Boots zet winkel-fulfilment om in omnichannel fulfilment met Witron

Doordat klanten tijdens de lockdown vaker voor online bestellen kozen, zag Boots zijn online business tijdens de pandemie met meer dan 150% toenemen. De Britse drogisterijketen moest zijn processen dan ook onmiddellijk aan het toenemende aantal e-commerce bestellingen kunnen aanpassen. Een onderdeel van de oplossing was het Store Service Center (SSC) in Nottingham, ontworpen en gebouwd door Witron. Daar had Boots nog logistieke capaciteit beschikbaar. Het distributiecentrum, dat oorspronkelijk uitsluitend voor de bevoorrading van winkels bedoeld was, werd in recordtijd getransformeerd tot een omnichannel distributiecentrum. De teams van Boots en Witron vormden in slechts drie weken tijd de processen in het geautomatiseerde hoofdmagazijn om van winkellogistiek in e-commerce-logistiek. Sindsdien bevoorraadt het SSC niet enkel de winkels dagelijks met miljoenen artikelen uit een aanbod van 37.000 verschillende producten, maar ondersteunt het nu ook de online business van Boots en gaan er meer dan 6000 online bestellingen per dag de deur uit.

In het verleden bestelden veel klanten hun producten online en haalden ze af bij hun plaatselijke winkel. Het picken gebeurde vaak nog in de winkel. Click + collect was de oplossing tijdens de pandemie. Boots gebruikte maandenlang een ordermanagementsysteem dat was opgezet boven op het warehouse management systeem. IT-experts definieerden het SSC ‘simpelweg’ als een winkel, weliswaar een enorme winkel met heel veel opslagcapaciteit. “Het maakt voor de software geen verschil of medewerkers goederen handmatig picken in de winkel in Londen, of met het Dynamic Picking System (DPS) in het SSC”, klinkt het bij Boots. 
 
Het hart van het systeem is en blijft het DPS met zijn 252 werkstations (foto). Het dynamisch en geautomatiseerd verzamelen van kleine artikelen in het DPS wordt ondersteund door een pick-by-light-systeem. Het DPS werkt volgens het principe ‘goods-to-person’ en ‘person-to-goods’. Afhankelijk van de orderstructuur plaatst het systeem de artikelen permanent of op aanvraag in het pick-front, zodat het pickingproces altijd optimaal is. Het DPS ondersteunt verschillende types orderpicking: van bak naar bak, van pallet naar bak, van bak naar verzenddoos, enz. Ongeacht het type picking wordt de picker altijd begeleid door het pick-by-light-systeem. Het semiautomatische Car Picking System (CPS) pickt grote artikelen uit het assortiment van Boots in het SSC en plaatst ze op rolcontainers op basis van draadloos verstuurde gegevens en geoptimaliseerd op route. Op een drukke dag picken de medewerkers van Boots in Nottingham in totaal bijna 3 miljoen eenheden. Daarbij weten ze niet eens of ze voor een e-commerce-klant of voor de winkel picken.
 
De teams van Witron en Boots moesten nog wel een aantal fysieke aanpassingen aan het SSC uitvoeren. Zo bouwde Witron een nieuw verzendgebied voor e-commerce orders. Aanvankelijk wordt dat gebied nog handmatig gevuld, maar ook dat wil Boots binnenkort automatiseren.

Recente nieuwsberichten

BITO zoekt talent – Become a BIT of us!

(Advertorial) BITO zoekt een Technisch Commercieel Adviseur met ervaring in technische verkoop. Werk mee aan slimme logistieke oplossingen die bedrijven vooruithelpen en zet jouw expertise in binnen een sterk internationaal team!

Coole logistiek. Frisse ideeën voor uw magazijn

(Advertorial) Daifuku - expert met meer dan 50 jaar expertise op het gebied van automatisering van de koelketen:

Veiligheid op het laadperron blijft een uitdaging in de logistiek

(Advertorial) Slimmere systemen, automatisatie en moderne technologie zoals Industriële Internet of Things (IIoT) of Articial Intelligence (AI) bieden ons steeds meer mogelijkheden om het werk op en rond het laadperron veiliger te maken.

PICS Belgium en VCARE Academy sluiten partnership

VCARE Academy is een kennisinstituut, gevestigd in Toronto, Canada, dat zich hoofdzakelijk op de waardeketen richt.

Burg Group verdubbelt capaciteit door upgrade palletiseermachine

Burg Group is een Nederlandse producent van natuurazijn en siroop, met hoofdzetel in Heerhugowaard. Naast Nederland heeft de onderneming productielocaties in België, Duitsland, Frankrijk, Tsjechië en de Verenigde Staten. Recent heeft de azijnproducent de capaciteit van zijn palletiseermachine verdubbeld door een extra invoerbaan toe te voegen. De upgrade van deze Qimarox-machine was onderdeel van de verhuizing van een productielijn van het Belgische Roosdaal naar Heerhugowaard. De upgrade werd uitgevoerd door Qimarox Upgrading & Services (QU&S).

Turkse retailgroep Eren Perakende automatiseert DC met Dematic

De Turkse retailgroep Eren Perakende heeft Dematic, aanbieder van supply chain automatisering, geselecteerd voor de automatisering van zijn nieuwe distributiecentrum in Istanbul. Met het project wil het retailbedrijf de operationele efficiëntie verbeteren en voldoen aan de groeiende marktvraag.

Wago breidt AMR-vloot uit met vier SOTO-robots

Het Duitse bedrijf Wago is gespecialiseerd in verbindingen en automatiseringstechnologie. Na een succesvol demonstratieproject met SOTO-robots, dat sinds 2023 in bedrijf is, heeft Wago besloten de Mobile Robot oplossing op te schalen. In de toekomst zullen in totaal vier SOTO’s van het Jungheinrich-dochterbedrijf Magazino de volautomatische aan- en afvoer van spuitgietmachines met dragers van kleine ladingen in drieploegendienst overnemen.

Transuniverse neemt dedicated megatrailers voor Maghreb-trafiek in gebruik

Transportbedrijf Transuniverse Forwarding uit Wondelgem, gespecialiseerd in groepage, heeft zes op maat ontworpen opleggers in gebruik genomen voor zijn regelmatige lijndiensten op Marokko en Tunesië. De opleggers zijn flexibel in te richten voor dubbellaags transport van pallets op de heenreis en hangend vervoer van textiel op de terugreis.

Nieuwe CEO bij Ahlers Logistics

Ahlers Logistics, de in Antwerpen gevestigde internationale logistiek dienstverlener, heeft de Nederlander Dave Van den Bos (49) benoemd tot nieuwe chief executive officer.

Raja Group lanceert de FillPak Mini papierkussenmachine in Europa

Raja Group, distributeur van verpakkingsmateriaal, brengt vanaf september 2025 de FillPak Mini op de markt in zestien Europese landen. De FillPak Mini is een compacte papierkussenmachine ontwikkeld door jarenlange partner Ranpak.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.