Colruyt-vrachtwagens tanken biodiesel als overgangsbrandstof

Foto: Colruyt Group

In zijn streven naar algemeen Zero Emission Transport (ZET) wil Colruyt Group het eigen vrachtvervoer tegen 2030 zero-emissie maken met batterij-elektrische of waterstof-elektrische voertuigen die niets uitstoten. Tegen 2035 moet dan de volgende stap gezet zijn: al het goederenvervoer uitgevoerd voor en door Colruyt Group verloopt dan volledig op groene elektriciteit en groene waterstof. Daartoe zette de retailgroep de laatste tijd opnieuw enkele belangrijke stappen. Zo gingen of gaan binnenkort twintig nieuwe vrachtwagens op elektriciteit de weg op, werden twee waterstoftrucks aangekocht en werden recent nog twee vrachtwagens op waterstof in gebruik genomen binnen het Europese H2Haul-project. Voor de overblijvende eigen vrachtwagens die in de transitieperiode nog op fossiele brandstof rijden, werd een alternatief gezocht en gevonden: een overschakeling naar HVO100. Die biodiesel wordt gezien als een overgangsbrandstof en de shift betekent voor Colruyt Group een versnelling in de geplande uitstootreductie. HVO100 wordt vanaf nu door partner DATS 24 aangeboden – in eerste instantie specifiek voor de Colruyt Group-vrachtwagens – en dat aan twee fuchsia roze pompen bij de distributiecentra in Halle en Ollignies.

HVO100 staat voor ‘100% Hydrotreated Vegetable Oil’ en is een volledig fossielvrij en CO2-emissiearm alternatief voor fossiele diesel. De biobrandstof is volledig gemaakt uit biomassa. Colruyt Group wil HVO100 als tijdelijke overgangsbrandstof mee inschakelen, in afwachting van de voorziene omschakeling naar batterij-elektrisch en groene waterstof. “Concreet gaat dit over het sneller verminderen van onze CO2-uitstoot en het inzetten op andere brandstoffen dan fossiele brandstof”, duidt Koen De Vos, verantwoordelijke voor de supply chain bij Colruyt Group. “We willen onze inspanningen rond climate change op deze manier versnellen. We zijn ons bewust dat HVO een brandstof is waar wat onenigheid over bestaat op het vlak van duurzaamheid. We hebben ons hierover zeer goed bevraagd, ons laten adviseren en houden hier uiteraard rekening met alle geldende wetgeving, en met de juiste keuze van leverancier. We kijken er nauwgezet op toe dat we zo duurzaam mogelijk te werk gaan.”

De overschakeling naar HVO100 zal in eerste instantie gericht zijn op de eigen vrachtwagens die momenteel nog op gewone diesel rijden. Het gaat meer specifiek over zo’n 15 trekkers van 44 ton en een 400-tal bak- (al dan niet gekoeld) en bestelwagens die onder andere voor Colruyt Laagste Prijzen, Okay, Solucious, Collect&Go, Fine Food Bread (Roelandt) en Colruyt Group Technics en Real Estate de weg op gaan. Op termijn is het de bedoeling te bekijken hoe en in welke mate de transporteurs die in onderaanneming voor Colruyt Group rijden, kunnen worden meegenomen.

Recente nieuwsberichten

Laden en lossen: risico’s en oplossingen op het laadperron

(Advertorial) Het laadperron is een onmisbare schakel in de logistieke keten, maar ook een plek waar de veiligheid vaak onder druk staat. Dagelijks gebeuren er incidenten waarbij heftrucks, vrachtwagens en medewerkers betrokken zijn. Hoewel veel bedrijven vertrouwen op routine, is juist de wijze waarop de trailer aan een perron wordt gekoppeld een vaak risicovol.

Transport & Logistics 2025: ontmoeten, verbinden, vooruitgaan

(Advertorial) In een sector die draait om samenwerking, is netwerken minstens zo belangrijk als kennis. Tijdens Transport & Logistics 2025 ontdekt u niet alleen de nieuwste trends, maar ontmoet u vooral de mensen die ze waarmaken. Drie dagen lang vormt Antwerp Expo het kloppend hart van de logistieke community.

