Bezorgkosten blijken belangrijkste factor bij keuze van webshop

Onderzoek van Seven Senders heeft de belangrijkste behoeften van online shoppers in kaart gebracht. In samenwerking met onderzoeksbureau YouGov werden begin dit jaar 8.602 online shoppers in negen Europese landen bevraagd: in België, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Oostenrijk, Spanje en Zwitserland.

Bij de gestelde vragen werd rekening gehouden met alle stappen van het bestelproces: van de keuzecriteria bij het zoeken naar een webwinkel en de gewenste betaalmethode tot de relevante informatie over de afhandeling van de zending. Met de onderzoeksresultaten wil Seven Senders online retailers inzicht bieden in de specifieke gewoontes in de verschillende landen. Dat moet die retailers helpen om een optimale bezorgervaring voor de eindklant te bieden.
 
De deelnemers aan het onderzoek werd gevraagd naar de criteria die hun keuze voor een webshop bepalen. Aan de top staan de bezorgkosten. Gemiddeld geeft meer dan 55% van de respondenten in elk land aan dat dat het belangrijkste criterium is bij het kiezen voor een webshop. Maar dat betekent niet dat bezorgkosten principieel worden afgewezen.
 
Het wordt echter duidelijk dat de eindklanten, afhankelijk van het land, heel verschillende opvattingen hebben. Zo blijkt bijna een derde (30%) van de Belgische bevraagden gratis bezorging te verwachten bij bestellingen met een waarde vanaf twintig euro. Ter vergelijking: in Italië verwacht slechts 6% dit. Dat is belangrijke informatie voor online retailers. Want alleen als zij weten waar online kopers gratis verzending verwachten of waar ze juist bereid zijn om verzendkosten te betalen onder bepaalde voorwaarden, kunnen retailers hun prijzen en levervoorwaarden aanpassen.
 
Het onderzoek laat ook zien dat duurzaamheid voor e-commerceklanten een belangrijk onderwerp is. In België is 1 op de 2 klanten bereid meer te betalen voor duurzame levering tot een bepaald bedrag of afhankelijk van de waarde van het pakket. In Oostenrijk en Zwitserland ligt die bereidheid gevoelig hoger (respectievelijk 67% en 66%).
 
Online retailers krijgen ook inzicht in de betaalmethodes die ze het beste kunnen aanbieden in de Europese landen. Dat is uiteindelijk de enige manier waarop zij zich in de verschillende markten staande kunnen houden. Zwitserse klanten, bijvoorbeeld, kopen het liefst op rekening, terwijl hun Duitse en Italiaanse buren liever gebruikmaken van online betaalmogelijkheden.
 
Het onderzoek toont ook aan hoe belangrijk een klant een snelle levering uit een ander Europees land vindt. Van alle respondenten neemt 87% vrede met een langere levertijd als ze weten dat de webshop geen binnenlands filiaal heeft. Bovendien is het belangrijkste criterium voor Belgen de betrouwbaarheid van de levering: 72% van gaf aan dat belangrijk te vinden, gevolgd door goedkopere levering (44%) en eenvoudige afhaalmogelijkheden als alternatief (32%).
 
De studie kunt u via de volgende link downloaden: https://news.sevensenders.com/study-cx

Recente nieuwsberichten

Wibra verhuist DC naar grotere locatie in Apeldoorn

Discountwinkelketen Wibra verhuist zijn huidige distributieactiviteiten naar een nieuw, groter distributiecentrum op Bedrijvenpark Ecofactorij in Apeldoorn, Nederland. De sleuteloverdracht vond plaats op 1 september 2025. De eigenlijke verhuizing staat gepland in het eerste kwartaal van 2026, na verbouwing en inrichting van het pand. Het hoofdkantoor blijft in Epe, waar ook de roots van het bedrijf liggen.

