Buck Consultants peilt naar toekomstige ontwikkeling van vrachttarieven

De Europese vrachttarieven voor weg- en pakketvervoer zullen de komende zes maanden met 8% stijgen. De mondiale zeevrachttarieven zijn stabiel op laag niveau, maar de luchtvrachttarieven zullen verder dalen met nog eens 5%. Dat zijn de belangrijkste conclusies uit de nieuwste Transport Monitor van supply chain- en logistiek adviesbureau Buck Consultants International (BCI). Voor de tiende keer op rij gaf een panel van verladers en producenten zijn verwachtingen over de ontwikkeling van de vrachttarieven voor de komende zes maanden.

Europees wegvervoer: +8%

Ondanks de economische vertraging en hevige concurrentie zijn de Europese vrachttarieven de afgelopen twaalf maanden gestegen als gevolg van inflatie en hoge brandstofkosten. Het BCI-panel verwacht dat de tarieven voor vrachtvervoer over de weg de komende zes maanden verder zullen stijgen met 8%. Belangrijkste redenen: inflatie, loonsverhogingen voor chauffeurs en investeringen in elektrische vrachtwagens. “Maar met name ook de verhoging van de Duitse tol speelt een belangrijke rol. Deze zogenaamde Maut zal per 1 december bijna verdubbelen, van 19 eurocent naar 35 cent per kilometer”, legt Carlo Peters, principal consultant bij BCI, uit.

De tarieven voor Europees pakketvervoer zullen naar verwachting ook stijgen: met 4% voor pakketvervoer binnen Nederland en tot 7% voor grensoverschrijdend pakket vervoer binnen Europa.

Mondiale zeevracht: stabiel op een historisch laag niveau

“De tijden van torenhoge mondiale zeevrachttarieven zijn definitief voorbij” zegt Robert Wieggers, principal consultant bij BCI: “Er wordt een voortzetting van de historisch lage tarieven verwacht, ondanks dat de European Trade System-toeslag om de CO2-emissieniveaus terug te dringen vanaf januari 2024 wordt ingevoerd. Onze schatting is dat dit 25-75 euro extra kosten per container betekent. De verwachting is dat vervoerders die extra kosten waarschijnlijk niet aan hun klanten zullen kunnen doorberekenen.”

Wereldwijde luchtvracht: -5%

De mondiale luchtvrachttarieven zullen de komende zes maanden met 5% dalen. “De vraag zal naar verwachting zwak blijven”, zegt senior consultant Henry van den Born. “Zelfs als we rekening houden met het komende piek-kerstseizoen, maken volle magazijnen en angst voor een recessie de markt niet enthousiast, terwijl de beschikbare vrachtcapaciteit in passagiersvliegtuigen alleen maar toeneemt.”

Foto: Pixabay

Recente nieuwsberichten

5 tips om duurzaam te besparen

(Advertorial) Uw duurzaamheid verhogen én uw kosten reduceren: het lijkt een onmogelijke opdracht, maar er zijn wel degelijk manieren om zowel het milieu als uw portefeuille plezier te doen.

Logidis migreert zijn Generix WMS warehouse management oplossing naar SaaS

(Advertorial) Generix – een wereldwijd bedrijf voor bedrijfssoftware dat een breed portfolio van SaaS-oplossingen biedt op het gebied van supply chain, financiën, handel en B2B-integratie – heeft aangekondigd dat logistiek bedrijf Logidis zijn Generix WMS-oplossing (Warehouse Management System) heeft gemigreerd naar SaaS om zijn 230.000 orderregels per maand in zijn twee magazijnen in Mauritius af te handelen.

Beltaste implementeert sturend S&OP-proces met Optimact

(Advertorial) Dat snackspecialist Beltaste al lang goed bezig is, daar bestaat geen twijfel over. Maar met de verdere groei voor ogen wilde de organisatie nog beter worden. Met de hulp van Xeleos Consulting zette Beltaste de transitie in naar een matuur S&OP–proces, met daaraan gelinkt een betere forecasting en demand planning. Het resultaat is een leidend proces dat het bedrijf richting geeft en continue verbetering faciliteert.

