Bijna de helft van de Europese vervoerders verwacht dalende transportprijzen
Ook dit jaar hield Transporeon zijn Europese vervoerdersenquête bij meer dan 1200 wegvervoerders in 33 landen. De resultaten van de enquête wijzen op een dringende behoefte aan digitale investeringen tegen de sombere achtergrond van de pandemie.
Naarmate Europese landen uit de lockdown komen, verwachten de transportbedrijven over het hele continent dat ze nog vele maanden de impact van de wereldwijde pandemie zullen voelen. Terwijl in 2019 bijna 70% van de vervoerders nog een groei rapporteerde, verwacht minder dan een derde onder hen een positieve ontwikkeling in 2020.
Terwijl bijna 70% van de respondenten in 2019 uitging van een verhoging van de transportprijzen, zei dit jaar slechts iets meer dan 20% van de deelnemers dat ze een prijsstijging verwachten.
Vervoerders maken steeds meer gebruik van spotmarkttransporten
“Hoewel de wereldwijde vooruitzichten erg somber zijn, zien we wel dat marktspelers positieve actie ondernemen om zich aan te passen. Dat gebeurt vooral via de mogelijkheden van digitale platformtechnologie”, zegt Thomas Einsiedler, chief product officer bij Transporeon. Uit de resultaten blijkt dat bijna alle vervoerders voordeel zien in het combineren van langetermijncontracten met spotmarktactiviteiten. Terwijl 8% van de vervoerders in 2019 uitsluitend een beroep deed op langetermijncontracten, is dat cijfer dit jaar gedaald tot 4%.”
“Door gebruik te maken van de spotmarkt naast transporten waarvoor langetermijncontracten zijn aangegaan, profiteren verladers van de extra flexibiliteit en frequente prijsvoordelen van kortetermijncontracten. Tegelijkertijd kunnen vervoerders hun routeplanning optimaliseren en lege ritten vermijden, die niet alleen onrendabel zijn, maar ook bijdragen aan files, lawaai en CO2-uitstoot” aldus Thomas Einsiedler.
Veel vervoerders kunnen hun transportgerelateerde uitstoot nog steeds niet berekenen
Ondanks de lage brandstofprijzen en een moeilijke economische omgeving gebruiken de Europese vervoerders verschillende strategieën om hun brandstofverbruik te optimaliseren. Het monitoren van het brandstofverbruik, opleidingen in eco-driving en optimaliseren van transportroutes zijn maar enkele van de maatregelen die een meerderheid van de respondenten neemt als onderdeel van hun inspanningen binnen dit gebied.
Niettemin wijzen de resultaten van de enquête op grote tekorten bij het berekenen en rapporteren van transportgerelateerde CO2-uitstoot. Van de bevraagde Europese wegvervoerders zei 43% dat ze momenteel hun transportgerelateerde uitstoot niet konden berekenen. Minder dan een derde zei dat ze geen analyses van klantgerelateerde uitstoot openbaar konden maken. Anderzijds zoeken volgens 72% van de vervoerders minder dan één op de tien verladers actief naar informatie over hun CO2-uitstoot.
“In de huidige uitdagende economische situatie is het absoluut essentieel dat transportbedrijven, maar ook overheden, blijven investeren in digitalisering en datagestuurde infrastructuur”, becommentarieert Stephan Sieber, CEO van Transporeon. “Dat komt tot uiting in de enquêteresultaten: driekwart van alle vervoerders meent dat digitalisering hun bedrijfssituatie zal verbeteren. En we zien het ook in de verhoogde opname van spotmarktkansen, die slechts mogelijk worden door een verbeterde digitale technologie. Ik ben ervan overtuigd dat de digitale technologie in de komende jaren de sector niet alleen efficiënter zal maken, maar ook een centrale rol zal spelen in het beheren van de ecologische impact. Het is duidelijk dat we op dat gebied nog veel werk hebben.”