Colruyt Group en Still ontwikkelen Self Driving Vehicle

Samen met Colruyt Group lanceert material handling fabrikant Still een automatisch rijdende pallettruck voor horizontaal transport. In eerste instantie zullen twee Self Driving Vehicles (SDV’s) het werk van de medewerkers verlichten op de site van Colruyt Group in Dassenveld (Halle). Gaandeweg zullen er steeds meer SDV’s bijkomen. Tegelijk lanceert Still het nieuwe concept voor derden op de markt.

De SDV werd ontwikkeld om pallets van de ontvangstzone naar de juiste gang in het distributiecentrum te brengen. Vervolgens krijgt de reachtruck het signaal om de pallet op de gewenste locatie in de rekken weg te zetten. Doordat de autonome trucks voortaan een deel van het werk zullen overnemen, kan Colruyt zijn medewerkers inzetten voor complexere taken of processen waarvoor specifieke kennis of vaardigheden nodig zijn.

De SDV is een antwoord op de vergeefse zoektocht van Colruyt Group naar een kant-en-klare autonome truck die de activiteiten kon ondersteunen. Zo moest de truck pallets van 1,5 ton kunnen tillen, verschillende types pallets aankunnen en vlot kunnen manoeuvreren in de 2,7 meter brede gangen. Ook moest de truck op een veilige manier kunnen samenwerken met de medewerkers.
In eerste instantie werd de hulp ingeroepen van het Vlaams Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO). Colruyt Group koos Still als industriële partner om de truck op grotere schaal te kunnen produceren. Colruyt Group ontwikkelde zelf de nodige software, Still zorgde voor de vertaling naar de hardware. Het duurde twee jaar om de truck te ontwikkelen. Tijdens de verschillende testfases konden de logistieke Colruyt-medewerkers hun input geven.

De SDV is gebouwd op basis van een lichte Still EXH-SF 25-pallettruck. Doordat de truck werd overgedimensioneerd, is hij volgens de leverancier erg sterk en robuust. De bestaande manuele bediening werd verwijderd om ruimte te creëren voor de noodzakelijke techniek aan boord. In de trucks vinden we lithium titan oxide-accu’s (LTO) terug. Die kunnen sneller en vaker worden geladen dan de gebruikelijke lithium-ionbatterijen. Tien minuten tot een kwartier laden zou volstaan om de truck optimaal inzetbaar te houden tijdens de twee shiften.

Om hun weg in het magazijn te vinden, maken de SDV’s gebruik van LIDAR- (laser imaging detection and ranging) en SLAM- (simultaneous localisation and mapping) technologie. Dankzij die technologieën kunnen de SDV’s de omgeving en de objecten die erin staan herkennen. Het grote voordeel van die technologieën is dat er geen aanpassingen aan de bestaande infrastructuur hoeven te gebeuren. Zo heeft een SDV geen reflectoren nodig. Bovendien maakt dat de truck veel sneller inzetbaar.
Terwijl de SDV’s aan het werk zijn, kunnen ze met hun 3D-camera’s ongeveer acht meter vooruitkijken. Op die manier kunnen ze vlot objecten vermijden. De autonome pallettrucks anticiperen ook op bochten. De SDV’s kunnen zowel europallets als blokpallets aan.

De bedoeling is dat Colruyt Group op zijn verschillende sites 85 SDV’s gaat inzetten. Daarvan zijn er alvast 24 besteld. Eerst zullen SDV’s worden geïntroduceerd in de distributiecentra van Colruyt Laagste Prijzen, daarna zullen de distributiecentra van andere winkelformules kennismaken met de DSV’s.
In samenspraak met Colruyt Group zal Still het nieuwe concept ook aan derden in de Benelux aanbieden. Intussen zijn Still en Colruyt samen de mogelijkheden op langere termijn aan het bekijken. Zo is het de bedoeling de technologie ook op andere types trucks aan te bieden.

Meer over de intensieve samenwerking en de SDV leest u in de volgende editie van Value Chain Management Magazine.
Foto: STILL

Recente nieuwsberichten

Migros Verteilbetrieb breidt OPM-systeem uit met Witron

De nationale logistieke divisie van de Zwitserse food retailer Migros Verteilbetrieb AG (MVB) breidt haar geautomatiseerde distributiecentrum voor droge goederen in Suhr uit met Witron. Daarbij zullen 14 extra COM-machines in de bestaande oplossing worden geïntegreerd terwijl het logistieke centrum operationeel blijft. De ruimte die daarvoor nodig is, wordt gebouwd op het dak van het logistieke centrum, dat grenst aan Migros in Suhr, zodat er geen extra ruimte hoeft te worden afgesloten voor de uitbreiding. Voorzien wordt dat MVB vanaf het derde kwartaal van 2027 dagelijks bijna 132.000 extra dozen volautomatisch op winkelpallets zal kunnen verzamelen. De vestiging in Suhr zal dan op een piekdag meer dan 560.000 dozen verzamelen met behulp van in totaal 47 COM-machines in combinatie met de DPS- en ATS-oplossingen van Witron.

