Boots zet winkel-fulfilment om in omnichannel fulfilment met Witron

Doordat klanten tijdens de lockdown vaker voor online bestellen kozen, zag Boots zijn online business tijdens de pandemie met meer dan 150% toenemen. De Britse drogisterijketen moest zijn processen dan ook onmiddellijk aan het toenemende aantal e-commerce bestellingen kunnen aanpassen. Een onderdeel van de oplossing was het Store Service Center (SSC) in Nottingham, ontworpen en gebouwd door Witron. Daar had Boots nog logistieke capaciteit beschikbaar. Het distributiecentrum, dat oorspronkelijk uitsluitend voor de bevoorrading van winkels bedoeld was, werd in recordtijd getransformeerd tot een omnichannel distributiecentrum. De teams van Boots en Witron vormden in slechts drie weken tijd de processen in het geautomatiseerde hoofdmagazijn om van winkellogistiek in e-commerce-logistiek. Sindsdien bevoorraadt het SSC niet enkel de winkels dagelijks met miljoenen artikelen uit een aanbod van 37.000 verschillende producten, maar ondersteunt het nu ook de online business van Boots en gaan er meer dan 6000 online bestellingen per dag de deur uit.

In het verleden bestelden veel klanten hun producten online en haalden ze af bij hun plaatselijke winkel. Het picken gebeurde vaak nog in de winkel. Click + collect was de oplossing tijdens de pandemie. Boots gebruikte maandenlang een ordermanagementsysteem dat was opgezet boven op het warehouse management systeem. IT-experts definieerden het SSC ‘simpelweg’ als een winkel, weliswaar een enorme winkel met heel veel opslagcapaciteit. “Het maakt voor de software geen verschil of medewerkers goederen handmatig picken in de winkel in Londen, of met het Dynamic Picking System (DPS) in het SSC”, klinkt het bij Boots. 
 
Het hart van het systeem is en blijft het DPS met zijn 252 werkstations (foto). Het dynamisch en geautomatiseerd verzamelen van kleine artikelen in het DPS wordt ondersteund door een pick-by-light-systeem. Het DPS werkt volgens het principe ‘goods-to-person’ en ‘person-to-goods’. Afhankelijk van de orderstructuur plaatst het systeem de artikelen permanent of op aanvraag in het pick-front, zodat het pickingproces altijd optimaal is. Het DPS ondersteunt verschillende types orderpicking: van bak naar bak, van pallet naar bak, van bak naar verzenddoos, enz. Ongeacht het type picking wordt de picker altijd begeleid door het pick-by-light-systeem. Het semiautomatische Car Picking System (CPS) pickt grote artikelen uit het assortiment van Boots in het SSC en plaatst ze op rolcontainers op basis van draadloos verstuurde gegevens en geoptimaliseerd op route. Op een drukke dag picken de medewerkers van Boots in Nottingham in totaal bijna 3 miljoen eenheden. Daarbij weten ze niet eens of ze voor een e-commerce-klant of voor de winkel picken.
 
De teams van Witron en Boots moesten nog wel een aantal fysieke aanpassingen aan het SSC uitvoeren. Zo bouwde Witron een nieuw verzendgebied voor e-commerce orders. Aanvankelijk wordt dat gebied nog handmatig gevuld, maar ook dat wil Boots binnenkort automatiseren.

Recente nieuwsberichten

Vijf goede redenen om over te schakelen op HVLS ventilatoren

(Advertorial) Allereerst, wat is een HVLS ventilator? De afkorting staat voor High Volume, Low Speed. Ze zijn uitgerust met extra grote bladen en draaien op een rustige snelheid rond. Je zou denken dat de omwentelsnelheid hoger kan, maar niets is minder waar. In combinatie met het speciale profiel van de bladen, zorgt deze snelheid juist voor een verplaatsing van de meeste lucht over het grootste gebied, tegen de laagste kosten.

Woolworths vertrouwt op Knapp voor e-grocery fulfilment

De Australische supermarktketen Woolworths heeft een beroep gedaan op systeemintegrator Knapp voor de bouw van het eerste volledig geautomatiseerde central fulfilment centre (CFC) van Woolworths in Western Sydney. De 22.000m² grote site in Auburn maakt gebruik van de E-Grocer-oplossing van Knapp en moet voor een belangrijke ommezwaai zorgen in de manier waarop boodschappen aan klanten worden geleverd. Het CFC zou de online capaciteit in Western Sydney met meer dan vijftig procent vergroten en kan tot 60.000 online bestellingen per week verwerken. Dankzij de Knapp Pick-it-Easy Robot stations kan het Woolworths-team in Auburn de bestellingen van klanten efficiënter en nauwkeuriger verzamelen.

