Consument kan maatschappelijke kosten van online pakjes drastisch verminderen

Volgens de resultaten van het VIL-project Green Last Mile (E-pack) kunnen de duurzaamheidskosten met 21% dalen, als de consument steeds voor de meest duurzame leveroptie kiest. Consumenten zijn steeds meer alert voor duurzamer aankopen, zowel offline als online. E-commerce kan in de juiste omstandigheden duurzamer zijn dan offline shoppen, maar zowel voor de handelaar als voor de consument is er meer inzicht en transparantie nodig. Het project Green Last Mile (E-Pack) had als insteek daar iets aan te doen.

Om inzicht te bieden in de duurzaamheid van verschillende leveropties is het belangrijk dat dit op een uniforme, wetenschappelijk onderbouwde manier wordt berekend. Op vraag van VIL en Comeos ontwikkelde VUB Mobilise een rekenmethode om per aankoop op postcodeniveau de meest duurzame leveroptie weer te geven. Die nieuwe tool, Smartdrop genaamd, wordt nu als verderzetting van het project door Comeos bij vijf handelaars uitgerold: AVA, Decathlon, Dreamland, Fnac/Vanden Borre en Ici Paris XL.

“Om consumenten er effectief van te overtuigen de duurzaamste optie te kiezen, is het van belang dat handelaars die optie duidelijk kenbaar maken in hun webshop en er ook actief over communiceren via verschillende kanalen”, meent VIL-projectleider Geert Verbelen.

Ook e-commerce verpakkingen hebben een belangrijke impact op de duurzaamheid, vooral de vulgraad van pakketten en de gebruikte materialen. “Hoewel herbruikbare verpakking in opmars is, gebruiken de meeste online handelaars nog steeds verpakkingen voor eenmalig gebruik. Er is nog veel marge voor verbetering”, aldus Geert Verbelen. Daarom heeft VIL samen met VITO praktisch advies voor bedrijven uitgewerkt om verpakkingen zo duurzaam mogelijk te maken. Dat adviesdocument zal de komende maanden breed gecommuniceerd worden naar de handelaars. Het is ook gratis te downloaden op de projectpagina.

Deelnemers aan het project zijn: APCOA Parking, BD Logistics, Bleckmann, Bpost, Cargo Velo, De Gele Flamingo, DHL Parcel, Foodbelgium, GLS, KissPlanet, Mondial Relay, Petrol Cave, PostNL, Proximus, RAAF, Runners Lab, Telenet, Torfs en Urbike. Het project werd gesteund door VLAIO en het kabinet van minister van Overheidsbedrijven Petra De Sutter.

Foto: Unsplash – Claudio Schwarz

Recente nieuwsberichten

Van Herk Kaas ondergaat digitale transformatie met Aptean

Van Herk Kaas is een Rotterdams familiebedrijf dat gespecialiseerd is in kaas en zuivel. Onder nieuw leiderschap omarmt het bedrijf nu digitale transformatie om zijn groei en internationale ambities te stimuleren. Daarbij doet Van Herk Kaas een beroep op Aptean Food & Beverage, gebouwd op het Microsoft Dynamics 365 Business Central platform en volledig geïntegreerd met Microsoft AI en Copilot.

Daikin Reefer introduceert Planexia, telematica voor koelcontainers

Daikin Reefer, leverancier van koel- en klimaatbeheersingsoplossingen voor de koelcontainerindustrie en onderdeel van Daikin Industries, kondigt de lancering aan van Planexia. Het betreft een innovatief telematicamerk dat is ontworpen om waarde en geavanceerde functionaliteit te bieden aan de koelcontainerindustrie.

Coborg van Inetum helpt AI-pilots in resultaten om te zetten

Gefragmenteerde data, een lage adoptiegraad en losstaande workflows zorgen er vaak voor dat bedrijven AI-pilots niet kunnen omzetten in resultaten. Om die uitdagingen aan te pakken, ontwikkelde Inetum – een Europese aanbieder van digitale diensten – Coborg. Het betreft een geïntegreerd AI-framework dat bedrijven moet helpen te bepalen waar AI meetbare impact kan hebben, die in workflows te integreren en van pilots naar duurzame resultaten te gaan. M.a.w. Coborg verbindt AI-initiatieven met bedrijfsdoelstellingen en automatiseert datastructuren om de kloof tussen potentieel en praktijk te dichten.

