Dé levenscyclus van je material handling-systemen verlengen!

(advertorial) Bedrijven verlangen op elk moment de best mogelijke prestaties van hun material handling-systeem. Dit betekent dat de systemen permanent beschikbaar moeten zijn en dat zij maximaal renderen tegen zo laag mogelijke operationele kosten. Maar hoe realiseer je dit?

“Dit is mogelijk door een juiste verhouding tussen systeembetrouwbaarheid, levenscyclus gedreven investeringen op het vlak van assets, ondersteuning en onderhoud”, stelt Sylvester Bussing, Lifetime Services Manager bij TGW Benelux. “Dat is niet eenvoudig. De belangrijkste doelstelling voor TGW en haar klanten is de “uptime” van de installaties zo hoog mogelijk te houden en dit volgens de afgesproken KPI’s. Daarom hebben we vorig jaar in de Benelux onze nieuwe divisie ‘Lifetime Services’ geïntroduceerd.”
 
Met Lifetime Services is de klant 24/7 in veilige handen. Met een (wereldwijd) serviceteam van engineers en technici werkt TGW hard om elke oplossing
draaiende te houden. Wanneer de klant ondersteuning nodig heeft staan de servicemonteurs en technici klaar. Of het nu gaat om ondersteuning op afstand via onze hotline-service, lokale interventie, preventief onderhoud of een service met reserveonderdelen. Klanten kunnen individueel en naar eigen behoeften deze service invullen.
 
Om de levensvatbaarheid van material handling-systemen te maximaliseren, en een doordachte maintenance- en repair-strategie te implementeren, geeft TGW de volgende tips mee. 
 

  1. Bepaal samen met de integrator hoe de werkrelatie wordt ingevuld. Definieer dit op basis van het relatietype en het risicoprofiel dat voor jouw business aanvaardbaar is.
     
  2. Identificeer op basis van dit profiel de LTS-gerelateerde aspecten die de OPEX (Operating Expenditures) beïnvloeden. Hou grip op de Overall Equipment Effectiveness (OEE), de afstemming tussen de operationele activiteiten van de onderneming, de capaciteit en de kwaliteit. Wanneer dit succesvol is kan via een grondige risicoanalyses een zekere voorspelbaarheid gecreëerd worden.  
     
  3. Zet de inzichten in de bedrijfsprocessen om in meetbare variabelen die via toepassingen of innovaties naar een hoger niveau worden getild. Zo kan men thermografische analyses inschakelen om slijtage van de componenten vast te stellen en toepassingen zoals 5S te implementeren, waarbij ingezet wordt op efficiënte werkplekken.
     
  4. Hanteer een grondige componentmanagementstrategie, waarbij proactief aan de slag wordt gegaan met innovaties. Dit brengt voor bedrijven vaak nieuwe mogelijkheden en betere alternatieven met zich mee. Omdat je continu bijblijft op technologisch vlak, voorkom je veroudering van de installaties.
     
  5. Vernieuw de IT-hardware tijdig. Meestal moet deze na een aantal jaren vervangen worden en ga je met de nieuwste technologie mee.

Het beste resultaat voor de verlenging van de levenscyclus van material handling-systemen haal je echter wanneer je de integrator al in de designfase van de logistieke oplossing meeneemt en de OPEX beter voorspelbaar wordt. Zo kunnen vanuit een operationeel- en serviceperspectief vroegtijdig blinde vlekken geïdentificeerd worden.
 
“Op die manier vermijd je onnodige risico’s omdat je weet waar de zwakke plekken zijn. Maar ook welke onderdelen je preventief in de gaten moet houden”, vervolgt Sylvester Bussing. “Heb je een degelijk design en een goed begrip van de klantenprocessen, dan resulteert dit in een voorspelbaar gedrag van de magazijnautomatisering. Dit kan je dan vertalen naar een gestructureerde samenwerkingsvorm, waarbij het Life Cycle Plan een ondersteunend middel is.”
 
 
Wenst u meer informatie?
Contacteer TGW Systems bv.
T: +31 (0)165 – 763030
E: benelux@tgw-group.com
W: http://www.tgw-group.com

Recente nieuwsberichten

Zó verleng je de levensduur van je magazijn: 5 tips

(Advertorial) 20 jaar: zo lang zou een magazijn meegaan voor het verouderd is. De levensduur hangt af van het oorspronkelijke ontwerp, de gebruikte materialen, het onderhoud en technologische updates. Maar hoe kunnen we de veroudering van gebouwen en installaties vertragen? En welke technologische, duurzame en innovatieve oplossingen helpen om verval te voorkomen? Met deze vijf tips kan je aan de slag om de levensduur van je magazijn te verlengen en logistieke processen te optimaliseren.

