maakt gebruik van WDP’s grondbank en gaat gepaard met een investeringsbedrag van ongeveer veertig miljoen euro. Na de oplevering eind 2026 zal de nieuwbouw op lange termijn worden verhuurd op basis van een vast triple-net-huurcontract van minstens vijftien jaar.

JBT Marel stuurt wereldwijde distributie aan met SAP S/4HANA en EWM

JBT Marel is wereldwijd actief als leverancier van apparatuur, technologie en services voor de voedingsmiddelenindustrie. Om te kunnen blijven voldoen aan de groeiende vraag naar reserveonderdelen, heeft JBT Marel een nieuw global distribution center in Eindhoven geopend. Die klimaatneutrale hub wordt volledig aangestuurd door SAP S/4HANA en SAP Extended Warehouse Management (EWM). Daarmee zet JBT Marel een volgende stap in zijn wereldwijde digitale transformatie.

OneMed schakelt TGW Logistics in voor fulfilment center

OneMed is een van de grootste leveranciers van medische producten in Zweden. Als onderdeel van de Asker Healthcare Group verkoopt het bedrijf een assortiment van ongeveer 30.000 producten, van speciale artikelen voor laboratoria en diagnostiek tot verbandmateriaal en chirurgische kleding. Automatisering speelt een cruciale rol bij het garanderen van een betrouwbare en tijdige levering van essentiële medische producten aan ziekenhuizen, zorginstellingen en particuliere zorgverleners. Daarom heeft het healthcare bedrijf TGW Logistics in de arm genomen om in Göteborg een hoogwaardig fulfilment center te bouwen. De oplevering van het project is gepland voor het najaar van 2026.

PGS zet samen met Eutraco e-truck in voor lokaal transport

Met meer dan vijftig vestigingen in twaalf landen en ongeveer duizend medewerkers levert PGS Group nieuwe en tweedehandse houten pallets en aanverwante reverse logistics diensten. Het volledige aanbod en het Europese netwerk maken PGS een belangrijke logistieke partner in de verpakkingssector. PGS Group zet nu een volgende, strategische stap in de verduurzaming van de palletsector: na de zomervakantie zal een eerste volledig elektrische vrachtwagen worden ingezet om vanuit de sites in Snaaskerke en Lichtervelde de klanten in de regio met afgewerkte pallets te beleveren. Op de terugweg wordt telkens, vanuit de zagerij in Zulte, hout meegenomen om de productiesites te bevoorraden. Op die manier maakt PGS naar eigen zeggen de elektrische ‘supply-cirkel’ rond.

Distrilog neemt Transport Michiels over

Transport- en logistiek bedrijf Distrilog neemt per 1 juli 2025 het familiebedrijf Transport Michiels officieel over. Transport Michiels, met hoofdkantoor in Hulshout, is gespecialiseerd in uitzonderlijk en buitenmaats transport. Met die strategische acquisitie breidt Distrilog zijn aanbod uit naar de niche-transportmarkt.

Linde MH voltooit vernieuwing van gamma autonome magazijntrucks

Linde Material Handling (MH) brengt nieuwe geautomatiseerde voertuigen op de markt en rondt daarmee de volledige vernieuwing van zijn productassortiment af. Blikvangers zijn de combi-smallegangentruck Linde K-Matic k, de reachtruck Linde R-Matic k en de contragewichtstapelaar Linde L-Matic AC k met vrijdragende vorken.

Crown presenteert nieuwe elektrische pallettruck voor krappe ruimtes

Material handling leverancier Crown lanceert een nieuwe meelooppallettruck die deel uitmaakt van zijn WJ 50-serie. Met een gewicht van 159,5 kilogram (inclusief batterij) voor het model van 1,2 ton en 162,5 kilogram voor het model van 1,5 ton, kan deze elektrische pallettruck lasten tot 1500 kilogram verwerken. Het compacte ontwerp en de grote wendbaarheid moeten ervoor zorgen dat de WJ 50-serie inzetbaar is in krappe ruimtes. De WJ 50-serie zou met name geschikt zijn voor trucktransport en bezorging aan huis, maar ook voor gebruik in groot- en detailhandel.

B-Close sluit partnership met material handling fabrikant OMG

Veel bedrijven kampen met ruimtegebrek in hun magazijn, terwijl de logistieke druk toeneemt. Tegelijk wordt de diversiteit aan ladingen, in vorm, gewicht en kwetsbaarheid, steeds groter. Daarom breidt B-Close, actief in de verdeling en het onderhoud van A-merkheftrucks, zijn aanbod verder uit met maatwerkoplossingen. Daartoe sloot het bedrijf een exclusief partnership voor België en Luxemburg met de Italiaanse machinefabrikant OMG.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.