LKQ bedient Benelux en Frankrijk vanuit sterk geautomatiseerd fulfilmentcentrum in Berkel en Rodenijs

(Advertorial) Vanuit het gloednieuwe centrale distributiecentrum in Berkel en Rodenijs belevert LKQ sinds eind 2023 zijn klanten in de Benelux en Frankrijk. LKQ is de grootste distributeur van producten en diensten in de automotive aftermarket en marktleider in Nederland en België.

Het centrale distributiecentrum is gevestigd in een energiezuinig gebouw van 50.000 m2 en bundelt LKQ’s intralogistiek systeem voor de regio op één centrale locatie. De verregaande automatisering van het fulfilmentcentrum is een belangrijke stap in de optimalisatie van de toeleveringsketen en vormt de basis voor de geplande groei de komende jaren.

“In distributie is het belangrijk om het juiste onderdeel op het juiste moment op de juiste plaats te hebben. Automatisering is daarom essentieel voor ons. Het helpt ons om het aantal fouten te verminderen, een beter systeem en proces te hebben en om sneller te zijn,” zegt Alex Gelbcke, CEO LKQ Benelux-Frankrijk.

Krachtige en flexibele shuttle-oplossing

De kern van de sterk geautomatiseerde oplossing – met tien gangen en meer dan 180.000 opslaglocaties voor bakken – is FlashPickÒ. Zo’n 200 energiezuinige Stingray-shuttles zorgen voor de opslag en het ophalen van de bakken met producten. In combinatie met 12 werkstations voor goederenontvangst en 16 PickCenter One-to-One werkstations voor het orderverzamelen met hoge productiviteit vormt het shuttlesysteem het middelpunt van het systeem.

De TGW Software Suite is verantwoordelijk voor het sturen van het end-to-end proces, inclusief het Warehouse Control System (WCS) en de Material Flow Controller (MFC). De carton erector(dozenopzetmachine) zorgt voor het vouwen, opzetten, verstevigen en sluiten van de order dozen. De bakkenstapelaars en liften behoren ook tot het systeem.

Future-proof systeem

Bij het ontwerp van het systeem werd rekening gehouden met de toekomstige groeiambities van het bedrijf. Voor LKQ is continue verbetering een belangrijke kernwaarde. Daarom werd al bij het ontwerp gekeken naar een systeem dat klaar is voor de toekomst.

“De oplossing van TGW is schaalbaar. Zo hebben we nu 16 PickCenter One werkstations, maar deze kunnen snel uitgebreid worden als het aantal uitgaande lijnen naar onze klanten groeit. Op die manier zijn we samen met TGW klaar voor de toekomst,” aldus Onno Meerman, LKQ Director Logistics Operations.

IMG_6944.aJPG

Lifetime Services voor een maximale beschikbaarheid

Ook na de oplevering van het systeem blijft LKQ vertrouwen op de expertise van TGW. Een team van Lifetime Services-specialisten werkt samen met de technici van LKQ om een maximale beschikbaarheid van het systeem te garanderen.

‘Het LTS-team en deze site hebben overdag regelmatig contact om de operaties draaiende te houden. In de controlekamer richten we ons met name op de orders en de orderstroom, terwijl het LTS-team zich concentreert op het onderhoud. Daarom delen we dezelfde radiofrequentie om tijd te vinden voor onderhoud terwijl de operatie doorgaat. Dat is een hele uitdaging als je van 6 uur ‘s ochtends tot 12 uur ‘s nachts operationeel bent. Maar tot nu toe is het ons steeds gelukt om alles in die periode af te handelen,” zegt Bernard Allaart, LKQ Manager Control Room.

Het LTS full service contract gaat verder dan alleen onderhoud. “Het is belangrijk dat ook onze technici het systeem leren kennen en die kennis als bedrijf ook opbouwen. TGW heeft de expertise om ervoor te zorgen dat we voldoen aan de eisen op het gebied van up-time en prestaties,” vult Loek Beekman, COO LKQ Benelux-Frankrijk aan.

Rolmodel voor rest van de organisatie

De Benelux is een belangrijke regio voor LKQ. “De maturiteit van de aftermarket is hier veel hoger dan in de rest van Europa, we hebben een hoge penetratie van elektrische voertuigen en van fleet en we hebben uiterst succesvolle werkplaatsconcepten. Er wordt in onze regio ook veel aandacht besteed aan revisie en duurzaamheid. In dat opzicht is de Benelux een rolmodel voor de rest van Europa,” aldus Glebcke.

“Daarom is dit centrale distributiecentrum essentieel voor ons. We zullen er op termijn vijf hebben verspreid over heel Europa. Ons doel is om Europa volledig te bereiken en elke klant op dezelfde manier te bedienen vanuit dit soort locaties,” besluit hij.

Recente nieuwsberichten

Zó verleng je de levensduur van je magazijn: 5 tips

(Advertorial) 20 jaar: zo lang zou een magazijn meegaan voor het verouderd is. De levensduur hangt af van het oorspronkelijke ontwerp, de gebruikte materialen, het onderhoud en technologische updates. Maar hoe kunnen we de veroudering van gebouwen en installaties vertragen? En welke technologische, duurzame en innovatieve oplossingen helpen om verval te voorkomen? Met deze vijf tips kan je aan de slag om de levensduur van je magazijn te verlengen en logistieke processen te optimaliseren.

