Customs Support Group deelt douanetrends voor 2026

Foto: Unsplash

Na een turbulent 2025, waarin import- en exportheffingen in vrijwel elke sector een veelbesproken onderwerp waren, is één ding duidelijk voor 2026: onzekerheid blijft de enige constante. Dat voorspelt Customs Support Group, een toonaangevende onafhankelijke aanbieder van douane- en handelsoplossingen. “Geopolitieke spanningen, handelsgeschillen, nieuwe regelgeving en een fragiele wereldeconomie zullen de internationale handel blijven vormgeven – en de rol van douanebeheer veranderen”, klinkt het. De organisatie identificeert vijf belangrijke trends voor 2026, gebaseerd op klantprojecten, marktontwikkelingen en wetswijzigingen.

  1. Douanebeheer en talent als concurrentievoordeel

Bedrijven kunnen verandering niet altijd beheersen of voorspellen, maar ze kunnen zich wel richten op het bouwen van een solide basis voor douanebeheer. Zo kunnen ze alsnog snel inspelen op verandering wanneer die plaatsvindt.

Een van de onderdelen waar op dit moment veel veranderingen plaatsvinden, is douane- en handelscompliance. Die functie is veranderd van een administratieve backoffice-taak naar een strategische functie. Beslissingen over inkoop, leverancierswissels, omleidingen, ‘landed cost’-modellen en risicobeperking zijn nu afhankelijk van het oordeel van douane-experts. Zij moeten oordelen over oorsprong, waardering, classificatie, vergunningen, invoerrechten, vrijhandelsovereenkomsten, wettelijke vereisten en andere regelgeving.

Dat maakt talent op het gebied van douanebeheer waardevoller dan ooit. In 2026 zal er volgens Customs Support Group een grote vraag zijn naar douaneprofessionals. “Bedrijven moeten investeren in hun douanebeheer door sterke interne expertise op te bouwen of door de douaneafhandeling volledig uit te besteden aan externe professionals om risico’s op non-compliance, vertraging en boetes te voorkomen.”

  1. Centralisatie van douanedata

De veerkracht van de supply chain is steeds meer afhankelijk van geavanceerde technologieën: digitale transparantie, voorspellende analyses, realtime tracking en end-to-end-dashboards. Fragmentatie van douanedata blijft echter een zwakke schakel, aldus Customs Support Group. “De meeste bedrijven missen inzicht in hun douanedata, simpelweg omdat de data verspreid zijn over meerdere tussenpersonen, tools, formaten en systemen.”

De oplossing is centralisatie van douanedata via een geïntegreerd douane-expeditiemodel. “Door samen te werken met een provider die multinationale dekking, geavanceerde digitale tools of, nog beter, een complete Control Tower-oplossing biedt, kunnen organisaties ervoor zorgen dat alle douanedata uniform worden vastgelegd, verrijkt en geïntegreerd in kernsystemen voor masterdatabeheer, analyses en planning”, klinkt het bij de aanbieder.

  1. Complexiteit van compliance-regels

2025 werd gekenmerkt door import- en exportheffingen. Deze zijn nu een vast onderdeel geworden van de kerntaken van douanemanagers in vrijwel elke sector. Tegelijkertijd worden bedrijven geconfronteerd met een trend die enkele jaren geleden is begonnen en naar verwachting in 2026 zal intensiveren: de opkomst van nieuwe compliance-regels. “Geen enkele regio blijft gespaard: China verscherpt de exportcontroles op mineralen en hightechproducten, Europa introduceert nieuwe groene handelsregels zoals CBAM en ‘due-diligence’-regels, en de Verenigde Staten versterken de regels voor binnenlandse producten en breiden de controle op geavanceerde technologieën uit”, illustreert men bij Customs Support Group. “Bedrijven moeten daarom robuuste, risicogebaseerde complianceprogramma’s implementeren die aan die nieuwe eisen voldoen – en ze bovenal in hun processen integreren, zodat ze geen extra last vormen.”

