Daher neemt Boa Concept in de arm om inkomende stromen te versnellen
Voor zijn vestiging in het Franse Cornebarrieu zocht vliegtuigbouwer en leverancier van industriële apparatuur Daher een traceability oplossing voor de kwaliteitscontrole en vervolgens de opslag van de binnenkomende onderdelen. De fabrikant zocht zijn toevlucht tot Boa Concept, dat zijn Plug-and-Carry-oplossing inzet om de inkomende stromen in Cornebarrieu te automatiseren.
Boa Concept pakte twee verschillende processen bij Daher aan: ontvangst en opslag. De communicatie tussen de conveyor en de medewerkers van Daher verloopt via een specifieke interface die Boa Concept ontwikkelde. Zodra de operator een binnenkomend pakket op zijn tablet heeft gevalideerd, start de conveyor automatisch en vervoert het pakket ofwel naar de opslag ofwel naar de controlestations die gemachtigd zijn om het onderdeel te verwerken.
Het voordeel van de interface is dat het de Plug-and-Carry in staat stelt pakketten naar de verschillende stations te sturen zonder voorafgaande identificatie, louter dankzij de instructies die de operator heeft gestuurd. De conveyor kiest daarbij op intelligente wijze het uitsluispunt door rekening te houden met de verzadigingsgraad van de verschillende controlestations.
Als het station van bestemming verzadigd is, zal het WCS er bovendien direct voor kiezen het pakket naar een ander station of opslaggebied te leiden om niet de hele lijn te blokkeren. Anders stuurt het een bericht terug naar de operator met het verzoek het pakket opzij te leggen en het later opnieuw te injecteren.
Als het hele proces heeft plaatsgevonden, leidt de Plug-and-Carry de pakketten naar de verschillende opslagruimtes die zich op drie niveaus bevinden, waarvan twee op een mezzanine.
De oriëntatie van pakketten die door de medewerkers van Daher worden gecontroleerd en geregistreerd, verloopt automatisch via een beslissingsboom die Boa Concept in opdracht van de vliegtuigbouwer ontwikkelde. Die beslissingsboom maakt het, dankzij de functie ‘zwaar pakket’, ook mogelijk om zware dozen alleen naar operators te sturen die geen lastenbeperkingen hebben. Ten slotte wordt er automatisch een dagelijks rapport met alle pakketten die aan de lijn zijn doorgegeven, naar Daher gestuurd, zodat het alle ontvangsten en bijbehorende controles nauwkeurig kan volgen.