LKQ bedient Benelux en Frankrijk vanuit sterk geautomatiseerd fulfilmentcentrum in Berkel en Rodenijs

(Advertorial) Vanuit het gloednieuwe centrale distributiecentrum in Berkel en Rodenijs belevert LKQ sinds eind 2023 zijn klanten in de Benelux en Frankrijk. LKQ is de grootste distributeur van producten en diensten in de automotive aftermarket en marktleider in Nederland en België.

Het centrale distributiecentrum is gevestigd in een energiezuinig gebouw van 50.000 m2 en bundelt LKQ’s intralogistiek systeem voor de regio op één centrale locatie. De verregaande automatisering van het fulfilmentcentrum is een belangrijke stap in de optimalisatie van de toeleveringsketen en vormt de basis voor de geplande groei de komende jaren.

“In distributie is het belangrijk om het juiste onderdeel op het juiste moment op de juiste plaats te hebben. Automatisering is daarom essentieel voor ons. Het helpt ons om het aantal fouten te verminderen, een beter systeem en proces te hebben en om sneller te zijn,” zegt Alex Gelbcke, CEO LKQ Benelux-Frankrijk.

Krachtige en flexibele shuttle-oplossing

De kern van de sterk geautomatiseerde oplossing – met tien gangen en meer dan 180.000 opslaglocaties voor bakken – is FlashPickÒ. Zo’n 200 energiezuinige Stingray-shuttles zorgen voor de opslag en het ophalen van de bakken met producten. In combinatie met 12 werkstations voor goederenontvangst en 16 PickCenter One-to-One werkstations voor het orderverzamelen met hoge productiviteit vormt het shuttlesysteem het middelpunt van het systeem.

De TGW Software Suite is verantwoordelijk voor het sturen van het end-to-end proces, inclusief het Warehouse Control System (WCS) en de Material Flow Controller (MFC). De carton erector(dozenopzetmachine) zorgt voor het vouwen, opzetten, verstevigen en sluiten van de order dozen. De bakkenstapelaars en liften behoren ook tot het systeem.

Future-proof systeem

Bij het ontwerp van het systeem werd rekening gehouden met de toekomstige groeiambities van het bedrijf. Voor LKQ is continue verbetering een belangrijke kernwaarde. Daarom werd al bij het ontwerp gekeken naar een systeem dat klaar is voor de toekomst.

“De oplossing van TGW is schaalbaar. Zo hebben we nu 16 PickCenter One werkstations, maar deze kunnen snel uitgebreid worden als het aantal uitgaande lijnen naar onze klanten groeit. Op die manier zijn we samen met TGW klaar voor de toekomst,” aldus Onno Meerman, LKQ Director Logistics Operations.

IMG_6944.aJPG

Lifetime Services voor een maximale beschikbaarheid

Ook na de oplevering van het systeem blijft LKQ vertrouwen op de expertise van TGW. Een team van Lifetime Services-specialisten werkt samen met de technici van LKQ om een maximale beschikbaarheid van het systeem te garanderen.

‘Het LTS-team en deze site hebben overdag regelmatig contact om de operaties draaiende te houden. In de controlekamer richten we ons met name op de orders en de orderstroom, terwijl het LTS-team zich concentreert op het onderhoud. Daarom delen we dezelfde radiofrequentie om tijd te vinden voor onderhoud terwijl de operatie doorgaat. Dat is een hele uitdaging als je van 6 uur ‘s ochtends tot 12 uur ‘s nachts operationeel bent. Maar tot nu toe is het ons steeds gelukt om alles in die periode af te handelen,” zegt Bernard Allaart, LKQ Manager Control Room.

Het LTS full service contract gaat verder dan alleen onderhoud. “Het is belangrijk dat ook onze technici het systeem leren kennen en die kennis als bedrijf ook opbouwen. TGW heeft de expertise om ervoor te zorgen dat we voldoen aan de eisen op het gebied van up-time en prestaties,” vult Loek Beekman, COO LKQ Benelux-Frankrijk aan.

Rolmodel voor rest van de organisatie

De Benelux is een belangrijke regio voor LKQ. “De maturiteit van de aftermarket is hier veel hoger dan in de rest van Europa, we hebben een hoge penetratie van elektrische voertuigen en van fleet en we hebben uiterst succesvolle werkplaatsconcepten. Er wordt in onze regio ook veel aandacht besteed aan revisie en duurzaamheid. In dat opzicht is de Benelux een rolmodel voor de rest van Europa,” aldus Glebcke.

“Daarom is dit centrale distributiecentrum essentieel voor ons. We zullen er op termijn vijf hebben verspreid over heel Europa. Ons doel is om Europa volledig te bereiken en elke klant op dezelfde manier te bedienen vanuit dit soort locaties,” besluit hij.