  1. Proactief beheer van invoerrechten

Afgelopen jaar bevonden de meeste organisaties zich in een reactieve modus en pasten ze zich aan nieuwe heffingen en kortetermijnveranderingen aan nadat deze werden aangekondigd. Nu is het volgens Customer Support Group tijd om van reactiviteit over te stappen naar een proactieve structuur. Dat omvat bijvoorbeeld het in kaart brengen van de wereldwijde invoerrechten, het benutten van (internationale) handelsprogramma’s, het optimaliseren van oorsprongstrategieën en het, waar mogelijk, verkrijgen van terugbetalingen. “Met andere woorden, de overstap van het simpelweg beheren van invoerrechten naar het actief verminderen van hun impact op de organisatie. Voor veel bedrijven moet 2026 het jaar zijn waarin ze hun Global Duty Management Program opzetten: een framework dat hen inzicht geeft in de invoerrechten die ze betalen, maar hen bovenal in staat stelt elke mogelijkheid tot besparing te identificeren.”

  1. Goederenclassificatie: de basis van veerkracht

Te midden van alle complexiteit blijven de basisprincipes van belang. Een accurate goederenclassificatie vormt de ruggengraat van elke veerkrachtige supply chain. Het bepaalt aan welke invoerrechten en wettelijke vereisten producten moeten voldoen, welke beperkingen er mogelijk zijn en hoe dat de totale kosten van producten beïnvloedt.

“In een omgeving die wordt gekenmerkt door volatiliteit, sancties, handelsoorlogen en frequente tariefwijzigingen, stelt een correcte classificatie bedrijven in staat snel de impact van nieuwe maatregelen te beoordelen”, klinkt het. “Daardoor kunnen zij hun inkoop-, prijs- en supply chain-strategie met vertrouwen aanpassen. Regelmatige controles van goederenclassificatie en een sterke integratie in masterdata en analysetools zijn essentieel om risico’s het hoofd te bieden.”

2026 wordt de ultieme test voor efficiënt douanebeheer

Bovenstaande vijf trends maken één ding duidelijk: douane is niet langer alleen een kwestie van uitvoering, maar een strategisch instrument voor het beheersen van kosten, veiligheid en betrouwbaarheid in internationale supply chains. “Bedrijven die gekwalificeerde experts inzetten en hun douanedata centraliseren, zullen in 2026 duidelijk voordeel behalen, zowel professioneel als financieel en organisatorisch”, luidt het besluit van Customs Support Group.

Recente nieuwsberichten

Domino lanceert nieuw CO2-lasercodeersysteem voor drankenproductie

Domino Printing Sciences, een wereldwijde aanbieder van printoplossingen voor variabele data, heeft zijn portfolio van lasercodeeroplossingen uitgebreid met het Dx1060i CO2-lasercodeersysteem. Het nieuwe CO2-lasercodeersysteem heeft een vermogen van 100Watt en is ontworpen om drankenproducenten te helpen grotere, complexere ontwerpen duidelijk en snel te coderen op plastic, glas en andere uitdagende ondergronden voor dranken. Zodoende moet hun productie soepel verlopen en kunnen ze tegelijkertijd complexere codeereisen verwerken.

EyeOn International brengt wijziging in bestuur aan

Vanaf 1 januari 2026 trekt EyeOn-medeoprichter Freek Aertsen zich terug uit de dagelijkse gang van zaken binnen het bedrijf. Ruim 25 jaar geleden richtte hij samen met Loek Lemmens en Andries Mulder het bedrijf actief in supply chain planning en forecasting op.

JLL maakt balans op van professionele vastgoedsector

JLL (Jones Lang LaSalle), gespecialiseerd in commercieel vastgoed, geeft een overzicht van de grote trends van 2025 op de Belgische professionele vastgoedmarkt. Daarbij wordt de markt opgedeeld in drie sectoren: de kantoormarkt, de retailmarkt en de markt van logistiek en semi-industrieel vastgoed. Voor die laatste zijn dit de belangrijkste bevindingen.

