Coolingdown na cabotage bedreigt Belgische transporteurs
Het Europees Parlement heeft een voorstel geformuleerd waarbij vervoerders na cabotage gedurende 60 uur geen nieuwe cabotage meer mogen ondernemen. Een ‘cooling off’ van vijf dagen, zoals de EU-ministers willen, is volgens de transportsector al helemaal dramatisch. Dat voorstel bedreigt immers de Belgische vervoerders. Uit een enquête van het ITLB met steun van de beroepsfederaties Febetra, TLV en UPTR, blijkt dat bijna een kwart van de Belgische transporteurs meerdere keren per week cabotage-opdrachten in de buurlanden verrichten. Die vormen een onmiskenbaar deel van hun verdienmodel. Overigens blijkt dat zelfs een korte coolingdown van 24 uur de Belgische vervoerders nog heel hard zou treffen.
De sector herhaalde bij de Permanente Vertegenwoordiging van België bij de Europese Unie het tegenvoorstel om nieuwe cabotage-opdrachten toe te laten nadat het voertuig naar het thuisland is teruggekeerd.