Recente nieuwsberichten

Laden en lossen: risico’s en oplossingen op het laadperron

(Advertorial) Het laadperron is een onmisbare schakel in de logistieke keten, maar ook een plek waar de veiligheid vaak onder druk staat. Dagelijks gebeuren er incidenten waarbij heftrucks, vrachtwagens en medewerkers betrokken zijn. Hoewel veel bedrijven vertrouwen op routine, is juist de wijze waarop de trailer aan een perron wordt gekoppeld een vaak risicovol.

Transport & Logistics 2025: ontmoeten, verbinden, vooruitgaan

(Advertorial) In een sector die draait om samenwerking, is netwerken minstens zo belangrijk als kennis. Tijdens Transport & Logistics 2025 ontdekt u niet alleen de nieuwste trends, maar ontmoet u vooral de mensen die ze waarmaken. Drie dagen lang vormt Antwerp Expo het kloppend hart van de logistieke community.

Axfood neemt Witron in de arm voor nieuw logistiek centrum

De Zweedse supermarktketen Axfood is van plan een nieuw, volautomatisch logistiek centrum te bouwen in Frillesås, in de gemeente Kungsbacka. Het centrum, dat in 2030 klaar moet zijn, zal zorgen voor meer capaciteit en efficiëntie voor de toekomstige groei van de retailgroep in Zuid-Zweden. Als automatiseringspartner voor de nieuwe faciliteit werd gekozen voor Witron, met wie Axfood intussen een intentieverklaring ondertekende. Axfood en Witron werken al enkele jaren samen. Zo leverde Witron eerder al de automatiseringsoplossing voor het automatische logistieke centrum van de groep in Bålsta.

Groninger zet dubbel in op Kardex Mlog voor meegroeiende logistiek

Familiebedrijf Groninger uit het Zuid-Duitse Crailsheim levert als machinebouwer oplossingen voor het vullen en inpakken van kwetsbare producten voor de farmaceutische, zelfzorg- en cosmeticasector. Voor het nieuwe logistieke centrum van Groninger heeft Kardex Mlog een pallet- en kleingoedmagazijn gebouwd voor de productie- en reserveonderdelenlogistiek. Het volledig geautomatiseerde hoogbouwmagazijn met meer dan 3.000 palletplekken vormt een duo met een Bakken Shuttle System.

Bausch + Lomb kiest TGW Logistics voor automatisering van DC

Bausch + Lomb behoort tot de toonaangevende producenten van oogheelkundige technologie, waaronder contactlenzen, chirurgische instrumenten en geneesmiddelen. De healthcare specialist is actief in meer dan honderd landen en heeft ongeveer 13.500 mensen in dienst.

TVH breidt trainingscentrum TVH University uit

TVH, een wereldspeler in de markt van onderdelen en toebehoren voor heftrucks, industriële voertuigen en bouw- en landbouwmachines, heeft in het hoofdkwartier in Waregem nieuwe faciliteiten geopend voor zijn trainingscentrum TVH University, dat praktijkgerichte technische opleidingen biedt voor industriële voertuigen.

Modern douanemanagement schept ruimte voor hogere marges

Customs Support Group (CSG), een van de grootste onafhankelijke leverancier van douane- en handelsoplossingen in Europa, en Boston Consulting Group (BCG) presenteren een onderzoek waaruit blijkt dat douaneverplichtingen niet langer slechts draaien om het uitvoeren van regelgeving, maar dat deze een krachtige stimulans voor groei en marges kunnen betekenen. In 2024 inden douaneautoriteiten wereldwijd tussen de 600 en 900 miljard dollar aan douanerechten. Dat bedrag staat gelijk aan bijna één procent van het wereldwijde, economische verkeer. Tegelijkertijd neemt de complexiteit toe door nieuwe sancties, strengere regels over de oorsprong, CO2-regelgeving en dynamische invoerrechten.

Inefficiënte magazijnen belemmeren groei van handelsbedrijven

Belgische handelsbedrijven verwachten groei in 2025, maar kostenbeheersing blijft cruciaal. Door druk op de marges zetten bedrijven in op efficiëntieverbetering, geoptimaliseerde inkoopstrategieën en de automatisering van interne processen. Dat blijkt uit de sectoranalyse van de KMO Barometer 2025, die onderzoeksbureau Markteffect in opdracht van softwareontwikkelaar Exact bij 500 kmo’s uitvoerde. Tegelijk geeft 44% aan te investeren in automatisering, maar magazijn- en voorraadprocessen blijven opvallend inefficiënt.

Element Logic introduceert Automation as a Service: een flexibel abonnementsmodel voor magazijnautomatisering

(Advertorial) Geen hoge investeringen, wel gegarandeerde prestaties, schaalbaarheid en duurzaamheid. Ontdek hoe AaaS jouw bedrijf laat groeien.

Bedrijvencontactdagen: ontmoet BITO voor uw magazijninrichting.

(Advertorial) Bezoek BITO Systems in Hal 4 op stand 4235 tijdens de Bedrijvencontactdagen in Antwerp Expo op 1 & 2 oktober. Van eerste rek voor starters tot robotica en automatisering voor groeiende bedrijven: ons team adviseert je graag.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.