Dé levenscyclus van je material handling-systemen verlengen!

(advertorial) Bedrijven verlangen op elk moment de best mogelijke prestaties van hun material handling-systeem. Dit betekent dat de systemen permanent beschikbaar moeten zijn en dat zij maximaal renderen tegen zo laag mogelijke operationele kosten. Maar hoe realiseer je dit?

“Dit is mogelijk door een juiste verhouding tussen systeembetrouwbaarheid, levenscyclus gedreven investeringen op het vlak van assets, ondersteuning en onderhoud”, stelt Sylvester Bussing, Lifetime Services Manager bij TGW Benelux. “Dat is niet eenvoudig. De belangrijkste doelstelling voor TGW en haar klanten is de “uptime” van de installaties zo hoog mogelijk te houden en dit volgens de afgesproken KPI’s. Daarom hebben we vorig jaar in de Benelux onze nieuwe divisie ‘Lifetime Services’ geïntroduceerd.”
 
Met Lifetime Services is de klant 24/7 in veilige handen. Met een (wereldwijd) serviceteam van engineers en technici werkt TGW hard om elke oplossing
draaiende te houden. Wanneer de klant ondersteuning nodig heeft staan de servicemonteurs en technici klaar. Of het nu gaat om ondersteuning op afstand via onze hotline-service, lokale interventie, preventief onderhoud of een service met reserveonderdelen. Klanten kunnen individueel en naar eigen behoeften deze service invullen.
 
Om de levensvatbaarheid van material handling-systemen te maximaliseren, en een doordachte maintenance- en repair-strategie te implementeren, geeft TGW de volgende tips mee. 
 

  1. Bepaal samen met de integrator hoe de werkrelatie wordt ingevuld. Definieer dit op basis van het relatietype en het risicoprofiel dat voor jouw business aanvaardbaar is.
     
  2. Identificeer op basis van dit profiel de LTS-gerelateerde aspecten die de OPEX (Operating Expenditures) beïnvloeden. Hou grip op de Overall Equipment Effectiveness (OEE), de afstemming tussen de operationele activiteiten van de onderneming, de capaciteit en de kwaliteit. Wanneer dit succesvol is kan via een grondige risicoanalyses een zekere voorspelbaarheid gecreëerd worden.  
     
  3. Zet de inzichten in de bedrijfsprocessen om in meetbare variabelen die via toepassingen of innovaties naar een hoger niveau worden getild. Zo kan men thermografische analyses inschakelen om slijtage van de componenten vast te stellen en toepassingen zoals 5S te implementeren, waarbij ingezet wordt op efficiënte werkplekken.
     
  4. Hanteer een grondige componentmanagementstrategie, waarbij proactief aan de slag wordt gegaan met innovaties. Dit brengt voor bedrijven vaak nieuwe mogelijkheden en betere alternatieven met zich mee. Omdat je continu bijblijft op technologisch vlak, voorkom je veroudering van de installaties.
     
  5. Vernieuw de IT-hardware tijdig. Meestal moet deze na een aantal jaren vervangen worden en ga je met de nieuwste technologie mee.

Het beste resultaat voor de verlenging van de levenscyclus van material handling-systemen haal je echter wanneer je de integrator al in de designfase van de logistieke oplossing meeneemt en de OPEX beter voorspelbaar wordt. Zo kunnen vanuit een operationeel- en serviceperspectief vroegtijdig blinde vlekken geïdentificeerd worden.
 
“Op die manier vermijd je onnodige risico’s omdat je weet waar de zwakke plekken zijn. Maar ook welke onderdelen je preventief in de gaten moet houden”, vervolgt Sylvester Bussing. “Heb je een degelijk design en een goed begrip van de klantenprocessen, dan resulteert dit in een voorspelbaar gedrag van de magazijnautomatisering. Dit kan je dan vertalen naar een gestructureerde samenwerkingsvorm, waarbij het Life Cycle Plan een ondersteunend middel is.”
 
 
Wenst u meer informatie?
Contacteer TGW Systems bv.
T: +31 (0)165 – 763030
E: benelux@tgw-group.com
W: http://www.tgw-group.com

Recente nieuwsberichten

Eén op tien truckchauffeurs dommelde ooit al in achter het stuur

Maar liefst 90% van alle verkeersongevallen wordt veroorzaakt door menselijk gedrag, waarbij vermoeidheid een belangrijke factor is. Dat staat te lezen in een communiqué van Webfleet, dat op de Dag van de Vrachtwagenchauffeur (12 december) werd verspreid. Tussen de 10% en 25% van de verkeersongevallen heeft te maken met een vermoeide bestuurder. Tien procent van de chauffeurs geeft zelfs aan ooit in slaap te zijn gevallen achter het stuur. “Die zorgwekkende cijfers benadrukken de noodzaak om het werk van chauffeurs veiliger en eenvoudiger te maken”, aldus Webfleet, de dochteronderneming van Bridgestone die oplossingen voor wagenparkbeheer levert.