Volvo Trucks introduceert 14-tons Volvo FL Electric voor stadsdistributie

Volvo Trucks breidt zijn aanbod van elektrische vrachtwagens verder uit. Waar recent nog een elektrische truck voor de lange afstand werd aangekondigd, laat de vrachtwagenconstructeur nu weten dat de Volvo FL Electric beschikbaar komt in een 14-tons instapversie met een nieuwe accuconfiguratie. De batterij-elektrische middelzware vrachtwagen zou ideaal zijn voor binnenstedelijk transport.

Dematic integreert pallet-AS/RS in uitbreiding voor Velilla

Het Spaanse familiebedrijf Velilla ontwerpt, produceert en distribueert al ruim 75 jaar technische werkkledij en is actief in meer dan 70 internationale markten.

Omdat het leidende merk van de Velilla Group enkele jaren geleden zijn catalogus en verkoopvolume wenste uit te breiden, werd een geautomatiseerde palletopslag- en -ophaaloplossing (AS/RS) geïnstalleerd waarmee Velilla de capaciteit op een schaalbare manier kon vergroten. Dankzij de strategische uitbreidingsplannen en de daaruit voortvloeiende geleidelijke groei van het bedrijf, vereisten de langetermijnplannen voor het magazijn een extra fase om aan de groeiende omzet te voldoen. Dematic, leverancier van intelligente logistieke automatisering, rondde onlangs de derde fase van de grootschalige integratie van magazijnautomatisering voor Velilla af.

Drylock schakelt Körber in voor nieuw duurzaam warehouse

Drylock Technologies, een wereldspeler op het vlak van producten voor persoonlijke hygiëne, zoals luiers, dameshygiëne- en incontinentiemateriaal, bouwt een nieuw geautomatiseerd high-density warehouse op zijn productiesite in Hrádek nad Nisou, Tsjechië. Daarbij doet Drylock opnieuw een beroep op de supply chain oplossingen van Körber. Als oplossingsarchitect is Körber verantwoordelijk voor de coördinatie van de engineering en het toezicht op de naadloze integratie van structurele componenten, automatisering en softwaresystemen.

“China is het kloppend hart van logistieke innovatie”

“Als je de toekomst van material handling wil vormgeven, moet je daar zijn waar het elke dag opnieuw wordt uitgevonden – en dat is China.” Zo luidt de kerngedachte achter de China-strategie van Inther Group bij monde van beide CEO’s Martijn Herder en Paul Hermsen. De full-service systeemintegrator met hoofdkantoor in het Nederlandse Venray (foto) koos voor een sterke aanwezigheid in China en schakelde nog een versnelling hoger door er samen met Yugasum een joint venture voor hardware-productie te starten.

RFID-tags op bekers en eetgerei zorgen voor automatische waarborg op Gentse Winterfeesten

De organisatie achter de Gentse Winterfeesten werkte in 2024 al met herbruikbare bekers en eetgerei, maar dit jaar wordt voor het eerst de volledige stroom daarvan digitaal opgevolgd. Dankzij de RFID-technologie van Aucxis worden alle materialen traceerbaar gemaakt en wordt de waarborg voortaan volledig automatisch terugbetaald.

Bpostgroup verandert in Bnode

Bpostgroup neemt voortaan de naam Bnode aan als nieuwe corporate brand, ondersteund door drie commerciële merken: Paxon voor de 3PL-activiteiten, Landmark Global voor de cross-border activiteiten en Bpost voor de last mile in de Benelux. Volgens Chris Peeters, CEO van Bnode en Bpost, “weerspiegelt de nieuwe merkarchitectuur de strategische herpositionering van een postoperator met logistieke capaciteiten naar een logistieke speler die ook postdiensten aanbiedt”.

SaaS WMS: feiten en ervaringen uit de praktijk

(Advertorial) Veel bedrijven overwegen een overstap naar een SaaS-gebaseerd WMS, maar twijfelen over veiligheid, controle en flexibiliteit.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.