WDP ontwikkelt duurzaam DC van 54.000m² in Roemenië

Logistiek vastgoedontwikkelaar WDP zal starten met de ontwikkeling van een nieuw, duurzaam distributiecentrum van ongeveer 54.000m² in het WDP Park Bucharest-Ștefănești in Roemenië. Deze ontwikkeling, gericht op een BREEAM Outstanding certificering, wordt gerealiseerd voor een bestaande klant en moet de verdere uitbouw weerspiegelen van WDP’s samenwerking met een internationale retailer. De ontwikkeling maakt gebruik van WDP’s grondbank en gaat gepaard met een investeringsbedrag van ongeveer veertig miljoen euro. Na de oplevering eind 2026 zal de nieuwbouw op lange termijn worden verhuurd op basis van een vast triple-net-huurcontract van minstens vijftien jaar.

JBT Marel stuurt wereldwijde distributie aan met SAP S/4HANA en EWM

JBT Marel is wereldwijd actief als leverancier van apparatuur, technologie en services voor de voedingsmiddelenindustrie. Om te kunnen blijven voldoen aan de groeiende vraag naar reserveonderdelen, heeft JBT Marel een nieuw global distribution center in Eindhoven geopend. Die klimaatneutrale hub wordt volledig aangestuurd door SAP S/4HANA en SAP Extended Warehouse Management (EWM). Daarmee zet JBT Marel een volgende stap in zijn wereldwijde digitale transformatie.

OneMed schakelt TGW Logistics in voor fulfilment center

OneMed is een van de grootste leveranciers van medische producten in Zweden. Als onderdeel van de Asker Healthcare Group verkoopt het bedrijf een assortiment van ongeveer 30.000 producten, van speciale artikelen voor laboratoria en diagnostiek tot verbandmateriaal en chirurgische kleding. Automatisering speelt een cruciale rol bij het garanderen van een betrouwbare en tijdige levering van essentiële medische producten aan ziekenhuizen, zorginstellingen en particuliere zorgverleners. Daarom heeft het healthcare bedrijf TGW Logistics in de arm genomen om in Göteborg een hoogwaardig fulfilment center te bouwen. De oplevering van het project is gepland voor het najaar van 2026.

PGS zet samen met Eutraco e-truck in voor lokaal transport

Met meer dan vijftig vestigingen in twaalf landen en ongeveer duizend medewerkers levert PGS Group nieuwe en tweedehandse houten pallets en aanverwante reverse logistics diensten. Het volledige aanbod en het Europese netwerk maken PGS een belangrijke logistieke partner in de verpakkingssector. PGS Group zet nu een volgende, strategische stap in de verduurzaming van de palletsector: na de zomervakantie zal een eerste volledig elektrische vrachtwagen worden ingezet om vanuit de sites in Snaaskerke en Lichtervelde de klanten in de regio met afgewerkte pallets te beleveren. Op de terugweg wordt telkens, vanuit de zagerij in Zulte, hout meegenomen om de productiesites te bevoorraden. Op die manier maakt PGS naar eigen zeggen de elektrische ‘supply-cirkel’ rond.

Distrilog neemt Transport Michiels over

Transport- en logistiek bedrijf Distrilog neemt per 1 juli 2025 het familiebedrijf Transport Michiels officieel over. Transport Michiels, met hoofdkantoor in Hulshout, is gespecialiseerd in uitzonderlijk en buitenmaats transport. Met die strategische acquisitie breidt Distrilog zijn aanbod uit naar de niche-transportmarkt.

Linde MH voltooit vernieuwing van gamma autonome magazijntrucks

Linde Material Handling (MH) brengt nieuwe geautomatiseerde voertuigen op de markt en rondt daarmee de volledige vernieuwing van zijn productassortiment af. Blikvangers zijn de combi-smallegangentruck Linde K-Matic k, de reachtruck Linde R-Matic k en de contragewichtstapelaar Linde L-Matic AC k met vrijdragende vorken.

Crown presenteert nieuwe elektrische pallettruck voor krappe ruimtes

Material handling leverancier Crown lanceert een nieuwe meelooppallettruck die deel uitmaakt van zijn WJ 50-serie. Met een gewicht van 159,5 kilogram (inclusief batterij) voor het model van 1,2 ton en 162,5 kilogram voor het model van 1,5 ton, kan deze elektrische pallettruck lasten tot 1500 kilogram verwerken. Het compacte ontwerp en de grote wendbaarheid moeten ervoor zorgen dat de WJ 50-serie inzetbaar is in krappe ruimtes. De WJ 50-serie zou met name geschikt zijn voor trucktransport en bezorging aan huis, maar ook voor gebruik in groot- en detailhandel.

B-Close sluit partnership met material handling fabrikant OMG

Veel bedrijven kampen met ruimtegebrek in hun magazijn, terwijl de logistieke druk toeneemt. Tegelijk wordt de diversiteit aan ladingen, in vorm, gewicht en kwetsbaarheid, steeds groter. Daarom breidt B-Close, actief in de verdeling en het onderhoud van A-merkheftrucks, zijn aanbod verder uit met maatwerkoplossingen. Daartoe sloot het bedrijf een exclusief partnership voor België en Luxemburg met de Italiaanse machinefabrikant OMG.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.