Optimistische aanwervingsplannen in transport en logistiek

Volgens de meest recente ManpowerGroup Jobbarometer zal de wervingsactiviteit in de sector Transport/Logistiek/Automotive sterk zijn tijdens het vierde kwartaal van 2024. Ruim de helft (53%) van de werkgevers uit deze sector die in juli zijn bevraagd, verwachten hun personeelsbestand tegen het einde van december 2024 uit te breiden. Zeven procent is van plan hun personeelsbestand te verkleinen, terwijl 40% van de bevraagde werkgevers geen verandering verwacht. De zogenoemde nettotewerkstellingsprognose (i.e. het verschil tussen het percentage werkgevers dat van plan is mensen aan te werven en het percentage dat medewerkers wil ontslaan) bereikt een erg optimistische waarde van 46%. Dat is een stijging van 16 punten ten opzichte van het vorige kwartaal en van 11 punten ten opzichte van het derde kwartaal van 2023. “Met een nettotewerkstellingsprognose van +46% anticiperen werkgevers in transport en logistiek op een aanzienlijk hogere wervingsactiviteit dan het nationale gemiddelde (+27%) en het wereldwijde gemiddelde (+25%)”, vult Sébastien Delfosse, managing director bij ManpowerGroup BeLux (foto) aan.

WDP breidt portefeuille in Frankrijk opnieuw uit

Logistiek vastgoedbedrijf WDP heeft in Frankrijk zes crossdock warehouses van in totaal ruim 43.000m² aan verhuurbare oppervlakte op een totale grondoppervlakte van ruim 182.000m² aan zijn portefeuille toegevoegd. De panden zijn verspreid over verschillende locaties in Frankrijk. Vier gebouwen zijn BREEAM-certified ‘Very Good’. De investering bedraagt 50 miljoen euro en betekent een nieuwe stap in de verdere uitbouw van WDP France. De portefeuille in Frankrijk neemt hiermee toe tot 300 miljoen euro.

Nutrilo boost logistiek met Kardex Mlog

Het Duitse bedrijf Nutrilo GmbH produceert en levert wereldwijd voedingssupplementen aan o.a. drogisten, farmaceutische bedrijven en voedingsretailers. Om in de toekomst aan de groeiende vraag te kunnen blijven voldoen, heeft het bedrijf zijn logistieke centrum op de site in Cuxhaven (in de Duitse deelstaat Nedersaksen) uitgebreid met een geautomatiseerd magazijn. Daarbij installeerde Kardex Mlog een automatisch kleingoedmagazijn voor de opslag van halffabricaten en eindproducten. Ook de coördinatie van de randwerkzaamheden was in handen van Kardex Mlog. Verder ligt er al een concept op tafel voor een eventuele toekomstige expansie: een automatisch hoogbouwmagazijn met vier gangen en ruim 5.000 palletlocaties.

Katoen Natie opent logistiek platform in Born (NL)

Katoen Natie, een wereldwijde speler op het vlak van supply chain en logistieke oplossingen, heeft een nieuw logistiek platform geopend in het Nederlandse Born. De site is gelegen op het kruispunt van België, Nederland en Duitsland, nabij Maastricht Airport en de Maastricht Barge Terminal. Dat alles moet zorgen voor naadloze toegang tot zowel luchtvracht- als binnenvaart transportnetwerken.

Brady is verhuisd naar nieuw EDC in Zele

Brady, leverancier van industriële oplossingen voor traceerbaarheid, digitale productidentiteit en veiligheidssignalisatie, heeft zijn Europese distributiecentrum in Zele verhuisd. Voortaan belevert Brady zijn klanten in Europa, het Midden-Oosten en Afrika vanuit een nieuw gebouw aan de Poldergotestraat 9 in Zele.

Eutraco bouwt klimaatneutraal logistiek centrum in Hooglede

Aan de Roger Deceuninckstraat in Hooglede bouwt logistieke speler Eutraco samen met bouwbedrijf Vulsteke Bedrijfsgebouwen aan een toekomstgericht logistiek gebouw van 30.000m² groot. Dat staat gelijk aan 5 voetbalvelden. Het gaat om een totale investering van 30 miljoen euro. Het nieuwe gebouw bestaat uit twee units van elk 15.000m² groot. De ene helft zal Eutraco in eigen uitbating gebruiken voor de logistiek en distributie voor met name voedinggerelateerde opdrachtgevers. De andere helft van het gebouw wordt verhuurd aan PostNL.

DSV neemt Schenker over

DSV heeft een akkoord bereikt voor de overname van Schenker van Deutsche Bahn. Daarmee is de Deense logistiek dienstverlener, die eerder al Kuehne+Nagel en Panalpina overnam, toe aan zijn grootste transactie ooit. De overeengekomen transactiewaarde bedraagt 14,3 miljard euro. Totdat de transactie formeel is afgerond, zullen DSV en Schenker als twee onafhankelijke en afzonderlijke bedrijven blijven opereren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.