Solid WMS wordt Astro Go WMS

Consafe Logistics, aanbieder van warehouse management-oplossingen, kondigt de rebranding aan van Solid WMS naar Astro Go WMS. De nieuwe naam markeert de volgende stap in de integratie van het Nederlandse, op SaaS gebaseerde WMS in het productportfolio van Consafe Logistics, na de overname in mei 2025.

Bpost lanceert Night Delivery voor levering aan professionals

Bpost lanceerde op 15 oktober 2025 officieel Night Delivery. Met de nieuwe B2B-dienst wordt technisch materiaal voor bedrijven vóór 7 uur ’s ochtends geleverd in bbox-automaten overal in België. Techniekers kunnen zo hun materiaal voor dag en dauw ophalen dicht bij hun woning of bij de locatie van hun eerste interventie. Het resultaat: minder verplaatsingen voor professionals, meer uitgevoerde interventies en een hogere klanttevredenheid. Volgens Bpost zou de nieuwe nachtdienst technici en professionals tot anderhalf uur tijdswinst per dag kunnen opleveren.

Gofo Netherlands breidt uit met twee nieuwe sorteercentra

Gofo, een last-mile-bezorgbedrijf met vestigingen in de VS, Frankrijk, Nederland en Italië, opende zijn eerste sorteercentrum in Amsterdam in april 2025. Recent breidde het bedrijf zijn netwerk in Nederland uit met twee nieuwe sorteercentra. Daarmee vergroot Gofo niet alleen zijn nationale dekking, maar wil het ook de dagelijkse bezorgcapaciteit verhogen en klanten en partners snellere en meer praktische bezorgopties bieden.

Zuivelbedrijf Nöm wordt toekomstbestendig met Kardex Mlog

Het Oostenrijkse zuivelbedrijf Nöm AG, gevestigd in Baden bij Wenen, heeft ongeveer 1.000 artikelen in zijn assortiment en levert aan klanten in heel Europa. De meeste producten gaan naar het oosten van Oostenrijk en naar Noord-Italië. Nu er gemiddeld 2.200 pallets per dag worden verwerkt, heeft het magazijn zijn grenzen bereikt. De bouw van een nieuw verzendmagazijn moet dan ook het dynamisch groeiende bestelvolume en de gestegen eisen aan snelheid en precisie in de supply chain opvangen.

Ceva Logistics rekent op cloud-native oplossingen van Manhattan

Als onderdeel van een wereldwijde strategie gericht op het opbouwen van een toekomstbestendige technologie-stack gaat 3rd party logistics dienstverlener Ceva Logistics cloud-native oplossingen van Manhattan Associates inzetten. Concreet gaat het om de implementatie van Manhattan Active Warehouse Management en Manhattan Active Order Management. Daarmee wil de logistiek dienstverlener veerkrachtiger kunnen inspelen op de veranderende en uiteenlopende behoeften van zijn internationale klantenbestand.

Bluepath Robotics koppelt AMR’s aan laadsysteem van Wiferion

Het Turkse Bluepath Robotics ontwikkelt en produceert autonome mobiele robots (AMR) voor allerlei intralogistieke toepassingen. Het portfolio van het bedrijf uit Istanbul omvat momenteel meer dan tien verschillende AGV- en AMR-modellen. De robots zijn vaak de klok rond in gebruik en moeten continu van energie worden voorzien. Om een maximale uptime voor de robots te garanderen, had Bluepath Robotics nood aan een betrouwbare en krachtige stroomvoorziening. De keuze viel op het inductieve laadsysteem etaLINK3000 van Wiferion.

ABB Robotics komt in handen van Softbank Group

ABB, de Zweeds-Zwitserse multinational die actief is in producten voor het transport van elektriciteit en in automatisering, heeft een overeenkomst aangekondigd om zijn Robotics-divisie af te stoten aan Softbank Group. Dat betekent dat ABB afziet van zijn eerdere voornemen om ABB Robotics af te splitsen als een afzonderlijk beursgenoteerde onderneming.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.