Corneel Geerts Transportgroup vreest transportinfarct in West-Europa

Marc Geerts, CEO van Corneel Geerts Transportgroup, reageert fel op de controleacties die onlangs bij drie Belgische transportbedrijven plaatsvonden. “Het lijkt alsof alle Belgische transporteurs fraudeurs zijn, terwijl we onder zeer grote druk staan van concurrenten uit Oost-Europa”, zo meent hij. “Als Ford Genk zijn fabriek in België sluit en diezelfde fabriek in Turkije opnieuw opent, dan vinden de meesten dat slim management en gaat het Ford-aandeel plots stijgen. Maar wanneer een Belgische vervoerder niet meekan met de concurrentie en zijn activiteiten hier afbouwt om die verlieslatende activiteit naar een Oost-Europees land te verhuizen om daar nog een kleine winstmarge te boeken, is hij ineens een sociale fraudeur! Dat vind ik iets te kort door de bocht. Het lijkt alsof we plots met twee maten en twee gewichten gaan meten.”

Omdat Corneel Geerts Transportgroup dezelfde problemen ondervindt als al zijn collega’s meent Marc Geerts dat ze beter enkel nog in België blijven voor Benelux-distributie en de logistieke activiteiten. “Al onze internationale transporten kunnen we beter rechtstreeks vanuit onze vestiging in Varna laten factureren en organiseren, zodat de sociale inspectie er helemaal niets meer mee te maken heeft”, vervolgt hij. “Buiten het grote verschil in loonkosten dat binnen Europa bestaat, vergeet men ook maar eventjes dat we in België geen chauffeurs meer vinden, ook geen dure chauffeurs. De redenen daarvoor zijn eenvoudig, denk maar aan het fileleed, het beperkte aantal uren dat nog mag worden gewerkt, overuren die niet meer mogen worden uitbetaald, de hoge werkdruk, de lage lonen, enz.”
 
Marc Geerts spreekt van een heuse uitdaging voor de toekomst. “Als we de situatie niet goed aanpakken, dreigt er een transportinfarct in heel West-Europa”, waarschuwt hij. “Er zullen gewoon geen vrachtwagens meer zijn er zal gewoon geen service meer zijn. De toestand is nu eenmaal zo zuur geworden, zonder dat onze politici met een oplossing komen. En inspectiediensten naar de vervoerders sturen, dat is echt geen oplossing. Wij zijn als transporteurs dan ook het slachtoffer van het slecht georganiseerde Europa, niet de oorzaak.”

Recente nieuwsberichten

Laden en lossen: risico’s en oplossingen op het laadperron

(Advertorial) Het laadperron is een onmisbare schakel in de logistieke keten, maar ook een plek waar de veiligheid vaak onder druk staat. Dagelijks gebeuren er incidenten waarbij heftrucks, vrachtwagens en medewerkers betrokken zijn. Hoewel veel bedrijven vertrouwen op routine, is juist de wijze waarop de trailer aan een perron wordt gekoppeld een vaak risicovol.

Transport & Logistics 2025: ontmoeten, verbinden, vooruitgaan

(Advertorial) In een sector die draait om samenwerking, is netwerken minstens zo belangrijk als kennis. Tijdens Transport & Logistics 2025 ontdekt u niet alleen de nieuwste trends, maar ontmoet u vooral de mensen die ze waarmaken. Drie dagen lang vormt Antwerp Expo het kloppend hart van de logistieke community.

Axfood neemt Witron in de arm voor nieuw logistiek centrum

De Zweedse supermarktketen Axfood is van plan een nieuw, volautomatisch logistiek centrum te bouwen in Frillesås, in de gemeente Kungsbacka. Het centrum, dat in 2030 klaar moet zijn, zal zorgen voor meer capaciteit en efficiëntie voor de toekomstige groei van de retailgroep in Zuid-Zweden. Als automatiseringspartner voor de nieuwe faciliteit werd gekozen voor Witron, met wie Axfood intussen een intentieverklaring ondertekende. Axfood en Witron werken al enkele jaren samen. Zo leverde Witron eerder al de automatiseringsoplossing voor het automatische logistieke centrum van de groep in Bålsta.

Groninger zet dubbel in op Kardex Mlog voor meegroeiende logistiek

Familiebedrijf Groninger uit het Zuid-Duitse Crailsheim levert als machinebouwer oplossingen voor het vullen en inpakken van kwetsbare producten voor de farmaceutische, zelfzorg- en cosmeticasector. Voor het nieuwe logistieke centrum van Groninger heeft Kardex Mlog een pallet- en kleingoedmagazijn gebouwd voor de productie- en reserveonderdelenlogistiek. Het volledig geautomatiseerde hoogbouwmagazijn met meer dan 3.000 palletplekken vormt een duo met een Bakken Shuttle System.

Bausch + Lomb kiest TGW Logistics voor automatisering van DC

Bausch + Lomb behoort tot de toonaangevende producenten van oogheelkundige technologie, waaronder contactlenzen, chirurgische instrumenten en geneesmiddelen. De healthcare specialist is actief in meer dan honderd landen en heeft ongeveer 13.500 mensen in dienst.

TVH breidt trainingscentrum TVH University uit

TVH, een wereldspeler in de markt van onderdelen en toebehoren voor heftrucks, industriële voertuigen en bouw- en landbouwmachines, heeft in het hoofdkwartier in Waregem nieuwe faciliteiten geopend voor zijn trainingscentrum TVH University, dat praktijkgerichte technische opleidingen biedt voor industriële voertuigen.

Modern douanemanagement schept ruimte voor hogere marges

Customs Support Group (CSG), een van de grootste onafhankelijke leverancier van douane- en handelsoplossingen in Europa, en Boston Consulting Group (BCG) presenteren een onderzoek waaruit blijkt dat douaneverplichtingen niet langer slechts draaien om het uitvoeren van regelgeving, maar dat deze een krachtige stimulans voor groei en marges kunnen betekenen. In 2024 inden douaneautoriteiten wereldwijd tussen de 600 en 900 miljard dollar aan douanerechten. Dat bedrag staat gelijk aan bijna één procent van het wereldwijde, economische verkeer. Tegelijkertijd neemt de complexiteit toe door nieuwe sancties, strengere regels over de oorsprong, CO2-regelgeving en dynamische invoerrechten.

Inefficiënte magazijnen belemmeren groei van handelsbedrijven

Belgische handelsbedrijven verwachten groei in 2025, maar kostenbeheersing blijft cruciaal. Door druk op de marges zetten bedrijven in op efficiëntieverbetering, geoptimaliseerde inkoopstrategieën en de automatisering van interne processen. Dat blijkt uit de sectoranalyse van de KMO Barometer 2025, die onderzoeksbureau Markteffect in opdracht van softwareontwikkelaar Exact bij 500 kmo’s uitvoerde. Tegelijk geeft 44% aan te investeren in automatisering, maar magazijn- en voorraadprocessen blijven opvallend inefficiënt.

Element Logic introduceert Automation as a Service: een flexibel abonnementsmodel voor magazijnautomatisering

(Advertorial) Geen hoge investeringen, wel gegarandeerde prestaties, schaalbaarheid en duurzaamheid. Ontdek hoe AaaS jouw bedrijf laat groeien.

Bedrijvencontactdagen: ontmoet BITO voor uw magazijninrichting.

(Advertorial) Bezoek BITO Systems in Hal 4 op stand 4235 tijdens de Bedrijvencontactdagen in Antwerp Expo op 1 & 2 oktober. Van eerste rek voor starters tot robotica en automatisering voor groeiende bedrijven: ons team adviseert je graag.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.