Continental automatiseert palletregistratie met ZetesMedea ImageID

In het kader van een strategie voor Industrie 4.0 heeft bandenproducent Continental voor ZetesMedea ImageID gekozen om de processen voor goederenontvangst te automatiseren bij vestigingen in het Duitse Ingolstadt en Groß-Rohrheim. De oplossing voor warehouse execution op basis van machine vision-technologie moet zorgen voor meer productiviteit, nauwkeurigheid en transparantie in de bedrijfsvoering. Continental zal nog meer ImageID-poorten met camera’s laten geïnstalleerd in vestigingen in de Verenigde Staten en Litouwen.

Continental verwerkte de goederenontvangst vroeger met behulp van handheld scanners. Dat was veel werk en kostte enkele minuten per pallet. Om tijd te besparen en de productiviteit en de nauwkeurigheid te verbeteren, werd het ZetesMedea Warehouse Execution System (WES) geïmplementeerd in combinatie met een ImageID-poort. Een van de pilotlocaties van Continental is de fabriek in Ingolstadt. Daar worden dagelijks grote aantallen pallets ontvangen, met soms wel 60 dozen per pallet. Elke doos heeft een etiket met een 2D-barcode die moet worden gescand en in SAP moet worden vergeleken met de inkomende leveringen.
 
Na elke ontvangst van goederen worden de pallets van de vrachtwagen overgebracht naar de ImageID-poort. Links en rechts van de deur tussen de goederenontvangst en het magazijn zijn Zetes ImageID-camera’s op statieven geïnstalleerd. Het systeem bestaat verder uit een stoplicht en een mobiel werkstation met mobiele scanner, labelprinter en monitor. De monitor geeft toegang tot de intuïtieve, webgebaseerde gebruikersinterface van ZetesMedea.
 
Het scanproces, dat slechts enkele seconden duurt, begint zodra de heftruckbestuurder een pallet tussen de beide camerastatieven plaatst. Tijdens het scanproces leest ZetesMedea de etiketgegevens niet alleen, maar worden de gegevens ook in real time vergeleken met de inkomende leveringen in SAP. Als alles klopt, wordt het stoplicht groen en opent Zetes ImageID automatisch de deur naar het magazijn. Vervolgens genereert en print de labelprinter automatisch een Sum-etiket met SAP.
Als tijdens het scannen een of meer barcodes niet worden herkend, bijvoorbeeld doordat ze beschadigd of afgedekt zijn, wordt de operator onmiddellijk gewaarschuwd via het stoplicht en de grafische gebruikersinterface op de monitor. Dankzij een nauwkeurige visuele indicatie van het probleem kan de operator de ontbrekende informatie gericht en zonder tijdrovende zoekacties met de handscanner vastleggen. Zodra dat proces is voltooid, is de pallet klaar om weg te zetten.
 
Verwacht wordt dat de investering zichzelf binnen twee jaar zal terugverdienen.
Continental verwacht een nog kortere terugverdientijd bij een tweede ImageID-poort, die wordt geïnstalleerd in Groß-Rohrheim. Daar exploiteert de onderneming een centraal distributiecentrum van 34.000m² voor reserveonderdelen van personenauto’s. In tegenstelling tot Ingolstadt worden bij Groß-Rohrheim 1D-barcodes gebruikt in plaats van 2D-codes. Een ander verschil is de leesafstand tussen de pallets en de camera’s.

Foto: Continental AG

Recente nieuwsberichten

Domino lanceert nieuw CO2-lasercodeersysteem voor drankenproductie

Domino Printing Sciences, een wereldwijde aanbieder van printoplossingen voor variabele data, heeft zijn portfolio van lasercodeeroplossingen uitgebreid met het Dx1060i CO2-lasercodeersysteem. Het nieuwe CO2-lasercodeersysteem heeft een vermogen van 100Watt en is ontworpen om drankenproducenten te helpen grotere, complexere ontwerpen duidelijk en snel te coderen op plastic, glas en andere uitdagende ondergronden voor dranken. Zodoende moet hun productie soepel verlopen en kunnen ze tegelijkertijd complexere codeereisen verwerken.

EyeOn International brengt wijziging in bestuur aan

Vanaf 1 januari 2026 trekt EyeOn-medeoprichter Freek Aertsen zich terug uit de dagelijkse gang van zaken binnen het bedrijf. Ruim 25 jaar geleden richtte hij samen met Loek Lemmens en Andries Mulder het bedrijf actief in supply chain planning en forecasting op.