Euronics vereenvoudigt order fulfilment met ZetesMedea ImageID

Euronics Deutschland eG, een toonaangevende Europese retailer in consumentenelektronica, heeft ZetesMedea ImageID geïmplementeerd om de orderverwerking in zijn logistieke centrum in Ditzingen te optimaliseren. Deze machine vision-oplossing registreert en decodeert in één keer meerdere barcodes, serienummers en IMEI-nummers, wat moet zorgen voor meer efficiëntie, minder fouten en snellere verzending.

Van Herk Kaas ondergaat digitale transformatie met Aptean

Van Herk Kaas is een Rotterdams familiebedrijf dat gespecialiseerd is in kaas en zuivel. Onder nieuw leiderschap omarmt het bedrijf nu digitale transformatie om zijn groei en internationale ambities te stimuleren. Daarbij doet Van Herk Kaas een beroep op Aptean Food & Beverage, gebouwd op het Microsoft Dynamics 365 Business Central platform en volledig geïntegreerd met Microsoft AI en Copilot.

Daikin Reefer introduceert Planexia, telematica voor koelcontainers

Daikin Reefer, leverancier van koel- en klimaatbeheersingsoplossingen voor de koelcontainerindustrie en onderdeel van Daikin Industries, kondigt de lancering aan van Planexia. Het betreft een innovatief telematicamerk dat is ontworpen om waarde en geavanceerde functionaliteit te bieden aan de koelcontainerindustrie.

Coborg van Inetum helpt AI-pilots in resultaten om te zetten

Gefragmenteerde data, een lage adoptiegraad en losstaande workflows zorgen er vaak voor dat bedrijven AI-pilots niet kunnen omzetten in resultaten. Om die uitdagingen aan te pakken, ontwikkelde Inetum – een Europese aanbieder van digitale diensten – Coborg. Het betreft een geïntegreerd AI-framework dat bedrijven moet helpen te bepalen waar AI meetbare impact kan hebben, die in workflows te integreren en van pilots naar duurzame resultaten te gaan. M.a.w. Coborg verbindt AI-initiatieven met bedrijfsdoelstellingen en automatiseert datastructuren om de kloof tussen potentieel en praktijk te dichten.

Solid WMS wordt Astro Go WMS

Consafe Logistics, aanbieder van warehouse management-oplossingen, kondigt de rebranding aan van Solid WMS naar Astro Go WMS. De nieuwe naam markeert de volgende stap in de integratie van het Nederlandse, op SaaS gebaseerde WMS in het productportfolio van Consafe Logistics, na de overname in mei 2025.

Bpost lanceert Night Delivery voor levering aan professionals

Bpost lanceerde op 15 oktober 2025 officieel Night Delivery. Met de nieuwe B2B-dienst wordt technisch materiaal voor bedrijven vóór 7 uur ’s ochtends geleverd in bbox-automaten overal in België. Techniekers kunnen zo hun materiaal voor dag en dauw ophalen dicht bij hun woning of bij de locatie van hun eerste interventie. Het resultaat: minder verplaatsingen voor professionals, meer uitgevoerde interventies en een hogere klanttevredenheid. Volgens Bpost zou de nieuwe nachtdienst technici en professionals tot anderhalf uur tijdswinst per dag kunnen opleveren.

Gofo Netherlands breidt uit met twee nieuwe sorteercentra

Gofo, een last-mile-bezorgbedrijf met vestigingen in de VS, Frankrijk, Nederland en Italië, opende zijn eerste sorteercentrum in Amsterdam in april 2025. Recent breidde het bedrijf zijn netwerk in Nederland uit met twee nieuwe sorteercentra. Daarmee vergroot Gofo niet alleen zijn nationale dekking, maar wil het ook de dagelijkse bezorgcapaciteit verhogen en klanten en partners snellere en meer praktische bezorgopties bieden.

Zuivelbedrijf Nöm wordt toekomstbestendig met Kardex Mlog

Het Oostenrijkse zuivelbedrijf Nöm AG, gevestigd in Baden bij Wenen, heeft ongeveer 1.000 artikelen in zijn assortiment en levert aan klanten in heel Europa. De meeste producten gaan naar het oosten van Oostenrijk en naar Noord-Italië. Nu er gemiddeld 2.200 pallets per dag worden verwerkt, heeft het magazijn zijn grenzen bereikt. De bouw van een nieuw verzendmagazijn moet dan ook het dynamisch groeiende bestelvolume en de gestegen eisen aan snelheid en precisie in de supply chain opvangen.

Ceva Logistics rekent op cloud-native oplossingen van Manhattan

Als onderdeel van een wereldwijde strategie gericht op het opbouwen van een toekomstbestendige technologie-stack gaat 3rd party logistics dienstverlener Ceva Logistics cloud-native oplossingen van Manhattan Associates inzetten. Concreet gaat het om de implementatie van Manhattan Active Warehouse Management en Manhattan Active Order Management. Daarmee wil de logistiek dienstverlener veerkrachtiger kunnen inspelen op de veranderende en uiteenlopende behoeften van zijn internationale klantenbestand.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.