Eric Mekenkamp benoemd tot partner bij Buck Consultants International

Eric Mekenkamp (foto) werkt sinds 2020 als principal consultant bij logistiek en locatie-adviesbureau Buck Consultants International (BCI).

ICT Group neemt Modality over

ICT Group, leverancier van industriële technologische oplossingen, kondigt de overname aan van 100% van de aandelen van Modality Software Solutions.

Bosch Home Comfort automatiseert productiebevoorrading met AMR’s

De Bosch Home Comfort Group is leverancier van duurzame en energiezuinige oplossingen voor verwarming, koeling en proceswarmte. Momenteel automatiseert de groep stapsgewijs de productielogistiek in zijn vestiging in Wernau, nabij Stuttgart. Daarbij is een sleutelrol weggelegd voor de autonomous mobile robots (AMR) Soto van Magazino, een dochteronderneming van Jungheinrich. De eerste Soto is er sinds halverwege 2024 in gebruik en in 2025 zullen alle drie de bestelde en geleverde robots in reguliere dienst worden genomen.

Chefs Culinar optimaliseert routeplanning met Descartes

Chefs Culinar GmbH & Co. KG is een bezorggroothandel voor gastronomie, horeca en catering met hoofdzetel in Schleswig-Holstein (Duitsland). In de loop van de jaren is het bedrijf uitgegroeid tot een totaalleverancier voor grootverbruikers en heeft het zijn activiteiten in heel Europa uitgebreid. Om te kunnen beantwoorden aan de steeds complexere klanteneisen (gepersonaliseerde bestellingen, digitale bestelprocessen, snelle, flexibele en betrouwbare levering, transparantie en traceerbaarheid, en duurzame oplossingen) en bijgevolg aan de grote uitdagingen wat betreft routeplanning en bezorging, doet Chefs Culinar een beroep op Descartes Systems Group. Daarbij integreert Chefs Culinar Descartes Route Planner software als centraal besturingssysteem voor alle stappen van de routeplanning en koppelt deze aan zijn ERP- en telematicasystemen.

Domino lanceert Dx-Serie lasercodeersystemen voor drankenindustrie

Met de lancering van de Dx-Serie brengt Domino Printing Sciences (Domino) een nieuwe generatie CO2-lasercodeersystemen op de markt om drankenfabrikanten voor te bereiden op toekomstige codeervereisten met hoge resolutie, zonder productieverlies. De lasers van de Dx-Serie zouden tot 30% sneller coderen dan CO2-codeersystemen van de vorige generatie, zonder dat de codeerkwaliteit afneemt. Ze zijn ook geoptimaliseerd voor gebruik in de veeleisende omgevingen van de drankenproductie.

Manhattan Associates heeft nieuwe CEO

De raad van bestuur van Manhattan Associates heeft Eric Clark (foto) aangesteld als nieuwe chief executive officer. Eric Clark zal ook toetreden tot het bestuur van het technologiebedrijf. Voormalig president en CEO Eddie Capel blijft in dienst van Manhattan als executive vicevoorzitter van de raad van bestuur. In die rol zal hij ondersteuning bieden bij de CEO-transitie en speciale projecten.

Investeringen in België hoger dan vóór corona

Maar liefst 90% van de Belgische bedrijven meldde in 2024 digitale technologieën te hebben geïntroduceerd. Dat is het op één na hoogste percentage van alle EU-landen en veel meer dan gemiddeld in de EU. Dat blijkt uit de nationale resultaten van het investeringsonderzoek van de Europese Investeringsbank Groep (EIB), de kredietinstelling van de EU voor langlopende leningen. Uit de onderzoeksresultaten blijkt ook dat Belgische bedrijven ver vooroplopen in het gebruik van het Internet of Things (IoT). Met ongeveer 65% laat België de andere EU-landen op dit vlak ver achter zich.

LKQ bedient Benelux en Frankrijk vanuit sterk geautomatiseerd fulfilmentcentrum in Berkel en Rodenijs

(Advertorial) Vanuit het gloednieuwe centrale distributiecentrum in Berkel en Rodenijs belevert LKQ sinds eind 2023 zijn klanten in de Benelux en Frankrijk. LKQ is de grootste distributeur van producten en diensten in de automotive aftermarket en marktleider in Nederland en België.

Lowpad vernieuwt management

Lowpad, aanbieder van AMR-oplossingen, heeft zijn managementteam gewijzigd. Zo is Erik van Leeuwenstijn er sinds 1 februari 2025 in dienst als CEO. Hij heeft meer dan 30 jaar ervaring in de logistieke sector, o.a. in leidinggevende functies bij Swisslog en Reesink.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.