Manutan wisselt van integrator voor modernisering AutoStore

Aanbieder van automatiseringsoplossingen Dematic heeft recent de modernisering van een AutoStore-systeem voltooid voor Manutan, een Frans familieconcern dat apparatuur en werkbenodigdheden voor bedrijven, handelaren en lokale overheden in Europa levert. Manutan koos voor Dematic als integrator voor zijn bestaande AutoStore-oplossing met 60.000 bakken en 68 robots, op de logistieke locatie Gonesse, net buiten Parijs.

Atlas Copco Airpower transformeert productie met all-in-one-softwaresuite

Atlas Copco is een Zweedse multinational die wereldwijd actief is in de ontwikkeling van industriële B2B-toepassingen en producten, zoals compressoren, vacuümoplossingen, generatoren, pompen en elektrische gereedschappen. Atlas Copco Airpower in Wilrijk vormt de wereldwijde hoofdzetel van de compressorenafdeling en is met zijn ruim 3500 medewerkers, die compressoren ontwikkelen, produceren en distribueren, meteen ook de grootste fabriek van de groep. De kernelementen van de compressoren worden bij de Airtec-divisie vervaardigd in een ‘smart factory’.

Baoli introduceert nieuwe pallettruck voor binnentoepassingen

Baoli, aanbieder van robuuste industriële voertuigen en onderdeel van de Kion Group, lanceert met de Baoli KBP 14-20 een nieuwe, compacte pallettruck met Li-Ion-batterij.

Onze industrie slachtoffer van complexe regelgeving?

Audit- en adviesbureau Deloitte heeft een scorekaart ontwikkeld die inzicht biedt in de concurrentiekracht van de Europese industrie. Die analyse brengt niet alleen de huidige situatie in kaart, maar benadrukt ook zowel de uitdagingen als de kansen voor de sector.

De 5 grote uitdagingen van koel- en vrieshuizen

(Advertorial) Bedrijven in de koel- en vriessector werken al tientallen jaren aan de optimale complexe supply chain, die nodig is om producten gekoeld te houden, tot en met de eindbestemming. Uiteraard blijven er altijd risicovolle situaties, met ernstige financiële veiligheidsgevolgen als ze niet worden aangepakt.

Sector logistiek en transport blijft aanwerven

Volgens de nieuwste tewerkstellingsbarometer van ManpowerGroup zal de wervingsactiviteit in de sector Transport/Logistiek in het eerste kwartaal van 2025 stevig blijven. Meer dan één op de twee werkgevers in deze sector (53%) die in oktober 2024 werden bevraagd, verwachten tegen eind maart 2025 hun personeelsbestand uit te breiden, terwijl 13% aangeeft het te willen verkleinen. Tot slot verwacht 34% van de bevraagde werkgevers geen verandering.

Exotec automatiseert magazijnen in de zorg in Frankrijk

Roboticabedrijf Exotec, gespecialiseerd in de bouw van robotoplossingen voor warehouses, kondigt aan dat het de warehouses van twee grote spelers in de Franse zorgsector automatiseert: Hartmann en de Hygie31 Group, moederbedrijf van Dhygietal. Volgens de robotbouwer markeert die samenwerking een belangrijke stap in de modernisering van de logistieke processen in de gezondheidszorg.

SBM focust op traceerbaarheid en serialisatie met ZetesAtlas

SBM Formulation is een Frans bedrijf dat is gespecialiseerd in het formuleren en verpakken van gewasbeschermingsmiddelen. Met 100 tot 150 medewerkers, afhankelijk van het seizoen, verwerkt het bedrijf jaarlijks ongeveer 20.000 ton aan producten, met pieken tot 3000 ton per maand. Tijdens perioden van grote vraag, vooral van december tot maart, voert SBM de productie op om de landbouwsector te bevoorraden voor het zaaien in het voorjaar.

Sector logistiek en transport blijft aanwerven

Volgens de nieuwste tewerkstellingsbarometer van ManpowerGroup zal de wervingsactiviteit in de sector Transport/Logistiek in het eerste kwartaal van 2025 stevig blijven. Meer dan één op de twee werkgevers in deze sector (53%) die in oktober 2024 werden bevraagd, verwachten tegen eind maart 2025 hun personeelsbestand uit te breiden, terwijl 13% aangeeft het te willen verkleinen. Tot slot verwacht 34% van de bevraagde werkgevers geen verandering.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.