Axfood neemt Witron in de arm voor nieuw logistiek centrum

De Zweedse supermarktketen Axfood is van plan een nieuw, volautomatisch logistiek centrum te bouwen in Frillesås, in de gemeente Kungsbacka. Het centrum, dat in 2030 klaar moet zijn, zal zorgen voor meer capaciteit en efficiëntie voor de toekomstige groei van de retailgroep in Zuid-Zweden. Als automatiseringspartner voor de nieuwe faciliteit werd gekozen voor Witron, met wie Axfood intussen een intentieverklaring ondertekende. Axfood en Witron werken al enkele jaren samen. Zo leverde Witron eerder al de automatiseringsoplossing voor het automatische logistieke centrum van de groep in Bålsta.

Groninger zet dubbel in op Kardex Mlog voor meegroeiende logistiek

Familiebedrijf Groninger uit het Zuid-Duitse Crailsheim levert als machinebouwer oplossingen voor het vullen en inpakken van kwetsbare producten voor de farmaceutische, zelfzorg- en cosmeticasector. Voor het nieuwe logistieke centrum van Groninger heeft Kardex Mlog een pallet- en kleingoedmagazijn gebouwd voor de productie- en reserveonderdelenlogistiek. Het volledig geautomatiseerde hoogbouwmagazijn met meer dan 3.000 palletplekken vormt een duo met een Bakken Shuttle System.

Bausch + Lomb kiest TGW Logistics voor automatisering van DC

Bausch + Lomb behoort tot de toonaangevende producenten van oogheelkundige technologie, waaronder contactlenzen, chirurgische instrumenten en geneesmiddelen. De healthcare specialist is actief in meer dan honderd landen en heeft ongeveer 13.500 mensen in dienst.

TVH breidt trainingscentrum TVH University uit

TVH, een wereldspeler in de markt van onderdelen en toebehoren voor heftrucks, industriële voertuigen en bouw- en landbouwmachines, heeft in het hoofdkwartier in Waregem nieuwe faciliteiten geopend voor zijn trainingscentrum TVH University, dat praktijkgerichte technische opleidingen biedt voor industriële voertuigen.

Modern douanemanagement schept ruimte voor hogere marges

Customs Support Group (CSG), een van de grootste onafhankelijke leverancier van douane- en handelsoplossingen in Europa, en Boston Consulting Group (BCG) presenteren een onderzoek waaruit blijkt dat douaneverplichtingen niet langer slechts draaien om het uitvoeren van regelgeving, maar dat deze een krachtige stimulans voor groei en marges kunnen betekenen. In 2024 inden douaneautoriteiten wereldwijd tussen de 600 en 900 miljard dollar aan douanerechten. Dat bedrag staat gelijk aan bijna één procent van het wereldwijde, economische verkeer. Tegelijkertijd neemt de complexiteit toe door nieuwe sancties, strengere regels over de oorsprong, CO2-regelgeving en dynamische invoerrechten.

Inefficiënte magazijnen belemmeren groei van handelsbedrijven

Belgische handelsbedrijven verwachten groei in 2025, maar kostenbeheersing blijft cruciaal. Door druk op de marges zetten bedrijven in op efficiëntieverbetering, geoptimaliseerde inkoopstrategieën en de automatisering van interne processen. Dat blijkt uit de sectoranalyse van de KMO Barometer 2025, die onderzoeksbureau Markteffect in opdracht van softwareontwikkelaar Exact bij 500 kmo’s uitvoerde. Tegelijk geeft 44% aan te investeren in automatisering, maar magazijn- en voorraadprocessen blijven opvallend inefficiënt.

Element Logic introduceert Automation as a Service: een flexibel abonnementsmodel voor magazijnautomatisering

(Advertorial) Geen hoge investeringen, wel gegarandeerde prestaties, schaalbaarheid en duurzaamheid. Ontdek hoe AaaS jouw bedrijf laat groeien.

Bedrijvencontactdagen: ontmoet BITO voor uw magazijninrichting.

(Advertorial) Bezoek BITO Systems in Hal 4 op stand 4235 tijdens de Bedrijvencontactdagen in Antwerp Expo op 1 & 2 oktober. Van eerste rek voor starters tot robotica en automatisering voor groeiende bedrijven: ons team adviseert je graag.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.