Colruyt-vrachtwagens tanken biodiesel als overgangsbrandstof

Foto: Colruyt Group
In zijn streven naar algemeen Zero Emission Transport (ZET) wil Colruyt Group het eigen vrachtvervoer tegen 2030 zero-emissie maken met batterij-elektrische of waterstof-elektrische voertuigen die niets uitstoten. Tegen 2035 moet dan de volgende stap gezet zijn: al het goederenvervoer uitgevoerd voor en door Colruyt Group verloopt dan volledig op groene elektriciteit en groene waterstof. Daartoe zette de retailgroep de laatste tijd opnieuw enkele belangrijke stappen. Zo gingen of gaan binnenkort twintig nieuwe vrachtwagens op elektriciteit de weg op, werden twee waterstoftrucks aangekocht en werden recent nog twee vrachtwagens op waterstof in gebruik genomen binnen het Europese H2Haul-project. Voor de overblijvende eigen vrachtwagens die in de transitieperiode nog op fossiele brandstof rijden, werd een alternatief gezocht en gevonden: een overschakeling naar HVO100. Die biodiesel wordt gezien als een overgangsbrandstof en de shift betekent voor Colruyt Group een versnelling in de geplande uitstootreductie. HVO100 wordt vanaf nu door partner DATS 24 aangeboden – in eerste instantie specifiek voor de Colruyt Group-vrachtwagens – en dat aan twee fuchsia roze pompen bij de distributiecentra in Halle en Ollignies.
HVO100 staat voor ‘100% Hydrotreated Vegetable Oil’ en is een volledig fossielvrij en CO2-emissiearm alternatief voor fossiele diesel. De biobrandstof is volledig gemaakt uit biomassa. Colruyt Group wil HVO100 als tijdelijke overgangsbrandstof mee inschakelen, in afwachting van de voorziene omschakeling naar batterij-elektrisch en groene waterstof. “Concreet gaat dit over het sneller verminderen van onze CO2-uitstoot en het inzetten op andere brandstoffen dan fossiele brandstof”, duidt Koen De Vos, verantwoordelijke voor de supply chain bij Colruyt Group. “We willen onze inspanningen rond climate change op deze manier versnellen. We zijn ons bewust dat HVO een brandstof is waar wat onenigheid over bestaat op het vlak van duurzaamheid. We hebben ons hierover zeer goed bevraagd, ons laten adviseren en houden hier uiteraard rekening met alle geldende wetgeving, en met de juiste keuze van leverancier. We kijken er nauwgezet op toe dat we zo duurzaam mogelijk te werk gaan.”
De overschakeling naar HVO100 zal in eerste instantie gericht zijn op de eigen vrachtwagens die momenteel nog op gewone diesel rijden. Het gaat meer specifiek over zo’n 15 trekkers van 44 ton en een 400-tal bak- (al dan niet gekoeld) en bestelwagens die onder andere voor Colruyt Laagste Prijzen, Okay, Solucious, Collect&Go, Fine Food Bread (Roelandt) en Colruyt Group Technics en Real Estate de weg op gaan. Op termijn is het de bedoeling te bekijken hoe en in welke mate de transporteurs die in onderaanneming voor Colruyt Group rijden, kunnen worden meegenomen.