Ciblex digitaliseert logistieke processen en transport met Zetes

Foto: Zetes / Ciblex
Ciblex, actief in het expresvervoer van kleine pakketten en onderdeel van de Walden Express International Group, is een samenwerking aangegaan met Zetes om een grootschalige digitale transformatie te realiseren voor betere traceerbaarheid en hogere efficiëntie van de logistieke operatie.
Met 125 vestigingen en depots levert Ciblex expresdiensten voor uiteenlopende sectoren: van gezondheidszorg en optiek tot automotive, retail en waardevolle producten. Het bedrijf voert dagelijks 2.500 bezorgroutes uit en verwerkt daarbij zo’n 450.000 pakketten. Om die dagelijkse volumes en sectoren efficiënt te bedienen, rekent Ciblex op Zetes voor de volledige digitalisering van zijn filialen, leveringsflows en realtime traceerbaarheid.
Om de processen bij de laaddocks te moderniseren, heeft Ciblex zijn verouderde systeem vervangen door ZetesMedea. Met die upgrade krijgt Ciblex realtime inzicht, verbetert de labelscanning – ook bij complexe formaten – en verloopt de gegevensoverdracht automatisch, wat zorgt voor snellere en meer betrouwbare dockprocessen. Daarnaast biedt ZetesChronos, de oplossing voor de traceerbaarheid van leveringen, realtime inzicht in elke stap van het bezorgproces, van verzending tot aflevering. Dankzij die ePOD-oplossing, geïntegreerd op een mobiele terminal, kunnen teams de leveringen vlot aansturen op basis van prioriteit, openingstijden en vestigingslocatie.
Na het Belgische succesverhaal met Zetes zet Ciblex nu de volgende stap met een grootschalige digitalisering in Frankrijk. Voor die transformatie bundelde Ciblex zijn operationele kracht met de supply chain-knowhow van Zetes.
De komst van Relais Colis – gespecialiseerd in B2C-distributie – in 2022, was voor de groep een belangrijk moment richting een flexibeler en sterker verbonden logistiek netwerk. Zetes speelt een sleutelrol in de transitie door de interoperabiliteit tussen de Ciblex- en Relais Colis-netwerken te ondersteunen en zo de traceerbaarheid en automatisering van processen te verbeteren. Dat zorgt voor een slimmer gebruik van middelen, betere coördinatie en duurzamere logistieke processen.
Hoewel de oplossing zich nog in de uitrolfase over het volledige netwerk bevindt, stelt Ciblex een hoge betrokkenheid bij zijn operationele teams vast en ziet het dat medewerkers het systeem vlot en efficiënt leren gebruiken. Volgens het bedrijf helpt het project het werk van chauffeurs eenvoudiger en efficiënter te maken. “De eerste ervaringen met betrekking tot traceerbaarheid en de operatie zijn bijzonder positief. We zijn ervan overtuigd dat dit een sterke bijdrage zal leveren aan een betere klantervaring”, klinkt het.