Customs Support Group deelt douanetrends voor 2026

Na een turbulent 2025, waarin import- en exportheffingen in vrijwel elke sector een veelbesproken onderwerp waren, is één ding duidelijk voor 2026: onzekerheid blijft de enige constante. Dat voorspelt Customs Support Group, een toonaangevende onafhankelijke aanbieder van douane- en handelsoplossingen. “Geopolitieke spanningen, handelsgeschillen, nieuwe regelgeving en een fragiele wereldeconomie zullen de internationale handel blijven vormgeven – en de rol van douanebeheer veranderen”, klinkt het. De organisatie identificeert vijf belangrijke trends voor 2026, gebaseerd op klantprojecten, marktontwikkelingen en wetswijzigingen.

JLL maakt balans op van professionele vastgoedsector

JLL (Jones Lang LaSalle), gespecialiseerd in commercieel vastgoed, geeft een overzicht van de grote trends van 2025 op de Belgische professionele vastgoedmarkt. Daarbij wordt de markt opgedeeld in drie sectoren: de kantoormarkt, de retailmarkt en de markt van logistiek en semi-industrieel vastgoed. Voor die laatste zijn dit de belangrijkste bevindingen.

Volvo Trucks introduceert 14-tons Volvo FL Electric voor stadsdistributie

Volvo Trucks breidt zijn aanbod van elektrische vrachtwagens verder uit. Waar recent nog een elektrische truck voor de lange afstand werd aangekondigd, laat de vrachtwagenconstructeur nu weten dat de Volvo FL Electric beschikbaar komt in een 14-tons instapversie met een nieuwe accuconfiguratie. De batterij-elektrische middelzware vrachtwagen zou ideaal zijn voor binnenstedelijk transport.

Dematic integreert pallet-AS/RS in uitbreiding voor Velilla

Het Spaanse familiebedrijf Velilla ontwerpt, produceert en distribueert al ruim 75 jaar technische werkkledij en is actief in meer dan 70 internationale markten.

Omdat het leidende merk van de Velilla Group enkele jaren geleden zijn catalogus en verkoopvolume wenste uit te breiden, werd een geautomatiseerde palletopslag- en -ophaaloplossing (AS/RS) geïnstalleerd waarmee Velilla de capaciteit op een schaalbare manier kon vergroten. Dankzij de strategische uitbreidingsplannen en de daaruit voortvloeiende geleidelijke groei van het bedrijf, vereisten de langetermijnplannen voor het magazijn een extra fase om aan de groeiende omzet te voldoen. Dematic, leverancier van intelligente logistieke automatisering, rondde onlangs de derde fase van de grootschalige integratie van magazijnautomatisering voor Velilla af.

Drylock schakelt Körber in voor nieuw duurzaam warehouse

Drylock Technologies, een wereldspeler op het vlak van producten voor persoonlijke hygiëne, zoals luiers, dameshygiëne- en incontinentiemateriaal, bouwt een nieuw geautomatiseerd high-density warehouse op zijn productiesite in Hrádek nad Nisou, Tsjechië. Daarbij doet Drylock opnieuw een beroep op de supply chain oplossingen van Körber. Als oplossingsarchitect is Körber verantwoordelijk voor de coördinatie van de engineering en het toezicht op de naadloze integratie van structurele componenten, automatisering en softwaresystemen.

“China is het kloppend hart van logistieke innovatie”

“Als je de toekomst van material handling wil vormgeven, moet je daar zijn waar het elke dag opnieuw wordt uitgevonden – en dat is China.” Zo luidt de kerngedachte achter de China-strategie van Inther Group bij monde van beide CEO’s Martijn Herder en Paul Hermsen. De full-service systeemintegrator met hoofdkantoor in het Nederlandse Venray (foto) koos voor een sterke aanwezigheid in China en schakelde nog een versnelling hoger door er samen met Yugasum een joint venture voor hardware-productie te starten.

RFID-tags op bekers en eetgerei zorgen voor automatische waarborg op Gentse Winterfeesten

De organisatie achter de Gentse Winterfeesten werkte in 2024 al met herbruikbare bekers en eetgerei, maar dit jaar wordt voor het eerst de volledige stroom daarvan digitaal opgevolgd. Dankzij de RFID-technologie van Aucxis worden alle materialen traceerbaar gemaakt en wordt de waarborg voortaan volledig automatisch terugbetaald.

Bpostgroup verandert in Bnode

Bpostgroup neemt voortaan de naam Bnode aan als nieuwe corporate brand, ondersteund door drie commerciële merken: Paxon voor de 3PL-activiteiten, Landmark Global voor de cross-border activiteiten en Bpost voor de last mile in de Benelux. Volgens Chris Peeters, CEO van Bnode en Bpost, “weerspiegelt de nieuwe merkarchitectuur de strategische herpositionering van een postoperator met logistieke capaciteiten naar een logistieke speler die ook postdiensten aanbiedt”.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.