Euronics vereenvoudigt order fulfilment met ZetesMedea ImageID

Euronics Deutschland eG, een toonaangevende Europese retailer in consumentenelektronica, heeft ZetesMedea ImageID geïmplementeerd om de orderverwerking in zijn logistieke centrum in Ditzingen te optimaliseren. Deze machine vision-oplossing registreert en decodeert in één keer meerdere barcodes, serienummers en IMEI-nummers, wat moet zorgen voor meer efficiëntie, minder fouten en snellere verzending.

Van Herk Kaas ondergaat digitale transformatie met Aptean

Van Herk Kaas is een Rotterdams familiebedrijf dat gespecialiseerd is in kaas en zuivel. Onder nieuw leiderschap omarmt het bedrijf nu digitale transformatie om zijn groei en internationale ambities te stimuleren. Daarbij doet Van Herk Kaas een beroep op Aptean Food & Beverage, gebouwd op het Microsoft Dynamics 365 Business Central platform en volledig geïntegreerd met Microsoft AI en Copilot.

Daikin Reefer introduceert Planexia, telematica voor koelcontainers

Daikin Reefer, leverancier van koel- en klimaatbeheersingsoplossingen voor de koelcontainerindustrie en onderdeel van Daikin Industries, kondigt de lancering aan van Planexia. Het betreft een innovatief telematicamerk dat is ontworpen om waarde en geavanceerde functionaliteit te bieden aan de koelcontainerindustrie.

Coborg van Inetum helpt AI-pilots in resultaten om te zetten

Gefragmenteerde data, een lage adoptiegraad en losstaande workflows zorgen er vaak voor dat bedrijven AI-pilots niet kunnen omzetten in resultaten. Om die uitdagingen aan te pakken, ontwikkelde Inetum – een Europese aanbieder van digitale diensten – Coborg. Het betreft een geïntegreerd AI-framework dat bedrijven moet helpen te bepalen waar AI meetbare impact kan hebben, die in workflows te integreren en van pilots naar duurzame resultaten te gaan. M.a.w. Coborg verbindt AI-initiatieven met bedrijfsdoelstellingen en automatiseert datastructuren om de kloof tussen potentieel en praktijk te dichten.

Solid WMS wordt Astro Go WMS

Consafe Logistics, aanbieder van warehouse management-oplossingen, kondigt de rebranding aan van Solid WMS naar Astro Go WMS. De nieuwe naam markeert de volgende stap in de integratie van het Nederlandse, op SaaS gebaseerde WMS in het productportfolio van Consafe Logistics, na de overname in mei 2025.

Bpost lanceert Night Delivery voor levering aan professionals

Bpost lanceerde op 15 oktober 2025 officieel Night Delivery. Met de nieuwe B2B-dienst wordt technisch materiaal voor bedrijven vóór 7 uur ’s ochtends geleverd in bbox-automaten overal in België. Techniekers kunnen zo hun materiaal voor dag en dauw ophalen dicht bij hun woning of bij de locatie van hun eerste interventie. Het resultaat: minder verplaatsingen voor professionals, meer uitgevoerde interventies en een hogere klanttevredenheid. Volgens Bpost zou de nieuwe nachtdienst technici en professionals tot anderhalf uur tijdswinst per dag kunnen opleveren.

Gofo Netherlands breidt uit met twee nieuwe sorteercentra

Gofo, een last-mile-bezorgbedrijf met vestigingen in de VS, Frankrijk, Nederland en Italië, opende zijn eerste sorteercentrum in Amsterdam in april 2025. Recent breidde het bedrijf zijn netwerk in Nederland uit met twee nieuwe sorteercentra. Daarmee vergroot Gofo niet alleen zijn nationale dekking, maar wil het ook de dagelijkse bezorgcapaciteit verhogen en klanten en partners snellere en meer praktische bezorgopties bieden.

Zuivelbedrijf Nöm wordt toekomstbestendig met Kardex Mlog

Het Oostenrijkse zuivelbedrijf Nöm AG, gevestigd in Baden bij Wenen, heeft ongeveer 1.000 artikelen in zijn assortiment en levert aan klanten in heel Europa. De meeste producten gaan naar het oosten van Oostenrijk en naar Noord-Italië. Nu er gemiddeld 2.200 pallets per dag worden verwerkt, heeft het magazijn zijn grenzen bereikt. De bouw van een nieuw verzendmagazijn moet dan ook het dynamisch groeiende bestelvolume en de gestegen eisen aan snelheid en precisie in de supply chain opvangen.

Ceva Logistics rekent op cloud-native oplossingen van Manhattan

Als onderdeel van een wereldwijde strategie gericht op het opbouwen van een toekomstbestendige technologie-stack gaat 3rd party logistics dienstverlener Ceva Logistics cloud-native oplossingen van Manhattan Associates inzetten. Concreet gaat het om de implementatie van Manhattan Active Warehouse Management en Manhattan Active Order Management. Daarmee wil de logistiek dienstverlener veerkrachtiger kunnen inspelen op de veranderende en uiteenlopende behoeften van zijn internationale klantenbestand.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.