Benelux-proefproject met digitale CMR-vrachtbrief gestart
Op 1 december is een driejarig proefproject gestart met het grensoverschrijdend gebruik van digitale vrachtbrieven (zogenaamde e-CMR’s) in de Benelux. Volgens Transport en Logistiek Nederland, de Nederlandse ondernemersorganisatie voor wegtransportbedrijven en logistiek dienstverleners, betekent dat een belangrijke stap voorwaarts naar meer efficiency en duurzaamheid in de logistieke sector. De invoering van een digitale e-CMR-vrachtbrief kan immers in Nederland alleen al voor 180 miljoen euro aan administratieve lasten schelen. Met de digitalisering worden ook veel prints bespaard: jaarlijks scheelt het 15.000 pallets papier, goed voor 600 vrachtwagens vol.
Sinds 1955 moet elk internationaal transport voorzien zijn van een CMR-vrachtbrief. Sinds 2008 mag dat ook een digitale versie zijn. Maar voordat die e-CMR grensoverschrijdend mag worden gebruikt, moeten zowel het vertrek- als aankomstland de benodigde wetgeving van de Verenigde Naties ingevoerd hebben.
Omdat België en Luxemburg (in tegenstelling tot Nederland, Bulgarije, Tsjechië, Denemarken, Estland, Letland, Litouwen, Slowakije, Spanje, Zwitserland, Frankrijk en Slovenië) de benodigde wetgeving nog niet hadden ingevoerd, was het gebruik van de e-CMR tot voor kort uitsluitend nationaal mogelijk. Daar is nu verandering in gekomen.
De Benelux hebben ervoor gekozen via een proefproject ervaring op te doen met het gebruik van de e-CMR. België en Luxemburg willen daarmee voor zichzelf de vraag beantwoorden of een digitale e-CMR een betrouwbaar alternatief is voor het papieren exemplaar. Ook de wijze waarop handhavers met digitale documenten omgaan, is een belangrijk element in de proef.
TLN verwacht door de proef een enorme toename in het gebruik van de e-CMR en een verdere verbetering van de efficiency in het transport. TLN wil, net als de Europese Commissie, dat uiterlijk in 2020 logistieke bedrijven in de hele EU de e-CMR grensoverschrijdend kunnen gebruiken.
Het platform TransFollow heeft op 1 december als eerste de aanvraag tot deelname ingediend. Vanaf 1 maart 2018 kunnen logistiek dienstverleners in de Benelux de e-CMR daadwerkelijk gaan gebruiken. Begin 2021 wordt de proef geëvalueerd. TLN, evofenedex en het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hopen op een positieve evaluatie, zodat de efficiency in de logistieke sector in de Benelux verder wordt verbeterd.