Addverb ontwikkelt fabrieksautomatisering met Siemens Xcelerator

Addverb Technologies, een toonaangevend Indiaas bedrijf dat robotica en innovatieve oplossingen voor magazijnautomatisering levert, gebruikt software uit het Siemens Xcelerator-portfolio van Siemens Digital Industries Software om sneller en efficiënter intelligente automatiseringsoplossingen te leveren en om zijn automatiseringsaanbod wereldwijd naar diverse sectoren uit te breiden.

Colruyt Group en VDL testen 350 bar waterstoftrucks in H2Haul-project

Colruyt Group en VDL Enabling Transport Solutions (VDL ETS) zetten een volgende stap in de verduurzaming van vrachtwagentransport met de inzet van 350 bar waterstoftrucks binnen het Europese H2Haul R&D project. Als eindgebruiker test Colruyt Group de voertuigen intensief in zijn dagelijkse logistieke operaties om de praktische toepasbaarheid van waterstoftechnologie in de vrachtwagentransportsector aan te tonen.

Positieve tewerkstellingsvooruitzichten in transport en logistiek

Volgens de nieuwste Werkbarometer van ManpowerGroup blijven de aanwervingsvooruitzichten in de sector Transport en Logistiek duidelijk positief voor het vierde kwartaal van 2025. Van de werkgevers die in juli werden bevraagd, is 36% van plan hun personeelsbestand tegen eind december uit te breiden, terwijl 11% een daling verwacht. Ruim vier op de tien respondenten (42%) voorzien geen verandering.

SKF Tsjechië automatiseert onderdelenmagazijn met Jungheinrich

SKF Lubrication Systems CZ s.r.o, gespecialiseerd in automatische smeersystemen, vervangt zijn bestaande handmatige magazijnprocessen en smallegangentrucks op zijn site in Tsjechië door een modern, volledig geautomatiseerd logistiek systeem van Jungheinrich. De transformatie wordt in twee fasen uitgevoerd terwijl de productie blijft doorgaan.

Kruidvat en Trekpleister werken met robotoplossingen van Geekplus

De AS Watson Group, een van de grootste retailers op het gebied van gezondheid en schoonheid ter wereld, heeft zijn samenwerking met Geekplus, ontwikkelaar van robotoplossingen voor orderverwerking, uitgebreid. De samenwerking behelst de implementatie van een omvangrijke oplossing voor orderverwerking ter ondersteuning van de Nederlandse retailers Kruidvat en Trekpleister.

Sligro Food Group schakelt opnieuw Pcdata in voor logistieke optimalisering

Na een succesvolle eerste samenwerking hebben Pcdata en Sligro Food Group opnieuw de krachten gebundeld. In 2024 implementeerde Pcdata al een retouremballage sorteersysteem. Deze keer werd gekozen voor de optimalisering van het orderverzamelproces binnen een van de bezorgservice-locaties en het centraal distributiecentrum van Sligro.

ODTH gaat voor gefaseerde magazijnautomatisering met Movu Robotics

Logistiek dienstverlener ODTH First Class Logistics en Movu Robotics, onderdeel van de Stow Group, hebben de eerste fase afgerond van een grootschalig automatiseringsproject op de ODTH-site in Rumst. Het resultaat is een transformatie van een traditioneel magazijn naar een softwaregestuurd, high-density logistiek centrum.

Transport & Logistics 2025: Het kloppend hart van de sector

(Advertorial) Wie telt in de logistieke, transport- en maritieme wereld, komt op 14, 15 of 16 oktober naar Antwerp Expo. Tijdens Transport & Logistics 2025 ontmoet u meer dan 15.000 professionals: van supply chain managers en expediteurs tot logistiek vastgoedontwikkelaars, rederijen en innovatieve start-ups. Het is dé plek waar beslissingsnemers, beleidsmakers en pioniers samenkomen om kennis te delen en nieuwe samenwerkingen te smeden.

BITO zoekt talent – Become a BIT of us!

(Advertorial) BITO zoekt een Technisch Commercieel Adviseur met ervaring in technische verkoop. Werk mee aan slimme logistieke oplossingen die bedrijven vooruithelpen en zet jouw expertise in binnen een sterk internationaal team!

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.