Colruyt Group en VDL testen 350 bar waterstoftrucks in H2Haul-project

Foto: Colruyt Group / VDL
Colruyt Group en VDL Enabling Transport Solutions (VDL ETS) zetten een volgende stap in de verduurzaming van vrachtwagentransport met de inzet van 350 bar waterstoftrucks binnen het Europese H2Haul R&D project. Als eindgebruiker test Colruyt Group de voertuigen intensief in zijn dagelijkse logistieke operaties om de praktische toepasbaarheid van waterstoftechnologie in de vrachtwagentransportsector aan te tonen.
Het H2Haul-project wordt mede gefinancierd door de Europese Unie en heeft als doel de introductie van waterstoftrucks in Europa te versnellen. De trucks die Colruyt Group momenteel test, zijn uitgerust met een reeks technologische innovaties. Zo is de brandstofcel ontwikkeld door OPmobility in samenwerking met VDL ETS. De waterstofopslagcapaciteit bedraagt veertig kilogram, verdeeld over zeven lichtgewicht carbonfiber-tanks van elk 241 liter, onder een druk van 350 bar. Die configuratie is volledig compatibel met een standaard e-truck met dagcabine en trailer, zonder de wettelijk toegestane maximale lengte van 16,5 meter te overschrijden.
Volgens de partners is waterstof bij uitstek geschikt voor koolstofarme zware mobiliteit. Echter, door wijzigingen in de regelgeving inzake het gewicht en de afmetingen van vrachtwagens zouden de momenteel ontwikkelde voertuigen een laadvermogen kunnen bereiken dat gelijk is aan dat van een dieselvrachtwagen. “We nodigen alle overheden in België uit om groene mobiliteitstechnologie te ondersteunen door stimulerende wettelijke maatregelen te nemen”, zegt Lieselot Rouquart, mee verantwoordelijk voor Zero Emission Transport bij Colruyt Group. “We willen daar samen aan bouwen en elkaar daarin versterken.”
Het voertuig beschikt verder over een 210kWh batterijpakket, ondersteunt een maximaal gecombineerd gewicht van 44 ton en wordt getest in zowel stedelijke als landelijke omgevingen. De combinatie van waterstof en batterijtechnologie levert momenteel een actieradius van ongeveer 450 kilometer op, volledig emissievrij.
Sinds eind mei 2025 is er één waterstoftruck operationeel, de tweede wordt binnenkort verwacht en zal eveneens binnen de logistieke planning van Colruyt Group worden ingezet. De inzet in reële werkomstandigheden moet waardevolle inzichten opleveren voor de verdere doorontwikkeling van waterstofaandrijving in ‘heavy-duty’ toepassingen.