Bpostgroup verandert in Bnode
Foto: Bnode
Bpostgroup neemt voortaan de naam Bnode aan als nieuwe corporate brand, ondersteund door drie commerciële merken: Paxon voor de 3PL-activiteiten, Landmark Global voor de cross-border activiteiten en Bpost voor de last mile in de Benelux. Volgens Chris Peeters, CEO van Bnode en Bpost, “weerspiegelt de nieuwe merkarchitectuur de strategische herpositionering van een postoperator met logistieke capaciteiten naar een logistieke speler die ook postdiensten aanbiedt”.
De rebranding volgt zes maanden na de Capital Markets Day in juni 2025, waar de groep zijn ambitie uiteenzette om een digitale expert in pakketlogistiek te worden, actief in West-Europa, Noord-Amerika en Azië.
Momenteel opereert de groep onder 31 verschillende merken, elk met eigen waarden en positionering. De nieuwe architectuur met nog slechts vier merken moet zorgen voor helderheid, consistentie en commerciële slagkracht, en weerspiegelt tegelijk de strategische herpositionering van de groep.
De naam Bnode belichaamt de vernieuwde identiteit van de groep. Daarbij verwijst de letter B naar België en Bpost, maar moet tegelijk ook begrippen als ‘borderless’, ‘business’ en ‘bridge’ oproepen. De term ‘node’ verwijst naar een knooppunt in een netwerk en moet de identiteit van de groep een moderne en digitale dimensie geven.
De implementatie van de naamswijziging van de commerciële merken start in januari 2026 voor de cross-border activiteiten en wordt in het tweede kwartaal voortgezet voor 3PL. Bnode zal bestaan uit Paxon (3PL), Landmark Global (cross-border) en Bpost (BeNe last-mile).
Onder de naam Paxon verenigt de groep zijn 3PL-activiteiten in Europa en Noord-Amerika, waaronder Staci, Radial Europe en North America, Active Ants en hun dochterondernemingen. “De meeste 3PL-klanten kenden een van de drie merken, terwijl we vandaag onze krachten bundelen en samen een breder en sterker logistiek serviceaanbod presenteren”, klinkt het.
Landmark Global behoudt en versterkt zijn positie als specialist in grensoverschrijdende stromen.
Bpost behoudt zijn naam voor de last-mile activiteiten in België en Nederland, met een gemoderniseerde visuele identiteit. Deze business unit zal ook dochterondernemingen Dyna en Speos omvatten, zodat zij aansluiten bij de vernieuwde merkarchitectuur.